پنج دلیل که نباید نسخه بتا iOS 13 را نصب کنید - تکفارس 
پنج دلیل که نباید نسخه بتا iOS 13 را نصب کنید - تکفارس 

پنج دلیل که نباید نسخه بتا iOS 13 را نصب کنید

سید محمد معلمی
۱۰ تیر ۱۳۹۸ - 21:00
پنج دلیل که نباید نسخه بتا iOS 13 را نصب کنید - تکفارس 

نسخه بتا سیزدهمین نسل از سیستم عامل گوشی‌ها و تبلت‌های اپل منتشر شده و کاربران می‌توانند هم‌اکنون آن را نصب کنند. پلتفرم macOS Catalina هم از امروز در دسترس قرار خواهد گرفت. اما نکته‌ای که باید در این‌جا بدان توجه کنید، کلمه “بتا” یا “آزمایشی” است. منظور از این واژه این است که علی‌رغم انتشار سیزدهمین ورژن iOS یا iPadOS، هیچ اجباری وجود ندارد که شما آن را نصب کنید. اگرچه شما هم شوق آزمایش آن را دارید و می‌خواهید جزو اولین کسانی باشید که iOS 13 یا iPadOS 13 امتحان می‌کنید ولی نکاتی هستند که بد نیست به آنها توجه داشته باشید.

حتی پایدارترین نسخه بتا هر سیستم عاملی نیز می‌تواند سبب بروز اختلالاتی در گوشی یا تبلت شما بشود به طوری که حتی در برخی موارد، امکان دارد داده‌های شما حذف شوند. برای اینکه بیشتر قانع شوید که چرا نباید ورژن iOS 13 یا iPadOS 13 را نصب کنید، امروز در سایت خبری تحلیلی تکفارس می‌خواهیم ۵ دلیل را برایتان بیان کنیم. با ما همراه باشید.

نسخه بتا هر سیستم عاملی باگ دارد

تمام هدف انتشار نسخه‌های آزمایشی سیستم عامل iOS، پیدا کردن باگ‌هاست. اپل لیستی از مشکلات شناخته‌شده موجود در دومین نسخه بتا iOS 13 را در سایت مخصوص به توسعه‌دهندگان قرار داده که می‌توانید نگاهی به آن بیندازید. برای مثال، اشکالاتی در آی‌کلود وجود دارد که سبب می‌شود کاربران نتوانند محتوای قطعی فایل‌های خود را در حافظه ابری مشاهده کنند.

مسئله این‌جاست که حتی اگر اپل هم بروزرسانی منتشر کرد تا این مشکل را از بین ببرد، قطعاً معضلات دیگری به وجود خواهد آمد. به هر حال، همه اینها تمام موانعی هستند که در بین مسیر پر پیچ و خم انتشار نسخه نهایی یک سیستم عامل باید گذرانده شوند بنابراین اگر آمادگی مواجهه با این مشکلات را ندارید، اصلاً سراغ ورژن آزمایشی نروید.

برخی ویژگی‌ها در نسخه‌های بتا سیستم عامل وجود ندارند

اپل در همایش WWDC سال ۲۰۱۹ خود امکانات زیادی را معرفی کرد اما چیزی که فعلاً در نسخه بتا وجود دارد با آن چیزی که در ورژن نهایی مشاهده خواهد شد، زمین تا آسمان فرق خواهد داشت. برای مثال، اپلیکیشن Find My این ویژگی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا حتی در صورت آفلاین بودن هم آیفون گم‌شده خود را پیدا کنید که همین ویژگی در نسخه بتا فعلاً در دسترس نیست. با این تفاسیر، علاوه بر اینکه ممکن است ویژگی‌های مدنظر شما به درستی کار نکنند، حتی احتمال دارد که اصلاً آن قابلیت جزوی از ورژن بتا نباشد.

دوام باتری کاهش پیدا خواهد کرد

فرآیند انتشار بتا به‌گونه‌ای است که اپل می‌خواهد ویژگی‌های جدید iOS و iPadOS را آزمایش کند تا بتواند آنها را برای نسخه نهایی عرضه نماید. انجام این کار تنها در یک حالت صورت خواهد پذیرفت و آن هم مصرف بیشتر باتری گوشی شماست و اصلاً فرقی نمی‌کند که از چه راهکارهایی برای افزایش دوام باتری بهره می‌برید.

بازگشت به نسخه قبلی سیستم عامل آسان نیست

پس از اینکه نسخه عمومی بتا iOS 13 را نصب کردید، بازگشت به iOS 12 و سیستم عامل رسمی فعلی محصولات اپل کار زیاد آسانی نیست. البته نمی‌گوییم که این کار شدنی نیست ولی بازگرداندن اطلاعات به وسیله فایل بکاپ تهیه شده در iOS 13 عملی نخواهد بود. در واقع شما باید از داده‌های شخصی خود زمانی فایل پشتیبانی بگیرید که iOS 12 در آن جریان دارد و بعد سراغ نصب iOS 13 بروید. بهترین راه برای انجام این کار، استفاده از آی‌تونز و تهیه یک فایل بکاپ رمزدار است.

دستگاه‌هایی که از iOS 13 یا iPadOS 13 پشتیبانی می‌کنند

تبلت‌هاگوشی‌ها
آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچیآیفون ایکس اس
آیپد پرو ۱۱ اینچیآیفون ایکس اس مکس
آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچیآیفون ایکس آر
آیپد پرو ۹٫۷ اینچیآیفون ایکس
ششمین نسل آیپدآیفون ۸
پنجمین نسل آیپدآیفون ۸ پلاس
پنجمین نسل آیپد مینیآیفون ۷
آیپد مینی ۴آیفون ۷ پلاس
سومین نسل آیپد ایرآیفون ۶ اس
آیپد ایر ۲آیفون ۶ اس پلاس
آیفون SE
هفتمین نسل آیپاد تاچ

ممکن است از همه اپلیکیشن‌های شما پشتیبانی نشود

در کنار باگ داشتن و استفاده از ویژگی‌های جدید، اپل یک نسخه بتا iOS را منتشر می‌کند تا توسعه‌دهندگان، اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های خود را برای ورژن نهایی آماده کنند بنابراین امکان دارد برخی از نرم‌افزارهای شما درست اجرا نشوند.

برای مثال، یک مشکل شناخته‌شده با بتا ۲ این است که نمی‌توانید دستگاه‌های کروم کست را اجرا کنید و کاربران جیمیل هم ممکن است یک صفحه را نتوانند باز کنند. به علاوه، امکان پخش صداها در استوری اینستاگرام نیز در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

حالا با همه مواردی که گفتیم، اگر حاضرید تا مشکلات گفته شده را تحمل و ریسک کنید، iOS 13 یا iPadOS 13 را نصب نمایید اما ما باز هم پیشنهاد می‌کنیم در آیفون یا آیپد اصلی خود نسخه بتا سیستم عامل آتی محصولات اپل را نصب نکنید و از گوشی یا تبلت قدیمی‌تر برای این کار بهره ببرید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید