ذخیره‌ی داده‌های کاربران حتی پس از حذف آنها توسط آمازون - تکفارس 
ذخیره‌ی داده‌های کاربران حتی پس از حذف آنها توسط آمازون - تکفارس 

ذخیره‌ی داده‌های کاربران حتی پس از حذف آنها توسط آمازون

پوریا اسدی
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - 08:00
ذخیره‌ی داده‌های کاربران حتی پس از حذف آنها توسط آمازون - تکفارس 

مدتی است که نگرانی‌های در مورد حفظ حریم خصوصی توسط دستیار‌های هوشمند و صوتی افزایش یافته است. با این وجود هنگامی‌که مشتریان مطلع شدند که می‌توانند فایل‌های ذخیره شده توسط آمازون الکسا را ​​حذف نموده، با خیال آسوده‌تری به این قضیه نگاه می‌کنند.اما CNET گزارش می‌دهد که این آسودگی کوتاه مدت است زیرا کاربران اکنون متوجه شده‌اند که آمازون داده‌های مکالمات با دستیار خود را در سرورهای فضای ابری نگهداری می‌کند. این داده‌ها را حداقل تا این لحظه نمی‌توان حذف کرد.

البته، آمازون ادعا می‌کند که داده‌ها از سیستم اصلی الکسا حذف شده‌اند و این شرکت  در حال کار بر روی راه‌هایی است که داده‌ها را از منابع دیگر غیر قابل دسترس کند. شما ممکن است بپرسید چرا آمازون این اطلاعات را ثبت می‌کند. پاسخ، حداقل بر اساس بیانیه‌ی غول تکنولوژی این است که داده‌ها برای اهداف یادگیری ماشینی استفاده می‌شود. بیانیه با جملاتی به منظور اطمینان کاربران آغاز می‌شود، اما با توجه به رویدادهای اخیر اثر کمی‌ خواهد گذاشت.

نگرانی‌ها در مورد این داده‌های متنی زمانی بالا گرفت که یک گروه از وکلای فعال در زمینه‌ی حفظ حقوق مصرف کننده ادعا کردند که نسخه Echo Dot Kids آمازون، اطلاعات را به مدت طولانی حتی پس از حذف آن، در خود نگه می‌دارد. والدین متوجه شدند که تنها راه پاک کردن داده‌ها این است که با شرکت تماس بگیرند و کل حساب کاربری را حذف نمایند. آمازون با گفتن اینکه نسخه Echo Dot Kids سازگار با قانون محافظت از حریم شخصی کودکان آنلاین است، به این ادعا پاسخ داد.

با این حال، آیا این جله از طرف آمازون باعث دلگرمی کاربان می‌شود؟ اگر مردم احساس کنند دستگاهشان حریم خصوصی را رعایت نمی‌کند، تقریبا هیچ مقدار اطمینان از طرف آمازون فایده‌ای نخواهد داشت.

شرکت‌های دیگر به این خبر واکنش نشان دادند. گوگل ادعا می‌کند زمانی که یک کاربر اطلاعات خود را از بین می‌برد هم اطلاعات صوتی و هم متنی حذف می‌شوند ، در حالی که اپل می‌گوید سیری این داده‌ها را به هیچ کاربر مشخصی ربط نمی‌دهد و حتی اطلاعاتی که در آن ثبت می‌شود، می‌تواند در هر زمان حذف شود. حتی فیسبوک ادعا می‌کند که داده‌های جمع آوری شده از طریق سیستم پورتال خود را حذف می‌کند.

علاوه بر داده‌های مربوط به مکالمات کاربران آمازون، جواب‌های اکو را نیز ضبط می‌کند. حتی اگر آمازون سؤال را درک نکند، پاسخ‌های متفرقه نیز به بهتر جواب دادن این سوال‌ها کمک می‌کند.

آمازون با در دسترس قرار دادن حذف این داده توسط کاربر، اعتماد بسیاری را بدست خواهد آورد. اگر آمازون از این اطلاعات برای کمک به بهبود پردازش زبان اکو استفاده می‌کند، پس بهتر است که که با گزینه‌ای، توانایی انتخاب یا عدم ثبت اطلاعات را به کاربان بدهد و بهترین راه ممکن را برای بدست آوردن اعتماد کاربران را درپیش بگیرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید