دشوار شدن شکستن شیشه خودرو در شرایط اضطراری - تکفارس 
دشوار شدن شکستن شیشه خودرو در شرایط اضطراری - تکفارس 

دشوار شدن شکستن شیشه خودرو در شرایط اضطراری

امیر عسگری
۲ مرداد ۱۳۹۸ - 09:00
دشوار شدن شکستن شیشه خودرو در شرایط اضطراری - تکفارس 

تصور کنید در شرایطی هستید که خودروی شما از جاده منحرف شده و داخل رودخانه سقوط می‌کنید، شما بهوش هستید اما خودرو در حال غرق شدن است. آرامش خود را حفظ کنید، با چکش کوچک مخصوص به شیشه پنجره کنار راننده ضربه می‌زنید، شیشه ترک می‌خورد اما نمی‌شکند. دوباره ضربه می‌زنید اما بازهم خرد نمی‌شود. برای باز کردن در هم خیلی دیر شده، شما گیر افتاده‌ای.

این شرایط نه تنها می‌تواند یک سناریو وحشتناک باشد بلکه با توجه به مطالعه‌‌ای که روز سه‌شنبه توسط AAA منتشر شد می‌تواند یکی از معمول‌ترین مواردی باشد که شما به آن فکر می‌کنید. بخشی از آن به این دلیل است که بسیاری از خودروهایی که امروزه به فروش می‌رسند دیگر برای پنجره‌های کناری خود از شیشه سکوریت (Tempered Glass) استفاده نمی‌کنند و به دلایل ایمنی (که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم) از شیشه لمینیت استفاده می‌کنند. یک دلیل دیگر وسایلی است که برای شکستن شیشه به فروش می‌رسند اما دقیقا آن چیزی نیستند که در تبلیغات نشان داده می‌شوند.

تا همین اواخر اکثر شیشه‌ای که در پنجره‌های کناری خودرو استفاده می‌شد شیشه سکوریت یک لایه بود. عملکرد شیشه سکوریت هنگام شکستن به گونه‌ای است که شیشه به قطعات کوچک با لبه‌های صیغلی تبدیل می‌شود.

این استاندارد همچنان برای بسیاری از خودروها استفاده می‌شود اما سازندگان به طور فزاینده‌ای به سمت استفاده از شیشه لمینیت رفته‌اند. برای دهه‌هاست که از شیشه لمینیت بخاطر ویژگی آن در مقاومت و خرد نشدن هنگام شکستن در شیشه جلوی خودرو استفاده می‌شود.

دشوار شدن شکستن شیشه خودرو در شرایط اضطراری - تکفارس 

این مقاومت خوشایند است چراکه بر اساس آمار دولت فدرال تعداد قابل توجهی از رانندگان و سرنشینان خودرو در هنگام تصادف از خودرو به بیرون پرتاب می‌شوند و تغییر در این استانداردها می‌تواند به کم شدن این آمار کمک کند. اگر شیشه خودرو شما نشکند احتمالا از داخل آن به بیرون پرتاب نخواهید شد.

متاسفانه عوارض این نوع استاندارد زمانی است که برای خارج شدن از خودرو باید شیشه کناری را شکست ولی شیشه لمینیت در مقابل شکسته شدن مقاومت می‌کند. هرچند که این یک تجارت است اما تعداد تصادفاتی که دولت را مجاب کرده تا این مقررات را وضع کند بسیار بیشتر از تعداد افرادی است که با خودرو درون دریاچه سقوط می‌کنند.

خب حالا اگر شیشه پنجره شما لمینیت باشد چه‌ کاری باید انجام دهید؟ طبق مطالعات صورت گرفته شیشه‌های پنجره‌های عقبی احتمالا از شیشه سکوریت ساخته شده‌اند اما شما باید این موضوع را از قبل بررسی کرده باشید. در غیر اینصورت باید سریعا اقدام به پایین کشیدن شیشه کنید قبل از اینکه فشار آب اینکار را برای شما غیرممکن کند.

بسیار خب اگر پنجره‌های کناری خودرو شما شیشه لمینیت ندارد باید تصمیم بگیرید از چه وسیله‌ای برای شکستن شیشه در شرایط اضطراری استفاده کنید. معمولا شما دو انتخاب دارید، اولی استفاده از چکش است. این وسیله معمولا کوچک و از پلاستیک با رنگ روشن ساخته می‌شود. یک روکش فلزی نوک تیز دارد که در شکستن شیشه به شما کمک می‌کند. راه دیگر استفاده از یک پین فنردار است که با فشار دادن آن شیشه می‌شکند. این روشی عالی است چرا که شاید شما نتوانید با چکش ضربه بزنید و یا کسی قدرت زیادی نداشته باشد که بتواند شیشه را بشکند.

در مطالعه‌ای که AAA انجام داده است، از ۶ نوع وسیله در شکستن شیشه خودرو استفاده شد که ۳ نوع چکش و ۳ نوع پین فنردار مورد استفاده قرار گرفت. تنها ۴ تا از وسایل توانستند شیشه سکوریت را بشکنند و هیچ کدام موفق نشدند تا شیشه لمینیت را بشکنند. ضمن اینکه پین‌ها اثرگذاری بیشتری نسبت به چکش‌ها داشتند.

حالا اگر تمام شیشه‌های خودروی شما لمینیت باشد چه‌ کاری باید انجام دهید؟ متاسفانه کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید. خبر خوب این است که تنها تعداد کمی از تصادفات در ایالات‌متحده منجر به سقوط در آب می‌شوند و بنابراین احتمال اینکه استفاده از شیشه لمینیت به جلوگیری از پرتاب شدن سرنشینان هنگام تصادف به بیرون خودرو منجر شود بسیار بیشتر است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید