از FaceApp استفاده نکنید - تکفارس 
از FaceApp استفاده نکنید - تکفارس 

از FaceApp استفاده نکنید

سید محمد معلمی
۲۷ تیر ۱۳۹۸ - 20:30
از FaceApp استفاده نکنید - تکفارس 

در چند روز اخیر آیا به اینستاگرام سری زده‌اید؟ اگر پست‌ها و استوری‌های دوستان خود را دیده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که انگار پیر شده‌اند!!!. اما آنها این کار را با یک نرم‌افزار به نام FaceApp انجام می‌دهند.

یکی از دلایلی که اکثر کاربران اینستاگرام سراغ این اپلیکیشن رفته‌اند این است که می‌خواهند در چالش توسعه‌دهندگان این برنامه به نام #AgeChallenge شرکت کنند. در واقع این چالش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ روش‌های نوین بازاریابی اگر به درستی آغاز شوند، حتماً برای صاحبان کسب و کار نتیجه‌بخش خواهد بود.

اما FaceApp چیست؟

این نرم‌افزار که امروزه اکثر کاربران اینستاگرام از آن استفاده می‌کنند، در سال ۲۰۱۷ برای دو سیستم عامل اندروید و iOS منتشر شد و به خاطر بهره‌مندی از الگوریتم‌های هوش مصنوعی که به وسیله آنها می‌توانست تصویر آپلود شده از چهره فرد را تغییر دهد، خیلی سریع به محبوبیت رسید. در واقع در این اپلیکیشن، اتفاقاتی پشت پرده رخ می‌دهد که چهره سنین جوانی شما را به چهره احتمالی‌تان در ۵۰ سالگی تبدیل می‌کند و همین موضوع اوقاتی خوش و شاد را برای طرفداران آن به وجود آورده است. جالب اینکه وقتی عکس تغییر کرد، کاربران می‌توانند از میان فیلترهای موجود یکی را برگزیده و خیلی سریع آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

اما درست چند ماه پس از عرضه این اپلیکیشن، FaceApp مورد انتقاد بسیاری از افراد واقع شد زیرا آنها عنوان می‌کردند که اصول اخلاقی با فیلترهای موجود در آن خدشه‌دار شده‌اند و به خاطر تبدیل رنگ چهره از سفید به قهوه‌ای یا مشکی، نژاد پرستی در آن رواج دارد.

به هر حال، امسال دوباره چالش #AgeChallenge ترند انتشار تصاویر کهن سالی افراد را حسابی داغ کرده و آنها را مجاب می‌کند تا FaceApp را روی گوشی خود نصب نمایند و نتیجه آن چیزی شده که خودتان می‌بینید: وارد اینستاگرام می‌شوید و چیزی جز عکس‌های سنین ۴۰ یا ۵۰ سالگی دوستانتان به چشم نمی‌خورد!!!.

اگر بخواهیم واقعیت را بیان کنیم، باید بگوییم الگوریتم‌های FaceApp کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهند و علی‌رغم جالب بودن تصویر نهایی، چنان‌چه متوجه شوید پشت پرده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد، شاید نظرتان نسبت به این برنامه عوض شود.

این نکته را مدنظر داشته باشید که فیلتر تبدیل چهره افراد به سنین کودکی، درست کار نمی‌کند زیرا هر کسی می‌داند ۱۰ یا ۲۰ سال پیش چه شکلی بوده بنابراین آن چیزی که FaceApp به شما نشان می‌دهد، کمی غیرواقعی است و اگر آن را با عکس مربوط به سنین پیری مقایسه نمایید، می‌فهمید که اختلافاتی میان آنها وجود دارد.

نگرانی‌های امنیتی و حفاظت از حریم شخصی

از زمان عرضه این نرم‌افزار در گوگل پلی استور، بیش از ۱۰۰ میلیون اندرویدی FaceApp را دانلود کرده‌اند. به علاوه، در میان کاربران iOS هم این برنامه شماره ۱ نرم‌افزارهای رایگان بوده و رتبه ۲ نرم‌افزارهای ناخوشایند را در اختیار دارد. این یعنی هم اندرویدی‌ها و هم iOSها تاکنون روی خوشی به FaceApp نشان داده‌اند.

از روی ظاهر، این برنامه هیچ مشکلی ندارد که البته امیدواریم همین‌گونه هم باشد اما مطمئناً باید کمی در این‌باره نگران باشیم زیرا امکان دارد حریم شخصی افراد مورد سو استفاده قرار گیرد. بد نیست بدانید FaceApp توسط یک شرکت روسی به نام Wireless Lab طراحی شده و شرایط استفاده از آن نیز بسیار آسان است. شروط گذاشته شده توسط کمپانی نامبرده کاملاً استاندارد هستند مگر در قسمتی که شما به آن دسترسی می‌دهید تا از داده‌های شخصی‌تان استفاده کند. مضمون متنی که این برنامه به شما نشان می‌دهد بدین شرح است:

شما FaceApp را مجاز به استفاده مجدد، تکثیر، اصلاح، تطبیق، انتشار، ترجمه، توزیع و نمایش نام عمومی خود می‌کنید و هر اسم یا نام کاربری ارائه شده در همه فرمت‌ها با رضایت خودتان به دست ما می‌رسد و می‌توانند در محصولات آتی که تولید می‌شوند یا فعلی که تولید شده‌اند، مورد استفاده قرار گیرند

شما با تأیید این شرایط استفاده، Wireless Lab را مجاز می‌دانید تا از عکس‌تان که در آن آپلود کرده‌اید، در هر کجا که دوست دارد بهره ببرد. با این حساب، ممکن است روزی به شهری از روسیه بروید و ببینید که چهره شما روی یک بیلبورد نصب شده است!!!. پس اگر این اتفاق توسط کمپانی روسی افتاد، اصلاً تعجب نکنید. بدترین قسمت این شروط استفاده، غیرقابل فسخ بودن آن است یعنی قادر نخواهید بود تصویرتان را از حافظه FaceApp پاک کنید و یا به این شرکت بگویید دیگر از داده‌هایتان استفاده نکند.

ضمن اینکه در شرایط استفاده از FaceApp این‌گونه آمده است که:

FaceApp، برنامه‌های مشابه و ارائه‌دهندگان سرویس می‌توانند اطلاعات جمع‌آوری شده از شما مانند داده‌های شخصی را از کشور محل سکونت خارج کرده و به آن سوی مرزها ببرند. برای مثال، اگر در اروپا یا آمریکا ساکن هستید، می‌توانیم به خاطر یکسان نبودن قوانین مربوط به حریم شخصی در کشور شما، داده‌هایتان مانند اطلاعات شخصی را به جای دیگری ارسال کنیم

از FaceApp استفاده نکنید - تکفارس 

به علاوه، در قوانین حریم شخصی FaceApp هم مشخصاً بیان شده که توسعه‌دهندگان می‌توانند به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشند و تاریخچه جستجویتان در اینترنت را بررسی کرده و ذخیره کنند. مضمون متن این قوانین این‌گونه است:

ما از ابزارهای ثانویه برای محاسبه ترافیک‌های دریافتی و بررسی سرویس‌ها استفاده می‌کنیم. این ابزارها اطلاعات ارسال شده توسط گوشی شما مانند صفحات وب بازدید شده، افزونه‌ها و سایر داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند تا بتوانیم خدمات خود را بهتر کنیم. ما این اطلاعات را ذخیره می‌کنیم تا مشخص نشود هر کدام از داده‌ها مربوط به چه کسی است. این اطلاعات با هیچ شرکتی خارج از مجموعه FaceApp به اشتراک گذاشته نخواهد شد اما تجارت‌هایی که وابسته به این دایره هستند، امکان بهره‌مندی از آنها را دارند

گری دیویس (Gary Davis) مدیر امنیت مشتریان شرکت McAfee نگرانی‌های خود در مورد مشکلات امنیتی FaceApp را عنوان کرده و گفته است:

اگرچه شاید FaceApp در ظاهر امن باشد اما شرایط استفاده آن می‌تواند باعث ایجاد نگرانی شود زیرا دقیقاً نمی‌دانیم در پشت پرده چه اتفاقاتی می‌افتد. در حال حاضر وقتی کاربران آن را نصب می‌کنند، دسترسی کامل به تصاویر آپلود شده می‌دهند و این یعنی کمپانی روسی می‌تواند به نفع خودش از آنها بهره‌برداری نماید. البته هنوز مدرکی دال بر سو استفاده از عکس‌ها منتشر نشده ولی کاربران باید بدانند برخی کشورها مانند چین و روسیه در مورد حریم شخصی کاربران شبکه‌های اجتماعی زیاد سخت‌گیر نیستند. با این وجود، بهتر است که همیشه در مورد آن چیزی که می‌خواهیم آپلود کنیم یا به اشتراک بگذاریم، جانب احتیاط را رعایت نماییم

چارلس ای شومر (Charles E. Schumer)، یکی از نمایندگان کنگره آمریکا هم اخیراً از پلیس فدرال آمریکا درخواست کرده تحقیقات خود را در مورد FaceApp آغاز کند که می‌توانید نامه او را در ادامه ببینید. او همچنین می‌گوید:

یکی از اقدامات امنیتی مناسبی که کاربران می‌توانند انجام دهند این است که تنها زمانی اطلاعات و عکس‌های شخصی خود را آپلود کنند که واقعاً انجام این کار لازم است

به هر حال، هنوز نمی‌دانیم هدف Wireless Lab از حفظ اطلاعات شخصی افراد چیست ولی امیدواریم اتفاق خاصی نیفتد. البته این نکته را مدنظر داشته باشید که وقتی حرف از اطلاعات شخصی می‌شود، هیچ‌کس نمی‌تواند در اینترنت از امنیت برخوردار باشد.

نظرات مدیرعامل FaceApp در مورد نگرانی‌های به وجود آمده در مورد حریم شخصی افراد این‌گونه است:

ما اخیراً پیام‌های زیادی دریافت کرده‌ایم که اکثر آنها به حریم شخصی افراد مربوط می‌شوند. به همین دلیل دوست داریم در اینجا به چند نکته اشاره کنیم.

  1. FaceApp اکثر فرآیندهای تغییر تصاویر را در حافظه‌های ابری انجام می‌دهد. ضمن اینکه ما فقط عکسی را دریافت می‌کنیم که توسط کاربر انتخاب شده است و هیچ تصویر دیگری را از گوشی به حافظه ابری انتقال نمی‌دهیم.
  2. امکان دارد عکس آپلود شده را در حافظه ابری ذخیره نماییم که البته دلیل اصلی انجام این کار هم بهبود خدمات و ثبت ترافیک است. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که تصویر ارسال شده توسط کاربران جهت ویرایش، تکراری نباشد. ضمن اینکه اکثر عکس‌ها نهایتاً پس از ۴۸ ساعت از تاریخ آپلود، از سرورهای سایت حذف می‌شوند.
  3. ما درخواست کاربران مبنی بر حذف داده‌هایشان از سرورها را قبول می‌کنیم. تیم پشتیبانی در حال حاضر درخواست‌های زیادی دریافت کرده ولی نیازهای کاربران برای ما در اولویت قرار دارند. برای افزایش سرعت فرآیند حذف داده‌ها، پیشنهاد می‌کنیم که افراد از آدرس زیر درخواست‌هایشان را برایمان بفرستند و در عنوان نامه خود هم کلمه privacy (حریم شخصی) را قرار دهند. البته فعلاً در حال بهبود رابط کاربری این قسمت هستیم.

Settings-(تنظیمات) >Support-(پشتیبانی)>Report a bug(گزارش باگ)

  1. همه ویژگی‌های FaceApp کاملاً قابل مشاهده هستند و اصلاً نیازی نیست وارد حساب کاربری شوید. در نتیجه، ۹۹ درصد کاربران اصلاً وارد اکانت نمی‌شوند بنابراین ما اصلاً به هیچ اطلاعاتی دسترسی نداریم و نمی‌توانیم کسی را شناسایی کنیم.
  2. ما داده‌های کاربران را به شرکت‌های شخص ثالث نه می‌فروشیم و نه با آنها به اشتراک می‌گذاریم.
  3. اگرچه تیم توسعه‌دهنده اصلی در روسیه قرار دارد ولی داده‌های کاربران به این کشور ارسال نمی‌شوند.

به علاوه، ما می‌خواهیم در مورد یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های به وجود آمده یعنی دریافت همه عکس‌های کاربران از گالری گوشی‌ها نیز صحبت کنیم. واقعیت آن است که ما به هیچ وجه چنین کاری را انجام نمی‌دهیم بلکه تنها عکسی را آپلود می‌کنیم که توسط خودِ کاربر برای ویرایش انتخاب شده است. شما می‌توانید این ادعای ما را با ابزارهای بررسی کننده که تعدادشان در اینترنت کم نیست، مورد ارزیابی قرار دهید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید