هوش مصنوعی Llama 3.1 معرفی شد؛ قدرتمندترین هوش مصنوعی متن‌باز جهان - تکفارس 
هوش مصنوعی Llama 3.1 معرفی شد؛ قدرتمندترین هوش مصنوعی متن‌باز جهان - تکفارس 

هوش مصنوعی Llama 3.1 معرفی شد؛ قدرتمندترین هوش مصنوعی متن‌باز جهان

افشین نوری
۳ مرداد ۱۴۰۳ - 10:46
Llama 3.1

متا از مدل هوش مصنوعی Llama 3.1 به عنوان قدرتمندترین هوش مصنوعی متن‌باز جهان رونمایی کرد.

در حالیکه متا چند ماه پیش مدل Llama 3 را معرفی کرد، حالا نسخه پیشرفته آن را که ادعا کرده از GPT-4o هم عملکرد بهتری دارد رونمایی کرده است.

نکته قابل توجه در مورد مدل هوش مصنوعی Llama 3.1 این است که دارای ۴۰۵ میلیارد پارامتر است و از ۱۶ هزار پردازنده قدرتمند H100 انویدیا بهره می‌برد.

از طرف دیگر، هوش مصنوعی Llama 3.1 کاملا متن‌باز است و استفاده از آن رایگان بوده و این موضوع می‌تواند یک مزیت عالی برای آن باشد.

با این اوصاف می‌توانیم بگویم که متا قدرتمندترین هوش مصنوعی متن‌باز جهان را معرفی کرده است که نشان می‌دهد رقابت در زمینه هوش مصنوعی مولد چقدر جدی است.

متا در حالی مدل‌های Llama را منبع باز می‌داند که از شرکت‌های دارای بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه می‌خواهد مجوز استفاده از این دستیار هوش مصنوعی را از متا کسب کنند، که در برخی موارد متا مجوزهای لازم را اعطا نمی‌کند.

دستیار هوش مصنوعی متا می‌تواند در کارهایی مانند رستوران داری، برنامه‌ریزی سفر و حرفه‌ای‌تر کردن ایمیل‌ها کمک کند. با استفاده از قابلیت Imagine دستیار هوش مصنوعی Meta AI، کاربران اکنون می‌توانند تصاویر واضح‌تری را تولید کنند. طبق بیانیه مطبوعاتی که روز پنجشنبه منتشر شد، تصاویر در حین تایپ کردن متن ظاهر می‌شوند و با تایپ کردن هر یک حرف تغییر می‌کنند.

هوش مصنوعی متا در فیسبوک، اینستاگرام، واتساپ، مسنجر و مرورگرها در دسترس است. بنا به اعلام متا، به زودی عینک‌های هوشمند Ray-Ban Meta مجهز به هوش مصنوعی چند حالتی متا خواهند شد. دستیار هوش مصنوعی چند حالتی علاوه بر ایالات متحده در بیش از ده‌ها کشور به زبان انگلیسی انتشار می‌یابد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید