Cambridge Analytica تحت تعقیب قرار گرفت - تکفارس 
Cambridge Analytica تحت تعقیب قرار گرفت - تکفارس 

Cambridge Analytica تحت تعقیب قرار گرفت

سید محمد معلمی
۳ مرداد ۱۳۹۸ - 18:00
Cambridge Analytica تحت تعقیب قرار گرفت - تکفارس 

وقتی کمیسیون تجارت فدرال (FTC) فیسبوک را ۵ میلیارد دلار جریمه کرد، این آژانس علیه شرکت بررسی کننده داده‌های کاربران یعنی کمبریج آنالتیکا (Cambridge Analytica) هم دادخواستی ارائه داد.

این کمیسیون آمریکایی در اعتراضی که داشت، عنوان کرد که کمبریج آنالتیکا با فریب‌کاری و از طریق یک اپلیکیشن پرسش‌نامه سؤالات شخصی، داده‌های کاربران فیسبوک را به دست آورده است. لازم به ذکر است که این کمپانی انگلیسی فعلاً اعلام ورشکستگی کرده و به درخواست FTC پاسخی نداده است.

این کمیسیون همچنین خبر داده که با رئیس سابق کمبریج آنالتیکا، آقای الکساندر نیکس (Alexander Nix) و رئیس پیشین دانشگاه کمبریج، آقای آلکساندر کوگان (Aleksandr Kogan) به توافق دست یافته است.

باید به این موضوع اشاره کنیم که کوگان مسئول طراحی اپلیکیشن پرسش‌نامه سؤالات شخصی بوده که کمبریج آنالتیکا از آن استفاده کرد تا داده‌های افراد را به دست آورد. بر اساس اطلاعات ارائه شده در دادخواست کمیسیون تجارت فدرال (FTC)، این برنامه داده‌های ۲۵۰ هزار نفر از کاربران و حداقل ۵۰ میلیون نفر از دوستانشان که از فیسبوک استفاده می‌کردند را به سرقت برده است.

FTC مدعی شده، این نرم‌افزار به دروغ به کاربران گفته که هیچ اطلاعاتی از آنها را جمع‌آوری نخواهد کرد اما کمبریج آنالتیکا از این داده‌ها بهره برد تا سرویس‌های تبلیغاتی و رأی‌گیری خود را تقویت کند. از آن از زمان تا کنون، فیسبوک دسترسی سرویس‌ها در تمام پلتفرم‌هایش را محدود کرده است.

بر اساس توافقی که کمیسیون تجارت فدرال (FTC) با نیکس و کوگان داشته‌ است، این دو نفر باید همه اطلاعات شخصی کاربران که هنوز به آنها دسترسی دارند را از بین ببرند. آنها همچنین از انجام کارهای فریب‌دهنده و ارائه بیانیه‌های دروغین در آینده نیز محروم می‌شوند. لازم به ذکر است که این کمیسیون هنوز مفاد توافق‌نامه را منتشر نکرده است.

اگرچه جریمه ۵ میلیارد دلاری فیسبوک به صورت رسمی ممکن است به زودی سر خط مهم‌ترین اخبار شود ولی اقدام کمیسیون تجارت فدرال (FTC) علیه کمبریج آنالتیکا و توافق با دو نفر از مهم‌ترین شخصیت‌های این رسوایی، می‌تواند سبب شود این شرکت انگلیسی به زودی با مشکلات جدیدی روبه‌رو گردد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید