مطب‌های دندان‌پزشکی مدرن حتی سطح استرس شما را کنترل می‌کنند - تکفارس 
مطب‌های دندان‌پزشکی مدرن حتی سطح استرس شما را کنترل می‌کنند - تکفارس 

مطب‌های دندان‌پزشکی مدرن حتی سطح استرس شما را کنترل می‌کنند

امیر مریخ
۹ مرداد ۱۳۹۷ - 20:30
مطب‌های دندان‌پزشکی مدرن حتی سطح استرس شما را کنترل می‌کنند - تکفارس 

آیا شما هم از ترس دندان پزشکی، برای درمان درد دندانتان بهانه‌های مختلفی می‌آورید؟ محققان در دانشگاه کلمبیا و در مرکز طرحی درمان‌ بیماریهای دندان، با طراحی یک مطب دندان‌پزشکی مدرن نظرها را به سمت خود جلب کرده‌اند و آمده‌اند تا یکبار برای همیشه ترس از دندانپزشک را از بین ببرند.

این گروه از محققان با استفاده از فضایی بالغ بر ۱۵٫۰۰۰ فوت مربع، اقدام به طراحی مرکز دندان پزشکی مدرن و با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا کردند. اهداف نخستین آن‌ها کاهش مدت زمان تلف شده‌ی بیمار، کاهش سطح استرس و افزایش حس راحتی و آرامش بیمار بود. پژوهش این گروه در طی مقاله‌ای در سایت The Outline منتشر شد.

و این RFIDهای همه‌گیر

در این کلینیک طراحی شده، کار بیمار با نام‌نویسی به صورت آنلاین آغاز می‌شود. پس از این مرحله به آن‌ها یک دستبند که شامل یک برچسب شناسایی با امواج رادیویی (یا همان RFID) داده می‌شود و بیمار ملزم می‌شود تا در بقیه‌ی مراحل درمان در کلینیک این دستبند را در دست خود نگه داشته باشد. این دستبند به کارکنان این مرکز اجازه می‌دهد تا در مورد مکان حال حاضر بیمار خود، چگونگی پیشرفت روند درمان او و اطلاعات دیگر مربوط به بیمار اطلاع حاصل کنند. تا قبل از این گم شدن جدول اطلاعات بیمار در مراکز مختلف یکی از عوامل تلف شدت زمان بود که با این ایده این زمان زیاد در جاهای دیگری ذخیره ‌می‌شود.

در این کلنیک از ردیاب‌های RFID حتی در صندلی‌های دندان‌پزشکی نیز استفاده شده است که وقتی پزشک و بیمار می‌خواهند از آن استفاده کنند این ردیاب با دریافت اطلاعات درمان سابق تغییراتی در شرایط فیزیکی خود به وجود بیاورد. به عنوان مثال این امکان به کارکنان مرکز اطلاع می‌دهد که بیمار به چه مدت منتظر انجام کار خود است و مشکلات به وجود آمده در هنگام عملیات را به آن‌ها خاطر نشان کند و همچنین با هماهنگ شدن این ردیاب با دستبند بیمار، اگر بیمار سابقه‌ی حظور قبلی در مرکز و استفاده از امکانات آن را داشته باشد، صندلی دندان‌پزشکی به حالت مناسب برای حالت بدنی بیمار تنظیم خواهد شد.

برچسب‌های RFID بر روی شش ابزار اصلی دندانپزشکی نیز نصب خواهد شد تا دندان پزشک مصرف کننده از آن‌ها در مورد اطلاعات سابق آن، اطلاعاتی از قبلی آخرین تاریخ مصرف، آخرین زمان استریل کردن ابزار و همچنین آخرین زمانی که ابزار تیز شده است با خبر خواهد شد.

تجربه‌ای بهتر

دو جفت دوربین در هر صندلی دندانپزشکی نصب شده است تا در مورد ریزترین عملیات صورت گرفته اطلاع حاصل شود، تا در آینده، دندان پزشک معالج کار خود یا معالج پیش از خود را بررسی و نحوه‌ی پیشروی خود را درست انتخاب کند. این در حالی است که وجود یک پرینتر سه بعدی برنده در این بخش، سرعت کار به نحوه‌ی چشم گیری افزایش داده است، وظیفه‌ی این پرینتر چنین است که تاج دندان را برای جایگذاری در دهان بیمار تولید کند. سابق بر این پروسه‌ی تولید تاج دندان این چنین بود که ابتدا اطلاعات مربوط به بیمار باید به شرکت سازنده‌ی این عضو فرستاده می‌شد و آنگاه پس از گذشت چند هفته شرکت اقدام به تولید عضو به صورت سفارشی برای بیمار می‌کرد. تمام این فرایند با تکنولوژی جدید چیزی در حدودی ۱۵ دقیق زمان می‌برد.

شاید بهترین بخش کار این محققان برای آن دسته از افراد که ترس ورود به مراکز دندان پزشکی را دارند اینجا باشد که این مرکز با استفاده از دستبند‌های هر بیمار از سطح استرس و ترس آن‌ها با خبر می‌شوند. در طی شش ماه آینده این مکز برنامه دارد تا تمام ۴۸ صندلی خود را مجهز به سیستم پاسخ بیولوژیکی کند. این سیستم‌ها ضربان قلب و سطح اکسیژن بیمار را در طی انجام عملیات اندازه‌گیری و تحت نظارت قرار می‌دهند.

همچنان احتمال افزوده شدن قابلیت تشخیص چهره هم برای این صندلی‌ها وجود دارد، این قابلیت در کمک به پزشک در تشخیص سطح استرس و درد بیمار طراحی شده است. این قابلیت به پزشک کمک می‌کند تا زمان درست را برای دادن استراحت به بیمار خود و متوقف کردن عملیات انتخاب کند و حتی به داندانپزشک یادآوری کند که روش اتخاذ شده دردناکی خارج از میزان تحمل را دارد، حتی در صورتی که بیمار این نکته را اشاره نکند.

درمانی بهتر

این کلینیک مجهز شده به آخرین فن‌آوری های روز دنیا، بازهم جا برای ارتقاء وجود دارد، تا اینجای کار تمام ارتقاء‌ها برای تجربه‌ی بیمار از مرکز، طراحی شده بود ولی برنامه‌های دیگر افق‌های وسیع‌تری را در نظر خواهد گرفت. دریافت اطلاعات دقیق از بیمار قبل و بعد از انجام عملیات مختلف دندانپزشکی، همچنین به سلامت دندان مراجعه کنندگان دیگر نیز کمک خواهد کرد. برای مثال اگر مرکز درمانی متوجه شود که دسته‌ی خواصی از افراد احتمال تجربه‌ی عوارض بیشتری را نسبت به دیگران دارند، در این صورت روش درمانی متفاوتی برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد و یا برای آن‌ها دارو‌های ضد درد تجویز خواهد شد.

در حال حاضر، کلینیک مورد نظر تنها در حد یک پروژه‌ی آزمایشی در مورد اینکه مطب‌های دندان پزشکی در آینده چگونه خواهند بود می‌باشد. اما همانطور که استیون ارد (Steven Erde) مدیر اطلاعات مرکز دندانپزشکی دانشگاه کلمبیا به مجله‌ی Outline گفت، این مدل ساخته شده هم اکنون در حال شبیه سازی و الگو برداری در مراکز دیگر ایالت متحده نیز می‌باشد. و این به آن معنا خواهد بود که شاید زمان زیادی برای ما تا مشاهده‌ی یک مرکز دندان پزشکی مجهز به تکنولوژی روز باقی نمانده و انتظار‌ها به زودی به پایان می‌رسد. نظرهای خود را حول این موضوع با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید