نحوه برطرف کردن رایج‌ترین مشکلات در PS4 - تکفارس 
نحوه برطرف کردن رایج‌ترین مشکلات در PS4 - تکفارس 

نحوه برطرف کردن رایج‌ترین مشکلات در PS4

میر مهدی حامی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - 20:00
نحوه برطرف کردن رایج‌ترین مشکلات در PS4 - تکفارس 
  1. PlayStation 4 یک سخت افزار قابل توجه است، اما مانند تمام کنسول‌های بازی دیگر، هرازگاهی دچار مشکلاتی می‌شود. از زمان عرضه اولیه نوع این کنسول در سال ۲۰۱۳، سونی برای حل بسیاری از مشکلات PS4 به روز رسانی‌های مختلف سیستم عامل را ارائه کرده است.

در سال ۲۰۱۶، سونی دو نسخه جدید از آخرین کنسول خود را عرضه کرد، یک مدل باریک با همان نام و یک نسخه سازگار با ۴K به نام PlayStation 4 Pro، که هر دو عملکرد بهتری را نسبت به نسخه قبلی ارائه می‌کنند و برخی از مشکلات سخت افزاری کنسول نیز در آن‌ها رفع شده است.

با این حال، شما ممکن است با مشکلاتی در کنسول خود روبرو شوید. در این مقاله ما مشکلات رایج در سیستم‌های PS4 را مرور کرده و راه حل‌های ممکن برای رفع آن‌ها را به شما ارائه خواهیم کرد. در ادامه با تکفارس همراه باشید.

[divider][/divider]

تماس با شرکت سونی

قبل از هرکاری اطلاعات تماس با شرکت سونی را که ممکن است در صورت نتیجه نگرفتن از راهنمای این مقاله برای حل مشکلات نیاز داشته باشید مرور می‌کنیم:

روش Contact
تماس تلفنی۱-۸۰۰-۳۴۵-۷۶۶۹ (Available Monday through Sunday, 6 a.m. to 10 p.m. PT)
فرومWebsite
گفتگو زندهWebsite
تویتر@AskPlayStation

شما همچنین می‌توانید کتابخانه پیام‌های خطا سونی را جستجو کنید و پیشنهادات عیب یابی را برای خطایی که با آن مواجه شدید دنبال کنید.

سوء عملکرد: چشمک زدن چراغ نشانگر آبی

پس از گذشت سه سال، “خط آبی مرگ” هنوز هم رایج‌ترین مشکل PS4 تاکنون است. همانند حلقه قرمز مرگ در XBOX 360 ، چراغ آبی چشمک زن که نمایانگر وجود یک مشکل فنی در کنسول شما است نیز می‌تواند به این معنی باشد که کنسول شما دیگر عملا کاربردی ندارد. بر خلاف حلقه قرمز، “خط آبی مرگ” الزاما به این معنا نیست که PS4 شما از کار افتاده است، اما کاری مشابه با حلقه را انجام می‌دهد؛ اطلاع رسانی از وجود مشکلی بزرگ در کنسول شما.

هنگام روشن کردن PS4، چراغ نشانگر LED در کنار کنسول باید به سرعت رنگ آبی را قبل از تبدیل شدن به سفید نشان دهد. با این حال، در کنسول‌هایی که از مشکل “خط آبی مرگ” رنج می‌برند، چراغ به صورت مداوم به رنگ ابی چشمک می‌زند، که نشان دهنده عدم موفقیت در ارائه خروجی ویدئو قبل از خاموش شدن بدون دلیل است. در این مورد، کنسول هرگز سیگنالی را به تلویزیون نمی‌فرستد و اساسا مانعی برای عملکرد عادی دستگاه است. با این حال سونی یک راهنمای عیب یابی را ارائه کرد که موجب رفع احتمالی آن شده است. اگرچه که این مشکل در ابتدا بسیار گسترده‌تر بود، اما هنوز هم برای تعداد کمی از کاربران رخ می‌دهد و این احتمال در صورتی که کنسول شما در زمانی بین اواخر ۲۰۱۳ و اوایل ۲۰۱۴ تولید شده باشد، بیشتر می‌شود.

راه حل های بالقوه:

همانطور که سونی در راهنمای عیبیابی فوق الذکر گفته است، نور آبی چشمک زن می‌تواند نشان دهنده برخی از مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری باشد. در آنجا چند راه حل بالقوه وجود دارد که می‌توانید برای رفع این مشکل انجام دهید. اگر مشکل شما با سخت افزار PS4 است باید با پشتیبانی مشتریان PlayStation تماس بگیرید یا کنسول خود را مستقیما به یک فروشگاه رسمی سونی منتقل کنید، زیرا گاهی اوقات تعمیرات یا جایگزینی در محل انجام می‌شود. اگر فروشگاهی در منطقه شما وجود نداشته باشد، احتمالا باید کنسول خود را به سونی ارسال کنید. در این مرحله، کنسول شما ممکن است از ضمانت سازنده خارج شده باشد: اگر چنین است باید به یاد داشته باشید که ممکن است مجبور به پرداخت هزینه تعمیر شوید.

  • به روزرسانی سیستم عامل تلویزیون: تعدادی از کاربران اشاره کرده‌اند که به‌روز رسانی نرم افزار تلوزیون مشکل عدم دریافت سیگنال‌های صوتی و تصویری را حل کرده است. اگر شما یک تلویزیون جدید دارید، مخصوصا نوعی که قابلیت اتصال به اینترنت داشته باشد، به دفترچه راهنمای تلویزیون مراجعه کرده و سیستم عامل تلوزیون خود را به‌روز کنید. انجام این کار ممکن است تنظیمات HDMI را تغییر دهد و سازگاری دستگاه را اصلاح کند.
  • پورت HDMI را بررسی کنید: نگاهی به هر دو پورت HDMI تلویزیون و PS4 خود برای وجود هر نوع اختلال یا آسیب دیدگی بیاندازید و کابل HDMI خود را نیز بررسی کنید. در صورت امکان سعی کنید کابل HDMI جایگزین را آزمایش کنید.
  • منبع تغذیه را بررسی کنید: کلید پاور در جلوی PS4 را حداقل هفت ثانیه یا تا زمانی که سیستم دو بار بوق بزند و خاموش شود فشار دهید. پس از آن، سیم برق AC را از پریز برق جدا کنید و اتصال AC IN و سیم برق را برای هر گونه آسیب یا اختلال آشکار بررسی کنید.
  • هارد دیسک را بررسی کنید: مطمئن شوید که PS4 شما خاموش است، سپس قبل از بیرون کشیدن پوشش HDD کابل AC برق و سایر کابل‌های متصل را جدا کنید. پس از برداشتن، هارد دیسک را برای وجود هر گونه آسیب احتمالی بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که به درستی در درگاه HDD نصب شده باشد.
  • تنظیم مجدد کنترلر: مطمئن شوید که همه چیز به درستی متصل شده است. دکمه PS را روی کنترلر خود فشار داده و نگه دارید تا زمانی که نور سیستم به رنگ نارنجی درآید. سپس، دکمه PS را فشار داده و نگه دارید تا رنگ نور به سفید تغییر کند. ما این روش را آزمایش کرده‌ایم و می‌توانید با این روش PS4 خود را به درستی بوت کنید.

سوء عملکرد: چشمک زدن چراغ نشانگر قرمز

گزارش‌های “خط قرمز مرگ” به اندازه‌ مشکل نور آبی چشمک زن گسترده نیست، اما تقریبا به همان اندازه جدی است. در کنسول‌هایی که از مشکل “خط قرمز مرگ” رنج می‌برند، چراغ نشانگر LED کناره کنسول به طور مکرر قرمز رنگ می‌شود و پس از آن سیستم پس از شنیدن سه صدای بوق خاموش می‌شود. این مسئله به مشکلات گرمای بیش از حد مربوط شده که در راهنمای کاربران PS4 نیز به آن اشاره و توسط سونی تایید شده است، که احتمالا به دلیل خرابی فن باشد. با این وجود برخی از کاربران به وجود آمدن این مسئله را در عرض چند دقیقه پس از راه اندازی کنسول برای اولین بار گزارش داده‌اند. خوشبختانه این نشانه‌ای از یک نقص کلی نیست.

راه حل های بالقوه:

اگر پس از انجام تمام راه حل‌های بالقوه زیر کماکان مشکل باقی ماند و حل نشد، با پشتیبانی مشتریان PlayStation تماس بگیرید یا کنسول خود را مستقیما به یک فروشگاه رسمی سونی بفرستید تا تعمیر یا تعویض شود.

  • کمی به دستگاه استراحت دهید: دکمه پاور در جلو PS4 خود را حداقل هفت ثانیه یا تا زمانی که سیستم صدای بوق داده و خاموش شود فشار دهید. سپس، منبع تغذیه را قطع کرده و اجازه دهید کنسول برای مدت زمانی طولانی یا تا زمانی که خنک شود خاموش بماند، سپس می‌توانید برای روشن کردن آن اقدام کنید.
  • فضای اطراف دستگاه را آزاد کنید: PS4 خود را در یک محیط با تهویه مناسب قرار دهید تا اطمینان حاصل شود که دستگاه امکان تنفس کافی دارد. علاوه بر این، بعضی از کاربران گزارش کرده‌اند که قرار دادن کنسول به صورت عمودی باعث کاهش گرمای بیش از حد می‌شود.

مشکل: پورت خراب HDMI و کابل معیوب HDMI

این مشکلات مختص PS4 و یا گسترده نیست، اما برخی از کاربران گزارش‌هایی مبنی بر عدم عملکرد مناسب PS4 به دلیل پورت یا کابل آسیب دیده HDMI داده‌اند. این مشکل که منجر به عدم خروجی صوتی و تصویری در تلویزیون می‌شود، اغلب به دلیل متوقف شدن اتصال ناشی از یک قطعه فلز خمیده شده در داخل درگاه داخلی HDMI کنسول است. اگر چه دلیل خم شدن قطعات ناشناخته است، اما به طور گسترده‌ای باعث ناسازگاری می‌شود، زیرا قطعه خم شده دیگر نمی‌تواند به درستی با کابل HDMI ارتباط برقرار کند. علاوه بر این، گزارش‌هایی ازکابل‌های HDMI معیوب نیز وجود دارد که هرکدامشان بنا به دلایلی به درستی کار نمی‌کنند.

اگرچه که این مسئله در PS4 های جدید حل شد، اما اگر شما دارای کنسول قدیمی‌تر با مشکل HDMI هستید، می‌توانید راه حل‌های احتمالی زیر را دنبال کنید:

راه حل‌های بالقوه:

اگر هیچ یک از راه حل‌های بالقوه زیر مشکل شما را حل نکرد، سعی کنید با Sony تماس بگیرید. در صورت تایید مشکل سونی احتمالا یک کابل جایگزین به شما خواهد داد.

  • پورت HDMI را بررسی کنید: نگاهی به هر دو پورت HDMI تلویزیون و PS4 خود برای وجود هر نوع اختلال یا آسیب دیدگی انداخته و خود کابل HDMI را نیز بررسی کنید. در صورت امکان سعی کنید کابل HDMI جایگزین را آزمایش کنید.
  • قطعه فلزی خم شده را به حالت اول برگردانید: اگر به وضوح می‌توانید یک قطعه فلزی خم شده را درون پورت HDMI کنسول مشاهده کنید، می‌توانید آن را با استفاده از سنجاق یا یک ابزار کوچک به حالت اول برگردانید. همچنین اطمینان حاصل کنید که هیچ صدمه‌ای به قسمت‌های مختلف و دندانه‌های درگاه یا کابل HDMI وارد نکنید. اگر این مشکل به وجود آمد، میتوانید با سونی تماس گرفته و درخواست جایگزینی کنید، حتی اگر کنسول شروع به کار کند.
  • از یک کابل HDMI دیگر استفاده کنید:اگر کابل فعلی HDMI شما کاملا معیوب است می‌توانید از یک کابل دیگر استفاده کنید و یا یک کابل جدید را خریداری کنید.

مشکل آسیب دیدگی DualShock 4 آنالوگ

ما خیلی موارد را در مورد کنترلر DualShock 4 دوست داریم، اما پد نرم موجود بر روی پایه‌های آنالوگ می‌تواند به راحتی در هنگام انجام بازی‌هایی که نیاز به حرکت سریع دارند، مانند Bloodborne، کاملا پاره شود. اما این اتفاق به این معنا نیست که شما مجبور به تعویض کنترلر می‌شوید!

راه حل بالقوه

کاور پایه‌های آنالوگ، کاورهایی مانند GelTabz که در فروشگاه‌هایی مانند GameStop و در آمازون موجود هستند از پایه آنالوگ کنترلر شما محافظت کرده و تجربه راحت‌تری از بازی را برای شما به ارمغان می‌اورند. آنها دارای کمی بافت هستند، به طوری که انگشتان دست با وجود طراحی مسطح کاورها از روی ان‌ها سر نخواهد خورد و در داخل هر بسته نیز چهار کاور انالوگ گنجانده شده است. قالب PlayStation کاورهای GelTabz با هر دو کنترل کننده DualShock 3 و DualShock 4 کار می‌کند.

مشکل پر شدن فضای ذخیره سازی

جدیدترین سیستم‌های PlayStation 4، از جمله مدل “اسلیم” و مدل قدرتمند‌تر PlayStation 4 Pro، دارای حافظه داخلی افزایش یافته تا ۱ ترابایت هستند. این مقدار، فضای زیادی برای چندین بازی AAA است، بنابراین شما می‌توانید به راحتی بین چند بازی مورد علاقه خود بدون نیاز به حذف هر چیزی جابجا شوید. با این حال، برای افرادی که دارای درایو داخلی ۵۰۰ گیگابایتی هستند، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید، به خصوص به دلیل اینکه به‌روز رسانی بازی‌ها حجم فایل‌های شما را حتی بزرگتر از زمان نصب آن‌ها، می‌سازد.

راه حل‌های بالقوه

  • یک هارد درایو خارجی را به کنسول خود متصل کنید: PS4 با هر هارد دیسک سازگار با USB 3.0 کار می‌کند. به سادگی آن را به یکی از پورت های USB PS4 وصل کنید و گزینه Format as storage extended را انتخاب کنید.
  • فضای ذخیره سازی داخلی PlayStation 4 خود را تغییر دهید: هر درایو ۲٫۵ اینچی با فضای ذخیره سازی بیش از ۱۶۰ گیگابایت با سیستم شما کار خواهد کرد و می‌توانید آن را بدون لغو گارانتی در PlayStation 4 خود وارد کنید. همچنین می‌توانید تمامی فایل‌های ذخیره خود را به فضای ذخیره سازی ابری PlayStation Plus منتقل کنید یا به یک درایو فلش، اینگونه می‌توانید آنها را به راحتی پس از اتمام کار بازیابی کنید.

آیا با راه حل‌های فوق مشکل شما حل شد؟ نظرات و تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید