جدی‌ترین مانع گسترش استفاده از اینترنت ۵G - تکفارس 
جدی‌ترین مانع گسترش استفاده از اینترنت ۵G - تکفارس 

جدی‌ترین مانع گسترش استفاده از اینترنت ۵G

سید محمد معلمی
۲۳ تیر ۱۳۹۸ - 18:30
جدی‌ترین مانع گسترش استفاده از اینترنت ۵G - تکفارس 

داغ شدن گوشی‌های هوشمند یکی از حقایقی است که باید با آن کنار بیاییم. تراشه‌ها برای اینکه بتوانند بهتر کار کنند، گرما تولید می‌کنند و زمانی که قادر نیستند این حرارت را از بین ببرند، با کاهش سرعت دستگاه عکس‌العمل نشان می‌دهند. البته این اتفاق هنگام اجرای بازی‌های سه بعدی و قرار گرفتن موبایل در معرض نور خورشید رایج‌تر است. حالا در دوره‌ای که گسترش شبکه نسل ۵ ارتباطات به یکی از تکنولوژی‌های سال‌های بعد تبدیل شده، به نظر می‌رسد سازندگان مودم‌های گوشی‌های هوشمند با چالش جدی روبه‌رو خواهند شد.

علی‌رغم اینکه جمعیت کثیری از مردم دنیا هنوز به اینترنت یا موبایل ۵G دسترسی ندارند، گویا جدی‌ترین مشکلی که سبب می‌شود گسترش استفاده از این شبکه دیرتر اتفاق بیفتد، تراشه‌های ۵G نسل اول شرکت کووالکوم می‌باشد. ساشا سگان، یکی از تحلیلگران این حوزه می‌نویسد:

در روزهای گرم لاس‌وگاس، دو گوشی گلکسی اس ۱۰ ۵G گرمای زیادی تولید می‌کنند و سرعت اینترنت آنها در حد ۴G کاهش می‌یابد. این اتفاق به خاطر تراشه‌های X50 شرکت کووالکوم رخ می‌دهد زیرا دمای آنها به ۸۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. البته با اپراتور T-Mobile در نیویورک و Verizon در پراویدنس هم این قضایا تکرار شده بودند ولی حالا AT&T در لاس‌وگاس چنین مشکلی را به وجود آورده است. تولید گرما در آن دسته از گوشی‌های سامسونگ و ال‌جی بیشتر مشاهده می‌شود که سخت‌افزار آنها محصولات نوکیا، اریکسون و سامسونگ است

همان‌طور که در ماه دسامبر اعلام شد، اولین نسل از مودم‌های ۵G کووالکوم نسبت به تراشه‌های ۴G تفاوت زیادی دارد. در واقع یک گوشی LTE 4G مدرن هر چه که لازم دارد را در یک تراشه قرار می‌دهد بنابراین مودم LTE هم جزو همان قطعات به شمار می‌رود اما پردازنده‌های ۵G علاوه بر مودم mmWave اختصاصی، به چند تراشه دیگر نیز نیازمند است. در نتیجه قطعات شبکه نسل ۵ ارتباطات فضای بیشتری اشغال و نسبت به ۴G گرمای بیشتری ایجاد می‌کند و در نهایت وقتی این حرارت به بالاترین مقدار خود می‌رسد، تمامی تجهیزات شبکه ۵G از کار می‌افتند.

تولید گرما به میزان ۸۵ درجه بسیار فراتر از اعداد و ارقام به ثبت رسیده در مورد حرارت سیستم‌های گیمینگ است. به علاوه، مودم‌های ۵G تقریباً در همه مواقع اعم از وبگردی و چت کردن در حال فعالیت می‌باشند حال آن‌که سیستم‌های گیمینگ تنها زمانی حرارت تولید می‌کنند که بازی سنگین در حال اجراست بنابراین کاربران گوشی‌های ۵G نسبت به گیمرها بیشتر با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم خواهند کرد. سگان در مورد رخ دادن این اتفاقات تأسف می‌خورد و می‌گوید:

گرمای بیش از حد مرا متقاعد می‌کند تا به علاقه‌مندان به گوشی‌های ۵G بگویم مدت زمان بیشتری منتظر بمانند تا بتوانند این دستگاه‌ها را خریداری کنند

قضیه زمانی بدتر می‌شود که ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی اصلاً به مشتریان نمی‌گویند ممکن است چنین مشکلاتی به وجود بیاید. سگان ادامه می‌دهد:

زمانی که یک گوشی به اپراتور AT&T وصل است و بیش از حد داغ شده و سرعت آن در حد ۴G پایین آمده، نشانگر ۵G+ که معمولاً در بالای گوشی به نمایش درآمده، حذف می‌شود. این شرکت همه کار کرده تا خدمات ۴G خود را به ۵G Revolution تغییر دهد ولی در واقع ۵G+ در یک گوشی متصل به این اپراتور به معنای صرف استفاده از مودم mmWave می‌باشد و نه سرعت شبکه نسل ۵ ارتباطات. مطمئناً نشان دادن علامت ۵G و ارائه سرعت ۴G سبب ایجاد گمراهی می‌شود ولی دیگر نمی‌توانیم در این‌باره کاری کنیم زیرا تراشه مربوطه ماه‌ها پیش برای مشتریان این شبکه به کار رفته است

مشکل تولید حرارت، جدیدترین دلیلی است که کارشناسان بیان می‌کنند تا به مشتریان بگویند گوشی ۵G نخرند. این دستگاه‌ها هم بزرگ‌تر، هم سنگین‌تر، هم داغ‌تر و هم گران‌تر از دستگاه‌های ۴G هستند. به علاوه، اینترنت ۵G فعلاً در مناطق محدودی از دنیا در دسترس است و حتی در شهرهایی که ساکنانشان به این شبکه دسترسی دارند نیز در قسمت‌هایی فعال شده است. با این وجود، آن‌هایی که گوشی ۵G خریده‌اند و سخت‌افزار مربوطه هم در آن به کار رفته، نمی‌توانند آنطور که باید و شاید از سرعت بالای اینترنت نسل بعد بهره‌مند شوند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.