Galaxy S10 و +Galaxy S10 در برابر Galaxy S9 و +Galaxy S9 - تکفارس 
Galaxy S10 و +Galaxy S10 در برابر Galaxy S9 و +Galaxy S9 - تکفارس 

Galaxy S10 و +Galaxy S10 در برابر Galaxy S9 و +Galaxy S9

Galaxy S10 و +Galaxy S10 در برابر Galaxy S9 و +Galaxy S9 - تکفارس 

پس از فروش نه چندان موفق گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس، سامسونگ برای اینکه بتواند اعاده حیثیت کند و بازار گوشی‌های هوشمند را دوباره تحت کنترل خود درآورد، با توپی پر وارد سال ۲۰۱۹ شده و با معرفی دو پرچمدار جدید خود یعنی گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس قصد دارد شرایط را بهبود بخشد.

به نظر شما گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس در برابر فرزندان خود یعنی گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس چه عملکردی دارند؟ آیا پیشرفت‌های ایجاد شده در پرچمداران جدید کمپانی کره‌ای سبب می‌شود تا افراد بیشتری سراغ این دستگاه‌های بروزتر بروند؟ با تکفارس همراه باشید تا به صورت تخصصی گوشی‌های نامبرده را با یک‌دیگر مقایسه کنیم.

طراحی

ظاهر گلکسی اس ۱۰ پلاس با گلکسی اس ۹ پلاس کاملاً متفاوت است زیرا هم وزن گوشی جدیدتر کاهش یافته و هم خوش‌دست‌تر شده و از طرفی، دیگر شاهد لبه‌های اصطلاحاً تیز گلکسی اس ۹ پلاس نیز نیستیم. در عوض، سامسونگ موبایلی را روانه بازار کرده که باریک و سبک است و توانسته سخت‌افزار قدرتمندی را در بدنه روی فرم خود جای دهد. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش به صورت محسوسی کوچک‌تر شده‌اند تا احساس کنید که علی‌رغم بهره‌مندی از نمایشگر بزرگ‌تر، گوشی آب رفته است!!!. به طور کلی، مدل اس ۱۰ پلاس، دستگاه بهتری از نظر طراحی است. همین توضیحات در مورد دو مدل دیگر یعنی اس ۹ پلاس و اس ۱۰ پلاس هم صدق می‌کند.

دیگر تفاوت‌های موجود میان پرچمداران سابق و فعلی سامسونگ یعنی سنسور اسکنر اثر انگشت و دوربین‌ها هم در این بخش کاملاً مشهود است. بنابراین حسگر اسکنر اثر انگشت در محصول سال ۲۰۱۹ کمپانی کره‌ای به زیر نمایشگر منتقل شده و از اپتیکال به اولتراسونیک تغییر کرده است و اگرچه ظاهر گوشی را بهبود بخشیده ولی به علت اینکه ابتدای راه استفاده از چنین تکنولوژی است، امکان دارد از نظر امنیتی با چالش‌هایی روبه‌رو شویم.

گلکسی اس ۱۰ پلاس در برابر گلکسی اس ۹ پلاس

Galaxy S10 و +Galaxy S10 در برابر Galaxy S9 و +Galaxy S9 - تکفارس 

گوشیابعادوزن
گلکسی اس ۱۰ پلاس۷٫۸*۷۴٫۱*۱۵۷٫۶ میلی‌متر۱۷۵ گرم
گلکسی اس ۹ پلاس۸٫۵*۷۳٫۸*۱۵۸٫۱ میلی‌متر۱۸۹ گرم
گلکسی اس ۱۰۷٫۸*۷۰٫۴*۱۴۹٫۹ میلی‌متر۱۵۷ گرم
گلکسی اس ۹۸٫۵*۶۸٫۷*۱۴۷٫۷ میلی‌متر۱۶۳ گرم

گلکسی اس ۱۰ در برابر گلکسی اس ۹

Galaxy S10 و +Galaxy S10 در برابر Galaxy S9 و +Galaxy S9 - تکفارس 

همچون نمای جلویی، تفاوت‌های زیادی هم در قاب پشتی به چشم می‌خورد زیرا یک سنسور سوم اضافه شده تا ترکیب دوربین عقب با یک لنز زاویه گسترده کامل‌تر شود. در جلو، شاهد یک حفره کوچک دایره‌ای (در گلکسی اس ۱۰) و یک حفره بیضی (در گلکسی اس ۱۰ پلاس) در صفحه نمایش هستیم تا در این قسمت دوربین سلفی به کار رود. به طور کلی، عادت کردن به چنین قیافه‌ای به نظر نمی‌رسد کار سختی باشد بنابراین پس از گذشت مدتی کوتاه، دیگر برایتان طبیعی می‌شود.

در نهایت، خانواده گلکسی اس ۱۰ همان رسم و رسوم سنتی خود را حفظ کرده‌اند و ما همچنان شاهد استفاده از جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری، اسپیکرهای استریو، محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD و مقاومت در برابر آب هستیم. متأسفانه یک قابلیت مهم و محبوب به نام چراغ LED اعلانات که در مدل‌های پیشین گلکسی می‌دیدیم، در این سری مشاهده نمی‌شود و به جای آن تکنولوژی صفحه نمایش همیشه روشن (always-on) یک راهکار تازه به شمار می‌رود.

صفحه نمایش

گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس در زمینه نمایشگر، نسبت به گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس برتری محسوسی دارند چرا که هم سایز آنها بیشتر شده و هم حاشیه آنها کاهش یافته است.

گلکسی اس ۱۰ پلاس با صفحه نمایش ۶٫۴ اینچی خود می‌تواند پنل ۶٫۲ اینچی گلکسی اس ۹ پلاس را کنار بزند ولی علی‌رغم این افزایش سایز، احساس عجیبی نخواهید داشت. در سمت دیگر و در مدل‌هایی که پسوند “پلاس” ندارند، تفاوت مشخص‌تر است به طوری که پرچمدار سال قبل از صفحه نمایش ۵٫۸ اینچی بهره می‌برد ولی پرچمدار امسال از نمایشگر ۶٫۱ اینچی استفاده می‌کند. طبیعتاً این پنل‌ها همگی Super AMOLED هستند و رزولوشن بالایی دارند. جالب این است که افزایش پیکسل‌ها به راحتی احساس می‌شوند و تمام محتواها با کیفیت فوق‌العاده‌ای به چشم می‌آیند.

چیزی که واقعاً تفاوت ایجاد می‌کند، نهایت روشنایی است که گلکسی اس ۱۰ پلاس می‌تواند در اختیار کاربران قرار دهد. لازم به ذکر است که این پرچمدار ۷۵۳ نیت واحد روشنایی ولی گلکسی اس ۹ پلاس حدود ۶۷۳ نیت دارد. این اختلاف امتیاز سبب می‌شود نمایشگر گوشی را در نور طبیعی بهتر مشاهده کنید.

دو مدل دیگر اما، تفاوت زیادی با هم ندارند چرا که حداقل و حداکثر میزان روشنایی میان دو دستگاه فرقی نمی‌کند و شفافیت رنگ‌ها هم در همان حد باقی مانده است و امکان مشاهده دو گوشی از هر زاویه‌ای بدون تغییر می‌باشد. به هر ترتیب، مطمئناً از چنین نمایشگرهای باکیفیتی در دو پرچمدار سامسونگ لذت خواهید برد.

سخت‌افزار و عملکرد

گلکسی‌های جدید سامسونگ بدون شک گوشی‌های قدرتمندی هستند زیرا در کم‌ترین زمان و با بیشترین نیرو، فعالیت‌های پیچیده را به انجام می‌رسانند. پرچمداران سابق کمپانی کره‌ای نیز از همین قضیه پیروی می‌کنند بنابراین به سختی می‌توانید تفاوتی میان دستگاه‌های مورد بحث ما پیدا کنید.

گلکسی اس ۹گلکسی اس ۱۰گلکسی اس ۹ پلاسگلکسی اس ۱۰ پلاس
پردازندهاسنپدراگون ۸۴۵ یا اگزینوس ۹۸۱۰اسنپدراگون ۸۵۵ یا اگزینوس ۹۸۲۰اسنپدراگون ۸۴۵ یا اگزینوس ۹۸۱۰اسنپدراگون ۸۵۵ یا اگزینوس ۹۸۲۰
رم۴ گیگابایت۸ گیگابایت۶ گیگابایت۸ و ۱۲ گیگابایت
حافظه داخلی۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت
قابلیت نصب کارت حافظهدارددارددارددارد

رابط کاربری و کاربرد

در حال حاضر هم خانواده گلکسی اس ۹ و هم خانواده گلکسی اس ۱۰ دارای اندروید ۹ به عنوان سیستم عامل و رابط کاربری One UI هستند. به طور کلی، پوسته نرم‌افزاری شرکت سامسونگ در همه گوشی‌ها یکی است و خیلی کم اتفاق می‌افتد که در منو یا در فلان اپلیکیشن تفاوت‌هایی مشاهده نماییم. کمپانی کره‌ای را واقعاً باید به خاطر چنین سیستمی تحسین کنیم زیرا در پرچمدارانش شاهد نرم‌افزاری روان هستیم. در واقع، One UI توانسته سیستم عامل اندروید را متحول کرده و کاربردهای آن را افزایش دهد. برای کسانی که عادت دارند گوشی را در یک دست بگیرند، مطمئناً این پوسته کارایی زیادی خواهد داشت.

دستیار هوشمند سامسونگ موسوم به بیکسبی نیز اگرچه در رابط کاربری جدید این کمپانی بهبود یافته ولی هنوز هم یارای رقابت با گوگل اسیستنت را ندارد. البته اقدام شرکت سازنده برای فراهم کردن امکان تغییر کارایی دکمه بیکسبی یک گام مثبت به شمار می‌رود و ممکن است سبب جذب مشتریان بیشتر به سمت این گلکسی‌ها شود.

در این بین، کار کردن با سنسور اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش خانواده گلکسی اس ۱۰ و رضایت داشتن از آن یک مسئله نسبی است. امکان دارد برای برخی از افراد مشکلی ایجاد نکند و بلافاصله پس از لمس اثر انگشت، قفل نمایشگر باز شود و همچنین امکان دارد برخی اوقات کاربران را به زحمت بیندازد و آنها را مجبور سازد چند بار اثر انگشت خود را روی آن بگذارند. مطمئناً این یک ویژگی و تکنولوژی جذاب به حساب می‌آید اما به نظر می‌رسد به خاطر تازگی و کار نکردن در اغلب اوقات، بسیاری از افراد سنسور اسکنر اثر انگشت نصب شده در قاب پشتی گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس را بپسندند زیرا هم سریع‌تر است و هم درصد خطای کمتری دارد. در این بین، کسانی که می‌خواهند از سایر شیوه‌های بازگشایی قفل صفحه نمایش بهره ببرند نیز این امکان را دارند تا از فناوری تشخیص چهره موجود در این چهار گوشی استفاده کنند. البته این ویژگی مانند روش اسکن اثر انگشت امن نیست و بهتر است از تکنولوژی تشخیص چشم با سنسور IR بهره ببرید هرچند سامسونگ آن را در گلکسی اس ۱۰ پلاس زیاد تحویل نگرفته است.

دوربینGalaxy S10 و +Galaxy S10 در برابر Galaxy S9 و +Galaxy S9 - تکفارس 

یک تفاوت ظاهری و مشخص دیگر بین پرچمداران سال ۲۰۱۸ و پرچمداران سال ۲۰۱۹ سامسونگ، تعداد دوربین عقب آن‌هاست. به صورت خلاصه و از طریق جدول زیر، لنزهای این چهار گوشی را بررسی کنید:

گلکسی اس ۹گلکسی اس ۱۰گلکسی اس ۹ پلاسگلکسی اس ۱۰ پلاس
لنز اصلی۱۲ مگاپیکسلی با اندازه ۱ یا ۲٫۵۵ اینچ با دریچه دیافراگم f/1.5 تا f/2.4۱۲ مگاپیکسلی با اندازه ۱ یا ۲٫۵۵ اینچ با دریچه دیافراگم f/1.5 تا f/2.4۱۲ مگاپیکسلی با اندازه ۱ یا ۲٫۵۵ اینچ با دریچه دیافراگم f/1.5 تا f/2.4۱۲ مگاپیکسلی با اندازه ۱ یا ۲٫۵۵ اینچ با دریچه دیافراگم f/1.5 تا f/2.4
لنز دومندارد۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت زوم ۲ برابری و دریچه دیافراگم f/2.4 و اندازه ۱ یا ۳٫۶ اینچ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت زوم ۲ برابری و دریچه دیافراگم f/2.4 و اندازه ۱ یا ۳٫۶ اینچ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت زوم ۲ برابری و دریچه دیافراگم f/2.4 و اندازه ۱ یا ۳٫۶ اینچ
ندارد۱۶ مگاپیکسلی زاویه فوق گسترده با دریچه دیافراگم f/2.2 و اندازه ۱ یا ۳٫۱ اینچندارد۱۶ مگاپیکسلی زاویه فوق گسترده با دریچه دیافراگم f/2.2 و اندازه ۱ یا ۳٫۱ اینچ
دوربین جلو۸ مگاپیکسلی۱۰ مگاپیکسلی۸ مگاپیکسلی۱۰ مگاپیکسلی و سنسور تشخیص عمق

کیفیت تصاویر

در اکثر اوقات، کیفیت تصاویر گرفته شده با لنزهای اصلی و زاویه فوق گسترده گلکسی اس ۱۰ پلاس تقریباً با عکس‌های گرفته شده با گلکسی اس ۹ پلاس یکی است. همین اتفاق در مورد گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۹ نیز رخ می‌دهد به خصوص وقتی از دوربین اصلی آنها بهره می‌برید. سامسونگ در زمینه ایجاد تغییر در تنظیمات سنسورهای عکسبرداری محصولاتش اقدامات خاصی انجام نداده بنابراین نمی‌توانیم شاهد رشد کیفیت تصاویر باشیم.

در شرایطی که نور کافی وجود دارد و در مواقعی که نور کم هست نیز همین قاعده جریان دارد. اگر بخواهیم در مورد جزئیات و رنگ‌ها صحبت کنیم، باید بگوییم که باز هم فرق زیادی نیست هرچند به نظر بعضی از افراد کم‌رنگ بودن برخی قسمت‌ها به خاطر جایگیری لنزهای دوربین است. این را هم اضافه کنیم که در حالی که کیفیت تصاویر افزایش نیافته ولی حالت HDR بهتر شده و رنگ‌بندی نیز در گلکسی اس ۱۰ پلاس بهتر به چشم می‌آید.

همان‌طور که گفتیم، در شرایط کم نور نیز عملکرد دوربین‌ها فرقی با هم ندارد و اگرچه حالت شب در اپلیکیشن دوربین‌ها به چشم نمی‌خورد ولی با این وجود عکس‌های خوبی می‌گیرند. شاید نتوانیم پرچمداران سامسونگ را از این حیث با گوگل پیکسل ۳ یا هوآوی پی ۳۰ پرو مقایسه کنیم ولی به هر ترتیب شما به مشکل خاصی برخورد نخواهید کرد. این را هم بگوییم که ممکن است شاهد نویز در شرایط کم نور باشیم ولی خب وقتی حالت شب وجود ندارد، این اتفاقات طبیعی است.

این نکته را نیز یادآور شویم که همه گلکسی‌های این مقاله از تکنولوژی تشخیص صحنه (Scene Optimizer) مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که به صورت پیش‌فرض فعال است. این فناوری صحنه‌ها را بهتر تشخیص می‌دهد تا تصاویر باکیفیت‌تری در اختیار افراد قرار گیرند. تشخیص صحنه مبتنی بر هوش مصنوعی سوژه‌ها مانند حیوانات، اشیا، غذاها، مناظر و . . . را به مدت ۲۰ ثانیه تحت نظر می‌گیرد و معمولاً به صورت خودکار کنتراست را تنظیم کرده و میزان اشباع‌شدگی رنگ‌ها را نیز مشخص می‌کند. در صورتی که تصاویر طبیعی‌تر را بیشتر می‌پسندید و این قابلیت را دوست ندارید، امکان غیرفعال کردن آن با انتخاب گزینه مربوطه از طریق تنظیمات وجود دارد.

نمونه تصاویر گرفته شده با گلکسی اس ۹، گلکسی اس ۹ پلاس، گلکسی اس ۱۰ و گلکسی اس ۱۰ پلاس

نمونه تصویر گرفته شده با خانواده گلکسی اس ۱۰ در شرایط معمولی

نمونه تصویر گرفته شده با خانواده گلکسی اس ۹ در شرایط معمولی

نمونه تصویر گرفته شده با خانواده گلکسی اس ۱۰ در شب

نمونه تصویر گرفته شده با خانواده گلکسی اس ۹ در شب

نمونه تصویر گرفته شده با خانواده گلکسی اس ۱۰ در شب و با لنز تله فوتو

نمونه تصویر گرفته شده با خانواده گلکسی اس ۹ در شب و با لنز تله فوتو

نمونه تصویر سلفی گرفته شده با خانواده گلکسی اس ۱۰

نمونه تصویر سلفی گرفته شده با خانواده گلکسی اس ۹

کیفیت ویدیو

هر چهار گوشی مورد بحث ما می‌توانند با کیفیت ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم ضبط کنند بنابراین کیفیت رنگ‌ها، شفافیت تصاویر، جزئیات، ‌ثابت‌سازی و نورپردازی فوق‌العاده هستند. ضمن اینکه دوربین زاویه گسترده افق تازه‌ای برای ضبط فیلم با گوشی‌های هوشمند باز می‌کند.

در اینجا خانواده گلکسی اس ۱۰ یک ویژگی دارد که بد نیست به آن اشاره کنیم. حالت ثابت‌سازی Super Steady سبب می‌شود ویدیوهای بسیار عالی در حافظه گوشی شما ذخیره شوند. به علاوه، قابلیت HDR10+ در مدل اس ۱۰ پلاس نیز یک ویژگی بیشتر نسبت به اس ۹ پلاس است هرچند به نظر نمی‌رسد زیاد از آن استفاده کنید.

نمونه ویدیوهای گرفته شده با گلکسی اس ۹ پلاس و گلکسی اس ۱۰ پلاس

نمونه فیلم ذخیره شده با خانواده گلکسی اس ۱۰ در شرایط معمولی و با کیفیت ۴K

نمونه فیلم ذخیره شده با خانواده گلکسی اس ۹ در شرایط معمولی و با کیفیت ۴K

نمونه فیلم ذخیره شده با خانواده گلکسی اس ۱۰ در شب و با کیفیت ۴K

نمونه فیلم ذخیره شده با خانواده گلکسی اس ۹ در شب و با کیفیت ۴K

وقتی سخن از ضبط فیلم با دوربین جلو در شرایطی می‌شود که نور کافی وجود دارد، گلکسی اس ۱۰ پلاس هر گوشی هوشمند دیگری را به راحتی شکست می‌دهد؛ چه برسد به گلکسی اس ۹ پلاس. در شب‌ها و مواقع کم نور نیز کیفیت خروجی این دستگاه با تولیدات اس ۹ پلاس زیاد فرقی ندارند.

چند رسانه‌ای

Galaxy S10 و +Galaxy S10 در برابر Galaxy S9 و +Galaxy S9 - تکفارس 

همه این چهار گوشی، از نظر پخش محتوای چند رسانه‌ای فوق‌العاده هستند بنابراین تماشای فیلم با پرچمداران بسیار لذت‌بخش خواهد بود. هر دو خانواده‌ای که ما در حال صحبت کردن در مورد آنها هستیم، دارای نمایشگرهایی باکیفیت و با وضوح بالا می‌باشند تا فیلم‌ها را آن‌گونه که باید، نشان دهند.

دیگر ویژگی که در این‌جا باید ذکر کنیم، اسپیکرهای استریو هستند که البته در مدل اس ۱۰ پلاس بهتر شده‌اند. صدا در این دستگاه هم شفاف‌تر است و هم بلندتر هرچند نمی‌توانیم به صدای پخش شده از اس ۹ و اس ۱۰ اشکالی وارد کنیم.

دوام باتری

از نظر دوام باتری، امکان ندارد تفاوت‌های عمده‌ای پیدا کنید. گلکسی اس ۹ پلاس با باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت خود توانسته در آزمایش‌های مربوطه عدد ۸ را کسب کند در حالی که امتیاز اس ۱۰ پلاس خیلی به این رقم نزدیک بود بنابراین تفاوت‌ها ناچیزند. مدت زمان شارژ شدن پرچمدار سامسونگ دارای پسوند پلاس در سال ۲۰۱۹ دقیقاً ۱۰۰ دقیقه است حال آن‌که برای گلکسی اس ۹ پلاس، این مدت زمان ۱۰۵ بود.

در سمت دیگر، گلکسی اس ۹ با باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر بر ساعتش امتیاز ۷٫۲۳ را دریافت کرد ولی گلکسی اس ۱۰ به امتیاز ۶٫۴۵ دست یافت. ضمن اینکه مدت زمان شارژ شدن این دستگاه‌ها به ترتیب ۸۹ و ۱۰۷ دقیقه می‌باشد.

کیفیت تماس

واقعیت آن است که کیفیت تماس در این چهار گوشی بسیار عالی است و صدای دو طرف با شفافیت و کیفیت مثال زدنی رد و بدل می‌شود.

خلاصه

حالا سؤال نهایی: آیا دارندگان گلکسی اس ۹ یا گلکسی اس ۹ پلاس باید سراغ گلکسی اس ۱۰ یا گلکسی اس ۱۰ پلاس بروند؟ آری یا خیر؟ پاسخ ما به این سؤال هم مثبت است و هم منفی.

اگرچه پرچمداران جدید سامسونگ نسبت به نمونه‌های سال قبل گوشی‌های بهتری به حساب می‌آیند اما متوجه خواهید شد که تفاوت‌های آنها آن‌قدر زیاد نیستند. در واقع، نسبت بدنه به تصویر افزایش یافته و دو دوربین اضافه شده گرچه نسبت به گلکسی اس ۹ ویژگی‌های خوبی به شمار می‌روند ولی دارندگان گلکسی اس ۹ پلاس نیازی ندارند سراغ مدل‌های جدیدتر بروند و بهتر است صبر کنند تا سال آینده، شاید سامسونگ امکانات بیشتری در محصولات جدیدش قرار دهد. البته آن دسته از افرادی که مصر به تعویض گوشی خود هستند و حتماً می‌خواهند دستگاه جدیدی با برند سامسونگ بخرند، می‌توانند تا چند ماه بعد ببینند آیا گلکسی نوت ۱۰ امکاناتی که می‌خواهند را دارد یا خیر؟. در نهایت، اگر شخصی هست که پول اضافه دارد و نمی‌تواند در مقابل امکانات اس ۱۰ پلاس مقاومت کند، خب این دستگاه را بخرد، ضرر نخواهد کرد.

دلایلی که گلکسی اس ۱۰ یا گلکسی اس ۱۰ پلاس را به گلکسی اس ۹ یا گلکسی اس ۹ پلاس ترجیح می‌دهیم:

      • دوربین‌های بهتر
      • نسبت بدنه به تصویر افزایش یافته
      • طراحی جدیدتر

دلایلی که گلکسی اس ۱۰ یا گلکسی اس ۱۰ پلاس را به گلکسی اس ۹ یا گلکسی اس ۹ پلاس ترجیح نمی‌دهیم:

      • عملکرد نه چندان بهتر
      • عدم پیشرفت در زمینه کیفیت تصاویر
      • عدم افزایش دوام باتری

اگر چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تکفارس پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه ما آماده شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.