سفر جدید و هشت ساله برای یافتن حیات در تایتان - تکفارس 
سفر جدید و هشت ساله برای یافتن حیات در تایتان - تکفارس 

سفر جدید و هشت ساله برای یافتن حیات در تایتان

سجاد اسدی
۸ تیر ۱۳۹۸ - 13:30
فضاپیمای ناسا در راه تایتان

ناسا اعلام کرد که قرار است تا در سال ۲۰۲۶ ربات سطح‌نشین جدیدی را به تایتان، یکی از قمرهای زحل ارسال کند. این سطح‌نشین کمی نسبت به ربات‌هایی که به مریخ ارسال شده‌اند متفاوت بوده و دارای تکنولوژی مولتی روتور خواهد بود. اضافه شدن تکنولوژی مولتی روتور، به ربات این امکان را می‌دهد تا برای دفعات متعدد روی سطح قمر فرود آمده و مجددا پرواز کند.

پس از اینکه این ربات در سال ۲۰۳۴ به سطح تایتان برسد، مأموریت خود را با حمل تمامی امکانات لازم آغاز می‌کند و به سایت‌ها و محل‌های مختلفی خواهد رفت تا اطلاعات جدیدی کسب کند. این تحقیق دانش بیشتری درباره اتمسفر، سطح و زیرسطح‌های قمر در اختیار دانشمندان خواهد گذاشت. از دیگر هدف‌های این پژوهش بررسی و تحقیق درباره مواد شیمیایی موجود در این قمر و یافتن شواهدی برای وجود یا عدم وجود حیات خواهد بود.

جیم بریدنستاین، مدیر ناسا درباره این مأموریت گفت:

«با مأموریت سنجاقک، ناسا بار دیگر کاری را انجام خواهد داد که هیچ‌کس دیگری قادر به انجام آن نخواهد بود. نگاه نزدیک‌تر به اقیانوس‌های رازآلود این دنیای تازه می‌تواند تحول عظیمی درباره اطلاعات ما درباره هستی به وجود آورد. انجام این مأموریت که پیشرفت بزرگی در تکنولوژی‌های هوافضا به شمار می‌آید، حتی تا چند سال پیش هم غیرقابل باور بود اما حالا ما آماده‌ایم تا سنجاقک را برای این سفر و پرواز هیجان انگیز ارسال کنیم».

دانشمندان بر این باورند که تایتان محل فوق العاده‌ای برای یافتن جهانی شبیه به زمین است که می‌تواند حیات را در خود جای داده باشد. اتمسفر این قمر بر اساس نیتروژن است و شباهت زیادی به زمین دارد. اما برخلاف زمین، تایتان ابرها و باران‌هایی از متان دارد. این باران‌ و همراهی شدنش با بادهایی که در ماهواره‌ها نیز ثبت شده‌اند، می‌تواند به سطح این قمر کمک کند تا سطحی شبیه به سطح زمین داشته باشد؛ سطحی دارای رودها، دریاچه‌ها، دریاها و دلتاها. شواهد نشان می‌دهد که حتی الگوهای آب و هوای فصلی نیز در این قمر وجود دارد.

سنجاقک، چهارمین مأموریت از مجموعه مأموریت‌های جدید ناسا خواهد بود. اولین مأموریت این مجموعه با نام افق‌های جدید در سال ۲۰۱۵ و با هدف تصویربرداری از پلوتون انجام شد. دومین مأموریت هم سفر به مشتری بود که فضاپیمای آن تبدیل به اولین فضاپیمای خورشیدی شد که به کاوش در سیاره‌های دیگر می پردازد. سومین مأموریت نیز فضاپیمای OSIRIS_REx بود که برای برگرداندن نمونه‌ای از سیارکی به زمین، در سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید