بررسی تخصصی دوربین Panasonic Lumix S1 - تکفارس 
بررسی تخصصی دوربین Panasonic Lumix S1 - تکفارس 

بررسی تخصصی دوربین Panasonic Lumix S1

سید محمد معلمی
بررسی تخصصی ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - 20:00
بررسی تخصصی دوربین Panasonic Lumix S1 - تکفارس 

از پاناسونیک بعید بود که چنین دوربینی تولید کند زیرا هم قیمتش بالاست و هم وزن زیادی دارد و از طرفی، سایز آن هم بزرگ است اما همین دستگاه می‌تواند با امکانات فوق‌العاده‌ای که دارد، کاری کند که دیگر رقبا در بازار دوربین‌های هوشمند از خجالت سرخ شوند!!!. این کمپانی ژاپنی با ساخت مدل Lumix S1 قانون تولید دوربین‌های بدون آینه را تغییر داده زیرا تقریباً هر انتظاری که از یک دوربین حرفه‌ای داریم، توسط این دستگاه برآورده می‌شود.

اما پاناسونیک از نظر قیمت‌گذاری به نظر می‌رسد اشتباه کرده است زیرا ۲۵۰۰ دلار را هزینه فروش این محصول تعیین نموده حال آن‌که دیگر آلترناتیوهای مشابه از سایر شرکت‌ها یعنی A7 III سونی و Z6 نیکون تقریباً ۵۰۰ دلار ارزان‌تر هستند. به هر حال، پاناسونیک حاضر نیست چنین قیمت بالایی را نقطه‌ضعف محصولش تلقی کند زیرا می‌داند امکاناتی در Lumix S1 قرار داده که حتماً موفق خواهد شد.

به عقیده کمپانی ژاپنی، این دوربین جزو انعطاف‌پذیرترین و باامکانات‌ترین نمونه‌های بازار است و حالا فرقی که نمی‌کند که آیا این دستگاه بدون آینه می‌باشد یا آینه‌دار زیرا به عنوان اولین نسل از یک خانواده، دوربین پیشرفته‌ای است. Lumix S1 نشان می‌دهد که اگر یک دوربین بخواهد، می‌تواند تمام محدودیت‌ها را کنار بزند و وزن زیاد و سایز بزرگ نیز برایش مهم نباشد. البته اگرچه ممکن است برخی این فاکتورها نپذیرند ولی نباید فراموش کنیم که چنین دستگاه‌هایی مشتریان خاص خود را دارند. پاناسونیک که با تکیه بر قدرت دو شرکت Sigma و Leica این دستگاه را تولید کرده است، توانسته رقابت جذابی را در بازار دوربین‌های هوشمند به وجود بیاورد زیرا لنزهای بیشتری نسبت به محصولات جدید کنون و نیکون برای این مدل قابل خرید و فروش خواهد بود. حالا برای اینکه با Lumix S1 بیشتر آشنا شوید، با تکفارس همراه باشید تا این دوربین را به صورت تخصصی بررسی کنیم.

نقاط قوت

      • بهترین دوربین منظره‌یاب بازار
      • کیفیت بالای تصاویر در دو فرمت RAW و JPEG
      • حالت بهره‌گیری از رزولوشن بالای ۹۶ مگاپیکسلی
      • کیفیت بدنه، رابط کاربری و دکمه‌های فوق‌العاده
      • ردیابی سوژه با فوکوس خودکار

نقاط ضعف

      • بزرگ و سنگین
      • نمایش خطا هنگام استفاده از فوکوس خودکار
      • قیمت زیاد

بررسی تخصصی دوربین Panasonic Lumix S1 - تکفارس 

طراحی و نگه‌داری

برای مشتریان، همیشه کیفیت تصویر یا عملکرد نیست که یک دوربین را پیشرفته می‌کند بلکه فاکتورهایی نظیر دوام و شیوه نگه‌داری آن نیز مهم است. خوش‌بختانه پاناسونیک از این قضیه باخبر بوده و محصول جدیدش را مانند یک تانک تولید کرده است. Lumix S1 با وزن ۱۰۲۰ گرمی خود، تقریباً ۵۰۰ گرم از سونی A7 III و نیکون Z6 سنگین‌تر است. این دستگاه حتی نسبت به D85 DSLR نیکون نیز وزن بیشتری دارد. دلیل این اتفاق، عقیده پاناسونیک است زیرا این کمپانی باور دارد که یک دوربین بدون آینه نباید امکانات را فدای کاهش وزن کند.

با این تفاسیر، خوش‌بختانه به نظر می‌رسد Lumix S1 علی‌رغم سنگینی، امکانات مناسبی دارد. در این بین، مقاومت در برابر باران، برف و خاک، توانسته این دستگاه را برای عکسبرداری در هر شرایطی، به یک گزینه ایده‌آل تبدیل کند. لبه پایینی این دوربین به قدری بزرگ است که می‌توانید به راحتی آن را در دستان خود بگیرید. در این محصول، دو محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD و XQD وجود دارد. لازم به ذکر است که در آینده‌ای نزدیک از کارت‌های CFExpress نیز پشتیبانی خواهد شد. به علاوه، یک پورت HDMI و یک درگاه USB-C در این دوربین به کار رفته که می‌توانید از طریق آن دوربین را شارژ و هدفون و میکرون را هم به آن وصل کنید.

بدنه این دوربین پر از دکمه است تا در مقایسه با دیگر مدل‌ها، بتوانید به گزینه‌های موجود در آن راحت‌تر دسترسی داشته باشید. قسمت پایینی شباهت زیادی به مدل Lumix G9 دارد که یکی از بهترین دوربین‌های میکرو سه چهارم بازار می‌باشد. این بخش همچنین، به مدل S1R نیز شبیه است. به هر ترتیب اگر باز هم سراغ Lumix S1 رفتید، علی‌رغم ۱۲۰۰ دلار گران‌تر بودن، چیزی را از دست نخواهید داد.

یکی از نقاط قوت این دوربین، قابلیت شخصی‌سازی دکمه‌های آن است به طوری که فقط باید انگشت خود را روی یک دکمه قرار دهید و سپس منوی مربوط اجرا شده و کاربرد مدنظر را برایش انتخاب کنید. با این حساب، دیگر نیازی نیست در فهرست بگردید تا ببینید فلان دکمه به چه دردی می‌خورد.

در رابط کاربری این دستگاه، پیشرفت‌هایی مشاهده می‌شود بنابراین اگر می‌خواهید میان حالات فوکوس خودکار، تنظیمات ISO یا تعادل نور سفید جابه‌جا شوید، فقط کافی است دکمه مربوطه را بزنید. با فشردن یک دکمه و سپس یکی از دکمه‌های دستوری، تنظیمات درست خواهند شد.

در قسمت جلویی دوربین یک دکمه دو بخشی وجود دارد که می‌تواند تنظیمات مختلف را تعیین کند. اگرچه گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید متعدد هستند ولی امکان برگزیدن تنها دو آپشن نیز وجود دارد. این کار سبب خواهد شد در مواقعی که تعادل درست و حسابی ندارید و می‌خواهید از یک سوژه عکس بگیرید، بدون فشردن اشتباهی یک دکمه، به هدف خود برسید.

در بالای دستگاه مورد بحث، یک LCD وجود دارد که از نمایشگر موجود در بسیاری از دوربین‌های بدون آینه بازار بزرگ‌تر است. با روشن کردن این صفحه نمایش، نور آرامش‌بخشی را مشاهده خواهید کرد. ضمن اینکه در این حین، برخی از دکمه‌های پشت دوربین نیز روشن خواهند شد هرچند بهتر می‌بود همه آنها روشن می‌شدند.

توجه به همین جزئیات است که دوربین Lumix S1 را به یک دستگاه کامل و همه چیز تمام تبدیل کرده است. حتی دکمه شاتر نیز به سمت راست متمایل شده تا بهتر بتوانید انگشت اشاره خود را روی آن قرار دهید. تنها مشکل طراحی محصول پاناسونیک، دکمه پاور است که درست پشت دکمه شاتر جای‌گیری کرده و در سمت راست دوربین مشاهده می‌شود.

رابط کاربری

دوربین Lumix S1 را جلوی چشمان خود قرار دهید تا متوجه کارایی منظره‌یاب الکترونیکی آن شوید که چگونه سوژه‌ها را به زیبایی هر چه تمام‌تر نشان می‌دهد. رنگ‌ها باکیفیت هستند و جزئیات در سایه‌ها و مناطق نورانی‌تر بسیار عالی به چشم می‌خورند. شفافیت تصاویر آن‌قدر بالاست که امکان ندارد بتوانید هر پیکسل را در هر بخش مشاهده نمایید.

فقط کافی است عکس بگیرید تا ببینید که چه‌قدر دکمه شاتر کم سرو صداست. چنین ویژگی مهمی تنها از یک دوربین باکیفیت برمی‌آید. به علاوه، سرعت عمل این دکمه هم فوق‌العاده است. در واقع، صدای دکمه شاتر آن‌قدر کم است که در ابتدا امکان دارد فکر کنید که حالت شاتر الکترونیک روشن است. همچنین صدایی که با فشردن دکمه خواهید شنید، بسیار باکیفیت می‌باشد. اگر باز هم به این قضیه اطمینان ندارید، به تنظیمات مراجعه کنید و ببینید آیا گزینه مربوط روشن است یا خیر.

بررسی تخصصی دوربین Panasonic Lumix S1 - تکفارس 

چه دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید، وزن Lumix S1 زیاد است و این قانون در مورد لنزهای آن نیز کاملاً صدق می‌کند یعنی آنها هم وزن کمی ندارند. برای مثال، دو لنز ۲۴ تا ۱۰۵ میلی‌متری با دریچه دیافراگم f/4 و ۷۰ تا ۲۰۰ میلی‌متری با دریچه دیافراگم f/4 هم کیفیت ساخت بالایی دارند و هم خوش‌دست هستند ولی از طرفی بزرگ هستند. ضمن اینکه لنز S Pro 50 میلی‌متری با دریچه دیافراگم f/1.4 حدود ۱ کیلوگرم سنگینی دارد و حدود ۲۳۰۰ دلار نیز می‌ارزد.

بنابراین اگر به دنبال دوربین سبک وزنی هستید، گزینه‌های دیگر را مدنظر قرار دهید. در واقع، باید یک دستگاه بخرید که فریم کاملی دارد. این را هم اضافه کنیم که خودِ پاناسونیک نیز دوربین‌های میکرو سه چهارم باکیفیتی تولید کرده است.

با همه اشکالات گفته شده در مورد وزن و سایز، Lumix S1 عکس‌های باکیفیتی می‌گیرد و به شما احساس خوبی القا خواهد کرد زیرا تولید شده تا دنیای عکاسی را تغییر دهد. واقعیت آن است که شما ۲۵۰۰ دلار نمی‌پردازید تا این دوربین را به مسافرت ببرید، ۲۵۰۰ دلار سرمایه‌گذاری می‌کنید تا با آن درآمد کسب نمایید.

ویژگی‌ها و مشخصات

اگر ظاهر جذاب دوربین Lumix S1 شما را شگفت‌زده نمی‌کند، پس منظره‌یاب الکترونیکی این کار را خواهد کرد. پیش از این سنسورهای این‌چنینی دیده بودیم ولی نمونه موجود در محصول پاناسونیک چیز دیگری است. صفحه نمایش OLED این دوربین دارای بیش از ۵٫۷ میلیون پیکسل می‌باشد (۲ میلیون پیکسل بیشتر از نیکون Z6، فوجی‌فیلم XT3 و کنون EOS R و ۳ میلیون بیشتر از سونی A7 III). به علاوه، نرخ بازسازی آن نیز به ۶۰ یا ۱۲۰ فریم بر ثانیه می‌رسد.

وجود این تعداد پیکسل در یک نمایشگر، مطمئناً مصرف باتری را افزایش خواهد داد بنابراین حتی با ظرفیت ۳۰۵۰ میلی‌آمپر بر ساعت، منبع نیرو تنها می‌تواند با هر بار شارژ، ۳۸۰ عکس بگیرد. البته امکان دارد دوام باتری نسبت به استفاده‌ای که از دوربین می‌شود، کاهش یابد پس این یک قضیه کاملاً نسبی است. (بر اساس ادعای پاناسونیک، با فعالسازی حالت ذخیره نیرو، می‌توانید ۱۰۰۰ عکس بگیرید).

به هر ترتیب، برای خرید بهترین منظره‌یاب الکترونیکی در بازار، نیازی نیست هزینه زیادی بپردازید. معمولاً غیرممکن است که بتوانید هر کدام از پیکسل‌ها را مشاهده کنید حتی اگر در فضای پرنور نیز این کار را انجام دهید، بعید است موفق شوید. این تکنولوژی آن‌قدر خوب مهندسی شده که دیگر مشکلاتی که دارندگان دوربین‌های DSLR با منظره‌یاب‌های اپتیکال دست و پنجه نرم می‌کنند، را نخواهید داشت.

با توجه به اینکه قدرت منظره‌یاب الکترونیکی این دوربین ۲۴ مگاپیکسلی است و در آن فیلتر ضد بدنمایی وجود دارد، جزئیات به شکل بسیار دقیقی نمایش داده خواهند شد. این مقدار برای اکثر عکاسان کافی است.

این فناوری همچنین به فیلمبرداری ممتد نیز کمک خواهد کرد. هر دو لنز موجود در این دوربین می‌توانند ۶ فریم بر ثانیه به ثبت برسانند (که ۶ عدد از آنها مربوط به فوکوس خودکار می‌باشد) که البته Lumix S1 توانایی نگه داشتن این توانایی به مدت طولانی‌تر را دارد. در آزمایش‌های به انجام رسیده، ۷۵ تصویر با ۹ فریم بر ثانیه گرفته شد در حالی که بافر جمع شده بود. این عدد در مقایسه با مدل S1R که ۳۲ عکس بود، بسیار زیادتر است. البته این در حالی است که کارت XQD در حال استفاده می‌باشد.

اگر فکر می‌کنید ۲۴ مگاپیکسل برای کارتان کافی نیست، دوربین را روی یک سه پایه قرار دهید و حالت رزولوشن بالا (High Resolution Mode) را روشن کنید تا تصاویری با ۹۶ مگاپیکسل بگیرید. در واقع Lumix S1 دو دوربین در یک بدنه است که وقتی به سرعت نیاز دارید، رزولوشن را کاهش می‌دهد و زمانی که جزئیات را در تصاویر می‌خواهید، رزولوشن بسیار بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. (چنان‌چه واقعاً نیاز دارید جزئیات را افزایش دهید، حالت مربوط به رزولوشن بالا را روشن کنید تا از کیفیت ۱۸۷ مگاپیکسلی بهره ببرید).

بررسی تخصصی دوربین Panasonic Lumix S1 - تکفارس 

حالت گفته شده، هشت عکس می‌گیرد و همه آنها را با یک‌دیگر ترکیب می‌کند که با تغییر سنسور به اندازه‌های بسیار ناچیز میان هر عکس، خروجی نهایی را تحویل می‌دهد. این اتفاق نه تنها رزولوشن بیشتری را از مکان‌های مختلف نشان خواهد داد بلکه افکت فیلتر Bayer را به وسیله به ثبت رساندن داده‌های رنگی RGB پیکسل در هر مکان را لغو می‌کند. به علاوه، از موج‌دار شدن تصاویر نیز جلوگیری خواهد کرد.

به خاطر جابه‌جایی سنسور ۵ محوری سیستم ثابت‌سازی، کارهایی که گفتیم، به راحتی انجام می‌شوند. حالا علاوه بر حالت رزولوشن بالا، اگر دوربین را روی یک لنز ثابت اپتیکی قرار دهید، با ۶ توقف در هر عکس، لرزش دست نیز کاهش می‌یابد. این سنسور تقریباً همان مدل Olympus OM-D E-MIX است که تفاوت خارق‌العاده‌ای در شرایط واقعی ضبط تصویر و ویدیو ایجاد می‌کند.

فوکوس خودکار

یکی از نقاط ضعف Lumix S1، ویژگی فوکوس خودکار است. پاناسونیک به جای استفاده از فوکوس خودکار تشخیص فاز، از تکنولوژی DFD بهره برده است که برای بررسی کنتراست‌های پیشرفته به کار می‌رود. تشخیص فاز یک فناوری بسیار مدرن در دنیای فوکوس خودکار است که نه تنها می‌داند سوژه در کجا قرار گرفته بلکه تشخیص خواهد داد که تصویر دارای فوکوس جلو است یا فوکوس عقب. این یعنی سیستم گفته شده می‌تواند ببیند که لنز باید به کدام سمت حرکت کند تا فوکوس انجام شود و سرعت فرآیند عکسبرداری و فیلمبرداری افزایش یافته و برخی پارازیت‌ها که فوکوس را از بین می‌برند را به وسیله سیستم تشخیص کنتراست خود حذف نماید.

فناوری DFD به وسیله مقایسه ادامه‌دار دو تصویر با مکان‌یابی فوکوس‌ها، فاصله میان کنتراست و تشخیص فاز را حذف خواهد کرد. سپس تغییرات به وجود آمده در تار بودن میان دو سوژه را بررسی می‌کند تا مشخص شود باید کدام مسیر بیشتر مورد توجه قرار گیرد و چه مقدار فوکوس را حرکت دهد. همه اینها در کمتر از ۴۸۰ فریم بر ثانیه انجام می‌شوند بنابراین سرعت فوکوس خودکار در این دستگاه ۰٫۰۸ ثانیه می‌باشد.

بررسی تخصصی دوربین Panasonic Lumix S1 - تکفارس 

۹۰ درصد اوقات، ویژگی این دوربین خوب کار می‌کند. در مقایسه با دوربین Canon EOS RP که از سیستم تشخیص فاز بهره می‌برد، از نظر سرعت تفاوتی احساس نخواهد شد و بدون هیچ مشکلی می‌تواند بین سوژه‌های دور و نزدیک زوم نماید بنابراین محصول پاناسونیک از این نظر بی‌نقص است.

این احتمال وجود دارد که فوکوس خودکار در برخی اوقات قفل شود و اجرا شدن آن با تأخیر همراه گردد که البته رخ دادن چنین اتفاقی خیلی نادر است. به علاوه، مشاهده شده که فوکوس خودکار برای دقایقی کار نکرده ولی پس از چند ثانیه و بدون هیچ دلیل خاصی شروع می‌کند به گرفتن چند تصویر پشت سر هم. برای کسانی که ترجیح می‌دهند همواره از سوژه‌هایی عکسبرداری کنند که مدام در حال حرکت هستند، این مشکل می‌تواند حاد و بعضاً آزاردهنده باشد.

پاناسونیک با به کارگیری یادگیری عمیق، ردیابی زیرمجموعه‌ای را انجام می‌دهد. این تکنولوژی می‌تواند چهره یا بدن انسان‌ها را تشخیص دهد و حتی در فاصله های زیاد نیز کار می‌کند. همین‌طور که در ویدیوی گرفته شده با Lumix S1 می‌بینید، این قابلیت همچنین در حالت ممتد نیز کاربرد دارد. حتی بدون چرخش ۱۸۰ درجه‌ای صفحه نمایش نیز می‌توانید به دوربین اعتماد داشته باشید زیرا شما را در حالت فوکوس نگه می‌دارد. البته مقداری پرش در رنگ‌های پایین نمایشگر به چشم می‌خورد که به خاطر تنظیم فوکوس سیستم DFD می‌باشد تا بتواند تفاوت تصاویر گرفته شده را به حداقل برساند.

کیفیت تصویر

اگرچه مشتریان دوربین‌های سری S پاناسونیک معمولاً سراغ فرمت RAW به عنوان خروجی تصاویر می‌روند ولی بد نیست اشاره کنیم که مدل Lumix S1 یکی از بهترین دستگاه‌هایی است که می‌تواند تصاویر با کیفیتی با فرمت JPEG بگیرد. تکنولوژی که این کمپانی ژاپنی برای به تصویر کشیدن رنگ‌ها به کار می‌برد، در این محصول کاملاً خودنمایی می‌کند بنابراین اگر از یک انسان عکس گرفتید، رنگ‌ها خود را نخواهند باخت و نیازی نخواهد بود کنتراست سایه‌ها بیش از حد پاک شود. چنین ظاهری را نمی‌توانید در تصاویر ضبط شده با فرمت RAW پیدا کنید.

معمولاً امکان‌پذیر نیست که تصاویر JPEG را آنطور که می‌خواهید ویرایش کنید ولی فایل‌های RAW که توسط دوربین Lumix S1 گرفته شده‌اند این‌گونه نیستند و در برخی واقع نسبت به محصولات سونی و نیکون نیز بهتر می‌باشند. در واقع در همین قسمت است که دوربین مورد بحث ما از فناوری فوکوس خودکار DFD بهره می‌برد. به علاوه، اگر پیکسل‌های تشخیص دهنده فاز را روی سنسور نیاورید، این امکان را خواهید داشت تا نورپردازی را در فواصل دورتری به انجام برسانید.

عملکرد ISO زیاد نیز بسیار عالی است به طوری که نویز به میزان ۲۵۰۰۰ که عدد استانداردی است، می‌رسد. این را اضافه کنیم که مقدار ISO 51200 تایی برای تصاویر کم حجم بیشتر کاربرد دارد ولی در مواقع کم نور به شدت خودنمایی می‌کند. در این بخش اما، ISO محصول پاناسونیک به ۲۵۶۰۰ می‌رسد که نسبت به مدل S1R نویز بیشتری را نشان خواهد داد. البته این امکان را خواهید داشت که میزان ISO را افزایش دهید و به ۲۰۴۸۰۰ برسانید ولی به خاطر داشته باشید که نویز زیادی در منظره به وجود خواهد آمد.

نکته‌ای که باید حین کار کردن با Lumix S1 به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، موج‌دار شدن تصاویر است. بدون فیلترهای ضد بدنمایی، برخی جزئیات مانند نخ لباس‌ها امکان دارند با پیکسل‌ها تداخل پیدا کنند و افکت‌هایی شبیه به رنگین کمان به وجود آورند. اگر به صورت تفریحی با دوربین کار می‌کنید، چنین مشکلی خیلی کم پیش می‌آید ولی چنان‌چه تصاویر پرتره زیادی می‌گیرید و در صنعت مد و فشن مشغول به کار هستید، به دردسر برخورد خواهید کرد.

اگر بخواهیم منصفانه نظر خود را بیان کنیم، باید بگوییم که در دوربین‌های مشابه که رزولوشن یکسانی دارند و از فیلترهای ضد بدنمایی هم بهره نمی‌برند، این مشکل معمولاً به چشم می‌خورد. به همین دلیل است که عکاسان باید در برخی مواقع سراغ دوربین‌هایی بروند که رزولوشن بالاتری دارند. با این حساب، مدل S1R که از لنز ۴۷ مگاپیکسلی بهره می‌برد، تصاویری را می‌گیرد کمتر موج‌دار خواهند شد که البته برای سوژه‌هایی که حرکت نمی‌کنند، حالت رزولوشن بالا یک راهکار کارگشاست.

کیفیت ویدیو

اگرچه دوربین Lumix S1 در زمینه ضبط ویدیو ممکن است رقیب جدی برای دیگر دوربین‌ها نباشد ولی به هر ترتیب از این نظر مشکلی هم ندارد. این محصول پاناسونیک توانایی ضبط ویدیو ۴K با عرض کامل سنسور بر ۲۴ و ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد و می‌تواند ۶۰ فریم بر ثانیه را با سنسور نیمه پوشانده شده به ثبت برساند. به علاوه، کاربران قادر خواهند بود از حالت اسلوموشن موجود در این دستگاه نیز بهره ببرند البته این به معنای مجهز بودن به سیستم رمزگشای ۴۰۰ مگابیت بر هر ثانیه نیست ولی امکان انتشار سیگنال‌ها از طریق متصل کننده HDMI وجود دارد. در آینده، یک بروزرسانی نرم‌افزاری برای این دستگاه منتشر خواهد شد که گزینه V-log و ضبط ۱۰ بیتی ۴:۲:۲ را فراهم خواهد آورد.

در حال حاضر ضبط با کیفیت ۴K و ۲۴ فریم بر ثانیه بسیار عالی است زیرا جزئیات و رنگ‌ها با کیفیت و دقت بالایی به ثبت می‌رسند و این مقدار برای عکاسی که می‌خواهد در کنار تصویربرداری، فیلمبرداری نیز بکند، کافی است. حالت فریم ریت زیاد سبب می‌شود کیفیت پایین بیاید و تصاویر بعضاً موج‌دار شوند. اگرچه این اتفاق اصلاً خوب نیست ولی خیلی کم رخ می‌دهد. لازم به ذکر است که کیفیت خروجی اکثر دوربین‌ها در حالت فریم ریت زیاد، کاهش می‌یابد.

با این قابلیت‌هایی که دوربین Lumix S1 دارد، می‌توانیم آن را جزو بهترین دستگاه‌های فریم کامل بازار برای فیلمبرداری قرار دهیم هرچند خیلی با فرمت GH5 سازگاری ندارد. انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک این محصول پاناسونیک بهتر شود. از آن جایی که شرکت نیکون می‌خواهد امکانی فراهم آورد که کاربران با فرمت RAW ویدیو ضبط کنند، پاناسونیک باید راهکاری به کار گیرد تا در این زمینه دوباره کمپانی پیش‌رو باشد که البته با قیمت ۲۵۰۰ دلاری و اولیه مدل Lumix S1، مشخص نیست آیا این شرکت موفق خواهد شد یا خیر.

نظر تکفارس

این کمپانی ژاپنی با دوربین‌های سری Lumix S خطر بزرگی را به جان خریده زیرا جدای از اینکه برای نخستین بار وارد بازار دوربین‌های فریم کامل شده، بلکه منطق دوربین‌های بدون آینه که باید فریم کامل باشند را نیز زیر سؤال برده است. حالا فارغ از این‌که آیا پاناسونیک می‌تواند دیگر رقبای قدرتمند خود نظیر سونی، نیکون و کنون را شکست دهد یا خیر، به نظر می‌رسد همین محصول این کمپانی آمادگی به جان خریدن چالش‌های مختلف را دارد.

البته از نظر فوکوس خودکار، نمی‌توانیم دوربین Lumix S1 را یک دستگاه همه چیز تمام بدانیم زیرا این ویژگی در برخی مواقع مشکلات جدی به وجود می‌آورد. به علاوه، نرمی و موج‌دار شدن تصاویر نیز سبب خواهند شد حالت اسلوموشن زیاد کارآمد نباشد. بنابراین در یک دوربین ۲۵۰۰ دلاری، مشتریان انتظار دارند با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.

با اطلاعات ارائه شده و با توجه به کیفیت ویدیو و تصاویر، باید اعتراف کنیم که Lumix S1 یکی از بهترین دوربین‌های بدون آینه دنیاست که تا کنون تولید شده و با اطمینان کامل می‌توانیم بگوییم که با بروزرسانی‌هایی که برایش منتشر می‌شود، وضعیتش از اینی که هست، بهتر خواهد شد. دو شرکت Sigma و Leica به تازگی عنوان کرده‌اند که ۱۱ عدد از بهترین لنزهای سری Art خود را عرضه خواهند کرد که این خبر خوبی برای دارندگان یا متقاضیان خرید این محصول پاناسونیک می‌باشد هرچند هر کسی توانایی خرید این لنزها را ندارد زیرا گران هستند. این اتفاقات همگی دست به دست هم خواهند داد تا شرکت پاناسونیک با سرعت قابل‌ملاحظه‌ای که دیگر رقبا مانند نیکون و کنون نمی‌توانند تصورش را بکنند، خود را مطرح نماید.

دوام این دوربین چه‌قدر است؟

پاناسونیک Lumix S1 از بدنه محکمی بهره می‌برد که سبب می‌شود در شرایط آب و هوایی مختلف مشکلی برایش به وجود نیاید. این محصول مطمئناً می‌تواند تا سال‌های سال، پاسخ‌گوی نیازهای عکاسان حرفه‌ای باشد. به علاوه، از آن جایی که سیستم این دستگاه جدید است، هنوز برنامه دقیق پاناسونیک برای بروزرسانی نرم‌افزاری آن را نمی‌دانیم ولی به نظر می‌رسد بتوانیم ادعا کنیم که حداقل ۲ تا ۳ سال دوام خواهد آورد و بعد از آن است که باید به فکر خرید یک دوربین دیگر باشید.

آیا آلترناتیو بهتری وجود دارد؟

واقعیت آن است که در بازار، دوربین بهتری از Lumix S1 وجود ندارد ولی امکان دارد برخی ویژگی‌های بعضی دستگاه‌ها شما را به خرید آنها ترغیب کند. بنابراین اگر یک دوربینی می‌خواهید که کوچک‌تر بوده و فریم آن نیز کامل است، بد نیست سراغ دوربین سونی A7 III بروید که هم ارزان‌تر است و هم از سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد. ضمن اینکه بررسی تخصصی آن توسط تیم تحریریه تکفارس فراهم شده و با کلیک روی لینک زیر می‌توانید آن را نیز بخوانید.

بررسی تخصصی دوربین سونی A7 III

نقد و بررسی تخصصی دوربین Nikon Z6

سایر قابلیت‌های این محصول پاناسونیک را نمی‌توانید در دستگاه دیگری مشاهده کنید بنابراین بالاترین کیفیت تصویر، بیشترین دوام، کارآمدترین شیوه قرارگیری دکمه‌ها و حتی پیشرفته‌ترین فناوری منظره‌یاب الکترونیکی نیز در Lumix S1 پیدا می‌شوند.

آیا این دوربین ارزش خریدن را دارد؟

پاسخ به این سؤال مثبت است زیرا افرادی که بهترین امکانات را با بیشترین قیمت می‌خواهند، می‌توانند سراغ Lumix S1 بروند و از انتخاب خود نیز راضی باشند.

آیا شما تا کنون از دوربین‌های پاناسونیک استفاده کرده‌اید؟ آیا آنها را به دیگران هم پیشنهاد می‌کنید؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

اگر چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تکفارس پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه ما آماده شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید