کشف دو سیاره فراخورشیدی مملو از آب توسط دانشمندان کانادایی - تکفارس 
کشف دو سیاره فراخورشیدی مملو از آب توسط دانشمندان کانادایی - تکفارس 

کشف دو سیاره فراخورشیدی مملو از آب توسط دانشمندان کانادایی

افشین نوری
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - 07:59
کشف دو سیاره فراخورشیدی مملو از آب توسط دانشمندان کانادایی - تکفارس 

دانشمندان به یافته‌های جالبی درباره دو سیاره فراخورشیدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهند این سیاره‌ها احتمالا کاملا با آب پوشیده شده‌اند. 

این دو سیاره که در سال ۲۰۱۴ کشف شدند و Kepler-138c و Kepler-138d نام دارند و به دور یک کوتوله سرخ که در فاصله ۲۱۸ سال نوری از زمین قرتر دارد می‌چرخند. 

طبق تحقیقاتی که توسط دانشمندان دانشگاه مونترال انجام شده است احتمال وجود آب فراوان در این دو سیاره فراخورشیدی بسیار بالاست. این محققان با استفاده از داده‌های تلسکوپ هابل و‌اسپیتزر به این نتایج دست یافته‌اند. دو سیاره مذکور از نظر جثه سه برابر زمین و از نظر وزنی دو برابر آن هستند که این موضوع باعث شده دانسیته آن‌ها کمتر از زمین باشد. 

دانشمندان فکر می‌کنند که دانسیته پایین این سیاه‌ها به معنای آن که مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها سبک‌تر از سنگ اما سنگین‌تر از گازهایی مثل هلیوم‌ و هیدروژن است‌. بنابراین احتمال اینکه این سیاره‌ها کاملا با آب پوشیده باشند بسیار زیاد است. 

ما نمونه این نوع سیاره‌ها را مثلا در قمرهای Europa یا Enceladus که به دور مشتری و زحل می‌چرخند دیده‌ایم. این قمرها کاملا با مایع پوشیده شده‌اند. الیته سیاره‌های Kepler-138c و Kepler-138d برخلاف این قمرها به دور یک ستاره می‌چرخند و نزدیکی آن‌ها به این ستاذه باغث شده تا یک جو‌ بخار در اطراف آن‌ها شکل بگیرد و به نظر می‌رسد آب موجود روی این سیاره‌ها به خاطر فشار بالا، در مرحله‌ای با نام فاز مایع فوق‌بحرانی قرار داشته باشند. 

کشف دیگری که دانشمندان انجام دادند این بود که آن‌ها متوجه شدند اندازه این سیاره‌ها برخلاف تصورات قبلی، خیلی نزدیک به هم است و ما با دو سیاره تقریبا هم اندازه سروکار داریم. حالا دانشمندان امیدوار هستند که با استفاده از تلسکوپ جیمز وب تحقیقاتی عمیق‌تری روی این سیاره‌های مرموز انجام دهند تا دانش خود را درباره سیاره‌های فراخورشیدی افزایش دهند.

منبع: Techspot

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید