ترامپ موافقت کرد که به مجوزهای مرتبط با هوآوی پاسخ سریع بدهد - تکفارس 
ترامپ موافقت کرد که به مجوزهای مرتبط با هوآوی پاسخ سریع بدهد - تکفارس 

ترامپ موافقت کرد که به مجوزهای مرتبط با هوآوی پاسخ سریع بدهد

مسلم رفیعی
۲ مرداد ۱۳۹۸ - 13:30
ترامپ موافقت کرد که به مجوزهای مرتبط با هوآوی پاسخ سریع بدهد - تکفارس 

بر اساس گزارش‌های کاخ سفید، دونالد ترامپ در جلسه‌ای که با مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری همانند گوگل داشت، با درخواست این شرکت‌ها مبنی بر اخذ یک تصمیم سریع، درباره‌ی معاملات با شرکت هوآوی، موافقت کرد.

کاخ سفید اظهار کرد که: اگر چه مدیران این شرکت‌ها خواستار اخذ یک تصمیم سریع از جانب اتاق بازرگانی بودند، اما همه‌ی آن‌ها پشتیبانی محکم خود را از خط قرمزهای امنیت ملی در رابطه با هوآوی ابراز داشتند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز: سران شرکت‌های سیسکو (Cisco)، اینتل، برودکام (Broadcom)، کوالکام، مایکرون تکنولوژی (Micron Technology)، وسترن دیجیتال (Western Digital) و آلفابت (Alphabet) در این نشست حضور داشتند. این ملاقات در زمان ناامیدی از آینده‌ی آمریکا ترتیب داده شد. این شرکت‌ها به هوآوی که بزرگترین تولید‌کننده‌ی تجهیزات مخابراتی در جهان است، وابسته شده‌اند. دولت ایالات متحده نیز در اردیبهشت ماه به علت مسائل امنیتی، این شرکت را در لیست سیاه خود قرار داد.

شرکت‌های آمریکایی حق ندارند که بدون اخذ مجوز ویژه، اقدام به فروش تجهیزات به این شرکت چینی کنند. ترامپ یک ماه پیش اعلام کرد که در جستجوی راهی برای از سرگیری مذاکرات تجاری با پکن است تا بدین‌صورت بتواند موانع فروش شرکت‌های آمریکایی را از سر راه بردارد.

سیاست‌های جدید مرتبط با هوآوی به کندی پیش می‌روند. طبق اظهارات یک شخص حاضر در جلسه‌ی روز دوشنبه، سران شرکت‌های نام‌آشنای فناوری، نارضایتی خود را نسبت به ویلبر روس (Wilbur Ross)، دبیر اتاق بازرگانی ابراز کردند. دلیل این کار نیز، عدم ارائه‌ی راه‌کاری مشخص جهت تجارت با شرکت هوآوی بود. مشاور اقتصادی کاخ سفید، لری کادلو (Larry Kudlow) و خزانه‌دار، استیون نوچین (Steven Mnochin) نیز در این جلسه حضور داشتند. در بین حاضرین، سنجای مهروترا ( Sanjay Mehrotra)، مدیر اجرایی مایکرون تکنولوژی نیز حضور داشت. وی در آن جلسه گفته بود که:

سیاست‌هایی که یک فضای باز و عادلانه‌ی تجاری را فراهم کنند باعث می‌شوند تا نقش راهبردی فناوری آمریکا همچنان حفظ شود و این کار به اندازه‌ی رشد اقتصادی کشور حائز اهمیت است.

هوآوی بزرگترین مشتری شرکت مایکرون است و یک ماه پیش، این دو شرکت، مراودات تجاری خود را در برخی از زمینه‌ها از سر گرفتند.

دبیر اتاق بازرگانی اعلام کرده بود که مجوزها زمانی اعطا می‌شوند که شرکت هوآوی تهدیدی برای امنیت ملی به حساب نیاید. خبرگزاری رویترز هفته‌ی پیش اعلام کرده بود که ایالات متحده می‌تواند در عرض چند هفته، مجوزها را جهت از سرگیری معاملات تجاری صادر کند.

واشینگتن پست نیز در روز دوشنبه گزارش داد که شرکت هوآوی به طور مخفیانه به کره‌ی‌شمالی در جهت احداث و نگهداری یک شبکه‌ی بیسیم‌ تجاری کمک کرده است. این کار ممکن است که این شاهین چینی را در خاک آمریکا زمین گیر کند. دولتمردانی که هوآوی را به دید یک تهدید نگاه می‌کنند و طرفداران سختگیری کمتر نسبت به پکن، در حال بحث و جدل با یکدیگر بر سر روابط این دو قطب تجاری هستند.

ایالات متحده، هوآوی را به نقض تحریم‌های ایران و سرقت دارایی‌های فکری آمریکا متهم می‌کند، اتهاماتی که این غول چینی، آن‌ها را رد می‌کند. کاخ سفید، همزمان در حال مذاکره با متحدان خود است تا آن‌ها را وادار کند که از تجهیزات هوآوی در شبکه‌‌ی ۵G استفاده نکنند، زیرا آمریکا بر این باور است که دولت چین از این راه به شنود اطلاعات می‌پردازد.

کاخ سفید اعلام کرد که در جلسه‌ی روز دوشنبه، تجارت بین‌المللی غیرقانونی و فناوری ۵G را نیز مورد بحث قرار داده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.