درآمد جهانی اپلیکیشنها در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی به ۳۹ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته، ۱۵ درصد افزایش داشته است.
بر اساس گزارش بخش Store Intelligence سنسور تاور، کاربران App Store و گوگل پلی در سرتاسر جهان در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی برای خرید اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی حدود ۳۹٫۷ میلیارد دلار هزینه کردهاند. این میزان، حدود ۱۵٫۴ درصد بیشتر از ۳۴٫۴ میلیارد دلاری است که کاربران در همین بازه زمانی در سال گذشته، یعنی نیمه نخست سال ۲۰۱۸، هزینه کرده بودند.
دانلودها و درآمد جهانی اپلیکیشنهای موبایل
مصرفکنندگان در جریان نیمه نخست امسال به صورت جهانی، حدود ۲۵٫۵ میلیارد دلار در فروشگاه اپ استور هزینه کردند که نسبت به درآمد ۲۲٫۶ میلیارد دلاری در سهماهه نخست و سهماهه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی، رشدی ۱۳٫۲ درصدی به خود دیده است. درآمد بدست آمده از طریق پلتفرم اپل، ۸۰ درصد بیشتر از درآمد ۱۴٫۲ میلیارد دلاری گوگل پلی در همین بازه زمانی است. درآمد گوگل پلی حدود ۱۹٫۶ درصد افزایش یافته است. گوگل در نیمه نخست سال گذشته، حدود ۱۱٫۸ میلیارد دلار از این پلتفرم بدست آورد.
Tinder پردرآمدترین برنامه موبایلی بود که توانست در نیمه نخست سال ۲۰۱۹، بیش از ۴۹۷ میلیون دلار درآمد داشته باشد. هزینه کاربران این اپلیکیشن نسبت به سال پیش در همین بازه زمانی، ۳۲ درصد بیشتر شده است.
نتفلیکس نیز دومین برنامه پردرآمد موبایلها محسوب میشود که توانسته در این دو ربعِ نخست سال، بیش از ۳۹۹ میلیون دلار به صورت جهانی درآمد کسب کند. نتفلیکس سال گذشته و در همین بازه، در جایگاه نخست پردرآمدترین اپلیکیشنها قرار داشت اما حذف اشتراک از نسخه iOS این برنامه، موجب تنزل جایگاه آن شده است. برنامه چینی Tencent Video نیز با درآمد ۲۷۸ میلیون دلاری در رتبه سوم این فهرست قرار گرفته است. دو اپلیکیشن iQIYI و یوتیوب نیز به ترتیب در جایگاه چهارم و پنج فهرست پرفروشترین اپلیکیشنهای نیمه نخست امسال قرار گرفتهاند. نکته جالب این است که هیچکدام از پنج اپ برتر این فهرست، بازی نیستند.
نصب برنامهها برای نخستین بار به ۵۶٫۷ میلیارد رسیده که سهم اپ استور از آن، معادل ۱۴٫۸ میلیارد است. قبلاً مشخص شده بود که تعداد دانلودیهای iOS در سهماهه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل، به علت رکود در چین، با کاهش روبرو شده است. در سهماهه دوم، نصب برنامهها با رشدی ۳ درصدی به ۷٫۴ میلیارد بار رسید اما کاهش سهماهه نخست برای منفی شدن رشد این رقم در نیمه نخست کافی بود.
نصبهای گوگل پلی رشدی ۱۶٫۴ درصدی نسبت به ۳۶ میلیارد بار در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی داشته و در نیمه نخست سال جاری به ۴۱٫۹ میلیارد دفعه رسیده است. این میزان نسبت به نصب برنامههای در iOS حدود ۲٫۸ برابر بیشتر است. با این حال، هنوز هم پلتفرم اپل نسبت به گوگل پلی، ۱٫۸ برابر بیشتر درآمد دارد.
سه اپلیکیشن برتر در زمینه بیشترین دانلود در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته هیچ تفاوتی نداشتند. در حقیقت، اپلیکیشنهای فیسبوک، به ترتیب، واتساپ، مسنجر و فیسبوک در سه رتبه نخست این فهرست قرار دارند. اپلیکیشن TikTok نیز در رتبه چهارم و جلوتر از اینستاگرام قرار گرفته است. نکته جالب، رسیدن تعداد نصب این برنامه به رقم ۳۴۴ میلیون است که با توجه به ممنوعیت دو هفتهای آن در بزرگترین بازارش، جالب توجه است.
دانلودها و درآمد جهانی بازیهای موبایل
رشد میزان فروش بازیهای موبایلی نسبت به نیمه نخست سال گذشته برابر ۱۱٫۳ درصد بود و به ۲۹٫۶ میلیارد دلار در هر دو پلتفرم رسید. با اینکه اپلیکیشنهای iOS در بازار چین با مشکلاتی روبرو شدند و بازیهای جدید تلفن همراه در این بازار، درگیری قوانین تازه و سفت و سختی بودند، اما باز هم درآمد اپل نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، ۷٫۸ درصد بیشتر بود و به ۱۷٫۶ میلیارد دلار رسید. بازیهای گوگل پلی نیز با رشدی ۱۶٫۸ درصدی به درآمدی معادل ۱۲ میلیارد دلار رسیدند.
بازی Honor of Kings از شرکت تنسنت (Tencent) توانست رتبه نخست بازیهای پرفروش نیمه نخست امسال را از آن خود کند و بیش از ۷۲۸ میلیون دلار درآمد کسب کرد. عنوان Fate/Grand Order از Sony Aniplex که سال گذشته در جایگاه سوم قرار داشت، توانست با درآمدی ۶۲۸ میلیون دلاری به رتبه دوم نیمه نخست امسال برسد. Monster Strike از شرکت Mixi نیز با درآمدی ۵۶۶ میلیون دلاری رتبه سوم را از آن خود کرد.
دو بازی Candy Crush Saga و PUBG Mobile نیز به ترتیب رتبههای چهارم و پنجم این لیست را به خود اختصاص دادند. استقبال بالا از بازی PUBG Mobile به واسطه عرضه منحصر به فرد آن در بازار چین بود. این عنوان توانسته تنها در پلتفرم iOS به درآمدی ۱۴۱ میلیون دلاری برسد.
دانلود بازیهای جدید موبایل در این نیمه به ۲۰٫۱ میلیارد دفعه رسید که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، ۳٫۲ درصد بیشتر شده است. دانلود بازیها برروی پلتفرم iOS با کاهشی ۱٫۴ درصدی نسبت به سال قبل روبرو شده و به رقم ۴٫۴ میلیارد رسیده است. این در حالی است که این قضیه برای گوگل پلی متفاوت است و این پلتفرم در این زمینه رشدی ۴٫۶ درصدی داشته و به ۴۵٫۷ میلیارد دفعه رسیده است.
Color Bump 3D از Good Job Games، بازی Garena Free Fire from Garena و PUBG Mobile از تنسنت، سه بازی پردانلود در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی هستند.
نگاهی به میزان دانلود و درآمد اپلیکیشنها در نیمه دوم سال ۲۰۱۹
سازمان سنسور تاور به زودی گزارش کامل خود از نیمه دوم سال جاری میلادی را منتشر خواهد کرد اما آمار اولیه نشان میدهد که درآمد جهانی اپلیکیشنهای موبایل در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی نزدیک ۲۰ میلیارد دلار خواهد بود و رشدی ۱۷٫۲ درصدی نسبت به سال گذشته خواهد داشت. App Store به درآمد کلی ۱۲٫۹ میلیارد دلاری و رشدی ۱۷٫۸ درصدی نسبت به همین بازه در سال قبل خواهد رسید. از سوی دیگر، گوگل پلی نیز با رشدی ۱۶٫۳ درصدی به ۷٫۱ میلیارد دلار درآمد خواهد رسید. دانلود اپلیکیشنها برای نخستین بار در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ به رقم جهانی ۲۸٫۷ میلیارد خواهد رسید و رشدی ۱۱٫۵ درصدی نسبت به همین بازه در سال قبل را تجربه خواهد کرد. همانطور که پیشتر ذکر شد، دانلودهای App Store با رشدی ۳ درصدی به ۷٫۴ میلیارد و میزان دریافتیهای گوگل پلی به موجب افزایش ۱۴٫۹ درصدی به ۲۱٫۳ میلیارد دفعه خواهد رسید.
نکته: برآوردهای مجموع درآمدهای این گزارش شامل مالیتهای محلی، تبلیغات درون برنامهای یا هزینههای کاربر در تجارت موبایل نیست. به عنوان مثال، خرید از طریق برنامه آمازون، دریافت غذا با استفاده از اپلیکیشن GrubHub و موارد مشابه در این گزارش لحاظ نشده است.
نظرات