تلسکوپ اشعه‌ایکس در راه اکتشاف فضا - تکفارس 
تلسکوپ اشعه‌ایکس در راه اکتشاف فضا - تکفارس 

تلسکوپ اشعه‌ایکس در راه اکتشاف فضا

سجاد اسدی
۲۳ تیر ۱۳۹۸ - 21:03
تلسکوپ اشعه‌ایکس در راه اکتشاف فضا - تکفارس 

پس از یک تجربه ناموفق در کنترل تلسکوپ رادیویی در ابتدای سال ۲۰۱۹، روسیه دوباره به دنبال انجام تحقیقات فضایی است.

روسیه توانست تلسکوپ اشعه‌ایکس Spektr-RG را که با همکاری آلمان ساخته شده با موفقیت به فضا ارسال کند. یکصد روز طول می‌کشد تا این تلسکوپ به مقصد نهایی خود در نقطه دوم لاگرانژ برسد، جایی که می‌تواند با چند میلیون مایل فاصله از زمین، به تسهیل روند تحقیقات و اکتشافات بشر کمک کند. زمانی که این فضاپیما به نقطه موردنظر برسد، می‌تواند درک انسان از جهان هستی را به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشد.

انتظار می‌رود که Spektr-RG اطلاعات بی‌نقصی را در مورد صدهزار خوشه کهکشانی، صدها هزار ستاره و سه میلیون سیاهچاله غول پیکر در طول شش سال و نیم ارسال کند. در راستای ارائه نقشه جزیی‌تر از کیهان، می‌توان امیدوار بود که ترکیب و آرایش سیاهچاله‌ها برای انسان بیش از پیش قابل درک شده و مسائلی مانند ترکیبات موجود در هستی و تاثیر انرژی سیاه بر گسترش کیهان نیز برای محققان آشکارتر گردد.

به جرئت می‌توان گفت که این پروژه گام بزرگی در دانش فضانوردی روسیه خواهد بود. درحالیکه جدیدترین طراحی‌های این تلسکوپ از طرح اولیه بسیار متفاوت‌تر بوده و تغییرات زیادی اعمال شده است، اما روسیه و آلمان در صورتی که بتوانند این پروژه را با موفقیت پشت سر بگذراند، حرکت عظیمی‌ در دانش فضانوردی به وجود می‌آید. هرچند اکتشافات بزرگی توسط تلسکوپ‌های اشعه‌ایکس برای بشر به دست آمده، اما این احتمال نیز وجود دارد که این پروژه موفقیتی به مانند پروژه‌های پیشین به دست نیاورد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید