دقیق ترین مدلسازی از تولد اولین کهکشان ها انجام شد - تکفارس 
دقیق ترین مدلسازی از تولد اولین کهکشان ها انجام شد - تکفارس 

دقیق ترین مدلسازی از تولد اولین کهکشان ها انجام شد

افشین نوری
۸ فروردین ۱۴۰۱ - 08:09
کیهان

ستاره شناسان موفق به ایجاد دقیق‌ترین مدل از مراحل اولیه کیهان شده‌اند. طبق این مدلسازی، اولین نور در حدود ۱۳ میلیارد سال پیش شروع به گسترش در تاریکی می‌کند. در این مرحله که در اصطلاح علمی مرحله‌ی باز-یونیزه شدن می‌گویند، اتم‌های هیدروژن یونیز شده و اجازه پخش نور در فضای کیهان را می‌دهند. سپس اولین کهکشان‌ها شکل می‌گیرند و از آنجائیکه این مرحله یک مرحله بسیار آشفته است مدلسازی آن نیز بسیار دشوار است.

همانطور که احتمالا می‌دانید، فضا و زمان به‌خاطر وسیع بودن‌شان، چیزی‌هایی نیستند که بتوان در آزمایشگاه روی آن‌ها آزمایش‌های تجربی انجام داد. به همین‌خاطر دانشمندان مجبور به مدلسازی آن‌ها با استفاده از کامپیوترها هستند. آن‌ها قوانین پایه فیزیک و مدل‌های نظری خود را جهت شبیه‌سازی مراحل اولیه کیهان به کار می‌گیرند.

کیهان

مدلسازی جدید از نظر جزئیات بسیار دقیق بوده و ناحیه‌ای به وسعت ۳۰۰ میلیون سال نوری را پوشش می‌دهد که تا ۱ میلیارد سال نوری بعد از بیگ بنگ گسترش می‌یابد.

مطالب مرتبط:

از آنجائیکه مراحل اولیه‌ی بیگ بنگ در زمان‌های بسیار دور انجام شده است، پیدا کردن شواهدی از آن دوره بسیار دشوار است؛ اما ناسا اخیراً با پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب قصد دارد با مطالعه کهکشان‌های بسیار دور به چنین شواهدی دست بیابد. ستاره‌شناسان امیدوار هستند که این تلسکوپ بتواند داده‌های لازم در تائید نظریا آن‌ها جمع‌آوری کند.

حالا چالش اصلی مدلسازی جدید این خواهد بود که تا چه اندازه با داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ‌های فضایی مطابقت خواهد داشت. در هر حال، دانشمندان امیدوارند که تصویر واضحی از آنچه که در مراحل اولیه شکل‌گیری کیهان اتفاق افتاده است به دست بیاورند.

منبع: Digital Trends

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید