از کجا بفهمیم هارد خراب شده؟ - تکفارس 
از کجا بفهمیم هارد خراب شده؟ - تکفارس 
از کجا بفهمیم هارد خراب شده؟ - تکفارس 

از کجا بفهمیم هارد خراب شده؟

تکفارس
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - 02:13
از کجا بفهمیم هارد خراب شده؟ - تکفارس 

هارد یکی از قطعاتی است که به طور معمول در هر لپ تاپ و کامپیوتر برای ذخیره سازی داده ها وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است این قطعه بسیار مهم با مشکل و خرابی مواجه شود، که باعث می شود تا فرایند نقل و انتقال و همچنین ذخیره سازی با مشکل مواجه شود. اما سؤال این است که در صورت وجود مشکل در این قطعه ” از کجا بفهمیم هارد خراب شده؟ ” در واقع تشخیص خرابی هارد کار چندان راحتی نیست، اما علائمی در سیستم شما به وجود می آید که می تواند نشانگر خرابی هارد باشد.
با این حال ما نیز در این مقاله تمام مواردی را که نشان دهنده خرابی هارد کامپیوتر به حساب می آیند را برای شما توضیح خواهیم داد تا با توجه به آنها بتوانید سریع تر به عیب یابی هارد اقدام کنید.

بررسی هارد سیستم از لحاظ سر و صدا

یکی از علائم خرابی هارد کامپیوتر نویز و سر و صدای غیر عادی است که در هنگام روشن بودن کامپیوتر یا لپ تاپ به گوش می رسد. البته گاه به گاهی ممکن است این سر و صدا ناشی از خرابی قطعه دیگری همچون کارت گرافیک باشد. در چنین شرایطی شما می توانید با خرید کارت گرافیک مشکل را حل کنید و سر و صدای سیستم را نیز از بین ببرید.

کند شدن سیستم از علائم خرابی هارد کامپیوتر

علت خرابی هارد می تواند مختلف باشد که کند شدن سیستم در هنگام باز کردن برنامه و یا زمان بوت شدن کامپیوتر می تواند از اصلی ترین دلایل آن باشد. در نظر داشته باشید که کند شدن سیستم تنها نمی تواند به علت خرابی هارد باشد. چرا که بسیاری مواقع خرابی کارت گرافیک یا پر شدن حافظه موقت آن نیز به نوعی در کند شدن سیستم کامپیوتری شما می تواند نقش داشته باشد. با این وجود اگر مشکل از کارت گرافیک باشد شما می توانید با خرید کارت گرافیک از مدل های RTX 3070 این مشکل را به طور کامل حل کنید.
اما باید توجه داشته باشید که قیمت rtx 3070 به نسبت مدل های هم رده کمی گرانتر است.

علائم خرابی هارد کامپیوتر

پیام خطا علت دیگر معیوب بودن هارد سیستم

فرض کنید مشغول کار با سیستم کامپیوتری خود هستید و پیامی مبنی بر خطای دیسک و یا اینکه فایل سیستم خراب است را دریافت می کنید، این پیام نشانگر وجود خرابی و مشکل در هارد کامپیوتر است. البته اگر کارت گرافیک سیستم نیز دچار اشکال شده باشد، شما به احتمال زیاد پیام مشابهی را دریافت خواهید کرد. با توجه به این موضوع ما به شما پیشنهاد می کنیم از مدل کارت گرافیک RTX 4060 انتخاب خود را انجام دهید. اما باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که قیمت rtx 4060 در مدل های جدید به صرف بودجه بیشتری نیاز دارد.

از دست دادن ناگهانی اطلاعات از نشانه های خرابی هارد لپ تاپ

از دیگر علائم خرابی هارد لپ تاپ می توان اشاره کرد به از دست دادن اطلاعات و داده ها. با توجه به این موضوع اگر فایل یا پوشه شما از بین رود و یا آسیب ببیند به احتمال زیاد هارد کامپیوتر شما دچار عیب و خرابی شده است که باید نسبت به تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنید.

خرابی هارد کامپیوتر را از کجا بفهمیم؟

اگر کامپیوتر شما روشن نمی شود و یا در هنگام بوت شدن با مکث و هنگ شدن همراه است، احتمال اینکه مشکل از هارد کامپیوتر باشد دور نیست. بنابراین در صورت مواجه شدن با چنین مسأله ای حتماً سیستم را از لحاظ سلامت هارد بررسی کنید.

برای تست سلامت هارد سیستم از چه ابزارهایی می توان استفاده کرد؟

از آنجایی که وجود عیب در هارد سبب می شود تا کارایی و فرایند ذخیره سازی در کامپیوتر با مشکل مواجه شود، تست کردن هارد از لحاظ سلامتی می تواند در عملکرد سیستم بسیار تأثیر گذار باشد. امروزه ابزارهای بسیار کاربردی برای این کار وجود دارد که رایج ترین آنها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

از کجا بفهمیم هارد خراب شده

Chkdsk ابزاری برای تست سلامت هارد

از کجا بفهمیم هارد خراب شده؟ اگر می خواهید هارد کامپیوتر را از لحاظ سلامت بررسی کنید و از کارایی آن مطمئن شوید، ابزار Chkdsk می تواند بهترین گزینه باشد. این ابزار خطاهای سیستم فایل را اسکن و اصلاح می کند. در صورت استفاده از این ابزار باید ابتدا روی Start کلیک کنید. سپس کلمه cmd را در نوار جستجو تایپ کنید و کلمه Enter را فشار دهید. سپس با تایپ دستور chkdsk C: /f /r و با فشار دکمه Enter حرف درایو هارد را جایگزین کنید و از سلامت آن مطمئن شوید.

اطلاع از سلامت هارد با ابزار S.M.A.R.T

این ابزار می تواند اطلاعات کاملی از هارد سیستم در اختیار شما قرار دهد. برای دسترسی به این ابزار می توانید از ابزار های داخلی ویندوز مانند Event Viewer و یا نرم افزهایی همچون CrystalDiskInfo استفاده کنید. البته جدای از این ابزارها؛ نرم افزارهایی نیز وجود دارند که شما می توانید برای تست سلامت هارد از آنها استفاده کنید. از مهم ترین این نرم افزارها عبارتند از HD Tune، MHDD، SeaTools.

در صورت خرابی هارد چه باید کرد؟

  • از داده های خود پشتیبانی کنید، با انتقال داده ها به هارد دیگر این حفاظت اطلاعات را انجام دهید.
  • در صورت خرابی هارد نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
  • در صورتی که نمی دانید مشکل اصلی هارد شما چیست حتماً به یک تکنسین متخصص برای رفع مشکل مراجعه کنید.
در صورت خرابی هارد چه باید کرد

خرید آخرین مدل هارد کارت گرافیک اصل از آترین کالا

هارد یکی از قطعات اصلی کامپیوتر به حساب می آید که وظیفه اصلی آن حفظ داده ها و اطلاعات است. راه های مختلفی برای اینکه از کجا بفهمیم هارد خراب شده وجود دارد که با کمی دقت می توانید به راحتی از وجود عیب در هارد آگاه شوید. البته برخی مواقع مشکل از هارد نیست و شما با تعویض کارت گرافیک نیز می توانید بسیاری از مشکلات جزئی سیستم را حل کنید. با این حال ما نیز در فروشگاه آترین کالا مجموعه ای از بهترین مدل کارت گرافیک های روز را در اختیار مشتریان خود قرار داده ایم.
با توجه به این موضوع شما نیز می توانید در صورت تمایل به خرید کارت گرافیک با تضمین اصالت و سلامت، ارسال سریع و بهترین قیمت، مدل مَد نظر خود را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید