اولین تصویر از زنجیره کوانتومی به ثبت رسید - تکفارس 
اولین تصویر از زنجیره کوانتومی به ثبت رسید - تکفارس 

اولین تصویر از زنجیره کوانتومی به ثبت رسید

سید محمد معلمی
۲۳ تیر ۱۳۹۸ - 20:30
اولین تصویر از زنجیره کوانتومی به ثبت رسید - تکفارس 

برای نخستین بار در تاریخ، گروهی از فیزیک‌دان‌ها موفق شدند تصویری از زنجیره کوانتومی را به ثبت برسانند. در مقاله‌ای که تعدادی از محققان دانشگاه گلاسکو اسکاتلند در ژورنال Scientific Advances به چاپ رساندند، اولین زنجیره کوانتومی به نام Bell را به تصویر کشاندند. در عکسی که مشاهده می‌کنید، دو فوتون که از نظر فیزیکی به هم شباهت بسیاری دارند و با استحکام زیادی به هم چسبیده‌اند، به چشم می‌خورند. این اتفاق ممکن است همیشه رخ دهد و ربطی هم به فاصله بین دو ذره ندارد.

برای ثبت چنین تصویری، فیزیک‌دان‌ها نوعی سیستم ساختند که اشعه‌هایی از فوتون‌ها را از یک منبع نوری کوانتومی دریافت می‌کرد. دانشمندان این پدیده را اشیا غیر مرسوم می‌نامند. این فوتون‌ها معمولاً بر روی مواد مایع کریستالی قرار می‌گیرند تا بتوانیم راحت‌تر حرکات آنها را ببینیم. سپس دوربین مخصوصی که می‌توانست تصاویر فوتون‌ها را به ثبت برساند به کار گرفته شد تا بلافاصله پس از تشخیص، عکسبرداری را آغاز نماید.

به گفته محققان، زنجیره کوانتومی یکی از مفاهیم اولیه مکانیک کوانتوم است که در زمینه کامپیوترهای کوانتومی و رمزنگاری کاربرد دارد. آنها بر این باورند که تصویر گرفته شده می‌تواند سبب پیشرفت علم کوانتوم شده و عکس‌های جدیدی از ذرات ریز را در اختیار ما قرار دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید