ناسا پیامی را در چتر مریخ پیمای “استقامت” مخفی کرده بود - تکفارس 
ناسا پیامی را در چتر مریخ پیمای “استقامت” مخفی کرده بود - تکفارس 

ناسا پیامی را در چتر مریخ پیمای “استقامت” مخفی کرده بود

مهدی حلوائی
۶ اسفند ۱۳۹۹ - 16:30
پیام مخفی ناسا

چتری که برای نشاندن مریخ‌پیمای استقامت (Perseverance) بر روی سیاره‌ی مریخ از آن استفاده شده بود، از یک الگوی رنگی مشخص استفاده می‌کرد. مقامات ناسا امروز در خبری اعلام کردند که این چتر حاوی یک پیام مخفی به‌صورت کدهای باینری بوده است.

کاربران اینترنتی توانستند در چند ساعت این پیام را رمزگشایی کنند. رنگ‌های سفید و قرمز این چتر حاوی پیام “شهامت انجام کارهای بزرگ را داشته باش” بودند. این عبارت، شعار تیم استقامت بوده و بر روی دیوارهای اتاق کنترل ماموریت‌ در آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) ناسا، واقع در جنوب کالیفرنیا نیز به چشم می‌خورد.

 کدهای پیداشده در حلقه‌ی بیرونی چتر نیز مختصات آزمایشگاه پیشرانه جت را نشان می‌دهند:

۳۴°۱۱’۵۸” N 118°۱۰’۳۱”  W

آلن چن، سرپرست تیم استقامت در کنفرانس خبری خود در روز دوشنبه، مردم را به پیداکردن این پیام دعوت کرد. او در این مورد گفت:

امیدوارم که تلاش‌های ما در مهندسی و پیشرفت علم، باعث الهام‌بخشیدن به مردم شود. به این منظور تیم ما گاهی اوقات، پیام‌هایی را در پروژه‌های خود مخفی می‌کند؛ از این رو، ما تمام افراد را به پیداکردن این پیام‌ها دعوت می‌کنیم.

آدام استلتزنر، مهندس ارشد استقامت، این پیام مخفی را دوشنبه شب در توییتر تایید کرد:

به‌نظر می‌رسد که اینترنت (کاربران اینترنت) توانسته این پیام را کمتر ار ۶ ساعت کشف کند! آیا کاری هست که اینترنت نتواند انجام دهد؟ برای کسانی که می‌خواهند بدانند:

پیام مخفی ناسا

این تنها مورد پنهانی نبود که مریخ‌پیمای استقامت با خود به این سیاره برده بود. اگر بر روی یکی از هزاران عکس فرستاده‌شده توسط ناسا زوم کنیم، تصویر کوچکی از مریخ‌پیماهای قبلی در کنار استقامت و هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity)، که استقامت را در این سفر همراهی می‌کرد، دیده  می‌شود.

پیام مخفی ناسا

ناسا قبلاً نیز پیام‌هایی را در فضاپیماهای خود مخفی کرده بود. مریخ‌پیمای کنجکاوی (Curiosity) که در سال ۲۰۱۲ روی این سیاره فرود آمده بود، سوراخ‌های ریزی روی چرخ‌های آلومینیومی خود داشت تا سنگ‌ریزه‌ها داخل چرخ گیر نکنند. این سوراخ‌ها عبارت JPL را به‌صورت کد مورس نشان می‌دادند. در نتیجه زمانی که نبوغ روی سطح مریخ حرکت می‌کرد، عبارت JPL به‌صورت کد مورس بر روی خاک مریخ نوشته می‌شد (هر چند که با وزش باد، این عبارت محو می‌شد).

آلن چن در مصاحبه با The Verge اعلام کرد که ممکن است تیم استقامت، پیام‌های بیشتری را در این مریخ‌پیما مخفی کرده باشد.

مردم دوست دارند تا موارد شخصی خود را در کارهایشان قرار دهند. با این وجود، بیشتر این موارد هرگز یافت نمی‌شوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید