استفاده از تراشه LPDDR5X سامسونگ با پردازنده‌ مدیاتک- تکفارس
استفاده از تراشه LPDDR5X سامسونگ با پردازنده‌ مدیاتک- تکفارس

رم سریع LPDDR5X سامسونگ با تراشه آینده مدیاتک استفاده می‌شود

امین باقری
۲۷ تیر ۱۴۰۳ - 16:09
تراشه LPDDR5X سامسونگ مدیاتک

سامسونگ، بزرگترین تولید‌کننده تراشه‌های حافظه در جهان، اعلام کرده است که چیپ‌های سریع‌تر این شرکت یعنی DRAM LPDDR5X، برای استفاده با تراشه پرچمدار آینده مدیاتک یعنی دایمنسیتی ۹۴۰۰، تایید شده‌اند.

این یک خبر خوب برای این شرکت به شمار می‌رود، زیرا برندهای چینی اخیراً شروع به استفاده از حافظه‌های SK Hynix به همراه پردازنده پرچمدار نسل فعلی مدیاتک کرده‌اند.

سامسونگ فرایند تأیید تراشه جدید DRAM LPDDR5X خود را برای استفاده با پردازنده ۹۴۰۰ مدیاتک کامل کرده است. تراشه DRAM جدید این شرکت کره‌ای دارای سرعت انتقال داده‌ تا ۱۰.۷ گیگابیت بر ثانیه است که بالاترین سرعت در این صنعت می‌باشد. بنابراین، گوشی‌های هوشمندی که از تراشه پرچمدار نسل بعدی مدیاتک، دایمنسیتی ۹۴۰۰، استفاده می‌کنند، می‌توانند به تراشه حافظه‌ جدید سامسونگ مجهز شوند.

آزمایش تأیید این تراشه با استفاده از بسته ۱۶ گیگابایتی DRAM LPDDR5X به همراه دایمنسیتی ۹۴۰۰ انجام شد. به گفته سامسونگ، این دو شرکت با هم همکاری کردند تا تأییدیه را در فقط سه ماه به انجام برسانند. این تراشه‌های حافظه جدید دارای بهره‌وری انرژی و عملکرد بهبودیافته‌ای تا ۲۵ درصد نسبت به تراشه‌های DRAM LPDDR5X نسل قبلی می‌باشند.

سرعت‌ بالاتر و مصرف انرژی کمتر منجر به عمر باتری طولانی‌تر و عملکرد سریع‌تر در وظایف هوش مصنوعی روی دستگاه و دیگر وظایف کلی می‌شود. از آنجا که تعداد بیشتری از گوشی‌ها و تبلت‌ها اکنون مجهز به قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌باشند، نیاز به تراشه‌های حافظه با عملکرد بالا به شدت افزایش یافته است.

تراشه‌های DRAM شرکت‌های رقیب Micron و SK Hynix می‌توانند به سرعت انتقال داده‌ تا ۹.۶ گیگابیت بر ثانیه دست یابند. SK Hynix تراشه‌های خود را به عنوان LPDDR5T توصیف می‌کند، در حالی که Micron همچنان از مشخصات LPDDR5X برای برندینگ استفاده می‌کند.

مشخصات دایمنسیتی ۹۴۰۰

دایمنسیتی ۹۴۰۰ مدیاتک یک تراشه ۳ نانومتری (ساخته شده توسط TSMC) است که چند ماه قبل معرفی شد. اگرچه مشخصات این تراشه هنوز به طور کامل مشخص نیستند، شایعات حاکی از آن است که دارای یک CPU هشت هسته‌ای با هسته Cortex-X5 با فرکانس ۳.۴ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-X4 با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A720 با فرکانس ۲.۲۷ گیگاهرتز می‌باشد. همچنین گفته می‌شود که دارای پردازنده گرافیکی ایمورتالیس G925 با عملکرد ری تریسینگ سریع‌تر در بازی‌ها است.

این تراشه با پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۴ کوالکام و اگزینوس ۲۵۰۰ سامسونگ رقابت خواهد کرد. شایعه شده است که هر دوی این تراشه‌‌ها نیز با استفاده از فرآیند ۳ نانومتری تولید می‌شوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید