چرا باید ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی را جدی گرفت؟ - تکفارس 
چرا باید ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی را جدی گرفت؟ - تکفارس 

چرا باید ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی را جدی گرفت؟

تکفارس
۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - 22:00
چرا باید ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی را جدی گرفت؟ - تکفارس 

هر برندی به استراتژی بازاریابی ویدئویی نیاز دارد اما چرا؟ فرشاد چگینی متخصص دیجیتال مارکتینگ به دلایل قانع کننده ای اشاره می کند که نشان از ضرورت ویدئو مارکتینگ دارند.

ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی، یکی از روش های بازاریابی دیجیتال و یکی از اجزای مهم بازاریابی محتوایی است که در جریان آن از ویدئو یا فیلم برای جذب مخاطب، تبدیل آن به مشتری و افزایش فروش استفاده می شود.

بازاریابی ویدئویی در سال های اخیر به راهکاری محبوب و جذاب بین بازاریاب ها تبدیل شده و در حال حاضر حدود ۸۰ درصد ترافیک اینترنت مختص ویدئوهاست و این روند همچنان ادامه دارد. در حقیقت، انتظار می رود که محبوبیت و اهمیت بازاریابی ویدئویی از این هم که هست بیشتر شود.

همه مردم عاشق دیدن ویدئو برای خندیدن، سرگرم شدن و یادگیری هستند و در جریان این نوع بازاریابی ویدئوها تنها جنبه تبلیغاتی ندارد! پس این فرصتی عالیست که با ویدئوهای خود به مخاطبان دسترسی داشته باشید و موجب افزایش آگاهی از برند و در نهایت افزایش فروش تان شوید.

فرشاد چگینی متخصص و مشاور دیجیتال مارکتینگ در ادامه به ۱۰ دلیل قانع کننده و آمار و ارقامی اشاره می کند که نشان می دهد نباید از بازاریابی ویدئویی و تخصیص بودجه به فعالیت های آن غافل شوید.

ویدئو همان چیزی است که مصرف‌کنندگان مایل به تماشای آن هستند

مخاطبین دیدن محتوای ویدئویی را به سایر محتواها نظیر محتوای تصویری و نوشتاری ترجیح می دهند زیرا هم سرگرم کننده است و هم فهم آن آسان تر است. مطابق آمارهای رسمی حداقل نیمی از مصرف کنندگان علاقمند به تماشای ویدئو از برندهای مورد علاقه شان هستند. کافیست آمار بازدید محتواهای ویدئویی با محتواهای نوشتاری را در شبکه های اجتماعی مقایسه کنید تا به میزان محبوبیت ویدئو پی ببرید.

چرا باید ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی را جدی گرفت؟ - تکفارس 

ویدئو نرخ تبدیل و فروش را افزایش می‌دهد

نرخ تبدیل بیشتری در صفحات فرود خود می خواهید و به دنبال افزایش فروش تان هستید؟ بازاریابی ویدئویی یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار است.

آمارها نشان می دهد با اضافه کردن ویدئو در صفحات فرود می توان نرخ تبدیل را تا ۸۰% افزایش داد. یک آمار حیرت انگیز دیگر، شما تنها با اضافه کردن کلمه “ویدئو” به سابجکت ایمیل های خود می توانید نرخ باز شدن آن ها را تا ۲۰% افزایش دهید.

۹۰% از مصرف کنندگان این ادعا را دارند که تماشای ویدئو به آن ها کمک می کند تا برای خرید تصمیم بگیرند و مطالعات نشان داده که ۷۴ درصد از مصرف کنندگان وقتی که ویدئو معرفی یک محصول را تماشا می کنند، متعاقبا آن محصول را خریداری می کنند. نباید این فرصت خوب را از دست بدهید.

ویدئو منجر به افزایش آگاهی از برند می شود

نکته قابل توجه در بازاریابی ویدئویی وجود تنوع است. شما می توانید ویدئو را برای اهداف مختلف و برای هر یک از مراحل سفر مشتری تولید کنید. می توانید از ویدئوها برای افزایش آگاهی از برند و افزایش تعامل با برند استفاده کنید.

برای نمونه، می توانید یک ویدئو سرگرم کننده تولید کنید تا شخصیت برند شما را به مشتریان بالقوه نشان دهد یا می توانید ویدئوهای ساده اطلاعاتی از محصولات برای مشتریان بالقوه ای که می خواهند از محصولات شما بیشتر بدانند تولید کنید یا می توانید ویدئوهایی با اهداف استراتژیک تر تولید کنید تا خریداران را به صفحات فرود مشخص برای اقدام به عملی مشخص هدایت کند.

ویدئو کاربران را درگیر می‌کند

با توجه به اینکه ویدئو زمان کمتری از کاربر می گیرد و بدلیل وجود موسیقی، صدا، تصاویر و انیمیشن ها در آن برای مخاطبان جذاب تر است و در نتیجه بخوبی کاربران را درگیر می کند. تجربه ثابت کرده که در محتواهای ویدئویی تمایل کاربران به کامنت گذاری و اشتراک گذاری بیش از ده برابر سایر محتواها می باشد.

کافیست چند ثانیه ابتدایی ویدئوهای تولیدی شما به اندازه کافی جذاب باشد تا کاربر آن را تا انتها تماشا کند.

ویدئو نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد

درست است که ساخت محتوای ویدئویی از محتوای نوشتاری هزینه بیشتری دارد، زمان بر است و نیاز به زیرساخت های فنی دارد، اما مطابق آمار ۸۳% کسب و کارها معتقدند که بازاریابی ویدئویی نرخ بازگشت سرمایه مناسبی برای آن ها داشته و این یک خبر هیجان انگیز است.

از طرفی نیازی نیست که ویدئو شما تمام عیار باشد، این محتواست که مهم است. کاربران بیشتر به دنبال ویدئویی هستند که محصولات و خدمات در آن واضح باشد تا اینکه بدنبال کیفیت و طراحی آن باشند. خودتان بارها دیده اید که یک ویدئو ساده که با دوربین موبایل گرفته شده توانسته ویروسی شده و حتی میلیون بار تماشا شود. هر چه بتوانید ویدئوهایی با هزینه کمتر و تاثیرگذاری بالاتر تولید کنید، نرخ بازگشت سرمایه بهتری بدست می آورید.

ویدئو اعتماد کاربران را جلب می کند

اعتماد پایه و اساس افزایش نرخ تبدیل و نرخ فروش است و ایجاد آن باید یک هدف باشد. اجازه دهید که مردم با اطلاعات مفید و جالبی که به آن ها ارائه می دهید به سمت تان بیایند. ویدئو می تواند احساسات بیننده را با خود درگیر کند.

اگر در مورد بازاریابی محتوایی جدی هستید، باید در مورد ویدئو هم جدی باشید زیرا ویدئو می تواند اعتماد را تقویت کند. بد نیست بدانید که ۵۷% از مصرف کنندگان بر این باورند که ویدئوها اطمینان بیشتری جهت خرید به آن ها می دهد. شاید به این خاطر که ویدئوی شما برای آن ها تازگی دارد یعنی ویدئویی که شما تولید می کنید احتمالا مشابه دیگری در اینترنت ندارد و این منحصرفرد بودن احساس خوبی را در کاربر ایجاد و او را به تماشای ویدئو علاقمند می کند.

معمولا مخاطبان بدون مشاهده اطلاعات کافی از محصول برای خرید قانع نمی شوند، ویدئو کمک می کند تا با چشم خود این اطلاعات را ببینند و اعتماد کنند.

SEO در بازاریابی ویدئویی

ویدئو به سئوی سایت کمک می کند

موتورهای جستجو محتوای ویدئویی را با کیفیت و مهم می دانند. بد نیست بدانید که الگوریتم های گوگل سایت هایی با محتوای ویدئویی را در اولویت قرار می دهند و هر روز این مسئله جدی تر می شود و این چیزی نیست که بخواهید نادیده بگیرید.

وجود ویدئو در سایت نرخ کلیک در صفحه نتایج جستجو را افزایش دهد. کاربران در صفحاتی که ویدئو داشته باشند دو برابر ماندگار می شوند که این موجب کاهش نرخ پرش می شود. ویدئوهای با کیفیت از هر نوع محتوایی راحت تر بک لینک می گیرند. همین سه فاکتور امتیاز بی نظیری برای سئوی سایت شماست و باعث می شود گوگل و سایر موتورهای جستجو بیشتر به شما اعتماد کنند.

از آن جایی که یوتیوب برای گوگل است، سعی کنید ویدئوهای خود را در یوتیوب هم بارگذاری کنید. نوشتن عنوان، توضیحات و کلمات کلیدی جذاب برای ویدئوها را چه در سایت تان و چه در یوتیوب فراموش نکنید و بخصوص نوشتن توضیح با کیفیت برای ویدئو را جدی بگیرید تا اگر کاربر در تماشای ویدئو دچار مشکل بود محتوای متنی بتواند به او کمک کند.

ویدئو برای کاربران موبایل جذاب است

۹۰% کاربران ویدئوها را در موبایل شان تماشا می کنند. در گزارش های یوتیوب آمده است که تماشای ویدئوها در موبایل ها سالیانه ۱۰۰% افزایش یافته است. تا زمانی که مردم به تماشای ویدئو علاقمند هستند و تعداد موبایل های هوشمند رو به افزایش است، مخاطبان ویدئوهای شما هم بیشتر و بیشتر می شوند.

باید امکاناتی را در نظر بگیرید که کاربران براحتی و بدون مشکل بتوانند ویدئوها را در موبایل شان تماشا کنند. طبق گفته گوگل مخاطبان موبایل های هوشمند دو برابر تماشاگران تلویزیون هستند. این یک نشانه برای شماست که بازاریابی ویدئویی در موبایل ها را جدی بگیرید.

اینستاگرام، تلگرام، توئیتر، اسنپ چت و واین برخی از اپلیکیشن های موبایلی اند که به منظور اشتراک گذاری ویدئو می توان استفاده کرد.

ویدئو همه چیز را توضیح می دهد

آیا یک محصول یا خدمت جدید قرار است ارائه کنید؟ برای نشان دادن ویژگی ها و نحوه کارکرد آن یک ویدئو تولید کنید. ۹۸% کاربران می گویند که برای آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات ویدئوهای توضیحی آن ها را مشاهده می کنند. به همین دلیل است که ۴۵% از کسب و کارهایی که بازاریابی ویدئویی استفاده می کنند در صفحه اصلی سایت خود از ویدئوهای توضیحی بهره می برند و ۸۳% از همین کسب و کارها نتیجه این کار را موثر می دانند.

از انواع ویدئوها می توان به ویدئو معرفی برند، ویدئو تبلیغاتی، ویدئو انیمیشنی، ویدئو آموزشی، ویدئو توضیحی، ویدئو ۳۶۰ درجه، ویدئو نسخه نمایشی، ویدئو معرفی محصول و خدمات، ویدئو مصاحبه ها، ویدئو مشتریان، ویدئو پخش زنده، ویدئو رویدادها، ویدئو راهنما و… که با توجه به مخاطبان، هدف از کمپین ها و فضای انتشار در مراحل مختلف قیف بازاریابی و سفر مشتری استفاده می شوند.

ویدئو در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌ می‌شود

شبکه های اجتماعی با ویژگی های جدید خود محتوا و بازاریابی ویدئویی را تقویت کرده اند. اینستاگرام، یوتیوب، فیس بوک، توئیتر و… روز به روز ویدئو مارکتینگ را راحت تر می کنند.

قابل ذکر است که ۷۶% از کاربران معتقدند در صورتی ویدئو برندها را با دوستان شان به اشتراک می گذارند که سرگرم کننده باشد. بنابراین ویدئوهای سرگرم کننده ایجاد کنید تا به اشتراک گذاشته شوید. اشتراک گذاری هر چه بیشتر می تواند ترافیک صفحات اجتماعی و سایت شما را افزایش داده و در نتیجه به افزایش آگاهی از برند و نرخ بازگشت سرمایه بهتری برسید.

از پربازدیدترین سایت های اشتراک گذاری ویدئو در جهان می توان به یوتیوب، فیس بوک و ویمیو و در ایران می توان به آپارات و نماشا اشاره کرد.

عکس ۳

آمارهایی از حجم ویدئو مارکتینگ که شما را به این نوع بازاریابی مشتاق می کند:

  • ۸۲% از کاربران توئیتر محتوای ویدئویی را تماشا می کنند.
  • یوتیوب بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد که یک سوم کاربران ایترنت هستند.
  • ۴۵% از مردم بیش از یک ساعت در هفته ویدئوهای فیس بوک یا یوتیوب را مشاهده می کنند.
  • روزانه بیش از ۵۰ میلیون ساعت ویدئو در یوتیوب تماشا می شود.
  • ۸۷% از بازاریاب های آنلاین از محتوای ویدئویی استفاده می کنند.
  • هر ۶۰ ثانیه، ۷۲ ساعت ویدئو در یوتیوب آپلود می شود.
  • یک سوم از فعالیت های آنلاین صرف تماشای ویدئو می شود.
  • رده سنی ۲۵-۳۴ سال بیشترین ویدئو را بصورت آنلاین تماشا می کنند و از طرفی مردان ۴۰% بیشتر از زنان وقت خود را صرف تماشای ویدئو در اینترنت می کنند.
  • روزانه بیش از نیم میلیارد نفر در فیس بوک ویدئو تماشا می کنند.
  • روزانه بیش از ۱۰٫۵ میلیون ویدئو در سایت آپارات که بزرگ ترین سایت اشتراک گذاری ویدئو در ایران است تماشا می شود.

نگاهی به ویدئو مارکتینگ در موبایل

  • بیش از نیمی از محتوای ویدئویی در موبایل ها مشاهده می شود.
  • ۹۲% از تماشاکنندگان ویدئو در موبایل، ویدئو را با دیگران به اشتراک می گذارند.
  • ۹۰% ویدئوهای توئیتر در موبایل ها بازدید می شود.
  • روزانه ۱۰ میلیون ویدئو در اسنپ چت تماشا می شود.
  • اپلیکیشن آپارات بیش از ۵٫۵ میلیون بار روی گوشی های موبایل نصب شده است.

وضعیت تعامل کاربران در ویدئو مارکتینگ

  • ۵۱% از بازاریابان حرفه ای دنیا ویدئو را بهترین نوع محتوا با بالاترین نرخ بازگشت سرمایه می دانند.
  • بازاریاب هایی که از ویدئو بهره می برند ۴۹% سریعتر از سایرین کسب درآمد می کنند.
  • ۶۴% از مصرف کنندگان بعد از تماشای ویدئوهای برندسازی شده در شبکه های اجتماعی اقدام به خرید می کنند.
  • ۵۹% از مدیران اشتراک نظر دارند که در موضوعی مشابه بین محتوای نوشتاری و ویدئویی، محتوای ویدئویی علاقمندان بیشتری خواهد داشت.
  • ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی ۱۲ برابر محتوای متنی و تصویری به اشتراک گذاشته می شوند.
  • از دو سال پیش تاکنون حجم بازدیدهای ویدئویی در فیسبوک ۲۵۸% و یوتیوب ۹۹% افزایش یافته است.
  • وجود ویدئو در سایت شما، نرخ کلیک تان را در صفحه نتایج جستجو ۱۵۷% افزایش می دهد.
  • ویدئوهای زیر ۲ دقیقه بالاترین نرخ تعامل را دارند.
  • ۸۵% از ویدئوهای فیس بوک بدون صدا تماشا می شوند.
  • وجود ویدئو در صفحات فرود می تواند نرخ تبدیل را تا ۸۰% یا بیشتر افزایش دهد.
  • متوسط روایی محتوا برای سایت هایی که از ویدئو استفاده می کنند ۴٫۸% و برای سایر سایت ها ۲٫۹% است.
  • وجود ویدئو در صفحات فرود، احتمال قرار گرفتن آن را در صفحه اول نتایج ۵۳% بالاتر می برد.
  • ۴۶% از کاربران بعد از تماشای تبلیغات ویدئویی اقدام به عمل می کنند.
  • ایمیل هایی که محتوای ویدئویی دارند، ۹۶% نرخ کلیک شان بالاتر است.
  • وجود ویدئو دو تا سه برابر میزان جذب بازدیدکنندگان ماهیانه سایت را افزایش می دهد.
  • پست های وبلاگ که همراه با ویدئو هستند تا سه برابر پست هایی که فاقد ویدئو هستند، لینک های ورودی بیشتر دریافت می کنند.
  • ترکیب ویدئو با تبلیغات تمام صفحه تا ۲۲ درصد تعامل کاربران را افزایش می دهد.

سه واقعیت جالب در خصوص ویدئو مارکتینگ

  • بازدیدکنندگان هنگام تماشای محتوای ویدئویی ۹۵% از پیام ها را بخاطر می سپارند، در حالی که این آمار هنگام خواندن محتوای نوشتاری ۱۰% است.
  • ترافیک ویدئویی حدود ۸۰% کل ترافیک اینترنت را تشکیل می دهد.
  • به طور متوسط، کاربران ۸۸% زمان بیشتری را در سایت های شامل ویدئو صرف می کنند.

چرا باید ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی را جدی گرفت؟ - تکفارس 

چند نکته کلیدی برای موفقیت در ویدئو مارکتینگ

  1. در ساخت ویدئوها سعی کنید فقط از برند و محصولات خود تمجید نکنید، بلکه بیشتر به فکر رفع نیاز کاربران باشید. بهتر است قبل از ساخت ویدئو درباره نیاز، علایق و احساسات مشتریان خود تحقیق کنید و بر آن اساس یک داستان را روایت کنید، بدون یک داستان خوب موفق نخواهید شد.
  2. اگر محتوای ویدئوی شما صرفا تبلیغاتی باشد برای کاربران کسل کننده است، پس کسل کننده نباشید. جنبه تبلیغاتی ویدئوها را کم و جنبه آموزشی آن ها را بالا ببرید. شما باید ویدئوهای خود را با درون مایه طنز آماده کنید زیرا محبوب ترین شکل ویدئو آن است که خنده بر لبان کاربران می آورد. از ایده های خلاقانه در ویدئوهای خود بهره بگیرید تا کسل کننده نباشید.
  3. توجه به زمان یکی از نکات کلیدی در ویدئو مارکتینگ است. شما فرصت کمی برای ارتباط با بیننده و مجاب کردن او به تماشای ویدئو دارید، هر چه از زمان ویدئو می گذرد درگیری کاربر با ویدئو نیز افت می کند بنابراین ویدئوها هر چه کوتاه تر باشند عملکرد بهتری خواهند داشت. آمارها نشان می دهد که خیلی از کاربران ترجیح می دهند ویدئوها کمتر از ۱ دقیقه باشد. باید سعی کنید که در همان در ۱۰ ثانیه اول توجه بیننده را جلب و مفهوم اصلی را بیان کنید.
  4. نوشتن توضیحات با کیفیت، کامل و جذاب برای ویدئوها را چه در سایت خود و چه در یوتیوب و آپارات فراموش نکنید. این توضیح به گوگل در فهمیدن محتوای ویدئو کمک می کند و در سئو سایت و رتبه بندی ویدئو شما در نتایج جستجو کمک شایانی می کند. حتما از برچسب های مرتبط هم استفاده کنید.
  5. اگر بودجه بالا، تجهیزات حرفه ای و نیروی انسانی برای تولید ویدئو ندارید نباید ناامید شود و این کار را کنار بگذارید، متاسفانه شاهد هستیم خیلی از کسب و کارها بدلیل هزینه بالاتر، سختی بیشتر و زمان بر بودن تولید ویدئو براحتی از کنار این روش بازاریابی می گذرند. دوربین گوشی های موبایل خود را دست کم نگیرید. حتی می توانید تجهیزات نیمه حرفه ای و ارزان قیمت تری که در بازار هست را تهیه کنید و کار خود را با آن ها شروع کنید. استفاده از انیمیشن ها هم راه دیگری است که تاثیر بالایی دارد و کار را هم برای شما ساده تر می کند.
  6. ویدئوهای خود را بعد از تولید در سایت، وبلاگ، شبکه های اجتماعی و سایت های اشتراک ویدئو منتشر کنید. بعد از انتشار تجزیه و تحلیل را فراموش نکرده و شاخص های عملکرد کلیدی یعنی KPI ها را بررسی کنید. با استفاده از آمارهایی نظیر تعداد بازدید، زمان تماشای ویدئو توسط بازدیدکننده ها، تعداد تماشای کامل ویدئو، نرخ کلیک در صورت وجود CTA در پایان ویدئو استفاده کنید و از ویدئوهایی که آمار بهتری داشته اند برای آماده سازی ویدئوهای بعدی خود درس بگیرید.

کلام پایانی

در این مطلب درباره اهمیت ویدئو مارکتینگ و ضرورت استفاده از این روش صحبت کردیم. هر برندی به استراتژی بازاریابی ویدئویی نیاز دارد زیرا ویدئو به سادگی پیام و مفهوم مورد نظر را به مخاطب منتقل می ‌کند و در ذهن ماندگارتر هستند.

اگر تا به حال از محتوای ویدئویی در کسب و کار خود استفاده نکرده اید تجدید نظر کنید. ویدئو را به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی خود در نظر بگیرید و با انتشار منظم آن ها مشتریانی وفادار برای خود ایجاد کنید.

نظر شما چیست؟ اگر تجربیاتی در زمینه ویدئو مارکتینگ دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته شده توسط فرشاد چگینی

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید