رباتی که به آسانی از دیوار بالا می‌رود - تکفارس 
رباتی که به آسانی از دیوار بالا می‌رود - تکفارس 

رباتی که به آسانی از دیوار بالا می‌رود

پوریا اسدی
۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - 19:00
رباتی که به آسانی از دیوار بالا می‌رود - تکفارس 

حیوانات متعددی وجود دارند که می‌توانند روی سطوح عمودی راه بروند. باوجود اینکه ربات‌های امروزه قادر به انجام کارهای هیجان انگیز هستند اما خیلی از آنها قادر به تقلید این ویژگی خاص نیستند. اما ممکن است این وضعیت بزودی تغییر کند.

محققان دانشگاه Carnegie Mellon یک ربات جدید با نام تجاری T-RHex را ساخته‌اند که از از قطعات ریزی بر روی پای خود استفاده می‌کند تا بتواند روی سطوح ناصاف قرار بگیرد. درحالیکه با کمک این ویژگی‌، ربات هنوز قادر به بالا رفتن از سطوع کاملا عمودی نیست اما می‌تواند بر روی سط.ح با شیب تند بیایستد و طوری محکم به آن بچسبد که بالا رفتن از سطح عمودی توسط آن در آینده دور از انتظار نباشد.

کاترین پاولف، یکی از محققان این پروژه، به Digital Trends گفت:

T-RHex نوع جدیدی از مدل‌ها RHex کلاسیک است که از پاهای سوسک الهام گرفته شده است. ما این ویژگی را به ربات‌مان اضافه کردیم و با کمک قطعاتی که اساسا قلابهای کوچکی هستند، این ربات می‌تواند بر روی سطوح با شیب تند بیایستد. هر پا در T-RHex در واقع ۸ تا ۱۰ برش کنار هم است و  در هر کدام از آنها با یک قلاب تعبیه شده است.

هنگامی‌که T-RHex روی یک سطح صاف راه می‌رود، قلاب‌ها با زمین ارتباط ندارند. با این حال، هنگامی‌که به حالت کوهنوردی تغییر وضعیت می‌دهد، می‌تواند عقب برود و انگشتان پا را به دیوار بچسباند. طراحی پاها اجازه می‌دهد تا قلاب‌ها به طور مستقل از یکدیگر حرکت کنند، به طوری که آنها قادر به غلبه بر مشکلات ماندن در دیوار خواهند بود. این باعث می‌شود که وزن ربات به شکل یکنواخت توزیع شود.

وی در ادامه افزود:

یک ربات مانند T-RHex می‌تواند از درخت بالا برود و بر حیات وحش جنگل نظارت نماید و  به درون شکاف‌های آتشفشانی برود تا بتوانند چگونگی تشکیل آنها یا حتی  زمین‌های خطرناک را در سیاره دیگر کشف کند.  حرکت T-RHex بسیار منعطف و سیار است و می‌تواند بار را حمل کند، بنابراین می‌توان آن را در موقعیت‌های متنوعی قرار داد که برای انسان‌ها خیلی خطرناک است و یا اینکه حضور انسان‌ها می‌تواند مخرب باشد.

Vivaan Bahl، یکی دیگر از محققان در این پروژه، به برنامه‌های مختلف دیگری برای این ربات توجه دارد. او به Digital Trends گفت:

این نوع از ربات‌ها می‌تواند به خوبی برای نقشه برداری زمین بسیار مفید باشد. به عنوان مثال، شما دارای یک منطقه بدون اطلاعات پستی و بلندی هستنید که پوشش هوایی مفید و یا امکان پذیر نیست و ربات‌های استاندارد  قادر به اندازه گیری دقیق سطح نیستند. به طور موثر، این ربات به عنوان یک راه برای به دست آوردن اطلاعات گسترده‌ از زمین با استفاده از پلتفرم RHex عمل خواهد نمود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید