منبع باز شدن زبان برنامه‌نویسی کوانتومی مایکروسافت - تکفارس 
منبع باز شدن زبان برنامه‌نویسی کوانتومی مایکروسافت - تکفارس 

منبع باز شدن زبان برنامه‌نویسی کوانتومی مایکروسافت

پوریا اسدی
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - 13:00
منبع باز شدن زبان برنامه‌نویسی کوانتومی مایکروسافت - تکفارس 

برای سرعت بخشیدن به پیشرفت در زمینه‌ی محاسبات کوانتومی، مایکروسافت در کنفرانس توسعه سالانه خود اعلام کرد که منبع کامپایلر Q# و شبیه سازهای کوانتومی‌ را در کیت توسعه Quantum به صورت منبع باز در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد داد. Q#  زبان برنامه نویسی محاسباتی کوانتومی‌ مایکروسافت به عنوان یک کیت توسعه برای توسعه‌دهندگان را کمی‌ بیشتر از یک سال قبل، در دسامبر ۲۰۱۷ در کنفرانس Ignite منتشر شده است.

در حالی که رایانه‌های سنتی بر روی بیت‌های دودویی در حالت‌های خاموش یا روشن اجرا می‌شوند، یک بیت محاسباتی کوانتومی‌ یا کوبیت می‌تواند در حالت‌های چندگانه به طور همزمان وجود داشته باشد. با استفاده از ماهیت مکانیک کوانتومی‌ و فیزیک ذرات، توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های قدرتمندتری نسبت به آنچه امروز در دسترس هستند را ایجاد کنند. برای تسهیل این تلاش، توسعه محاسبات کوانتومی‌ مایکروسافت شامل زبان Q#، کامپایلر، کتابخانه، شبیه‌ساز، شبیه‌ساز ردیابی و افزونه ویژوال استودیو خواهد بود. مایکروسافت از زبان Q# خود برای کمک به برنامه نویسان کامپیوترهای سنتی استفاده می‌کند، و به دنبال محدود کردن محاسبات کوانتومی‌ به قلمرو فیزیکدانانی که با سخت‌‌افزار کامپیوتری بسیار قدرتمند کوانتومی‌کار می‌کنند، نیست. این کدهای بدست آمده را می‌توان به صورت بومی‌ بر روی یک کامپیوتر قدرتمند قابل در دسترس امروزی و یا از طریق یک شبیه ساز فضای ابری استفاده نمود.

با باز کردن منبع کامپایلر Q# و شبیه‌سازها، دانشگاهیان و محققانی که در زمینه توسعه نرم‌افزار منبع باز فعال هستند، قادر خواهند بود تا زبان Q‌# را به عنوان بخشی از پروژه‌های خود استفاده کنند. با تصاحب  گیت هاب، مایکروسافت در سال‌های اخیر مایل است که با جامعه منبع باز بیشتر در تعامل باشد. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند با تغییرات کد خود به جامعه منبع باز کمک کنند. اگر چه برای اجرا شدن این طرح هنوز یک تاریخ  مشخص ارائه نشده است اما مایکروسافت اظهار داشت که منبع Q‌# خود را در عرض چند ماه آینده عرضه خواهد کرد. در این هفته در کنفرانس توسعه ، احتمالا ما بیشتر درباره ابتکار محاسبات کوانتومی‌ مایکروسافت صحبت خواهیم کرد.

مایکروسافت یکی از چندین شرکت بزرگ تکنولوژیکی است که بر روی محاسبات کوانتومی‌به عنوان آینده رایانه‌ها سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را نموده‌اند. مایکروسافت در گذشته به برنامه‌نویسان پیشنهاد دوره‌های رایگان برنامه نویسی Q# را داده و همچنین دسترسی به توسعه Q‌# را به کاربران مک ارائه داده است. علاوه بر مایکروسافت، اینتل، گوگل و آی بی ام نیز در چشم انداز سخت افزار محاسبات کوانتومی‌ مینیاتوری در تلاش برای آوردن قدرت فناوری به میز کار شما هستند. این فناوری هنوز  هم به سال‌ها تلاش برای به واقعیت پیوستن نیاز دارد.

حتی با وعده قدرت قابل توجه محاسباتی بالاتر در قالب یک رایانه رومیزی، محاسبات کوانتومی‌ دارای نقاط ضعف منحصر به فرد خود است. به دلیل نیاز به قدرت سخت‌افزاری بیشتر محاسبات امروزه، از جمله الگوریتم‌های رمزنگاری (کلید‌های RSA) دشوار هستند و نیاز به زمان زیادی برای شکستن شدن کلید دارند. با توجه به توان بالقوه محاسبات کوانتومی، امنیت و رمزگذاری را باید بازتعریف کرد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید