گوگل، پلی استور را از اپلیکیشن های ضبط تماس خالی می کند - تکفارس 
گوگل، پلی استور را از اپلیکیشن های ضبط تماس خالی می کند - تکفارس 

گوگل، پلی استور را از اپلیکیشن های ضبط تماس خالی می کند

مهدی ملکی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - 19:08
گوگل

گوگل همراه با عرضه اندروید ۱۰، ویژگی پیش‌فرض ضبط تماس‌ها را غیرفعال کرد و به زودی از تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ (۱۱ می ۲۰۲۲) سیاست‌های جدیدی را برای پلی استور وضع خواهد کرد که به هیچ اپلیکیشنی اجازه استفاده از API مذکور جهت ضبط تماس را نخواهد داد.

این تغییرات در جهت بهبود حریم خصوصی و ایمنی و از طرفی می‌دانیم که قوانین ضبط تماس در سراسر جهان، به شدت متغیر هستند. با این وجود، اپلیکیشن‌های پیش‌فرضی که روی دستگاه نصب هستند و پیش‌تر اجازه استفاده از این API را داشتند، تحت تاثیر سیاست‌های جدید گوگل قرار نخواهند گرفت.

اپلیکیشن شماره‌گیر پیکسل و شیائومی نمونه‌ای از این استثنا هستند. این اپلیکیشن‌ها به عنوان عملکرد بومی ضبط تماس دستگاه‌ها شناخته می‌شوند. اگرچه گوگل هنوز برنامه دقیق خود را به اشتراک نگذاشته اما گمان می‌شود مفاد الحاقی را برای پوشاندن این شکاف، در سیاست‌های آتی خود قرار دهد.

این اولین باری نیست که گوگل چنین تغییراتی را روی پلی استور انجام می‌دهد و به نظر هم نمی‌رسد که آخرین آن‌ها باشد.

بر اساس گزارش شرکت امنیتی چک پوینت (Check Point)، گوگل پس از اطلاع‌رسانی این شرکت، ۶ اپلیکیشن مخربی که تا به حال بیش از ۱۵ هزار بار دانلود شده‌اند را از پلی استور حذف کرده است. در حالی که کاربران تصور می‌کردند که این اپلیکیشن‌ها آنتی ویروس هستند اما در واقع آن‌ها بدافزار شارک بات (Sharkbot) را به گوشی کاربران انتقال می‌داده‌اند.

همچنین ما مدتی پیش گزارشی را هم درباره مخفی کردن اپلیکیشن‌های قدیمی این فروشگاه آنلاین روی تکفارس منتشر کردیم. در حال حاضر بیش از ۳.۵ میلیون اپلیکیشن مختلف در پلی استور وجود دارد و از عرضه‌ی بسیاری از آن‌ها مدت زمان زیادی می‌گذرد. این اپلکیشن‌ها در بیشتر مواقع خطری را برای گوشی کاربران ایجاد نمی‌کنند اما گوگل قصد دارد تا با مخفی‌کردن آن‌ها برای کاربران جدید، امنیت گوشی آن‌ها را افزایش دهد.

منبع: GSM Arena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید