بهترین اپلیکیشن‌های شناسایی گیاهان - تکفارس 
بهترین اپلیکیشن‌های شناسایی گیاهان - تکفارس 

بهترین اپلیکیشن‌های شناسایی گیاهان

امین باقری
۸ مرداد ۱۴۰۳ - 11:03
اپلیکیشن‌های شناسایی گیاهان

در این مقاله قصد داریم بهترین اپلیکیشن‌های شناسایی گیاهان را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم اسم هر گیاهی که به آن برخورد می‌کنید را نمی‌دانید، نگران نباشید. اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که به شما می‌کنند و حتی حامیان حرفه‌ای محیط زیست نیز از این ابزارها در کارهایشان استفاده می‌کنند. با یاد گرفتن اسم یک گیاه، بخشی از راه را برای یادگیری نحوه‌ی مراقبت از آن هم طی کرده‌اید. با ما همراه باشید تا با ۵ تا از بهترین اپلیکیشن‌های شناسایی گیاهان آشنا بشوید.

بهترین اپلیکیشن‌های شناسایی گیاهان

۱. Seek

اگر فقط به دنبال یک برنامه‌ی رایگان برای شناسایی گیاهان هستید، ممکن است جستجوی شما با برنامه Seek محصول iNaturalist به پایان برسد. هدف اصلی این برنامه، ارائه نام‌های گیاهان و حیوانات در منطقه‌ی شما به همراه اطلاعات اضافی درباره‌ی هر کدام است تا شما را به بیرون رفتن از خانه ترغیب کند. این برنامه برای همراهی در کمپینگ، در صورتی که می‌توانید گوشی خود را در فضای باز شارژ کنید، عملکرد خیلی خوبی دارد.

برنامه Seek تبلیغات ندارد، بنابراین تجربه‌ی رایگان شما کامل و نسبتا بدون مزاحمت است. در برخی موارد، برنامه شما را به ایجاد حساب کاربری در iNaturalist ترغیب می‌کند که امکان همگام‌سازی بین دستگاه‌ها، پیشنهادهای مبتنی بر موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های اجتماعی را فراهم می‌کند. ایجاد حساب کاربری در iNaturalist نیز رایگان است.

iNaturalist یک موسسه غیرانتفاعی است که هدف آن ترغیب شما به تعامل بیشتر با طبیعت می‌باشد. بنابراین، این برنامه شامل چندین چالش مختلف است و بر اساس توانایی‌های شما، نشان موفقیت اهدا می‌کند. اما نقطه‌‌ی ضعف Seek این است که گاهی نمی‌تواند گونه‌ی دقیقی که دیده‌اید را شناسایی کند و به جای آن، خانواده یا جنس گیاه را فقط حدس می‌زند. برنامه‌های دیگر نتایج قابل اعتماد‌تری ارائه می‌دهند.

۲. PictureThis

برنامه PictureThis رایگان نیست، اما اگر از سایر برنامه‌ها که نمی‌توانند یک گیاه را به درستی شناسایی کنند خسته شده‌اید و آماده‌اید کمی هزینه کنید، PictureThis بهترین گزینه است. این برنامه گیاهان اطراف خانه شما را با دقت شناسایی می‌کند، حتی در سرمای زمستان که بسیاری از آن‌ها طراوت و شادابی خود را از دست داده‌اند.

پس از شناسایی یک گیاه، PictureThis اطلاعات کاملی به شما ارائه می‌دهد. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی در باغچه بکارید، اطلاعات مورد نیازتان را در این برنامه پیدا خواهید کرد. این برنامه همچنین به شما کمک می‌کند تا گونه‌های مهاجم را شناسایی و حذف کنید. در حالی که برنامه‌های دیگر با تمرکز بر یک نوع خاص از اطلاعات خود را متمایز می‌کنند، تمرکز PictureThis بر شناسایی دقیق گیاهان و کامل بودن اطلاعات است. شما اطلاعاتی درباره زیستگاه بومی یک گیاه، شرایطی که در آن رشد می‌کند، و فواید فیزیولوژیکی احتمالی رشد آن در خانه خود (همراه با نکاتی درباره اینکه کدام اتاق برای قرار دادن آن مناسب است) دریافت می‌کنید.

این برنامه ادعا می‌کند که توانایی شناسایی بیش از ۱۷۰۰۰ نوع گیاه را دارد، که این عدد از رقبا بسیار بیشتر است. همچنین ظاهرا PictureThis سریع‌ترین و به‌طور مداوم، قابل اعتمادترین نتایج را ارائه می‌دهد.

۳. Planta

فرض کنید که شما می‌خواهید یک گیاه را نه فقط در حال پیاده‌روی، بلکه به این دلیل که روش نگهداری از گیاهی که به خانه خود آورده‌اید را یاد بگیرید، شناسایی کنید. برنامه Planta سعی دارد بدون توجه به سطح مهارتتان، در پروسه مراقبت از گیاهان همراه شما باشد. به همین دلیل، این برنامه با ارائه قابلیت‌هایی مخصوص، برای مبتدیان کاملاً مناسب است. Planta یکی از بهترین برنامه‌ها برای کمک به شما در حفظ گیاهان خانگی خود است.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که گیاهان خاصی رشد نمی‌کنند یا نیاز به تعهد زمانی بیشتری دارند، Planta می‌تواند به شما بگوید که وقت خود را تلف نکنید. اگر صاحب گیاه هستید، از طرف برنامه اعلان‌هایی دریافت می‌کنید که به شما یادآوری می‌کنند که مثلا چه زمانی باید گیاه پتوس خود را آبیاری کنید یا برگ انجیر خود را اسپری کنید.

اما برای قابلیت شناسایی گیاهان با عکس گرفتن از آن‌ها، شما به اشتراک پریمیوم نیاز دارید. این موضوع از جذابیت Planta به عنوان یک برنامه که فقط برای شناسایی گیاهان استفاده می شود، می‌کاهد. اما به هر حال در این لیست قرار می گیرد زیرا نسبت به سایر برنامه‌ها در ارائه اطلاعات و کمک به موفقیت شما در این کار عملکردی بهتری دارد.

۴. Blossom

برنامه‌های PictureThis و Planta هر دو ابزار خیلی خوبی هستند، اما ممکن است اطلاعات بیشتری از آنچه واقعاً نیاز دارید ارائه دهند. اگر این مورد برای شما صادق است، برنامه Blossom را لحاظ کنید. این برنامه در زمینه ارائه اطلاعات کمبود ندارد، اما اطلاعات را به شکلی ارائه می‌دهد که حتی ساده‌تر و قابل درک‌تر به نظر می‌رسد.

Blossom قادر است برای شناسایی گیاهان یا تشخیص سلامت آنها عکس بگیرد. شما می‌توانید گیاهانی که شناسایی کرده‌اید در باغ داخل برنامه ذخیره کنید (تا بتوانید آنها را بعداً دوباره پیدا کنید)، و بخش چهارمی وجود دارد که مبانی مراقبت از گیاهان را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما اگر فقط به دنبال فهمیدن نام یک گیاه هستید، می‌توانید قسمت‌های باغبانی آن را به راحتی نادیده بگیرید. آنچه مهم است این است که این برنامه شناسایی گیاهی که در حال مشاهده آن هستید را به طور سریع و مناسب انجام می‌دهد. شما می‌توانید به صورت رایگان چند عکس بگیرید، اما اگر می‌خواهید فرصت‌های عکاسی نامحدود داشته باشید، نیاز به اشتراک پریمیوم دارید.

۵. Google Lens

Google Lens از سایر موارد این لیست متمایز است چراکه فقط برای شناسایی گیاهان ساخته نشده است. بلکه کار Google Lens این است که هر چیز و همه چیز را شناسایی کند. از یک چیزی عکس بگیرید و Lens یک جستجوی تصویری در گوگل انجام می‌دهد و نتایجی را بر اساس آنچه گوگل حدس زده است که شما عکس گرفته‌اید، تحویل می‌دهد.

به همین دلیل، Google Lens یک برنامه بسیار کاربردی برای نامگذاری گیاهان است. یک عکس از گیاه سانسوریا بگیرید و نتایج جستجو مربوط به گیاه سانسوریا دریافت خواهید کرد. سپس خودتان می‌توانید هر یک از این مقالات را برای کسب اطلاعات دقیق‌تر بخوانید به جای اینکه به برنامه Lens متکی باشید. این موضوع باعث می‌شود Lens گزینه‌ای مینیمالیست نسبت به سایر پیشنهادات باشد.

این راهبرد نقاط ضعفی نیز دارد. شما باید به گوگل اعتماد کنید که درباره چیزی که از آن عکس گرفته‌اید درست حدس زده باشد، که همیشه در این کار موفق نیست. همچنین کیفیت نتایج نیز همیشه یکسان نیستند. اگر به طور جدی به گیاهان علاقه‌مند هستید، ارزش دارد که به جای Lens یکی از برنامه‌های تخصصی‌تر را انتخاب کنید.

این اپلیکیشن‌های شناسایی گیاهان بسیار خوب عمل می‌کنند، اما محدودیت‌های خود را نیز دارند. گاهی اوقات یک برنامه نمی‌تواند یک گیاه را از عکس تشخیص دهد و تا وقتی که از چندین برنامه مختلف استفاده نکرده‌اید، نمی‌توانید از صحت تشخیص برنامه مطمئن باشید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید