نصب نرم افزار جاسوسی بر روی گوشی توسط پلیس مرزی چین - تکفارس 
نصب نرم افزار جاسوسی بر روی گوشی توسط پلیس مرزی چین - تکفارس 

نصب نرم افزار جاسوسی بر روی گوشی توسط پلیس مرزی چین

پوریا اسدی
۱۲ تیر ۱۳۹۸ - 20:00
نصب نرم افزار جاسوسی بر روی گوشی توسط پلیس مرزی چین - تکفارس 

پلیس مرزی منطقه‌ای  دور افتاده در چین شروع به نصب برنامه‌های نظارتی در گوشی‌های مسافرتی نموده که ایمیل‌ها، متون، اطلاعات تماس و سایر اطلاعات شخصی را از گوشی فرد استخراج می‌کند.

گزارش‌های The Guardian می‌گوید که بازدیدکنندگان در منطقه سین کیانگ نرم افزارهای جاسوسی را بر روی تلفن‌های خود پیدا کرده‌اند. پلیس مرزی، گردشگران را مجبور به باز کردن قفل گوشی نموده سپس بر گوشی‌ها برنامه‌ای را برای استخراج اطلاعات نصب کرده‌اند. ماموران سپس بدون اطلاع دادن به کاربران در مورد نصب برنامه گوشی را به آنها بازگردانده‌اند.

گردشگران این برنامه را بر روی گوشی‌های آندروید کشف کرده‌اند اما مسافران همچنین گزارش داده‌اند که پلیس مرزی گوشی‌های اپل آنها را با اتصال به یک دستگاه اسکن کرده‌اند.

این برنامه‌ی چینی برای محتویاتی که مقامات کشور چین به عنوان مشکل ساز، مانند افراط گرایی اسلامی در نظر گرفته شده را جستجو می‌کند. سایر مواردی که برنامه اسکن می‌کند شامل جستجوی روزه‌داری در ماه رمضان و حتی گفته‌های از دالایی لاما است.

در حالی که اکثر مسافرینی که تلفن خود را دریافت نموده‌اند دیگر برنامه را مشاهده نکرده‌اند اما برخی گزارش نموده‌اند که پس از دریافت گوشی برنامه هنوز در دستگاه آنها باقی مانده‌، و باعث سوء‌ظن شده است که پلیس مرزی می‌تواند با استفاده از این برنامه برای پیگیری بازدید‌کنندگان پس از عبور از سین کیانگ قرقیزستان اقدام نمایند.

طبق گفته دیده‌بان حقوق بشر، مقامات چینی از سازمان‌های نظارتی و تشخیص چهره برای جاسوسی بر روی اویغورها و سایر اقلیت‌های مسلمان منطقه استفاده می‌کند. این گروه می‌گوید اکنون مقامات چینی یک میلیون نفر را در اردوگاه‌های “آموزش سیاسی” نگه می‌دارند.

ادین امانوویچ از گروه محافظت از حریم خصوصی به The Guardian گفت که نرم‌افزارهای جاسوسی در کشورهایی که دانلود یک برنامه‌ی اشتباه یا مقاله خبری ممکن است شما را در یک اردوگاه کار اجباری قرار دهد، بسیار خطرناک است.

در حالی که دولت چین به خاطر اقدامات دقیق نظارتش، خصوصا نسبت به جامعه مسلمان شناخته شده است، کشورهای دیگری هم از مراحل انجام کار و حتی تکنولوژی چین پیروی کرده‌اند. به گفته نیویورک تایمز، ۱۸ کشور از سیستم‌های نظارت هوشمند مبتنی بر فناوری کشور چین برای نظارت استفاده می‌کنند. این کشورها شامل زیمبابوه، ازبکستان، پاکستان، کنیا، آلمان و دیگر کشورها هستند.

این رفتار در ایالات متحده به طور کامل اجرا نشده است اما در هنگام ورود به کشور، ماموران مرزی آمریکا گاهی تلاش می‌کنند تا درون دستگاه‌های دیجیتال شما را جستجو نمایند.

طبق نیویورک تایمز، ماموران مرزی ایالات متحده نمی‌تواند شما را مجبور نمایند که گوشی خود را باز کنید و یا کلمه عبور اپلیکیشن رسانه‌های اجتماعی خود را تغییر دهید اما اگر آنها تصمیم بگیرند که شما درخواست‌های آنها را برآورده نکرده‌اید، نمی‌توانند به عنوان فردی با تابعیت غیر امریکایی وارد این کشور شوید.

از ماه ژوئن، متقاضیان ویزا به ایالات متحده  مجبور به ارائه اطلاعات حساب‌های رسانه‌های اجتماعی از ۵ سال گذشته هستند. دولت ایالات متحده همچنین می‌تواند براساس لایحه‌ای که در سال گذشتیه امضا شد نظارت بی‌قید و شرط را بر  شهروندان ایالات متحده را اعمال کند.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید