زبان الکتریکی IBM که قادر به تشخیص طعم است - تکفارس 
زبان الکتریکی IBM که قادر به تشخیص طعم است - تکفارس 

زبان الکتریکی IBM که قادر به تشخیص طعم است

پوریا اسدی
۱۵ تیر ۱۳۹۸ - 20:00
زبان الکتریکی IBM که قادر به تشخیص طعم است - تکفارس 

IBM با استفاده از تکنولوژی واتسون، یک مغز مصنوعی بسیار متقاعد کننده را ایجاد کرده است. اما اکنون ظاهرا آماده‌ی حرکت برای ساخت سایر قسمت‌های بدن است و به عنوان گام بعدی دست به ساخت زبان زده است. این زبان توسط دانشمندان کامپیوتر در IBM Research توسعه داده شده و با هوش مصنوعی کنترل می‌شود. ایندستگاه قابل حمل بوده و با سنسورهای ویژه‌ای مجهز شده که به آن امکان شناسایی طعم و  نوع مایع‌های مختلف را می‌دهد.

پاتریک روچ، یکی از محققان پروژه زبان الکترونیکی به Digital Trends گفت:

ما انسان‌ها بسیار باهوش هستیم که می‌توانیم مایعات‌های مختلف را تشخیص دهیم. در حالی که ما نمی‌توانیم مقادیر دقیق اجزای موجود در مایعات را بشناسیم اما کارهایی مانند تشخیص همان مایع پس از چشیدن چندباره را  انجام دهیم. این چیزی است که ما با این پروژه در حال  تکرار آن هستیم.

این زبان از آرایه حسگرهای مختلف تشکیل شده است که میتواند برای نمونه گیری مایع‌های مختلف از طعم و مزه آنها استفاده شود. با استفاده از تکنولوژی تطبیق الگویبا کمک یادگیری ماشین میتواند ترکیب مایعاتی که میچشد را بشناسد و با مایع‌های مختلف که در پایگاه داده‌های آن وجود دارد مطابت دهد.

در نمایش  این هفته در یازدهمین کنفرانس جهانی روزنامه نگاران علمی در لوزان سوئیس، زبان الکترونیکی توانست بین مارک‌های مختلف از بطری آب معدنی محلی تمایز قائل شود. این زبان توانایی انجام این کار را به شکل دقیق و پیوسته دارد.

روچ ادامه داد:

آنچه که ما با این پروژه توسعه دادیم یک راه حل کامل برای تبدیل اثر انگشت شیمیایی به اثر انگشت‌ دیجیتال است.

او گفت، یکی از برنامه‌های واضح برای استفاده از این تکنولوژی در صنایع آشپزی خواهد بود جایی که از آن میتوان برای کارهایی مانند نمونه برداری از نوشیدنی‌های استفاده کرد. با این حال موارد استفاده زبان بسیار فراتر از این موارد است.

روچ اشاره کرد:

این زبان میتواند برای هر سناریویی که در آن می‌خواهید ترکیب مایع خاصی را سریع بررسی کنید، بسیار مفید خواهد بود. به عنوان مثال اگر می‌خواهید بررسی کنید که یک غذای خاص مربوط به کدام تولید کننده استمی‌توانید از این تکنولوژی استفاده نمایید. شما همچنین می‌توانید آن را برای مواد غیر غذایی بکار ببرید، تصور کنید که  یک تامین کننده مواد صنعتی به شما مواد اولیه می‌دهد و می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که همیشه از همان مواد مورد نظر به شما می‌دهد. به راحتی می‌توانید مایع را با کمک این زبان  آزمایش کنید. تولیید کننده‌ها نمی‌توانند هویت شیمیایی مایع را با برچسب‌گذاری تغییر دهند.

او همچنین پیشنهاد کرد که برای مواردی مانند نمونه برداری از بیوفیلد‌های مختلف از قبیل ادرار و برای تشخیص‌ مایعات مربوط به آزمایش سلامت استفاده شود.

روچ گفت:

هدف قطعا رشد پایگاه داده است. ما از این پلت‌فرم به عنوان یک اصل اثبات شده استفاده کرده‌ایم، بنابراین گام بعدی ایجاد تغییرات بسته به موارد استفاده است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید