مقایسه گوشی‌های Pixel 3a، Pixel 3 و Pixel 2 - تکفارس 
مقایسه گوشی‌های Pixel 3a، Pixel 3 و Pixel 2 - تکفارس 

مقایسه گوشی‌های Pixel 3a، Pixel 3 و Pixel 2

مقایسه گوشی‌های Pixel 3a، Pixel 3 و Pixel 2 - تکفارس 

طرفداران گوشی‌های نسل نکسوس گوگل حالا می‌توانند باز هم خوشحال باشند زیرا دوباره این کمپانی محصولات میان‌رده‌ای را معرفی کرده است. این دستگاه‌ها که پیکسل ۳a و پیکسل ۳a XL نام دارند، در همایش I/O گوگل معرفی شدند و دارای ویژگی‌های جذاب پرچمدار فعلی کمپانی مالک اندروید یعنی پیکسل ۳ می‌باشند ولی با قیمتی پایین‌تر. حالا شاید شما هم تصمیم گرفته باشید که تولیدات گوگل را جزو گزینه‌های مدنظر خود قرار دهید. اما به راستی کدام گوشی، دستگاه بهتری است؛ پیکسل ۳a، پیکسل ۳ یا پیکسل ۲؟ ما در سایت خبری تحلیلی تکفارس این سه موبایل را با هم مقایسه کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

مشخصات فنی

پیکسل ۳aپیکسل ۳پیکسل ۲
ابعاد۸٫۲*۷۰٫۱*۱۵۱٫۳ میلی‌متر۷٫۹*۶۸٫۲*۱۴۵٫۶ میلی‌متر۷٫۸*۶۹٫۷*۱۴۵٫۷ میلی‌متر
وزن۱۴۷ گرم۱۴۸ گرم۱۴۳ گرم
سایز و نوع صفحه نمایش۵٫۶ اینچ

gOLED

۵٫۵ اینچ

OLED

۵ اینچ

OLED

رزولوشن۲۲۲۰*۱۰۸۰ پیکسل۲۱۶۰*۱۰۸۰ پیکسل۱۹۲۱*۱۰۸۰ پیکسل
تراکم پیکسل۴۴۱۴۴۳۴۴۱
سیستم عاملاندروید ۹اندروید ۹اندروید ۹
حافظه داخلی۶۴ گیگابایت۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت
قابلیت نصب کارت حافظهنداردنداردندارد
پردازندهکووالکوم اسنپدراگون ۶۷۰کووالکوم اسنپدراگون ۸۴۵کووالکوم اسنپدراگون ۸۳۵
رم۴ گیگابایت۴ گیگابایت۴ گیگابایت
دوربین عقب۱۲٫۲ مگاپیکسل۱۲٫۲ مگاپیکسل۱۲٫۲ مگاپیکسل
دوربین جلو۸ مگاپیکسلدو لنز ۸ مگاپیکسلی۸ مگاپیکسل
کیفیت ضبط ویدیو·      ۲۱۶۰p و ۳۰ فریم بر ثانیه

·      ۱۰۸۰p و ۱۲۰ فریم بر ثانیه

·      ۷۲۰p و ۲۴۰ فریم بر ثانیه

·      ۲۱۶۰p و ۳۰ فریم بر ثانیه

·      ۱۰۸۰p و ۱۲۰ فریم بر ثانیه

·      ۷۲۰p و ۲۴۰ فریم بر ثانیه

·      ۲۱۶۰p و ۳۰ فریم بر ثانیه

·      ۱۰۸۰p و ۱۲۰ فریم بر ثانیه

·      ۷۲۰p و ۲۴۰ فریم بر ثانیه

نسخه بلوتوث۵٫۰۵٫۰۵٫۰
درگاه‌ها·      USB-C

·      جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری

USB-CUSB-C
سنسور اسکنر اثر انگشتدارد (در قاب پشتی)دارد (در قاب پشتی)دارد (در قاب پشتی)
مقاومت در برابر آبمقاومت در برابر پاشیده شدن آبتأییدیه IP68تأییدیه IP67
باتری۳۰۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت۲۹۱۵ میلی‌آمپر بر ساعت۲۷۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت
شارژر۱۸ واتی شارژ سریع·      شارژ سریع

·      شارژ بیسیم

شارژ سریع
فروشگاه نرم‌افزارگوگل پلی استورگوگل پلی استوراپل پلی استور
رنگ‌بندی·      مشکی

·      سفید

·      بنفش

·      مشکی

·      سفید

·      آبی

·      مشکی

·      سفید

قیمت۴۰۰ دلار۸۰۰ دلار۶۵۰ دلار
امتیاز از ۵۴٫۵۴٫۵۴

عملکرد، دوام باتری و سیستم شارژ شدن

مقایسه گوشی‌های Pixel 3a، Pixel 3 و Pixel 2 - تکفارس 

وجود سیستم عاملی به نام اندروید خام، قضاوت در مورد این سه گوشی را سخت کرده است. معمولاً دستگاه‌های خط تولید پیکسل گوگل، دارای سرعت روانی هستند که این گوشی‌ها نیز از این قاعده پیروی می‌کنند. البته در این‌جا پیکسل ۳ به خاطر بهره‌مندی از کووالکوم اسنپدراگون ۸۴۵، نسبت به تراشه‌های اسنپدراگون ۸۳۵ پیکسل ۲ و اسنپدراگون ۶۷۰ پیکسل ۳a وضعیت بهتری دارد. این را هم اضافه کنیم که اگرچه تفاوت پردازنده‌های دو گوشی معمولی‌تر این مقاله با هم مشهود است ولی امتیازات بنچمارک آنها با هم زیاد فرق نمی‌کند.

چنان‌چه به ظرفیت باتری سه گوشی نگاه کنید، می‌بینید که این عدد از پیکسل ۲ تا پیکسل ۳a با سیر صعودی روبه‌رو بوده است بنابراین از این حیث، باید جدیدترین محصول گوگل را گوشی بهتری بدانیم. بر خلاف پیکسل ۳، این دستگاه میان‌رده امتیازات خوبی از خود در زمینه دوام باتری به ثبت می‌رساند. سیستم شارژ شدن اما، جایی است که پیکسل ۳ خودنمایی می‌کند یعنی دو دستگاه دیگر اگرچه دارای سیستم شارژ سریع گوگل هستند ولی تنها آخرین پرچمدار این شرکت است که دارای شارژ بیسیم Qi می‌باشد.

در پایان اشاره کنیم که علی‌رغم عملکرد خوب و سرعت روان در هر سه دستگاه، به خاطر اسنپدراگون ۸۴۵ و شارژ بیسیم Qi، باید گوگل پیکسل ۳ را برنده این بخش بدانیم.

برنده بخش عملکرد، دوام باتری و سیستم شارژ شدن: گوگل پیکسل ۳

طراحی و دوام

شیوه طراحی استفاده شده برای تولید گوشی‌های سری پیکسل گوگل، تا کنون مورد انتقاد بسیاری از افراد قرار گرفته است. این شرکت معمولاً برای به کارگیری ترندهای بازار خیلی محتاطانه عمل کرده و به همین دلیل نمی‌توانیم محصولاتش را رقیب جدی برای گلکسی اس ۱۰ یا آیفون ایکس اس بدانیم. در این بین، پیکسل ۲ با حاشیه‌های مشکی رنگ و بزرگ اطراف صفحه نمایش خود بدترین مدل سه گوشی مورد بحث ماست و پیکسل ۳ و پیکسل ۳a از ظاهر بهتری برخوردارند. لازم به ذکر است که گوشی میان‌رده گوگل تنها موردی است که جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری دارد.

پیکسل ۳a دارای بدنه‌ای از جنس پلی کربنات می‌باشد و پیکسل ۳ تماماً شیشه‌ای است. پیکسل ۲ هم از بدنه‌ای آلومینیومی و قابی شیشه‌ای در بالا بهره می‌برد. مطمئناً قسمت‌های شیشه‌ای پیکسل ۳ شکننده هستند ولی دوام پیکسل ۲ و پیکسل ۳a بیشتر خواهد بود ولی به هر حال، خرید یک قاب محافظ را برای هر سه مدل به شدت پیشنهاد می‌کنیم. پیکسل ۳ به سبب تأییدیه IP68 نسبت به تأییدیه IP67 پیکسل ۲ وضعیت بهتری دارد و پیکسل ۳a هم تنها در برابر قطرات آب مقاوم است و زیر آب دوام نخواهد آورد.

برنده قسمت طراحی و دوام: پیکسل ۳

صفحه نمایش

مقایسه گوشی‌های Pixel 3a، Pixel 3 و Pixel 2 - تکفارس 

گوگل تغییرات زیادی اعمال کرده تا قیمت پیکسل ۳a را به اندازه یک گوشی میان‌رده کاهش دهد ولی به نظر می‌رسد صفحه نمایش جزو آن‌ها نیست. نوع نمایشگر ۵٫۶ اینچی این دستگاه gOLED است که نسبت بدنه به تصویر آن ۱۸٫۵:۹ و رزولوشن آن هم ۲۲۲۰*۱۰۸۰ پیکسل می‌باشد. با این حساب صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی پیکسل ۳ کمی از پنل موجود در پیکسل ۳a کوچک‌تر و از پنل ۵ اینچی پیکسل ۲ بزرگ‌تر است. البته بزرگی صفحه نمایش یعنی اینکه شفافیت رنگ‌ها در آن مانند سایر پرچمداران نیست ولی به خاطر OLED بودن، مطمئناً کیفیت تصاویر خوب خواهد بود.

اگرچه پیکسل ۳a و پیکسل ۲ از نمایشگرهای خوبی بهره می‌برند، ولی به نظر می‌رسد پنل موجود در پیکسل ۳ بهتر باشد.

برنده قسمت صفحه نمایش: پیکسل ۳

دوربین

مقایسه گوشی‌های Pixel 3a، Pixel 3 و Pixel 2 - تکفارس 

گوگل پیکسل ۳a

علی‌رغم اینکه تنها یک لنز در محصولات گوگل مشاهده می‌شود ولی همواره این بخش یکی از نقاط قوت پیکسل‌ها بوده است. هر سه گوشی این مقاله دارای یک لنز ۱۲٫۲ مگاپیکسلی در پشت هستند تا بتوانیم با آن تصاویر پرتره بگیریم، از تکنولوژی بهره‌وری هوش مصنوعی بهره ببریم و از حالات شب و Top Shot استفاده کنیم. پیکسل ۲ و پیکسل ۳ اما، به سبب ویژگی Visual Core، می‌توانند فرآیند عکسبرداری و عملکرد دوربین را سرعت ببخشند هرچند به نظر نمی‌رسد کیفیت خروجی سه دستگاه با هم تفاوت زیادی داشته باشد.

در جلو نیز شاهد یک لنز ۸ مگاپیکسلی در پیکسل ۲ و پیکسل ۳a هستیم ولی با این تفاوت که گوشی میان‌رده دارای فوکوس خودکار است. در سمت دیگر، پیکسل ۳ یک لنز ۸ مگاپیکسلی اضافه دارد که برای مواقع عکسبرداری زاویه گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک لنز اضافه به علاوه ویژگی Visual Core، پیکسل ۳ را برنده این بخش می‌کند هرچند باز هم رقابت شدیدی میان سه گوشی جریان دارد.

برنده قسمت دوربین: پیکسل ۳

نرم‌افزار و بروزرسانی‌ها

مقایسه گوشی‌های Pixel 3a، Pixel 3 و Pixel 2 - تکفارس 

از آن جایی که گوشی‌های پیکسل محصولات خودِ گوگل هستند، سیستم عامل پیش‌فرض آنها اندروید ۹ است بنابراین از این حیث فرقی نمی‌کند که کدام یکی از این سه دستگاه را خریداری می‌کنید زیرا کمپانی مالک اندروید این پلتفرم را به موقع برای محصولاتش منتشر خواهد کرد. هر سه دستگاه مورد بحث ما به مدت سه سال بروزرسانی نرم‌افزاری و بسته‌های امنیتی را دریافت خواهند کرد بنابراین پیکسل ۲ (به خاطر عرضه در سال ۲۰۱۷) اولین گوشی این مقاله است که دیگر برای آن آپدیت منتشر نمی‌شود. البته این دستگاه قطعاً اندروید ۱۰ Q را می‌گیرد و حتی این احتمال وجود دارد که نسخه R در سال ۲۰۲۰ را هم دریافت کند. با توضیحات ارائه شده، از نظر نرم‌افزاری، نباید نگرانی از خرید هر کدام از این دستگاه‌ها داشته باشید.

به هیچ‌وجه نمی‌توانیم برنده این بخش را یک گوشی بدانیم چرا که دلایل آن را در پاراگراف نرم‌افزار و بروزرسانی‌ها عرض کردیم.

برنده قسمت نرم‌افزار و بروزرسانی‌ها: هر سه گوشی

امکانات مخصوص

مقایسه گوشی‌های Pixel 3a، Pixel 3 و Pixel 2 - تکفارس 

گوگل معمولاً گوشی‌های قدیمی خود را همیشه بروز نگه می‌دارد و از آن جایی که اکثر آپدیت‌ها به نرم‌افزار مربوط می‌شوند، محصولات سال‌های قبل این کمپانی نیز دارای جدیدترین ویژگی‌ها هستند. با این حساب، هر سه گوشی این مقاله گوگل اسیستنت دارد و از امکاناتی نظیر Duplex، Call Screen و . . . پشتیبانی می‌کنند.

اما بر اساس یک قانون نانوشته، همیشه دستگاه‌های جدیدتر ویژگی‌های بروزتر را دریافت می‌کنند بنابراین پیکسل ۳ از قابلیت Stand که سبب می‌شود از آن به عنوان یک نمایشگر بهره ببرید پشتیبانی خواهد کرد و پیکسل ۳a نیز اولین دستگاهی خواهد بود که گوگل مپس آن دارای حالت واقعیت افزوده می‌باشد. در این بین، پیکسل ۲ ویژگی‌های گفته شده را ندارد.

برنده قسمت امکانات مخصوص: پیکسل ۳ و پیکسل ۳a

قیمت و موجودیت

اگرچه خودِ گوگل دیگر پیکسل ۲ را به فروش نمی‌رساند ولی امکان خرید آن با قیمت ۶۰۰ دلار همچنان از طریق سایر فروشندگان وجود دارد. قیمت پیکسل ۳ از ۸۰۰ دلار آغاز می‌شود و ارزش پیکسل ۳a نیز ۴۰۰ دلار می‌باشد. لازم به ذکر است که موجودیت دو گوشی جدیدتر گوگل یکسان است.

برنده کلی این مقاله: گوگل پیکسل ۳

در مقاله‌های این‌چنینی، معمولاً جدیدترین گوشی بهترین دستگاه است ولی به خاطر قیمت بالاتر و امکانات بیشتر در پیکسل ۳ (بالأخره این گوشی پرچمدار گوگل است) باید این دستگاه را برترین محصول کمپانی مالک اندروید بدانیم. این را هم اضافه کنیم که پیکسل ۳a بیشتر گوشی میان‌رده به حساب می‌آید بنابراین طبیعتاً یارای رقابت با پرچمدار گوگل را نخواهد داشت.

با این وجود، امتیازاتی که پیکسل ۳a با پردازنده اسنپدراگون ۶۷۰ خود کسب می‌کند، به امتیازات دو گوشی دیگر بسیار نزدیک است به طوری که امکان دارد شما شگفت‌زده شوید. به علاوه، دوربین آن هم با لنز موجود در پیکسل ۳ زیاد فرق نمی‌کند اما از نظر جنس بدنه، مقاومت در برابر آب و سیستم شارژر شدن، کم می‌آورد. قیمت ۴۰۰ دلاری هم برای گوشی که امکانات گفته شده را ندارد کاملاً منطقی است پس اگر وجود ویژگی‌هایی که گفتیم برایتان مهم نیست و دوام باتری فوق‌العاده، دوربین باکیفیت و عملکرد سریع پیکسل ۳a را می‌پسندید، باید بگوییم برنده مدنظر شما، محصول میان‌رده گوگل می‌باشد.

همچنین اگر توانایی پرداخت پول بیشتر را دارید، بهتر است پیکسل ۳ را بخرید زیرا نسبت به پیکسل ۲ خیلی پیشرفته‌تر است و از پیکسل ۳a امکانات بیشتری دارد.

اگر چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تکفارس پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه ما آماده شود.

آیا تا کنون با گوشی‌های پیکسل گوگل کار کرده‌اید؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید