دستیابی زودهنگام چین به هدف ۱۲۰۰ گیگاواتی انرژی پاک- تکفارس
دستیابی زودهنگام چین به هدف ۱۲۰۰ گیگاواتی انرژی پاک- تکفارس

چین ۶ سال زودتر به اهداف انرژی پاک خود دست یافت

امین باقری
۳ شهریور ۱۴۰۳ - 18:13
چین

یک خبر خوب برای محیط زیست، چین توانسته است شش سال زودتر از زمان تعیین شده به هدف انرژی پاک خود دست یابد.

در سال ۲۰۲۰، رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، هدفی را تعیین کرد که تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۱۲۰۰ گیگاوات منابع انرژی پاک داشته باشد. به گزارش بلومبرگ، نهاد ملی انرژی چین در بیانیه‌ای جدید ادعا می‌کند که این کشور با اضافه کردن ۲۵ گیگاوات توربین بادی و صفحات خورشیدی در ماه گذشته، به ۱۲۰۶ گیگاوات دست یافته است.

این دستاورد برای چین، که بزرگترین آلاینده جهان است و تا سال ۲۰۲۳ حدود ۱۲.۷ میلیارد تن انتشار آلاینده تولید کرده است، بسیار چشمگیر است. برای مقایسه، ایالات متحده در رتبه دوم با ۵.۹ میلیارد تن قرار دارد. با این حال، چین بیش از هر کشور دیگری در حال هزینه کردن برای انرژی پاک است، اما هنوز راه درازی در پیش دارد. تاکنون، انرژی خورشیدی و بادی ۱۴ درصد از انرژی کشور را در سال ۲۰۲۴ تولید کرده‌اند.

چین در تلاش است تا این درصد را با مجموعه‌ای از پروژه‌ها که شامل انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود، افزایش دهد. در ژوئن، اعلام شد که گروه دولتی انرژی‌های تجدیدپذیر Three Gorges Renewables Group مقدار ۸۰ میلیارد یوان (۱۱ میلیارد دلار) در یک پایگاه که از انرژی خورشیدی، بادی و زغال سنگ برای تولید برق استفاده می‌کند، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

این نیروگاه در مغولستان داخلی ساخته خواهد شد و ۱۳۵ گیگاوات از ۴۳۵ گیگاوات پروژه‌های بیابانی که چین تا سال ۲۰۳۰ به آن‌ها اختصاص داده است، دریافت خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید که تأثیر منفی استفاده از زغال سنگ در روند این برنامه چه مقدار خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید