رشد درآمد فیس‌بوک در کنار ویروس کرونا ادامه می‌یابد - تکفارس 
رشد درآمد فیس‌بوک در کنار ویروس کرونا ادامه می‌یابد - تکفارس 

رشد درآمد فیس‌بوک در کنار ویروس کرونا ادامه می‌یابد

مجید مهرعلی
۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - 16:00
رشد درآمد فیس‌بوک در کنار ویروس کرونا ادامه می‌یابد - تکفارس 

اشتیاق استفاده از فیس‌بوک در اوایل روزهای دستورات ماندن در خانه افزایش چشم‌گیری را شاهد بود. میزان استفاده روزانه از فیس‌بوک با معیار سالیانه ۱۲ درصد افزایش داشت و به ۱.۷۹ میلیارد رسید. میزان استفاده از دیگر اعضای خانواده فیس‌بوک مانند اینستاگرام و واتس‌اپ در طول یک ماه ۱۴ درصد افزایش را شاهد بود و به عدد ۳.۱۴ میلیارد رسید. تجارت فیس‌بوک نیز که بیشتر بر پایه تبلیغات است نیز با آنها رشد کرد و میزان درآمد این شرکت در مقیاس سالیانه با ۱۱ درصد رشد به ۱.۶۹ میلیارد دلار رسید.

مارک زاکربرگ در یک بیانیه اعلام کرده است:

ما بسیار مفتخریم که توانسته‌ایم ابزاری را فراهم کنیم که کسب‌وکارهای کوچک به آن نیاز دارند تا رشد کنند و در این برهه چالش‌برانگیز به‌صورت آنلاین به موفقیت برسند. ما احساس غرور می‌کنیم وقتی می‌بینیم که افراد روی سرویس ما حساب می‌کنند تا در زمانی که نمی‌توانند در کنار هم باشند با یکدیگر در ارتباط بمانند.

سهام شرکت تنها در طی یک عرضه چندساعته توانسته است بیش از ۵ درصد رشد داشته باشد.

اگرچه در دوران فراگیری کرونا استفاده از فیس‌بوک رونق یافت، اما میزان رشد آن از دیگر غول‌های فناوری کمتر بود. برای مثال آمازون به‌تازگی اعلام کرده است که میزان درآمد این شرکت با رشدی  ۴۰ درصدی به ۸۹ میلیارد دلار رسیده است که از آنچه پیش‌بینی شده بود ۸ میلیارد دلار بیشتر است. با این حال فیس‌بوک هنوز وضع بهتری نسبت به شرکت آلفابت (Alphabet) دارد، شرکتی که ۲ درصد کاهش را در درآمد سالیانه خود شاهد بوده است.

چیزی که باعث می‌شود اعداد مربوط به فیس‌بوک قابل‌توجه باشد تحریم‌هایی است که در ماه جولای در رابطه با تبلیغات در این شبکه اجتماعی صورت گرفته است. کوکاکولا،  لِگو، استارباکس و یونیلِور از جمله شرکت‌هایی هستند که تبلیغات خود را در فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی متوقف کردند. این اقدامات به دنبال اعتراضاتی صورت گرفت که گروه‌های حمایت از حقوق شهروندی داشتند، آنها شبکه‌های اجتماعی را به این متهم کرده بودند که اقداماتی خیلی کمی در رابطه با سخنرانی‌های نفرت‌آفرین انجام داده‌اند.

حتی بدون تبلیغات برندهای بزرگ، فیس‌بوک توانست رشد درآمد خود را ادامه دهد. این شرکت این کار را با استفاده از میلیون‌ها کسب‌وکار کوچکی انجام داد که روی تبلیغات مستقیم در فیس‌بوک حساب کرده بودند. به گفته فیس‌بوک، در سه هقته اول ماه جولای میزان رشد درآمد شرکت تقریبا با رشد ۱۰ درصدی سه‌ماه دوم سال در یک ردیف قرار می‌گیرد  و این بدان معنی است که فیس‌بوک توانسته اثر تحریم‌های تبلیغاتی را خنثی کند.

همانند سه‌ماه قبل، این هشدار برای فیس‌بوک وجود دارد که بعد از فروکش کردن فراگیری کرونا ممکن است افزایش مشغولیت افراد با فیس‌بوک پابرجا نماند.

این شرکت در این رابطه می‌گوید:

اخیرا ما شاهد به حالت عادی برگشتن میزان رشد استفاده از سرویس هستیم، زیرا اقدامات ماندن در خانه‌ها در سراسر جهان آسان‌تر گرفته می‌شود به‌خصوص در بازار‌های توسعه‌یافته‌ای که نفوذ فیس‌بوک در آنها بیشتر است. میزان استفاده در سه‌ماه بعدی بدون تغییر خواهد ماند و یا ممکن است کمی کاهش داشته باشد.

به ادعای خود شرکت،  فیس‌بوک در حال حاضر دارای ۵۸.۲۴ میلیارد دلار است که شامل دارایی‌های نقدی و غیرنقدی می‌شود. این شرکت هم‌اکنون دارای ۵۲۵۳۴ کارمند است که نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید