نحوه مدیریت محصولات، سفارشات، و پرداخت‌ها در فروشگاه سازها - تکفارس 
نحوه مدیریت محصولات، سفارشات، و پرداخت‌ها در فروشگاه سازها - تکفارس 
نحوه مدیریت محصولات، سفارشات، و پرداخت‌ها در فروشگاه سازها - تکفارس 

نحوه مدیریت محصولات، سفارشات، و پرداخت‌ها در فروشگاه سازها

تکفارس
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - 02:00
نحوه مدیریت محصولات، سفارشات، و پرداخت‌ها در فروشگاه سازها

امروزه اکثر کاربران خریدهای خودشان را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند. به همین خاطر صاحبان کسب و کار تصمیم گرفتند تا با ساخت سایت، فرایند ثبت سفارش را برای کاربران آنلاین آسان‌تر کنند. حالا روش‌های مختلفی برای ساخت سایت وجود دارد.

استفاده از فروشگاه ساز یکی از راه‌های کم هزینه و سریع برای ساخت سایت است. از طرف دیگر برای راه اندازی سایت نیاز به متخصص برنامه نویس ندارید. خودتان با هر میزان دانشی که داشته باشید، بدون نیاز به برنامه نویسی و با چند کلیک سایت می‌سازید.

هر فروشگاه ساز ویدئوهای آموزشی کوتاه و کاربردی در مورد نحوه مدیریت سایت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم به طور کلی در مورد یکی از بخش‌های مهم وب سایت یعنی سفارشات صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

آموزش مدیریت فروشگاه با فروشگاه ساز

فروشگاه ساز برخلاف مابقی CMSها تلاش کرده تا روند ساخت سایت و مدیریت آن برای همه افراد راحت باشد. از آنجایی که مهم‌ترین بخش سایت فروشگاهی مربوط به سازماندهی سفارشات و محصولات اینترنتی است، ابزارهای فروشگاه ساز به کمک صاحب سایت می‌آید.

برای بررسی فاکتورهای سفارش، موجودی کالا، تغییر قیمت یا حتی وارد کردن محصولات در سایت نگرانی ندارید. تمام سفارشات بعد از پرداخت نهایی به پنل مدیریت شما ارسال می‌شود. از طرف دیگر می‌توانید با محدود کردن تعداد سفارشات، با مشکل اتمام موجودی کالا روبرو نشوید.

در این بخش نحوه مدیریت بخش محصولات، سفارشات و پرداخت‌ها در یک فروشگاه ساز به نام پرتال را بررسی می‌کنیم:

نحوه مدیریت محصولات، سفارشات، و پرداخت‌ها در فروشگاه سازها - تکفارس 

۱- مدیریت محصولات در فروشگاه

محصولات فروشگاهی شما می‌توانند کالاهای فیزیکی یا دانلودی و مجازی (عکس، موسیقی، پادکست، فیلم و…) باشند. هر محصول یک صفحه جداگانه دارد. در این صفحه باید تصاویر، ویدئو، مشخصات، قیمت، موجودی و… محصول نوشته می‌شود.

محصولات هم گروه در دسته بندی مناسب خودشان جای می‌گیرند. مثلاً اگر یک فروشگاه لوازم خانگی دارید، دسته بندی شما می‌تواند به این صورت باشد:

  • ماشین لباسشویی
  • یخچال
  • گاز
  • هود
  • فر
  • ماشین ظرف‌شویی
  • اکسسوری منزل
  • و…

در زمان وارد کردن محصول در سایت می‌توانید فیلترهای اندازه، رنگ، برند و… برای آن در نظر بگیرید. کاربران با ورود به بخش فروشگاه با این فیلترها می‌توانند انتخاب بهتری برای خرید داشته باشند.

در زمان تخفیفات فصلی و مناسبتی می‌توانید حداقل تعداد خرید یا حداکثر تعداد را تعیین کنید. برای مثال خرید تنها ۲ عدد از محصولات دارای تخفیف را امکان پذیر کنید. برای تهیه بک آپ، گزارش انبار گردانی و وضعیت کالاهای سایت می‌توانید خروجی اکسل دریافت کنید.

برای تغییرات دسته‌جمعی محصولات، مثل تغییر قیمت می‌توانید از ویرایش جمعی محصولات یا ویرایش قیمت اکسل استفاده کنید. با این روش نیازی ندارید که قیمت هر محصول را به صورت جداگانه تغییر دهید. البته امکان ورود جمعی محصولات اکسل در سایت ساخته شده شما وجود دارد.

نحوه مدیریت محصولات، سفارشات، و پرداخت‌ها در فروشگاه سازها - تکفارس 

۲- مدیریت سفارشات در فروشگاه

برای ثبت سفارش در فروشگاه ساز دو راه دارید. اول اینکه کاربران به صورت اتوماتیک و طبق فرایند، سفارش خودشان را در سایت ثبت کنند. گاهی اوقات در اینستاگرام یا تلگرام هم پیج فروشگاهی دارید. شما می‌توانید سفارش مشتریان را در اینستاگرام بگیرید و آن را به صورت دستی در سایت وارد کنید.

با این کار می‌توانید فاکتور سفارشات خودتان را برای حسابرسی در یک سیستم ثبت کنید. وضعیت سفارشات ثبت شده در پنل مدیریت را می‌توانید به “در حال پیگیری”، “انجام شده است” و “لغو شده” تغییر دهید.

در صفحه هر سفارش می‌توانید اطلاعات ارسال مانند کد پیگیری پست، زمان ارسال، وزن و… را وارد کنید. این اطلاعات توسط پیامک به دست مشتریان می‌رسد. برای ارسال محصولات هم می‌توانید برچسب ارسال هر محصول را به صورت اتوماتیک دریافت و روی بسته بچسبانید.

اگر کاربری تا مرحله پرداخت محصول پیش رفته باشد؛ اما به هر دلیلی هزینه محصول را پرداخت نکند، در لیست سفارشات قرار می‌گیرد. با این تفاوت که وضعیت محصول به صورت “سفارش تکمیل نشده” است.

۳- مدیریت پرداخت‌ها در فروشگاه

گاهی اوقات برای مدیران سایت سؤال می‌شود که چطور لیست پرداختی‌های کاربران و درآمد فروشگاه را مدیریت کنیم؟ در فروشگاه ساز پرتال برای هر ثبت سفارش یک فاکتور فروش ثبت می‌شود. این فاکتور شامل شماره فاکتور، تاریخ، بارکد، اطلاعات فروشنده و خریدار، تخفیف، کرایه حمل، مبلغ و… است.

با کلیک روی هر سفارش می‌توانید فاکتور، پیش فاکتور، فاکتور فروش نیابتی و برچسب ارسال دریافت کنید. برای انبارداری، محاسبه درآمد فروشگاه و میزان فروش روزانه، ماهانه و سالانه می‌توانید از گزینه “لیست جمع آوری” استفاده کنید.

سفارشات مورد نظر را به صورت گروهی انتخاب می‌کنید و یک PDF از محصولات و قیمت هر فاکتور دریافت می‌کنید.

نحوه مدیریت محصولات، سفارشات، و پرداخت‌ها در فروشگاه سازها - تکفارس 

سخن پایانی

در این مقاله با نحوه مدیریت و پیگیری سفارشات مشتریان اینترنتی آشنا شدید. وب سایت‌های فروشگاهی برخلاف گروه‌های تلگرامی یا پیج اینستاگرامی روند ثبت سفارش تا ارسال کالا را آسان‌تر کردند.

با وب سایت فروشگاهی دیگر نگران فیش‌های جعلی نیستید؛ تنها پرداخت‌های موفق در لیست سفارشات سایت شما لیست می‌شود. از طرف دیگر مشتری می‌تواند در طول شبانه روز و بدون نیاز به تأیید ادمین سفارش خود را ثبت کند.

شما هم در زمان ارسال سفارش با دریافت برچسب سفارشات، اطلاعات دقیق و آدرس مشتری را بدون کم و کاست ثبت می‌کنید. تمام روند ثبت سفارش تا ارسال کالا هم بدون دخالت شما و به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید