احتمال تولید تراشه برای آیفون‌ها توسط خودِ اپل - تکفارس 
احتمال تولید تراشه برای آیفون‌ها توسط خودِ اپل - تکفارس 

احتمال تولید تراشه برای آیفون‌ها توسط خودِ اپل

سید محمد معلمی
۶ تیر ۱۳۹۸ - 20:00
احتمال تولید تراشه برای آیفون‌ها توسط خودِ اپل - تکفارس 

توافق اپل با کووالکوم در ماه آوریل سبب شد تا این شرکت خیالش از بابت تأمین تراشه‌های دارای مودم ۵G راحت شود. این کمپانی با پرداخت ۴٫۵ میلیارد دلار به این سازنده پردازنده، همکاری شش ساله‌ای را آغاز کرد. اما حالا خبرهای دیگری به گوش می‌رسد. گویا اپل خودش دست‌به‌کار شده و می‌خواهد تراشه‌های ۵G تولید کند.

با این حساب، کووالکوم نمی‌تواند خیالش از بابت اپل راحت باشد به همین دلیل در ماه فوریه اوماشانکار تایگارایان که قبلاً مدیر تولید قطعات ۵G و LTE 4G اینتل بود را استخدام کرد. در سمت دیگر اما، امروز خبری از جانب بلومبرگ منتشر شد که اپل در ماه می، مایک فیلیپو، یکی از مهندسین ارشد ARM را جذب کرده است. فیلیپو در زمینه تولید پردازنده شخصیت بسیار مهمی به شمار می‌رود زیرا اکثر گوشی‌ها و تبلت‌های امروزی از تراشه‌هایی بهره می‌برند که زیر نظر او ساخت شده‌اند. لازم به ذکر است که فیلیپو پیش از عضویت در تیم ARM، برای AMD و اینتل کار می‌‌کرده است. ضمن اینکه پروفایل لینکدین او هم نشان می‌دهد در ماه می به تیم اپل ملحق شده است.

البته کمپانی مالک iOS در اوایل سال جاری میلادی، جرالد ویلیامز که مهمترین عضو تیم تولیدکننده پردازنده‌اش بود را از دست داد بنابراین استخدام فیلیپو دستاورد بسیار بزرگی برای این کمپانی آمریکایی به شمار می‌رود.

آیا اپل از مودم‌های اینتل استفاده خواهد کرد؟

همه ما انتظار داریم اپل اولین آیفون ۵G خود را در سال آینده معرفی کند ولی به خاطر جدی بودن مشکلات این کمپانی با کووالکوم بعید است چنین اتفاقی رخ دهد. در آن سمت اما، اینتل در حال ساخت مودم XMM 8160 5G است و اخیراً اعلام کرده که قصد دارد این تراشه‌ها را به اپل بفروشد تا اولین گوشی ۵G این شرکت در سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود. با این شرایط، اپل باز هم سراغ اینتل نرفت و تصمیم گرفت همکاری خود را با کووالکوم ادامه دهد.

احتمال تولید تراشه برای آیفون‌ها توسط خودِ اپل - تکفارس 

اما پیش از اینکه دو شرکت نامبرده به توافق برسند، اپل به دنبال شرکت دیگری بود تا با او کار کند. حتی مدیر بخش تولید تراشه‌های کمپانی مالک iOS، آقای تونی بلوینس اعلام کرده بود که اپل با سامسونگ و مدیاتک برای خرید پردازنده‌های ۵G آنها صحبت کرده است. با این شرایط و با توجه به عدم دست‌یابی به توافق توسط اپل و کووالکوم، وجود تراشه ۵G اینتل در آیفون‌های سال بعد بسیار محتمل به نظر می‌رسد. اما درست در همان روزی که توافق اپل و کووالکوم منتشر شد، اینتل عنوان کرد که می‌خواهد صنعت تولید تراشه ۵G را کنار و زیرساخت‌های مربوط به اتصالات وایرلس خود را به مزایده بگذارد. البته این کمپانی مودم‌های LTE 4G را همچنان به فروش خواهد رساند و اپل هم یکی از مشتریانش باقی خواهد ماند. به هر حال، اینتل به دنبال یک خریدار برای واگذاری بخش گوشی‌های هوشمندش می‌باشد.

با خروج اینتل از صنعت زیرساخت‌های اتصال وایرلس، اپل می‌تواند گزینه مناسبی برای تصاحب این تأسیسات باشد. حتی در اوایل این ماه هم گزارشی منتشر شد که اپل می‌خواهد شرکت اینتل که در آلمان واقع شده را خریداری کند. اگر این اتفاق رخ دهد، کمپانی مالک iOS مطمئناً در زمینه تولید مودم ۵G مشکلات کمتری خواهد داشت زیرا هم مهندسان اینتل را از آن خود خواهد کرد و هم امکانات مربوط به آن را. بد نیست به این نکته توجه داشته باشید که حتی اگر اپل اینتل را خریداری کرد، نمی‌توانیم تا سال ۲۰۲۵ شاهد تولید اولین آیفون ۵G با مودم‌های ساخت خودش باشیم بنابراین باید همچنان کووالکوم را تأمین‌کننده مودم‌های شبکه نسل ۵ ارتباطات اپل بدانیم.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید