انسان‌ها به سرنوشت‌سازترین فناوری تاریخ بشر نزدیک می‌شوند! - تکفارس 
انسان‌ها به سرنوشت‌سازترین فناوری تاریخ بشر نزدیک می‌شوند! - تکفارس 

انسان‌ها به سرنوشت‌سازترین فناوری تاریخ بشر نزدیک می‌شوند!

افشین نوری
۲۲ تیر ۱۴۰۳ - 10:35
AGI سرنوشت‌سازترین فناوری تاریخ بشر

به نظر می‌رسد انسان‌ها در حال نزدیک شدن به سرنوشت‌سازترین فناوری تاریخ بشر هستند. شرکت OpenAI مجموعه‌ای از پنج سطح در جهت رسیدن به AGI (هوش مصنوعی در سطح انسان) ارائه داده است تا بتواند پیشرفت خود را در ساخت یک مدل هوش مصنوعی قدرتمند که قادر به عملکردی در سطح انسان یا بهتر از آن باشد ردیابی کند.

بلومبرگ گزارش داده است که مدیران OpenAI طی جلسه‌ای که به‌تازگی با کارمندان خود داشتند، سطوحی که این شرکت قصد دارد با همکاری سرمایه‌گذاران و سایر شرکایش به آن دست یابد، به اشتراک گذاشته است. این سطوح شامل هوش مصنوعی موجود که فقط می‌تواند به زبان مکالمه با افراد تعامل کند (چت‌بات‌ها، سطح ۱) تا هوش مصنوعی که می‌تواند عملکردی در سطح انسان داشته باشد (سطح ۵) می‌شود.

مدیران OpenAI به کارمندان گفتند که این شرکت در حال حاضر در سطح اول است، اما در آستانه رسیدن به سطح دوم قرار دارد که آن را «Reasoners» می‌نامد. سطح دوم به سیستم‌هایی اشاره دارد که می‌توانند وظایف حل مسئله را در سطح انسانی با تحصیلات دکترا که به هیچ ابزاری دسترسی ندارد انجام دهد.

AGI سرنوشت‌سازترین فناوری تاریخ بشر

OpenAI مدعی شده است که در حال کار روی هوش عمومی مصنوعی عمومی یا AGI است که عملکردی در سطح انسان خواهد داشت و قادر به استدلال انسان‌گونه خواهد بود و حتی در اکثر موارد بهتر از انسان عمل خواهد کرد. البته چنین هوش مصنوعی در حال حاضر وجود ندارند، اما سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI قبلاً گفته بود که انتظار دارد AGI در این دهه به دست آید.

با توجه به سطوحی که OpenAI ارائه کرده است، سومین سطح در مسیر رسیدن به AGI به نام Agents، به سیستم‌های هوش مصنوعی اشاره دارد که می‌توانند به جای کاربر کار کنند. سطح ۴ با نام Innovators به هوش مصنوعی اشاره دارد که می‌تواند نوآوری‌های جدیدی ارائه دهد و پیشرفته‌ترین سطح Organizations نامیده می‌شود که در سطح انسان عمل خواهد کرد.

این سطوح توسط مدیران اجرایی و رهبران ارشد OpenAI تهیه شده است و این شرکت در حال دریافت بازخوردها از گروه‌های مختلف از جمله کارمندان، سرمایه‌گذاران و شرکایش است تا بتواند سریع‌تر به AGI برسد و حتی ممکن است در طول زمان این سطوح را تغییر دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید