مقایسه آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵؛ کدامیک ارزش خرید بیشتری دارد؟ - تکفارس 
مقایسه آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵؛ کدامیک ارزش خرید بیشتری دارد؟ - تکفارس 

مقایسه آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵؛ کدامیک ارزش خرید بیشتری دارد؟

محمدامین حیدری
۱۵ مهر ۱۴۰۳ - 08:43
مقایسه آیفون 16 و آیفون 15

در این مطلب قصد داریم به مقایسه آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵ اپل بپردازیم و ارزش خرید هر یک را بررسی کنیم تا بتوانید در زمان انتخاب این دو گوشی، بهترین تصمیم را بگیرید.

اپل اخیرا به‌طور رسمی از سری آیفون ۱۶ رونمایی کرد که شامل مدل پایه، پلاس، پرو و پرو مکس می‌باشد. هرگاه نسل جدیدی از گوشی‌های این شرکت معرفی می‌شود، یک سوال ذهن تمام کاربران پلتفرم iOS را به خود مشغول می‌کند؛ آیا آیفون جدید ارزش ارتقا از نسل قبلی را دارد؟ پاسخ برخی افراد به این پرسش منفی است زیرا اگرچه گوشی‌های جدید اپل در نگاه اول جذاب به نظر می‌رسند اما بسیاری از آن‌ها هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند.

اپل تغییری جزئی اما مهم در طراحی آیفون ۱۶ اعمال کرده است و آن را به همراه هوش مصنوعی مولد در اکوسیستم iOS، دوربین ارتقایافته و موارد دیگر عرضه می‌کند. البته افرادی که علاقه‌ای به این تغییرات در آیفون ۱۶ ندارند یا به دلیل نداشتن بودجه کافی قادر به خرید این گوشی نمی‌باشند، ممکن است آیفون ۱۵ را که در سال گذشته معرفی شد، خریداری کنند؛ این گوشی هنوز یک دستگاه عالی به شمار می‌رود.

مقایسه آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵

ما در جدول زیر مشخصات کلیدی آیفون ۱۶ و آیفون ۱۵ را قرار داده‌ایم تا بتوانید در زمان خرید، انتخاب بهتری داشته باشید. علاوه‌بر این، در ادامه به مقایسه ویژگی‌ها و ارزش خرید این دو گوشی خواهیم پرداخت.

آیفون ۱۶آیفون ۱۵
نمایشگر۶.۱ اینچی Super Retina XDR۶.۱ اینچی OLED با نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی
رنگ‌هاآبی، سبز، صورتی، سفید و مشکیمشکی، آبی، سبز، زرد و صورتی
تراشهA18A16 Bionic
رم / حافظه داخلیرم ۸ گیگابایتی
حافظه داخلی ۱۲۸/ ۲۵۶/ ۵۱۲ گیگابایتی
رم ۴ گیگابایتی
حافظه داخلی ۱۲۸/ ۲۵۶/ ۵۱۲ گیگابایتی
جنس بدنهآلومینیوم با پشت شیشه‌ای رنگ‌شدهآلومینیوم با پشت شیشه‌ای رنگ‌شده
عمر باتریحداکثر ۲۲ ساعت پخش ویدیوحداکثر ۲۰ ساعت پخش ویدیو
درگاهUSB-C با قابلیت پشتیبانی از USB 2USB-C با قابلیت پشتیبانی از USB 2
دوربین۴۸ مگاپیکسل، ۱۲ مگاپیکسل اولتراواید و ۱۲ مگاپیکسل سلفی۴۸ مگاپیکسل واید، ۱۲ مگاپیکسل اولتراواید و ۱۲ مگاپیکسل سلفی
اتصالاتeSIM، ۵G، ۴G LTE، USB-C و ارتباط ماهواره‌ایeSIM، ۵G، ۴G LTE، USB-C و ارتباط ماهواره‌ای
قیمتشروع از ۷۹۹ دلارشروع از ۷۹۹ دلار

چه زمانی باید به سراغ خرید آیفون ۱۶ برویم؟

مقایسه آیفون 16 و آیفون 15

آیفون ۱۶ دارای ویژگی‌های جدیدی است که در این بخش سعی کرده‌ایم آن‌ها را بررسی کنیم. اگر از آن دسته افرادی هستید که هر یک از این ویژگی‌ها برایشان اهمیت زیادی دارد، تنها گزینه پیش روی شما، آیفون ۱۶ خواهد بود.

۱- قابلیت‌های هوش مصنوعی Apple Intelligence

اپل چند ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی را به آیفون ۱۶ اضافه کرده که مهم‌ترین آن‌ها نسخه ارتقایافته سیری است. این دستیار iOS بسیار باهوش‌تر از قبل شده است زیرا اکنون نسبت به محتوای نمایشگر گوشی آگاهی دارد و حتی درصورت تپق زدن نیز می‌تواند به‌راحتی دستورات شما را درک کند؛ همچنین قادر خواهید بود دستورات خود را در قالب متن یا صدا برای آن ارسال کنید. موارد گفته شده تنها چند نمونه از قابلیت‌های سیری به شمار می‌روند و این دستیار اپل قرار است در اواخر امسال به‌طور کامل با ChatGPT ادغام شود.

البته ویژگی‌های جدید آیفون ۱۶ تنها شامل نسخه ارتقایافته سیری نمی‌شوند و علاوه‌بر آن، هوش مصنوعی Apple Intelligence نیز قادر به خلاصه کردن اعلان‌ها و پیام‌های مهم در اپلیکیشن ایمیل و درک مفهوم متن خواهد بود. شایان ذکر است که قابلیت‌های دیگری همچون ساخت ایموجی‌های سفارشی و انجام چند کار بین اپلیکیشن‌ها نیز در اواخر امسال به هوش مصنوعی Apple Intelligence اضافه خواهند شد.

۲- تجربه عکاسی بهتر

آیفون ۱۶ از مجموعه دوربین جدیدی بهره می‌برد که یک سنسور پشتی ۴۸ مگاپیکسلی به عنوان لنز اصلی آن عمل می‌کند و دارای قابلیت تله‌فوتو دو برابری برای عکاسی از نزدیک نیز می‌باشد. به گفته اپل، این ویژگی مانند داشتن دو سنسور در یک دوربین است. علاوه‌بر سنسور اصلی، شاهد استفاده از یک لنز اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار در گوشی نام‌برده هستیم که امکان عکس‌برداری ماکرو را فراهم می‌کند. این لنز می‌تواند برای برای افزایش کیفیت تصاویر، ۲.۶ برابر نور بیشتری نسبت به گذشته ثبت کند.

در پایین دکمه پاور آیفون ۱۶ یک کلید لمسی با یک سنسور خاص برای کنترل دوربین قرار دارد و درصورتی که آن را لمس کنید، می‌تواند کارهای منحصربه‌فردی انجام دهد. به عنوان مثال، فشار دادن سریع این کلید موجب باز شدن اپلیکیشن دوربین برای ثبت عکس‌های فوری یا ضبط ویدیو می‌شود. علاوه‌بر این، پیش‌نمایشی جهت راهنمایی شما برای کادربندی عکس نمایش داده خواهد شد؛ با این حال، درصورت کافی نبودن قابلیت‌های این کلید در آیفون ۱۶، می‌توانید از آن به همراه اپلیکیشن‌های شخص ثالت استفاده کنید.

۳- عملکرد قدرتمند

قلب تپنده آیفون ۱۶ تراشه A18 شرکت اپل است که به ادعای این غول فناوری، پیشرفت بزرگی از نظر عملکرد و بهره‌وری انرژی داشته است. پردازنده این تراشه ۳۰ برابر سریع‌تر از تراشه A16 Bionic در آیفون ۱۵ می‌باشد و برای پردازش بارهای کاری یکسان، ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. علاوه‌بر این، سرعت پردازنده گرافیکی آیفون ۱۶ در مقایسه با نسل پیشین، ۴۰ درصد بیشتر است. چنین عملکرد قدرتمندی برای گیمرها یک ویژگی مهم محسوب خواهد شد.

اپل مدعی شده است که بازیکنان به لطف تراشه قدرتمند آیفون ۱۶، از وضوخ گرافیکی بالا و نرخ فریم ثابت لذت خواهند بود. این غول فناوری همچنین اعلام کرده که آیفون ۱۶ در مقایسه با آیفون ۱۵، دارای باتری بهتری است؛ البته در زمان نگارش این مطلب، مشخص نیست که چه اقداماتی برای بهبود باتری این گوشی صورت گرفته است. با این حال، اپل در ادامه افزود که طراحی داخلی آیفون ۱۶ را برای استفاده از باتری بزرگتر و دفع بهتر حرارت تغییر داده است.

در چه صورت باید به سراغ خرید آیفون ۱۵ برویم؟

مقایسه آیفون 16 و آیفون 15

۱- عدم نیاز به قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد

تمام ویژگی‌های آیفون ۱۶ قطعا خوب هستند؛ اما آیا داشتن آن‌ها برای همه ضروری است؟ بسیاری از مردم احتمالا نیازی به این ویژگی‌ها نخواهند داشت. اگرچه هوش مصنوعی مولد در چند سال اخیر به‌سرعت پیشرفت کرده اما همچنان دارای مشکلاتی است. علاوه‌بر این، هوش مصنوعی Apple Intelligence و دستیار سیری اپل ممکن است عالی باشند اما جای تعجبی ندارد اگر کاربران در هنگام استفاده از آن‌ها با مشکلات عملکردی یا خطاهایی در زمینه درک مفهوم جملات مواجه شوند.

گاهی اوقات بهتر است صبر کنید تا تمام باگ‌ها رفع شوند. همچنین ابهامات زیادی پیرامون تراشه A18 اپل وجود دارد. براساس برداشت‌های اولیه، این تراشه قادر است تمام قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را اجرا کند؛ اما آیا واقعا می‌تواند؟ یا پس از عرضه، شاهد افت عملکرد آن در این زمینه خواهیم بود؟

۲- محدود بودن بودجه

پس از اینکه گوشی جدیدی روانه بازار می‌شود، قیمت مدل‌های قدیمی‌تر کاهش می‌یابد. اپل برای جذب مشتریان جدید، قیمت آیفون ۱۵ را حدود ۱۰۰ دلار در فروشگاه آنلاین خود کاهش داده است. این گوشی برای افرادی که بودجه کمی دارند، انتخاب بدی نخواهد بود. سیستم دوربین آیفون نسل پیشین در حال حاضر عملکرد خوبی دارد و تراشه A16 Bionic نیز بسیار قدرتمند است؛ همچنین داینامیک آیلند آن ویژگی جذابی محسوب می‌شود.

درصورتی که آیفون ۱۵ را خریداری کنید، می‌توانید از عملکرد دوربین آن که مشابه آیفون ۱۶ است، لذت ببرید. علاوه‌بر این، با مشکلات جدید هوش مصنوعی که ممکن است هیچگاه از آن استفاده نکنید، مواجه نخواهید شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید