معرفی انواع دستگاه تست و اندازه گیری الکترونیک - تکفارس 
معرفی انواع دستگاه تست و اندازه گیری الکترونیک - تکفارس 
معرفی انواع دستگاه تست و اندازه گیری الکترونیک - تکفارس 

معرفی انواع دستگاه تست و اندازه گیری الکترونیک

تکفارس
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - 13:07
معرفی انواع دستگاه تست و اندازه گیری الکترونیک - تکفارس 

مولتی متر، اهم متر، ولت سنج، آمپرسنج و بسیاری از وسایل دیگر در دنیای امروز برای تست و اندازه گیری کمیت‌های الکترونیکی مانند مقاومت، ولتاژ یا جریان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها معمولا دقت بالایی دارند و همواره برای به حداقل رساندن خطا، بهینه سازی می‌شوند. برای مثال مولتی مترها از حالت آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده‌اند تا دقت بیشتری داشته باشند؛ هرچند این موضوع باعث افزایش قیمت مولتی متر دیجیتال شد، اما دقیق‌تر شدن فرایندهای اندازه گیری را هم به دنبال داشت. در این مقاله می‌خواهیم انواع دستگاه‌های تست و اندازه گیری را به شما معرفی کرده و کاربرد هریک را بیان کنیم.

معرفی انواع دستگاه تست و اندازه گیری الکترونیک - تکفارس 

فانکشن ژنراتور

از مهمترین دستگاه‌های تست در مدارهای الکترونیک که برای طراحی و عیب یابی این مدارها مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به فانکشن ژنراتور اشاره کرد. فانکشن ژنراتور قادر به تولید شکل موج‌های مختلف با سطوح ولتاژ مورد نیاز است که در انواع موسسات آموزشی، کارگاه‌های تحقیق و توسعه، تعمیر قطعات الکترونیکی و آزمایشگاه‌های مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اینکه بتوانید با بازدهی خوبی از این وسیله استفاده کنید، باید بدانید که فانکشن ژنراتور چیست و چگونه کار می‌کند؟

فرکانس متر

یکی از دستگاه‌های اندازه‌گیری الکتریکی که در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، فرکانس متر است. همان‌طور که از عنوان این دستگاه مشخص بوده برای اندازه‌گیری فرکانس در مدار کاربرد دارد. این دستگاه‌ها به چند دسته ارتعاشی، دیجیتالی و عقربه ای تقسیم بندی شده و می‌توانند فرکانس را در بازه گسترده‌ای اندازه گیری کنند. دقت بالای دستگاه‌های ارتعاشی باعث شده تا در روند اندازه‌گیری فرکانس‌های کم و متوسط، کاربرد به مراتب بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها داشته باشند. این دستگاه‌ها به صورت موازی در مدار قرار گرفته و با دقت بالایی به اندازه‌گیری فرکانس می‌پردازند.

آمپرمتر یا آمپرسنج

یکی دیگر از کاربردی‌ترین دستگاه‌های اندازه گیری که در صنعت الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، آمپرمتر بوده که به اندازه‌گیری شدت جریان موثر در یک مدار می‌پردازد. آمپرمتر باید به صورت سری با مصرف‌کننده در مدار قرار بگیرد تا بتواند پارامتر خواسته شده را اندازه‌گیری کند. این دستگاه‌ها در دو نوع AC و DC ساخته شده و شما می‌توانید از آن‌ها برای اندازه‌گیری جریان‌های متناوب و یکسو استفاده کنید. توجه داشته باشید که در زمان استفاده از این دستگاه، شدت جریان مدار به هیچ عنوان نباید از جریان نامی دستگاه بیشتر باشد.

ولت متر یا ولت سنج

اگر سری به آزمایشگاه‌های الکترونیک و یا مکان‌هایی که مخصوص تعمیرات لوازم الکتریکی و الکترونیکی هستند زده باشید، حتما با ولت متر آشنا شده‌اید. اندازه‌گیری ولتاژ در مدارهای الکتریکی، با استفاده از ولت متر یا ولت سنج انجام می‌شود که باید به صورت موازی قرار بگیرد. ولت متر نیز در دو نوع AC و DC طراحی و ساخته شده است. البته ولت‌مترها دارای دسته‌بندی دیگری هم هستند که دستگاه‌های دیجیتال و آنالوگ در آن‌ها قرار می‌گیرند. امروزه ولت‌مترهای دیجیتالی بیشتر از مدل دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. کار کردن با این دستگاه‌ها به سادگی امکان‌پذیر بوده و شما به راحتی می‌توانید به بخش‌های مختلف دستگاه مسلط شوید.

مولتی متر یا آوومتر

یکی از بهترین و کاربردی‌ترین دستگاه‌هایی که امروزه برای تست و اندازه گیری کمیت‌های الکترونیکی استفاده می‌شود، مولتی متر است. مولتی مترها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند انواع مختلفی از پارامترهای الکتریکی مانند ولتاژ، جریان، توان، فرکانس، انرژی، دما و … را به راحتی اندازه‌گیری کنند. قابلیت‌های این دستگاه مانند دقت بالا، افزایش بهره وری و سرعت اندازه گیری، امکان اندازه گیری پارامترهای مختلف، داشتن حافظه برای ذخیره سازی پارامترها و قابلیت اتصال به کامپیوتر باعث شده تا کاربرد آن در محیط‌های صنعتی بسیار بیشتر از سایر دستگاه‌های تست و اندازه‌گیری شود. در واقع شما با خرید یک مولتی متر، از خرید چند دستگاه مختلف دیگر برای اندازه‌گیری بی‌نیاز خواهید شد. مولتی مترها این قابلیت را دارند تا تمام این پارامترها را با دقت بسیار بالایی اندازه‌گیری کنند.

تایمر

از دیگر پارامترهایی که در انواع محیط‌های صنعتی نیاز به اندازه‌گیری به صورت دقیق دارد، زمان است. از تایمر برای کنترل زمان و فرمان دادن در مدارهای کنترل اتوماتیک استفاده می‌شود. در واقع می‌توانیم بگوییم که اصلی‌ترین وظیفه تایمر در این محیط‌ها، کنترل مدار در بازه زمانی مشخص شده است. در برخی از مواقع یک مدار باید مدت زمان مشخصی کار کرده و یا اینکه بعد از گذشت یک بازه زمانی، شروع به کار کند. برای انجام این تنظیمات و دریافت بهترین نتیجه از عملکرد مدارهای خودکار، از تایمر استفاده می‌شود. این تایمرها دقت بسیار بالایی در اندازه‌گیری زمان دارند و می‌توانند تا حد زیادی کمک‌کننده باشند.

وات متر

یکی دیگر از پارامترهای مهم انواع مصرف‌کننده‌ها که نیاز به اندازه‌گیری دارد، توان است. برای اندازه‌گیری توان در این صنایع معمولا از وات متر استفاده می‌شود. وات متر از یک سیم‌پیچ جریان و یک سیم‌پیچ ولتاژ تشکیل شده که می‌توانند با دقت نسبتا بالایی پارامتر خواسته شده را اندازه‌گیری کنند. این سیم‌پیچ‌ها می‌توانند دو مدار مجزا از یکدیگر را در دستگاه تشکیل دهند. وات مترها در دو نوع دیجیتالی و آنالوگ طراحی شده‌اند که امروزه مدل دیجیتالی کاربرد به مراتب بیشتری دارد. برای استفاده از این دستگاه‌ها سیم‌پیچ جریان به صورت سری و سیم‌پیچ مربوط به ولتاژ به صورت موازی به مصرف‌کننده‌ها متصل می‌شود.

دستگاه میگر

یکی دیگر از دستگاه‌های مربوط به تست و اندازه‌گیری که در این صنعت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده، دستگاه میگر است. از این دستگاه برای تشخیص اتصال زمین و جلوگیری از اتصال کوتاه و همچنین عیب‌یابی کابل استفاده می‌شود. از این رو می‌توانیم نتیجه بگیریم که دستگاه میگر به صورت مستقیم با ایمنی شخص مرتبط بوده و عملکرد دست و دقیق آن، اهمیت بسیار بالایی دارد.

بهترین فروشگاه تجهیزات تست و اندازه گیری الکترونیک

معرفی انواع دستگاه تست و اندازه گیری الکترونیک - تکفارس 

امروزه انواع مختلفی از دستگاه‌های تست و اندازه‌گیری توسط برندهای مختلف و گوناگون از سراسر دنیا تولید می‌شوند. اغلب این دستگاه‌ها دارای کیفیت بالایی بوده و می‌توانند کمیت‌های خواسته شده را با دقت نسبتا بالایی اندازه‌گیری کنند. برای خرید این لوازم تست و اندازه‌گیری در ایران، می‌توانید از طریق شرکت بتاکو اقدام کنید. بتاکو به عنوان بزرگترین فروشگاه انواع لوازم تست و اندازه گیری از بهترین برندها فعالیت کرده و محصولات اصلی و اورجینال را به خریداران ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

دستگاه‌های مربوط به تست و اندازه‌گیری در صنایع مختلف و آزمایشگاه‌های آموزشی و تحقیقاتی الکترونیک، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین در فرایند تعمیرات انواع دستگاه‌ها و لوازم الکتریکی و الکترونیکی هم دسترسی به این لوازم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در بخش‌های قبلی به صورت کامل به معرفی چند نمونه از کاربردی‌ترین و اصلی‌ترین لوازم در این زمینه پرداختیم. شما می‌توانید نمونه‌های اصلی تولیدشده توسط معتبرترین کمپانی‌های جهانی را به راحتی از طریق شرکت بتاکو تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید