صبح امروز ۱۶ اسفند ماه نشست خبری جشنواره بازیهای رایانهای تهران با حضور متین ایزدی، دبیر این جشنواره برگزار شد و برنامههای اختتامیهی جشنواره و همچنین جوایز عملیاتی برای برندگان تشریح شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، ایزدی در رابطه با تغییر زمان برگزاری اختتامیه گفت: دلایل بسیاری وجود داشت که اختتامیه از ۵ اسفند به ۲۱ اسفند منتقل شود و خوشبختانه این مدت زمان اضافی به ما فرصت داد تا علاوه بر بهبود روند داوری، برنامهریزیها برای بهتر برگزار شدن اختتامیه نیز به خوبی پیش برود.
ایزدی به تفکیک تعداد آثار ارسالی به جشنواره را تشریح کرد و گفت: از ۱۸۷ بازی ارسال شده به جشنواره، ۱۶۰ بازی برای اندروید، ۳۶ بازی برای رایانههای شخصی و ۳۵ بازی نیز برای پلتفرم iOS بودند که در تمام پلتفرمها شاهد رشد تعداد آثار ارسالی هستیم. همچنین ۱۹ بازینامه نیز به جشنواره ارسال شده است. ارسال کننده این آثار ۱۰۵ شرکت و ۴۲ تیم بودهاند.
وی تعداد بازیها در هر ژانر را نیز اینطور برشمرد که: ۱۰ بازی در ژانر اکشن ماجرایی، ۱ بازی در ژانر نقشآفرینی، ۲۹ بازی در ژانر استراتژی و مدیریتی، ۴۳ بازی در ژانر اکشن، ۵۳ بازی در ژانر ساده، ۱۶ بازی در ژانر سکوبازی، ۲۰ بازی در ژانر ماجرایی و ۱۵ بازی در ژانر ورزشی داوری شدهاند.
دبیر ششمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران از اتمام روند داوری آثار خبر داد و تشریح کرد: داوری آثار توسط ۱۳ داور داخلی و ۱۶ داور بینالمللی به اتمام رسیده است و نمایندهی بازیسازان در سازمان نظام صنفی رایانهای نیز به عنوان ناظر در تمام جلسات داوری حضور داشته است تا شائبهای پیش نیاید.
ایزدی ادامه داد: با توجه به این که اختتامیه به تعویق افتاد، این فرصت برای تیم داوری ایجاد شد تا یک بار دیگر بازیهایی که بیشترین امتیازها را کسب کرده بودند؛ بررسی کرده و اگر میخواهند نمرات خود را دقیقتر کنند. به همین دلیل میتوان گفت امسال با داوری بسیار دقیقی روبهرو بودیم.
جوایز عملیاتی جشنواره مشخص شد
متین ایزدی دربارهی ایدئولوژی جشنواره گفت: از نظر ما ایدئولوژی و نقش جشنواره در صنعت بازی همانند حلقه یا چرخدندهای است که کمک میکند اتصال بین بازیها و بازار و مخاطب بهتر شکل گیرد.
وی تشریح کرد: بر همین اساس ما هر ساله به دنبال حامیان یا همراهانی هستیم که بتوانند نه به جشنواره و بنیاد ملی بازیهای رایانهای بلکه به بازیسازان و بازی سازی کشور کمک کنند. خوشبختانه امسال حامیانی داریم که این کار را در سطح وسیع و گستردهای انجام میدهند. ما به ویژگیها و قابلیتهایی که این حامیان به بازیهای برتر میدهند «جوایز عملیاتی» میگوییم.
شرکت ایرانسل به عنوان یکی از حامیان جشنواره از بازیهای برتر پشتیبانی ویژه مالی پرداخت داخل بازی از طریق شارژ ایرانسل، میزبانی بازیهای آنلاین روی سرورهای ایرانسل، تخصیص ترافیک ارزانتر بر بستر اینترنت ایرانسل به بازیهای برتر و ارسال ۱ میلیون پیامک تبلیغاتی (BTL) برای بازیهای برتر از جمله جوایز عملیاتی ایرانسل برای جشنواره است.
شرکت تبلیغاتی تپسل بهعنوان حامی دیگر جشنواره به بازیهای برتر پکیجهای بزرگ و کوچکی اعطا میکند که از جمله آنها میتوان به تخفیف ویژه ۵۰ درصدی تبلیغات، مشاوره تبلیغاتی رایگان، استفاده از سرویس سرور بکتوری و غیره اشاره کرد.
ایزدی با بیان این که دیده شدن بازی در مارکت کمک فراوانی به درآمدزایی آن بازی میکند افزود: خوشحالیم که مجموعه کافه بازار همچون گذشته در کنار جشنواره خواهد بود و بازیهای برتر جشنواره به مدت ۵ روز به صورت بنر بزرگ در صفحه اول کافه بازار درج میشوند.
وی افزود: سایت آپارات نیز با ارائه ردیف اختصاصی به جشنواره کمک شایانی به فرهنگ تریلر یا ویدیو ساختن از بازیهای ایرانی کرده است. علاوه بر آن ویدیوی بازیهای برتر جشنواره در صفحه اول آپارات به نمایش در میآیند. خوشبختانه مراسم اختتامیه جشنواره به صورت زنده توسط آپارات پخش خواهد شد.
دبیر جشنواره گیم تهران، جوایز عملیاتی نمایشگاه بینالمللی TGC را یکی دیگر جوایز مهم اعلام کرد و گفت: به بازیهای برتر غرفه ۹ متری رایگان، معرفی بازی به ناشران در روز ناشران نمایشگاه و بلیتهای رایگان برای شرکت در کنفرانسها و کلاسهای تخصصی اعطا میشود.
فقط نظر داوران ملاک است
ایزدی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با نحوه انتخاب بازی با محتوای فرهنگی گفت: در برخی جشنوارهها که نگاه ویژه یا بخشهای خاصی دارند، دبیر جشنواره تعیین میکند که فلان اثر جایزه بگیرد اما ما بههیچ وجه در جشنواره گیم تهران چنین رویکردی نداریم.
وی با اشاره به اضافه شدن بخش بهترین بازی فرهنگی به جشنواره گفت: برای ما در بنیاد ملی بازیهای رایانهای مهم است که بازیهایی با رویکرد فرهنگی بیشتر و بیشتر ساخته شود. به همین دلیل جایزه بهترین بازی فرهنگی را به جشنواره اضافه کردیم و معیارهای مشخصی برای بازی فرهنگی تعریف کردیم. این معیارها به تمام داوران داخلی جشنواره ارائه شده و آنها تصمیم گرفتند که کدام بازی از نظرشان بازی فرهنگی بهتری است.
متین ایزدی ملاک قرار دادن برآیند ۱۳ داور مطرح داخلی را بهتر دانست و گفت: نتیجهی جایزهی فرهنگی هر چه باشد تصمیم ۱۳ متخصص داخلی است، در نتیجه این تیم راحتتر میتواند از تصمیمی که گرفته است دفاع کند.
اختتامیه ششمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران با حضور دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری روز شنبه ۲۱ اسفند ماه از ساعت ۱۸ الی ۲۲ در سالن اصلی مرکز همایشهای برج میلاد برگزار خواهد شد.
در ادامه، تیم گیمفا مصاحبه ای را با آقای علی فخار، مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازی های رایانه ای ترتیب دادند که می توانید در ادامه آن را مطالعه کنید:
نگرش کلی شما در مورد جشنواره امسال چیست و جشنواره، امسال چه اهدافی را دنبال میکند؟
امسال رویکردهای کلی مختلفی در مورد جشنواره وجود داشته است؛ اولین رویکرد این بود که سعی کردیم جشنواره به نوعی ملی تر شود و با این که در نام جشنواره، «تهران» وجود دارد اما هیچگاه مخصوص تهران نبوده است. اتفاقی که امسال افتاد، باعث شد ادارات ارشاد استانها نیز درگیر شوند و آنها نیز در استانهای خود شروع به تلیغ جشنواره کنند؛ حتی بسیاری از بازیهای شرکت داده شده امسال، که در جمع برترینها نیز قرار میگیرند، از شهرستانها هستند. این اتفاق باعث شده تا از سراسر ایران، در جشنواره امسال حضور داشته باشند. علاوه بر این سعی شده است که ضعفهای موجود در دورههای پیشین در خصوص مسائل مختلف مانند داوری، نحوه ثبت آثار، برگزاری اختتامیه رفع شود.
به تغییرات اشاره کردید، مانند تغییرات در ثبت آثار یا تغییر در زمان برگزاری اختتامیه… به نظر شما این تغییرات تا چه حد میتواند بر جشنواره امسال تاثیر مثبت بگذارد؟
ببینید، در سالهای گذشته، پروسه ثبت اثر به گونهای بود که علاوه بر ثبت اینترنتی، شرکت کننده باید به صورت حضوری نیز به دبیرخانه مراجعه میکرد اما امسال با توجه به این که رویکرد ما درگیر کردن بیشتر شهرستانیها بود، این تصمیم را گرفتیم که پروسه را کاملا اینترنتی کنیم و این کمک کرد که هر شخصی در هر جایی از ایران، بتواند در جشنواره شرکت کند.
آیا بازیهای ثبت شده از شهرستانها، کیفیت لازم را داشته اند و موضوع بیشتر بودن سهم بازیهای موبایلی در مقایسه با بازیهای رایانههای شخصی چه تاثری در شاخهها و جوایز گذاشته است؟
بله، هماکنون فهرست دقیق را در اختیار ندارم اما فکر میکنم بسیاری از عناوینی که در ردههای بالایی قرار گرفته و جایزه به آنها اختصاص داده شده است، از شهرستانها هستند.
باید بگویم که تعداد بازیهای ثبت شده در بخش پلتفرم رایانههای شخصی در مقایسه با سال گذشته، افزایش داشته است؛ به این صورت که سال گذشته حدود ۲۰ بازی و امسال، حدود ۳۷-۳۸ بازی رایانههای شخصی به ثبت رسید، اما در هر صورت، تعداد بازیهای این پلتفرم در مقایسه با بازیهای موبایل کمتر است. در بخش داوری بازیها، به پلتفرم آنها نگاه نمیشود و این گونه نیست که اگر عنوانی برای رایانههای شخصی بود، امتیاز بیشتری بگیرد؛ تنها به خوب بودن و ذات کار توجه میشود و حتی بازیهای موبایلی میتوانند جوایز ارزشمند تری دریافت کنند، مانند سال گذشته که یک بازی به عنوان بهترین بازی موبایلی سال انتخاب شد و بازی بسیار خوبی بود. البته امسال دیگر خبری از انتخاب بهترین بازیها در دو بخش رایانههای شخصی و موبایل نیست و تنها یک جایزه با عنوان بهترین بازی سال، اهدا میشود.
در مورد داورها و سابقه آنها صحبت کنید؟
متاسفانه لیست داورها را هماکنون در اختیار ندارم اما میتوان ۱۶ داور بینالمللی انتخاب شده برای جشنواره امسال واقعا خوب هستند و حتی از یک سری شرکتهای بزرگ مانند شرکت اسکوئر انیکس هستند. در این مورد میتوانید به سایت جشنواره مراجعه کنید و در بخش داورها، به مطالعه سابقه و رزومه آنها بپردازید.
یکی از مسائلی که میتوان برروی آن تمرکز کرد، استودیوها و تیمهای بازیسازی شرکت کرده در جشنواره است که بازی اول خود را میسازند و تازه کار هستند. آیا تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شده و آیا استقبال این تیمها خوب بوده یا هنوز آن شجاعت ارایه اثر دیده نشده است؟
سوال سختی است چون آمار دقیق بازیهای استودیوهای تازه کار را در دست ندارم اما قطعا تعدادی از بازی ها به وسیله تیمهای تازه کار ساخته شدهاند و به عنوان مثال، حتی تعدادی از استودیوهایی که بازی اول خود را ثبت کردهاند، بازیهای به شدت خوبی بوده اند و جایزه نیز بردهاند. قاعدتا «اولین بازی بودن» هیچگاه ملاک نیست. اما این که چون اولین بازی آنها است و بخواهیم به آنها لطف کنیم، این گونه نیست. تنها به صورت کیفی به بازیها نگاه میشود؛ اگر بازی بد باشد کنار گذاشته میشود و اگر خوب باشد، مورد توجه قرار میگیرد.
در مورد جوایز در نظر گرفته شده برای بازیسازان، همان طور که امروز نیز به آنها اشاره شد، فکر میکنید جوایز یا همان بستههای عملیاتی باعث ترغیب بازیسازان میشوند و آیا این پتانسیل را دارند که باعث به وجود آوردن رقابت بشوند؟
ببینید، میتوان گفت که روندی که جشنواره در طول شش سال گذشته داشته، همیشه از نظر تعداد آثار و تعداد شرکت کنندهها رو به پیشرفت بوده است. این نشان میدهد که جشنواره هر چه بیشتر شناخته میشود و اهمیت آن برای بازیسازان مشخص میشود و همین موضوع است که باعث میشود تعداد آثار و تعداد شرکت کنندهها بیشتر شود و بعضی از تیمها برنامه ریزی میکنند که بازیشان به جشنواره برسد. این رقابت باعث میشود تا حتی به صورت ۲۴ ساعته تلاش کنند تا بازی را به جشنواره برسانند. بنابراین من فکر میکنم این موضوع به خوبی شکل گرفته و قاعدتا هر چه زمان بگذرد، اهمیت آن بیشتر نیز میشود.
به نظر شما در بین عناوین ارسال شده، بازی هایی وجود دارند که از نظر کیفیتی در سطح انتشار جهانی باشند؟
بله بله، دقیقا! بازیهای موبایلی که امسال جایزه خواهند گرفت، اکثرا در حدی هستن که بتوانند در بازارهای جهانی حضور پیدا کنند. این موضوع در مورد بازیهای رایانههای شخصی کمتر دیده شد اما در بخش بازیهای موبایلی شاهد عناوین با کیفیت متعددی بودیم.
آیا میتوانید یک برنامه اجرایی کلی از مراسم اختتامیه روز بیست و یکم اسفند ماه به ما بدهید؟
برنامه به طور کلی از حدود ساعت ۶ تا ساعت ۱۰ شب در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار خواهد شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه دکتر ستاری تشریف میآورند. یکی از اتفاقات خوب امسال این است که ما از آپارات پوشش زنده خواهیم داشت که برای اولین بار اتفاق میافتد و قرار هم نیست که یک پوشش بی کیفیت باشد؛ چندین دوربین در اختیار داریم و پوشش به صورت کارگردانی شده است.
به عنوان سوال آخر؛ به طور کلی بخش رسانهای جشنواره را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا از پوشش رسانهها و نهادهای مرتبط در خصوص جشنواره بازیهای رایانهای امسال راضی بودید؟
من فکر میکنم از نظر سطح پوشش و از نظر رسانه عمومی و رسانهای تر شدن، بهترین سال جشنواره بود و من به شخصه بسیار راضی بودیم. اتفاقاتی در سال جاری شکل گرفت که اولین در نوع خود بود؛ به عنوان مثال فراخوان عمومی ایوند و استقبالی که در شرکت در اختتامیه شد به این معنی است که بخش زیادی از مردم در مورد جشنواره دیدند و شنیدند و از وجود آن اطلاع پیدا کردند یا به عنوان مثال، بنرهای نصب شده در سطح شهر هیچکاه پیش از این دیده نشدهاند. در کل من از این موضوع خیلی راضی بودم و فکر میکنم اگر بخش رسانهای به همین روند برای سال آینده ادامه پیدا کند و گسترش یابد، این موضوع خیلی بهتر و گسترده تر میشود.
منتظر پوشش کامل مراسم اختتامیه ششمین جشنواره بازی های کامپیوتری تهران باشید.
نظرات