خیز هوآوی برای تسخیر صنعت ۵G - تکفارس 
خیز هوآوی برای تسخیر صنعت ۵G - تکفارس 

خیز هوآوی برای تسخیر صنعت ۵G

سید محمد معلمی
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - 21:00
خیز هوآوی برای تسخیر صنعت ۵G - تکفارس 

در حالی که هوآوی و ۷۰ شرکت زیرمجموعه او امروزه به تأیید دولت ایالات متحده برای خرید قطعات از کمپانی کووالکوم واقع در سان‌دیه‌گو نیاز دارند ولی این شرکت چینی نگران نیست زیرا می‌تواند تراشه‌های مخصوص گوشی‌هایش را خودش بسازد به طوری که گفته می‌شود نسل آتی این پردازنده‌ها به نام Hi-Silicon Kirin 985 در نیمه دوم سال جاری میلادی معرفی و عرضه خواهد شد. بر اساس ادعای خبرگزاری‌های متعدد، این تراشه قرار است در گوشی‌های دارای قابلیت اتصال LTE 4G هوآوی به کار روند. حالا خبر می‌رسد که کمپانی چینی درصدد ساخت مودم‌های Balong 5G است تا گوشی‌های دارای پردازنده Kirin 985 به شبکه نسل ۵ ارتباطات و ۶ گیگاهرتزی وصل شوند.

به گوش می‌رسد که این مودم‌ها برای نخستین بار در مدل هوآوی میت ۳۰ که قرار است در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ معرفی شوند، به کار برود. این تراشه توسط کمپانی TSMC و با فرآیند ۷ نانومتری تولید خواهد شد که خط تولید سوم آنها از همین سه‌ماهه جاری شروع به کار خواهد کرد. این را هم اضافه کنیم که تا انتهای سه‌ماهه سوم امسال، Kirin 985 برای قرار گرفتن در گوشی‌های هوآوی، به این شرکت تحویل داده خواهند شد.

پس از عرضه پردازنده‌های Kirin 985، قطعات ۵G که با یک مودم ۵G همراه تولید خواهند شد، معرفی می‌شوند بنابراین انتظار داریم که اواخر ۲۰۱۹ یا اوایل ۲۰۲۰ شاهد حضور اینها در گوشی‌ها باشیم. در ابتدای سال آتی میلادی، هوآوی برنامه‌ریزی کرده تا تراشه‌هایی که از اتصال mmWave 5G پشتیبانی می‌کنند را در گوشی‌ها به کار گیرد. این تراشه‌ها از سیگنال‌های رادیویی بسیار قوی با قدرت ۲۴ تا ۹۰ گیگاهرتز بهره می‌برند در حالی که سرعت mmWave 5G بسیار بیش‌تر از نمونه‌های ۶ گیگاهرتزی خواهد بود. در نتیجه و با چنین رویه‌ای، مدت زمان کم‌تری نیاز است تا شبکه ۵G سراسری با شبکه‌های ۶ گیگاهرتزی ساخته شود.

آنطور که از شایعات برداشت می‌شود، بخش Hi-Silicon هوآوی قصد دارد با کووالکوم برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های تولیدکننده تراشه‌های ۵G به رقابت بپردازد. این گزارش‌ها عنوان می‌کنند که مدیا تک اولین پردازنده ۵G برای گوشی‌های ۶ گیگاهرتزی را پیش از پایان سال جاری میلادی عرضه خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود که اپل نیز برای آیفون‌های سال ۲۰۲۰، تراشه‌های ۵G را طراحی و تولید می‌کند.

[highlight] پیشنهاد هوآوی برای فروش پردازنده به اپل [/highlight]

خط تولید هوآوی نسبت به دیگر شرکت‌های سازنده نیز فرقی ندارد زیرا سایر کمپانی هم می‌خواهند ابتدا تراشه‌های مخصوص ۴G و سپس ۵G را تولید کنند تا مهاجرت از شبکه نسل ۴ ارتباطات به شبکه ۵ کم‌کم اتفاق بیفتد. این شرکت قرار است تراشه‌های ۵G را با مودم‌های مربوطه متصل بسازند و در کنار آنها تراشه‌های پشتیبانی کننده از mmWave 5G را نیز تولید نمایند تا برای سال آینده وارد بازار شوند.

حالا خبر جالب این است که هوآوی در ماه گذشته، پیشنهاد داد تا مودم‌های Balong 5G خود را به اپل بفروشد. این اتفاق زمانی رخ داد که کمپانی مالک iOS هنوز نمی‌دانست باید به کدام شرکت اعتماد کند و تأمین قطعات ۵G محصولاتش را به او بسپارد. درست در همین وقت، اپل به خاطر کشمکشی که با کووالکوم بر سر استفاده از مودم‌های تولید شده توسط اینتل داشت، هنوز سؤالاتی ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده بود که در نهایت این جدال‌ها به کجا خواهد انجامید زیرا کسی اطمینان نداشت که آیا اینتل سر وقت این قطعات را به اپل تحویل می‌دهد یا خیر. به همین دلیل مالک آیفون‌ها و آیپدها با سامسونگ و مدیا تک مذاکرات خود را آغاز کرد ولی در پایان با کووالکوم به توافق رسید تا به مدت چند سال، تأمین قطعات ۵G خود را به او بسپارد.

خیز هوآوی برای تسخیر صنعت ۵G - تکفارس 

میت ایکس، اولین گوشی تاشو هوآوی

در پایان اشاره کنیم که اولین گوشی ۵G هوآوی، محصول تاشو این کمپانی یا میت ایکس است که بر خلاف گلکسی فولد سامسونگ تا می‌شود. این دستگاه، از پردازنده Kirin 980 که در سری پی ۳۰ وجود دارد بهره خواهد برد با این تفاوت که مودم ۵G Balong 5000 در آنها به کار خواهد رفت. لازم به ذکر است که به خاطر دستور احتمالی دونالد ترامپ مبنی بر منع کردن خرید و فروش گوشی‌های هوآوی در ایالات متحده، دیگر شاهد این دستگاه‌ها در آمریکا نخواهیم بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید