بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 
بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

لپ تاپ گیمینگ Legion Y740 از جمله لپ تاپ‌های شرکت لنوو است که در دو مدل عرضه شده است. مدل ۱۷ اینچ این لپ تاپ مجهز به کارت گرافیک قدرتمند Nvidia GeForce RTX 2080 است. در این مقاله نسخه ۱۵ اینچ لپ تاپ Lenovo Legion Y740 را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد که نسخه‌ای باریک و سبک‌تر اما در همان طراحی برادر خود است. با تکفارس همراه باشید.

لپ تاپ Legion Y740 از حاشیه‌های بسیار کوچکی اطراف صفحه‌نمایش خود برخوردار است. این ویژگی در مدل ۱۷ اینچ این لپ تاپ دیده نمی‌شود به همین دلیل نیز ممکن است مدل ۱۵ اینچ کمی کوچک‌تر از حالت عادی به نظر برسد. همچنین از سوی دیگر نیز باعث شده تا دوربین وب‌کم به جای قرارگیری در بالای صفحه‌نمایش، در پایین آن جاسازی شود.

این مدل از لپ تاپ Lenovo Legion Y740 مجهز به پردازنده Core i7-8750H اینتل و کارت گرافیک  GeForce RTX 2070انودیا است و از تکنولوژی‌های ray tracing و deep learning super sampling پشتیبانی می‌کند. از این رو، به دستگاه مناسبی برای تجربه بازی‌های روز مبدل شده است.

مشخصات لپ تاپ Lenovo Legion Y740

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

طراحی

طراحی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 درست مانند مدل پیشین Y730 است. در واقع، هر دو این محصولات در فاصله شش‌ماه از هم معرفی شدند. پیش از این لنوو به طور رسمی اعلام کرده بود که به زودی لپ تاپ Y730 را با پیکربندی کارت گرافیک جدیدتری عرضه خواهد کرد اما به نظر می‌رسد این شرکت تصمیم گرفت تا این ارتقاء سخت‌افزاری را تحت عنوان جدید Y740 منتشر سازد. با این حال، تفاوت عملکرد این دو مدل بسیار زیاد است و اصلا قابل چشم‌پوشی نیست.

 [button type=”bd_button btn_large” url=”https://techfars.com/93884/lenovo-legion-y730-17-inch-review/” target=”” button_color_fon=”#e07934″ button_text_color=”#ffffff” ]بررسی تخصصی لپ تاپ Y730[/button]

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

فلسفه طراحی‌های لپ تاپ‌های گیمینگ لنوو کمی پیچیده و فریم‌دهنده است. طراحی که نه مانند لپ تاپ‌های گیمینگ امروزی پر زرق‌وپرق و نه ظاهری مرسوم به خود گرفته است. لپ تاپ‌های گیمینگ لنوو از بدنه‌ای تیره‌ای از جنس آلومینیوم پوشانده شده‌اند که نام زیبا و شیک Legion  بدون هیچ نورپردازی اضافه‌ای در کنار آن جلوه می‌کند.

بسیاری از کاربران از این تغییر طراحی در لپ تاپ‌های گیمینگ لنوو خوشنود هستند. این ظاهر جذاب به کاربران این امکان را داده است تا به وسیله‌ای گیمینگ در خانه و همزمان وسیله‌ای ایده‌آل در محل کار تبدیل شود.

یکی از تفاوت‌های شایان میان مدل ۱۵ اینچ و ۱۷ اینچ این لپ تاپ، اندازه بدنه است به طوری که مدل مورد بررسی کمی کوچک‌تر از هم‌خوانواده خود ساخته شده است.

در حالی که این مدل به راحتی در کیف جای می‌گیرد، وزن کم‌تری نیز دارد. ذخامت آن به ۲ سانتی‌متر می‌رسد که در کنار وزن ۲٫۱ کیلوگرمی آن یک شاهکار مهندسی در مقایسه با دیگر لپ تاپ‌های گیمینگ خواهد بود.

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

ممکن است قابل‌حمل‌بودن یک لپ تاپ برای بسیاری از کاربران یک معیار مهم محسوب شود. بلاخره اگر قرار نیست این لپ تاپ گیمینگ را در مکان‌های مختلف جابه‌جا کنید، شاید بهتر باشد به جای آن یک کامپیوتر گیمینگ خانگی خریداری نمایید. در غیر این صورت، لپ تاپ Legion Y740 تمام نیازهای شما را یک‌جا برطرف خواهد کرد.

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

تا جایی که مربوط به پورت‌ها و ورودی‌های این لپ تاپ می‌شود، انتخاب‌های زیادی جلوی روی شما قرار داده شده است که شاید این مورد برگرفته از طراحی صنعتی لپ تاپ‌های لنوو باشد. بیش‌تر پورت‌های اصلی در قسمت پشتی دستگاه جی گرفته‌اند که از این طریق مدیریت اتصالات کابل را بسیار راحت‌تر کرده است. در سمت چپ لپ تاپ یک پورت تاندربالت ۳ و جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا قرار دارد. همچنین در سمت راست نیز، یک پورت USB Type-A دیده می‌شود که برای اتصال لوازم جانبی مانند موس بسیار کارآمد خواهد بود.

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

همچنین برای دستگاه‌هایی که مدل بیش‌تری به لپ تاپ متصل خواهند بود، پورت‌هایی در قسمت پشت تجهیز شده‌اند. در این بخش، یک پورت Mini DisplayPort و یک پورت HDMI 2.0 برای خروجی تصویر، دو عدد پورت USB Type-A، Ethernet و همچنین ورودی برق اختصاصی شرکت لنوو قرار گرفته‌اند. البته از پورت USB Type-C نیز می‌توانید برای شارژ‌کردن لپ تاپ استفاده نمایید که به اتصال برق ۲۳۰W نیاز خواهد داشت.

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

و البته بخش جذاب این پورت‌ها مربوط به USB Type-A و نسل ۱ Usb 3.1 است که از سرعت ۵ گیگابیت‌بر‌ثانیه پشتیبانی می‌کنند. همچنین یکی از این ورودی‌ها مجهز به نسل ۲ پورت USB 3.1 می‌باشد، از این رو سرعت آن به ۱۰ گیگابیت‌برثانیه نیز خواهد رسید. شاید فکرکنید این پورت در قسمت راست بدنه واقع شده باشد، اما لنوو تصمیم به تغییر مکان آن به پشت دستگاه داشته است و می‌توانید این ورودی را از لوگوی سفید‌رنگ بالای آن تشخیص دهید.

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

حرف O در لوگوی Legion به نورپردازی RGB تجهیز شده است. این نورپردازی شرکت Corsair بر روی دریچه‌های خنک‌کننده پشت و کناره‌های بدنه لپ تاپ نیز دیده می‌شود. وجود فن‌های خنک‌کننده در دو طرف لپ تاپ امکان انتقال بهتر حرارت را فراهم کرده است تا هوا از دو طرف به سمت بیرون هدایت شود.

صفحه نمایش

لپ تاپ Lenovo Legion Y740 به صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی و وضوح ۱۰۸۰p مجهز است که تا نرخ فریم ۱۴۴Hz را پشتیبانی می‌کند. از آنجایی که این دستگاه به منظور گیمینگ طراحی شده، هیچ حسگر لمسی در صفحه نمایش آن تعبیه نشده است.

بخش رویی صفحه‌نمایش به بهترین صورت ممکن با لایه‌ای مات و ضد انعکاس پوشانده شده است. پشتیبانی از نرخ فریم بالا در کنار عدم انعکاس نورهای خارجی به شما این امکان را خواهد داد تا از تمامی میلی‌سانیه‌های بازی لذت کافی را ببرید.

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

حاشیه‌های صفحه نمایش نیز بسیار نازک طراحی شده‌اند، از این رو تجربه بسیار جذابی را رقم می‌زنند.

این ویژگی از سوی دیگر باعث شده تا دوربین وب‌کم به جای قرارگیری در بالای صفحه نمایش، در قسمت پایینی بدنه قرار گیرد.

از آنجایی که امروزه بیش‌تر کاربران از گوشی‌های هوشمند خود برای تماس تصویری استفاده می‌کنند، شاید در شرایط عادی این مسئله به عنوان یک نقطه ضعف بیان نشود اما در حالت گیمینگ این موضوع تفاوت‌هایی را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال بسیاری از کاربران در حین بازی از قابلیت استریم نیز استفاده می‌نمایند. این قابلیت که امروزه به صورت پیش‌فرض در ویندوز ۱۰ جای گرفته است، باید به یک دوربین ویدیویی اتصال یابد که متأسفانه در این لپ تاپ تجربه ضعیفی را رقم خواهد زد.

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

طبیعتا اگر وضوح ۱۰۸۰p برای شما راضی‌کننده نیست، می‌توانید تصویر را با استفاده از یک پورت خروجی به یک مانیتور بهتر هدایت کنید. در این مورد لپ تاپ Legion Y740 از پورت تاندربالت ۳ برخوردار است که به طور همزمان می‌تواند ۲ مانیتور ۴K را پشتیبانی نماید. علاوه بر این پورت‌های HDMI 2.0 و DisplayPort نیز در دسترس شما خواهند بود و در این مورد لازم نیست نگران کارت گرافیک باشید زیرا RTX 2070 به راحتی از پس پردازش این قدرت بر خواهد آمد.

معمولا در بیش‌تر لپ تاپ‌های گیمینگ باید میان نرخ فریم ۱۴۴Hz در وضوح ۱۰۸۰p یا فریم ۶۰Hz و وضوح ۴K یکی را انتخاب کنید. از این رو، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند وضوح را قربانی فریم بالا نمایند. البته وضوح ۴K به صورت مستقیم در لپ تاپ Legion Y740 پشتیبانی نمی‌شود و باید آن را به یک مانیتور خارجی متصل نمایید.

کیبرد و پد لمسی

لپ تاپ Legion Y740 از کیبرد استاندارد شرکت لنوو بهره برده است. در این دسته از کیبردها، حاشیه منحنی‌شکلی در اطراف دکمه‌ها دیده می‌شود که حس جالبی را به کاربر القا می‌کند. البته این صفحه‌کلید یک کیبرد مکانیکی و با کیفیت گیمینگ نیست اما عملکرد مناسبی را ارائه می‌دهد به طوری که ترکیب بسیار خوبی را میان کاربر تایپینگ و گیمینگ رقم زده است.

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

یکی از نقاط قوت لپ تاپ‌های Legion، تعادلی است که لنوو در طراحی آن‌ها رعایت نموده. کاربران عادی معمولا علاقه‌ای به خرید لپ تاپ‌هایی ندارند که صرفا برای بازی طراحی شده‌اند زیرا از طرفی هم باید با آن کارهای روزمره و محل کار خود را انجام دهند.

بر خلاف مدل ۱۷ اینچی، در کیبرد این مدل از لپ تاپ Legion Y740 صفحه‌کلید اعداد دیده نمی‌شود. با این حال مجموعه‌ای از کلیدهای ماکرو به صورت عمودی در سمت چپ کیبرد تعبیه شده است. به همین دلیل نیز احساس می‌شود بخش اصلی صفحه‌کلید کمی به سمت راست گرایش داشته باشد.

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

در میان این کلیدهای عمودی، گزینه ضبط صفحه نمایش نیز دیده می‌شود که بسیار کارآمد است. این لپ تاپ بر خلاف نسل پیشین خود، به نوار ابزار بازی در ویندوز ۱۰ دسترسی دارد. پیش از این شرکت لنوو از برنامه اختصاصی خود برای ضبط صفحه نمایش استفاده می‌نمود که ظاهرا در این مدل خبری از این برنامه نیست.

همچنین می‌توانید با استفاده از برنامه Vantage لنوو این کلیدهای ماکرو را شخصی‌سازی کنید. البته برای کنترل نورپردازی صفحه‌کلید می‌بایست از برنامه iCUE استفاده نمایید. این مسئله ممکن است باعث سردرگمی بعضی از کاربران شود و علاوه بر برنامه Vantage (برای بروزرسانی بیش‌تر درایورها) و برنامه GeForce Experience انودیا (برای بروزرسانی درایور کارت گرافیک)، حالا باید از این برنامه نیز استفاده کنید.

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

در پایین کیبرد، امکان کلیک با استفاده از بخش اصلی پد لمسی وجود ندارد. البته این ویژگی می‌تواند به عنوان یک نقطه قوت به حساب آید زیرا دقت کلیک کاربر را افزایش می‌دهد. بدین منظور در پایین پد لمسی دو کلید قرار داده شده است. اندازه پد لمسی به هیچ عنوان بزرگ و آزاردهنده نیست.

بررسی عملکرد

عملکرد سخت‌افزاری بخش اصلی این لپ تاپ محسوب می‌شود زیرا با وجود ضعف در این قسمت، تمام نورپردازی‌ها و تکنیک‌های طراحی به‌کار رفته در آن  ارزشی نخواهند داشت. بزرگ‌ترین بهبود این لپ تاپ نسبت به مدل پیشین Legion Y730 کارت گرافیک است. در مدل قبلی تنها از کارت گرافیک GeForce GTX 1050 Ti انودیا استفاده شده بود که در این مدل با تغییری به سمت خانواده کارت گرافیک‌های RTX روبرو هستیم. مدل ۱۵ اینچ این لپ تاپ به کارت گرافیک GeForce RTX 2070 مجهز شده است که شاید در مقایسه با کارت گرافیک ۲۰۸۰ در مدل ۱۷ اینچ یک نقطه ضعف محسوب شود.

با این حال، کارت گرافیک RTX 2070 عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد. این قطه سخت‌افزاری از تمام تکنولوژی‌های روز نظیر ray tracing و (deep learning super sampling (DLSS پشتیبانی می‌کند. فناوری Ray tracing باعث بهبود نورپردازی در بازی‌ها و اشکال سه‌بعدی خواهد شد به طوری که اشعه‌های نور طبیعی‌تر جلوه می‌کنند و در نتیجه سایه‌هایی واقع‌گرایانه را خلق کرده و انعکاس زیباتری را از اجسام می‌سازند. تکنولوژی DLSS نیز با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین سعی در شفاف‌سازی محیط‌های گرافیکی دارد.

متأسفانه بسیاری از بازی‌ها هنوز از این تکنولوژی‌های جدید پشتیبانی نمی‌کنند با این حال برای بررسی این قابلیت‌ها، انتخاب بسیاری از کاربران بازی Battlefield V است. بازی‌های دیگری همچون Shadow of the Tomb Raider نیز منتظر بروزرسانی نرم‌افزاری هستند تا این قابلیت برای کاربران فعال شود.

به طور خلاصه، عملکرد گرافیکی این لپ تاپ بسیار راضی‌کننده است به طوری که در مقایسه با نسل پیشین خود تفاوت بسیار زیادی دیده می‌شود.

درحالی که کارت گرافیک RTX 2070 به عوان یک پرچم‌دار شناخته می‌شود، تراشه قدرتمند Core i7-8750H اینتل نیز به عنوان پردازنده در لپ تاپ Legion Y740 حکمرانی می‌کند. این پردازنده ۴۵W به ۶ هسته و ۱۲ رشته پردازشی مجهز است و به همین دلیل امروزه در بیش‌تر لپ تاپ‌های خاص و گیمینگ از جمله Legion Y730 نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

جدا از بخش گیمینگ، لپ تاپ Legion Y740 ابزاری مناسب برای ویرایش ویدیو خواهد بود. البته زمان رندرگیری Adobe Premiere Pro با این لپ تاپ درست مانند تمام دستگاه‌های مجهز به کارت گرافیک RTX بهبود زیادی نداشته است.

به عنوان بنچمارک از سیستم رتبه‌دهی PCMark 8 و PCMark 10 استفاده کردیم. PCMark 8 سه حالت “خانه”، “خلاق” و “کار” را مورد بررسی قرار می‌دهد. اولین عکس مربوط به حالت خانه است که اعمال روزمره تماس ویدیویی، وب‌گردی و بازی‌های سبک را مورد ارزیابی قرار داده است.

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس  بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

همانطور که می‌بینید، لپ تاپ Legion Y740 رتبه خوبی را دریافت نموده و ۹۸ درصد رقبای خود را شکست داده است. آزمون بعدی مربوط به حالت خلاق می‌باشد که تمرکز اصلی روی وظایف کارت گرافیک دارد و اعمالی مثل ویرایس ویدیو و بازی‌های سنگین را ارزیابی می‌کند.

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس  بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

در این مورد نیز لپ تاپ Legion Y740 به راحتی رقبای خود را کنار می‌زند. البته هم‌اکنون دستگاه‌های زیادی به کارت گرافیک RTX جهیز نشده‌اند، پس با گذر زمان ممکن است همه‌چیز تغییر کند. آزمون آخر مربطو به حالت کار است. که بر روی تایپ و روان‌بودن محیط نرم‌افزاری تمرکز خواهد داشت.

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس  بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

در این قسمت نیز لپ تاپ Legion Y740 عملکرد مناسب را از خود به نمایش می‌گذارد. در ادامه بنچمارک PCMark 10 را نیز مشاهده می‌کنیم که نگاهی گذرا به تمام بخش‌های این لپ تاپ خواهد داشت.

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس  بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس  بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

اگر شما هم با مشاهده این رتبه‌دهی بنچمارک تعجب‌کرده‌اید، کاملا حق با شماست. لپ تاپ Legion Y740 به معنای واقعی قدرتمند، سریع و جذاب است.

جمع‌بندی

هنگامی که در مورد کامپیوترهای گیمینگ صحبت می‌کنیم، معمولا در سه گروه اصلی دسته‌بندی خواهند شد؛ کاربرد عمومی، کاربرد عمومی و کاربرد حرفه‌ای. دسته عمومی مناسب افرادی است که اهمیت  زیادی به گیمینگ نمی‌دهند اما در مواقعی نیز از بازی‌های سبک لذت می‌برند. وجود تکنولوژی ray tracing و یا DLSS در کارت گرافیک لپ تاپ این کاربران تنها خرج اضافه است و کاربردی زیادی نخواهد داشت. از سوی دیگر، دسته‌بندی حرفه‌ای، قدرتمندترین حالت لپ تاپ را به نمایش خواهد گذاشت؛ لپ تاپ‌هایی نظیر Alienware Area-51m که از قطعات کامپیوترهای شخصی در ساخت آنان استفاده شده است. کیبرد این دسته از لپ تاپ‌ها معمولا از جنس مکانیکی است به همین دلیل نیز عملکرد بسیار عالی در حالت گیمینگ را ارائه می‌دهند.

بررسی تخصصی لپ تاپ Lenovo Legion Y740 - تکفارس 

لپ تاپ Lenovo Legion Y740 در دسته‌بندی عمومی جای می‌گیرد. سخت‌افزارهای قدرتمند لپ تاپ این امکان را فراهم می‌کند تا سنگین‌ترین بازی‌ها را بدون مشکل اجرا کنید.

این لپ تاپ قدرتمند در کنار کارت گرافیک RTX بهترین ترکیب را برای خرید کاربران رقم زده است. طراحی لپ تاپ Legion Y740 بسیار متفاوت از لپ تاپ‌های گیمینگ امروزی است و همین موضوع باعث شده تا سلیقه‌های مختلفی را به خود جذب کند. همچنین ظاهر گیمینگ این لپ تاپ در کنار وزن فوق‌العاده پایین آن بسیار حس لذت‌بخشی را به کاربر منتقل می‌نماید.

لپ تاپ Lenovo Legion Y740 با قیمت ۱,۷۲۹,۹۹ دلار یکی از بهترین لپ تاپ‌هایی است که هم برای محل کار و هم برای گیمینگ نیاز شما را برطرف خواهد کرد.

نظر شما کاربران تکفارس در مورد لپ تاپ Lenovo Legion Y740 چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

همچنین اگر چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تکفارس پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه ما آماده شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.