دور زدن تحریم‌های هوآوی توسط برخی شرکت‌ها - تکفارس 
دور زدن تحریم‌های هوآوی توسط برخی شرکت‌ها - تکفارس 

دور زدن تحریم‌های هوآوی توسط برخی شرکت‌ها

سید محمد معلمی
۶ تیر ۱۳۹۸ - 20:30
دور زدن تحریم‌های هوآوی توسط برخی شرکت‌ها - تکفارس 

روز گذشته اعلام کردیم که شرکت Micron راهی پیدا کرده که می‌تواند تحریم‌های دولت آمریکا علیه هوآوی را دور بزند و همچنان تراشه‌های خود را به این کمپانی چینی بفروشد. امروز اما گزارشی از جانب نیویورک‌تایمز منتشر شده که نشان می‌دهد Micron در انجام این کار تنها نبوده است. در واقع پس از ماه می و زمانی که تحریم‌ها علیه هوآوی اعمال شدند، نمایندگان گروه صنعت و تجارت مواد نیمه رسانا به مقامات کاخ سفید نامه زدند که مجوز لازم را برای برخی از اعضای آنها جهت ادامه همکاری با هوآوی صادر کنند اما این درخواست رد شد. با این وجود، به نظر می‌رسد شرکت‌های متعددی توانسته‌اند محصولاتشان را همچنان به صورت قانونی به کمپانی چینی فروخته باشند.

بر اساس این گزارش، اینتل، Micron و چند شرکت دیگر، راه‌هایی پیدا کرده‌اند تا تحریم‌ها را دور زده و برچسب تولید آمریکا را روی محصولاتشان نزنند تا همچنان با هوآوی همکاری داشته باشند. این قطعات اگرچه به کمپانی چینی کمک خواهند کرد تا باز هم گوشی‌های هوشمند تولید کند ولی بر اساس پیش‌بینی‌ها، فروش محصولات این شرکت در سال جاری میلادی ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش خواهد یافت. با این حساب، مانند سال قبل ۲۰۶ میلیون گوشی هوآوی به فروش نخواهد رسید و احتمالاً ۱۴۰ تا ۱۶۰ میلیون دستگاه به دست متقاضیان می‌رسد. لازم به ذکر است که این کمپانی تا به امروز و در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۰۰ میلیون گوشی فروخته است.

نیویورک‌تایمز مدعی شده که ترامپ و اطرافیانش از این اتفاقات اطلاع دارند و نمی‌دانند باید در ادامه چه کار انجام دهند. برخی از مقامات، این همکاری‌ها با هوآوی را نقض قوانین می‌دانند و معتقدند تمام تلاش‌های ایالات متحده برای اعمال فشار بر چین جهت مذاکرات آتی بی‌نتیجه خواهد ماند. دیگر مسئولین نسبت به این اتفاقات چندان هم بدبین نیستند زیرا بر این باورند که تحریم‌های دولت ترامپ بر تجارت برخی شرکت‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. برای مثال، کووالکوم که در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ میلیارد دلار برای تولید قطعات، نرم‌افزار و سخت‌افزار در آمریکا هزینه کرده است با چنین قانونی، امکان ندارد بتواند آمار فروش سال قبل خود را تکرار کند چرا که رقبای دیگری از سایر کشورها وجود دارند تا جای شرکت‌های آمریکایی را بگیرند. برای مثال، سامسونگ و SK Hynix به راحتی می‌توانند کاری که Micron انجام می‌دهد را صورت دهند.

قانون منع همکاری شرکت‌های آمریکایی با هوآوی، حتی برای کسانی که در این صنعت به صورت مستقیم کار نمی‌کنند هم دردسرساز شده است. در اوایل این هفته، FedEx دادخواستی علیه دولت آمریکا امضا و طی آن عنوان کرد که شرایط سختی برای این شرکت به وجود آمده و نمی‌تواند به راحتی قبل، محصولاتش را به دیگر کشورها بفرستد و تجارت را برای این کمپانی سخت کرده است.

کوین وولف، مسئول سابق دپارتمان تجارت آمریکا اخیراً به مدیران برخی شرکت‌های تأثیر پذیرفته از این تحریم توصیه‌هایی داشته است. او می‌گوید که اگر کمپانی‌ها محصولات خود را در خارج از ایالات متحده تولید کنند، می‌توانند آنها را به هوآوی بفروشند ولی چنان‌چه این شرکت‌ها از آمریکا درخواست کمک کردند، امکان ندارد بتوانند با هوآوی همکاری داشته باشند. گارت مارکویز، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اظهارات وولف را مورد نقد قرار داد و گفت:

کسی که پیش از این خودش قوانین مربوط به امنیت ملی آمریکا را تصویب و محدودیت‌هایی را برای برخی شرکت‌ها وضع می‌کرد، حالا راه‌هایی را پیشنهاد می‌دهد تا کمپانی‌های مختلف تحریم‌ها را دور بزنند

به هر حال، شرکت‌های آمریکایی که خواهان ادامه همکاری با هوآوی هستند، یا باید راهی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کنند و یا کارخانه‌های خود را به خارج از این کشور انتقال دهند که البته این کار هم زمان‌بر است و هم پرخرج. بنابراین شاید بهترین کار، مذاکره با مقامات و یا همان دور زدن تحریم‌ها باشد، یعنی کاری که Micron توانسته به خوبی آن را انجام دهد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید