لی کان هی مدیر باسابقه سامسونگ در ۷۸ سالگی درگذشت - تکفارس 
لی کان هی مدیر باسابقه سامسونگ در ۷۸ سالگی درگذشت - تکفارس 

لی کان هی مدیر باسابقه سامسونگ در ۷۸ سالگی درگذشت

مجید مهرعلی
۵ آبان ۱۳۹۹ - 09:15
لی کان هی مدیر باسابقه سامسونگ در ۷۸ سالگی درگذشت - تکفارس 

در چهارم آبان ماه (October 25)، سامسونگ اعلام کرد که لی کان هی (Lee Kun-hee) مدیر این شرکت در سن ۷۸ در جمع خانواده خود درگذشته است. اگرچه سامسونگ علت دقیق مرگ را رسماً تأیید نکرده، اما لی کان هی برای مدت‌زمان طولانی‌ای با مشکلات قلبی دست و پنجه نرم کرده است. او بعد از یک حمله قلبی در سال ۲۰۱۴ بستری و مورد مراقب قرار گرفته بود.

به‌عنوان مدیر سامسونگ از سال ۱۹۸۷، لی کان هی این شرکت را برای یک خیزش درخشان و تبدیل شدن به یک سازنده جهانی رهبری کرد. در زمان مدیریت او، شرکت کره‌ای به‌صورت گسترده‌ای در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرد و تمام خط تولید خود را تغییر داد. در بازه زمانی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰، سامسونگ از یک تولیدکننده لوازم خانگی و تلویزیون‌های مقرون‌به‌صرفه به یکی از نام‌های تجاری بزرگ تولید‌کننده نیمه‌رساناها و نمایشگر‌ها تغییر شکل داد.

از آن زمان به بعد، سامسونگ به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در بین نام‌های تجاری برتر فناوری شناخته می‌شود. بیش از همه، این شرکت بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های هوشمند در جهان است و طیف گسترده‌ای از محصولات موفق را داراست که سری گلکسی را نیز در بر می‌گیرد.

رشد سامسونگ زیر سایه لی کان هی انکار ناپذیر است، اما این اتفاق بدون مناقشه هم رخ نداده است. در سال ۱۹۹۵، لی کان هی برای پرداخت رشوه به رئیس جمهور وقت مجرم شناخته شد. حدود یک ده بعد نیز در سال ۲۰۰۸، او به خاطر فرار از مالیات، فساد گسترده و مداخله در دولت کره جنوبی محکوم گردید. سازنده سری گلکسی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کره به‌حساب می‌آید و بزرگ‌ترین عضو تجارت خانوادگی چیبالز (chaebols) است که شامل خود سامسونگ، ال‌جی، هیوندای، SK و لوتی (Lotte) می‌شود.

انتظار می‌رود پسران لی و معاونش به‌عنوان وارثان او معرفی گردند، اما این شخص در زیر پا گذاشتن قوانین دارای سابقه است. لی کان هی حدود یک سال را در زندان سپری کرده است، دلیل حبس او اتهامات گسترده در پرداخت رشوه و فساد و ارتباط با رئیس جمهور برکنار شده کره، پارک گئون هی (Park Geun-hye) بود.

در سال ۲۰۲۰ نیز سامسونگ به پیشرفت خود به‌عنوان یک شرکت چند بخشی ادامه داده است و تأثیر خوب و بد لی کان هی در این ماجرا را نمی‌توان نادیده گرفت.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید