اسلحه‌ی پرینت شده، مسئله‌ی امروز جهان اول - تکفارس 
اسلحه‌ی پرینت شده، مسئله‌ی امروز جهان اول - تکفارس 

اسلحه‌ی پرینت شده، مسئله‌ی امروز جهان اول

امیر مریخ
۸ شهریور ۱۳۹۷ - 14:30
اسلحه‌ی پرینت شده، مسئله‌ی امروز جهان اول - تکفارس 

حدود چند سال پیش خبر از ساخت یک سلاح گرم که توسط پرینترهای سه بعدی ساخته شد فضای اینترنت را پر کرد، و حال با پس آمد‌های این پدید رو به رو شده‌ایم، در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

بر اساس خبری که توسط وبسایت Gizmodo منتشر شده است، فایل‌هایی که شامل نقشه‌های پرینت سه بعدی اسلحه‌ها می‌باشد هم اکنون بر خلاف دستوری که دادگاه داده است، در دسترس عموم و در وبسایت Defense Distributed برای خرید قرار گرفته است. برای اینکه بتوانیم مفهوم خود را بهتر برسانیم، در اخرین صفحه‌ی حکم دادگاه چنین مطلبی نوشته شده است:

مقرراتی که تحت نظارت AECA اجرا خواهد شد به منظور این است که این فایل‌ها نباید در فضای اینترنت آپلود شوند، ولی چنین فایل‌‌هایی می‌توانند از طریق ایمیل یا نامه‌های سنتی و یا سیستم انتقال کالا در سطح ایالات متحده منتشر و جا به جا شوند.

با در دسترس عموم قرار دادن این فایل‌ها در قالب کالای قابل خرید در سطح جهان (جایی خارج از ۲۱ ایالت متحده)، به دنبال حفره‌ای در این نوع قانون گذاری خواهیم بود، با ادامه‌ی خبر همراه باشید.

گله و شکایت بهتر از شلیک گلوله خواهد بود

 در روز دوشنبه، رابرت لزنیک (Robert Lasnik) قاضی مربوط به حوزه استحفاظی سیاتل، دستور به اجرای قانونی داد که انتشار فایل نقشه‌ی ساخت تفنگ‌های سه بعدی را در سطح اینترنت ممنوع می‌کرد. یکی از دلایل وی برای اجرای چنین قانونی، احتمال وجود پتانسیل در این فایل‌ها برای به بار آوردن خسارات جبران ناپذیر، ذکر شده است.

این اقدام در پاسخ به ندای طرح دعوی ۱۹ وکیل عمومی دیگری که چنین تقاضایی را داشتند، صورت گرفت. این فایل‌ها برنامه‌ریزی شده بودند تا در ماه جولای به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار بگیرند و وکلای عمومی نامبرده تصمیم گرفتند تا انتشار این فایل‌‌ها را تحریم و از آن جلوگیری کنند.

محدودیت اولیه که به نحوه‌ای برنامه‌ریزی شده بود تا در روز چهارشنبه منقضی شود، هم چنان به کار خود ادامه خواهد داد و از انتشار این فایل‌ها جلوگیری می‌کند تا زمانی که طرح دعوی این وکلای عمومی حل شده و به نتیجه برسد. این موضوع، زمینه را برای یک بحث ملی در مورد آزادی بیان، سانسور کردن محتوی، قانون حمل سلاح گرم و افرادی که حق دسترسی به سلاح قابل پرینت را دارند، باز می‌کند و همانطور که بیان شد موضوعات و مسائل زیادی در این زمینه حل نشده باقی مانده‌اند.

پرنده در قفس

در حدود پنج سال پیش، مدافع حقوق حمل سلاح گرم و شورش طلب اسرار آمیزی به نام کودی ویلسون (Cody Wilson)، نقشه‌ای برای ساخت اسلحه‌هایی گرم که توسط پرینتر‌های سه بعدی تولید می‌شد را ارائه داد و آن‌ها را در فضای اینترنت منتشر کرد. تقریبا بلافاصله بعد از این واقعه اختلافات و مشاجرات قانونی حول این موضوع رخ داد، که در نهایت موجب شدند این نقشه‌ها از فضای انترنت برداشته شده و در سکوت و خارج از دسترس مردم قرار بگیرد. این مشاجرات در ماه جولای به اوج خود رسید، در این زمان اعمال تغییرات در قوانین حمل سلاح گرم باعث شد تا کودی ویلسون و موسسه‌ی بدون جیره و مواجبش نیز از این تغییرات به وجود آمده حمایت کنند و در نتیجه قانون به او اجازه می‌داد تا نقشه‌هایش را از قفس بیرون آورده و مجددا آن‌ها را در فضای اینترنت قرار دهد.

قبل از اینکه قانون گذاران متوجه اشتباه پیش آمده شوند، این نقشه‌ها هزاران بار از فضای اینترنت دانلود شده بودند تا اینکه قاضی لزنیک به این مشکل اشاره و دستور به تحریم موقت این نقشه‌ها در ماه جولای داد. او به همراه تعدا زیادی از واحد‌های عدالتی، در مورد سختی شناسایی اسلحه‌های پرینت سه بعدی اظهار نگرانی کردند. آن‌ها دلیل این سختی در شناسایی را جنس اسلحه که در واقع ازنوع خاصی از پلاستیک بود اعلام کردند و به دلیل همین عامل ردیابی کردن آن‌ها به وسیله‌ی دستگاه‌های ردیاب غیر ممکن بود و همچنین  از آنجایی که این اسلحه‌ها از کد ساخت و شماره‌ی شناسایی بهره نمی‌بردند سختی ردیابی آن‌ها دو چندان می‌شد و این به آن معنا بود که افرادی که به طور قانونی مجاز به خرید اسلحه هستند، که بر اساس قوانین ایالات متحده این افراد حتی شامل جنایت کاران، متجاوزان داخلی، معتادان مواد مخدر و افراد دیگر که از یک پرینتر سه بعدی در خانه‌اشان استفاده می‌کنند می‌توانند از این اسلحه‌های پلاستیکی بهره مند شوند.

کلید واژه‌ای کلیشه‌ای به نام آزادی بیان

این موضوع همچنان به طور کامل واضح نیست که آیا ویلسون و تیم قانونی‌اش به دنبال اجراء خواسته‌ها و اعتراضاتشان خواهند رفت یا خیر، اما او در گذشته خاطر نشان کرده بود که برای انتشار نقشه‌ی اسلحه‌‌هایش در سطح اینترنت خواهد جنگید و از تمام توانش برای قانونی شدن آن‌ها استفاده خواهد کرد. ویلسون بحث را به آنجا رساند که تحریم نقشه‌هایش در فضای اینترنت خلاف اصل حقوق آزادی بیان در امریکا است و قانون گزاران حکومت ایالات متحده نباید مانعی در سر راهش به وجود آورند. در حال حاضر تنها گذر زمان به ما خواهد فهماند که آیا دادگاه‌های دیگر نیز از این خواسته‌ی ویلسون حمایت می‌کنند و یا اینکه به دوستان خود در کمپین تحریم سلاح پرینت سه بعدی خواهند پیوست. شما چه فکر می‌کنید؟ وضعیت جهان در حال حاضر که اسلحه‌های قابل ردیابی هستند نیز از کنترل خارج شده و فجایع زیادی را به طور روزانه شاهد هستیم. چه خواهد شد اگر هر فردی ک توانایی تهیه‌ی یک پرینتر سه بعدی را داشته باشد نیز مجهز به یک سلاح گرم شود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید