بررسی تخصصی تبلت Lenovo Smart Tab P10 - تکفارس 
بررسی تخصصی تبلت Lenovo Smart Tab P10 - تکفارس 

بررسی تخصصی تبلت Lenovo Smart Tab P10

بررسی تخصصی تبلت Lenovo Smart Tab P10 - تکفارس 

وقتی افراد می‌خواهند یک تبلت بخرند، احتمالاً می‌دانند که چه مدلی در نظر دارند زیرا امروزه کمپانی‌های انگشت‌شماری هستند که تبلت تولید می‌کنند. حالا در بازاری که آیپدها، تبلت‌های ویندوزی و کروم‌بوک‌ها وجود دارند، متقاضیان فبلت‌ها نمی‌توانند بفهمند که تبلت‌های اندرویدی چگونه می‌خواهند با دیگر سیستم عامل‌ها رقابت کنند و باز هم خود را در دل مشتریان جای دهند.

اما این‌بار کمپانی چینی لنوو تبلتی تولید کرده که می‌خواهد رویه را تغییر دهد. این دستگاه با اندروید به عنوان سیستم عامل، نمایشگر هوشمند و اسپیکر باکیفیت خود به نظر می‌رسد بتواند روح تازه‌ای در پیکره نیمه‌جان تبلت‌های اندرویدی بدمد. با تکفارس همراه باشید تا این دستگاه را به صورت تخصصی بررسی کنیم.

 

محتویات درون جعبه

      • تبلت لنوو اسمارت تب پی ۱۰
      • استند هوشمند
      • کابل USB Type-C
      • دفترچه راهنما

نقاط قوت

      • قیمت مقرون به صرفه ۳۰۰ دلاری
      • امکان استفاده به عنوان یک نمایشگر هوشمند
      • طراحی فوق‌العاده
      • دوام باتری زیاد
      • بهره‌گیری از تکنولوژی چندبرنامگی با حالت Productivity

نقاط ضعف

      • عملکرد نسبتاً ضعیف در حالت گیمینگ
      • مدت طولانی برای شارژ مجدد
      • دوربین معمولی
      • عدم پشتیبانی از صدای بیس

طراحی

معمولاً دستگاه‌هایی که ۳۰۰ دلار قیمت دارند، از طراحی فوق‌العاده‌ای بهره‌مند نیستند اما این محصول لنوو یک مثال نقض برای این قانون می‌باشد زیرا ظاهر بسیار زیبایی دارد که بسیاری از تبلت‌های گران‌تر حتی ۵۰۰ دلاری نیز چنین شیوه طراحی ندارند. این دستگاه، با پوشش فلزی و شیشه‌ای که در اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی مشاهده می‌شود، می‌تواند یک تبلت عالی برای کسانی باشد که به ظاهر دارایی‌هایشان اهمیت می‌دهند. تنها نکته منفی درباره این دستگاه، به پوشش شیشه‌ای مربوط است که گرفتن آن را به سبب لغزنده بودن، به کار سختی تبدیل می‌کند و به راحتی اثر انگشت روی آن باقی می‌ماند. علاوه بر این طراحی چشم‌نواز، از اینکه می‌بینیم لنوو توانسته یک سنسور اسکنر اثر انگشت درون صفحه نمایش و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری را نیز در محصول جدیدش قرار دهد، بسیار خرسندیم.

یک ویژگی به خصوص در مورد این تبلت آن است که به خاطر وجود یک استند، امکان تبدیل اسمارت تب پی ۱۰ به یک نمایشگر هوشمند مبتنی بر دستیار صوتی آمازون موسوم به نام الکسا وجود دارد. در کناره‌های این تبلت شاهد نقاط فلزی هستیم که به این دستگاه اجازه می‌دهد همزمانی که به استند متصل است، شارژ هم بشود بنابراین وقتی اسمارت تب پی ۱۰ را جدا کنید، همیشه شارژ دارد. این نکته را مدنظر داشته باشید که اتصال بلوتوثی میان استند و این تبلت، با اینترنت داده بسته‌ای همراه خواهد بود.

صفحه نمایش

بررسی تخصصی تبلت Lenovo Smart Tab P10 - تکفارس 

نمی‌توانیم نکته خاص و منحصربفردی در مورد نمایشگر IPS LCD و ۱۰٫۱ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰*۱۲۰۰ پیکسلی اسمارت تب پی ۱۰ بیان کنیم. چنین پنلی می‌تواند اکثر نیاز کاربران را پاسخ دهد زیرا هم جزئیات به خوبی مشاهده می‌شوند و هم رنگ‌ها از کیفیت بالایی برخوردارند. این را هم اضافه کنیم که دیدن تبلت از هر زاویه‌ای بدون زحمت انجام خواهد شد. به هر ترتیب، برای انجام کارهای روزانه مانند مشاهده ویدیو، وبگردی و ارسال ایمیل، این صفحه نمایش یک گزینه مناسب و معمولی است.

زمانی که اسمارت تب پی ۱۰ را به استند وصل کردید، به صورت خودکار روی حالت نمایش (show mode) می‌رود تا ویژگی‌های تبلت‌های فایر آمازون در اختیار شما قرار گیرند. در این حالت، سر خط مهم‌ترین اخبار، پیام‌های هشدار، ویدیوهای سرویس آمازون پرایم و . . . مشاهده خواهند شد. خوش‌بختانه این امکان وجود دارد تا همزمانی که تبلت به استند وصل است، صفحه نمایش آن را خاموش نمایید.

رابط کاربری و کاربرد

از آن جایی که این دستگاه یک تبلت اندرویدی است، همه ویژگی‌های اصلی آن تقریباً با دیگر فبلت‌های دارای این سیستم عامل یکی است به غیر از همگام‌سازی با دستیار صوتی آمازون به نام الکسا. با این قابلیت، تبلت لنوو خود را از دیگر همنوعان خود جدا می‌کند و سبب می‌شود شما از ویژگی‌هایی بهره‌مند شوید که معمولاً در نمایشگرهای هوشمند یعنی Echo Show آمازون وجود دارند. یک نکته که باید از آن مطلع باشید، عدم ارتباط اسمارت تب پی ۱۰ با برخی خدمات آمازون (البته فعلاً) می‌باشد.

در آزمایش‌های انجام شده، میکروفون‌های متعدد تب پی ۱۰ به خوبی به فرامین صوتی گوش می‌دادند. حتی زمانی که در اطراف سروصدای زیادی وجود داشت، این تبلت به راحتی صدای شما را خواهد شنید و دستورات داده شده را اجرا خواهد کرد. حالا علی‌رغم توانایی‌های زیاد میکروفون‌ها هنگام استفاده دستگاه به استند، نمی‌توانیم صدا را با کیفیت بیس بشنویم.

علاوه بر امکانات گفته شده، لنوو یک ویژگی دیگر هم به تبلت جدید خود افزوده که اگرچه به‌زعم بسیاری از افراد کوچک است ولی واقعاً تجربه کار کردن با این دستگاه را به شکل قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد. منظور ما حالت Productivity است که دکمه‌های سیستم عامل اندروید را تقریباً شبیه تسک‌بار ویندوز ۱۰ می‌کند. با این حساب، اگرچه به دکمه بازگشت، هوم و اپلیکیشن‌های اخیر دسترسی خواهید داشت ولی برنامه‌های در حال اجرا به صورت آیکون‌های کوچک در تسک‌بار پایین نمایشگر کنار یک‌دیگر قرار می‌گیرند.

با چنین تکنیکی، بهره‌گیری از حالت چندبرنامگی هیچ‌گاه این‌قدر جذاب و کارآمد نبوده زیرا سوئیچ شدن میان نرم‌افزارها تنها با لمس آیکون یک اپلیکیشن دیگر از تسک‌بار میسر خواهد شد. به نظر می‌رسد بسیاری از طرفداران سیستم عامل اندروید از چنین شیوه نرم‌افزاری استقبال کنند بنابراین اسمارت تب پی ۱۰ از این حیث یک نمونه سرآمد است.

پردازنده و عملکرد

بررسی تخصصی تبلت Lenovo Smart Tab P10 - تکفارس 

اگر یک قسمت از لنوو اسمارت تب پی ۱۰ ضعیف عمل می‌کند، آن بخش به سرعت مربوط می‌شود یعنی جایی که اکثر تبلت‌های اندرویدی در آن مشکلی ندارند. البته برای انجام کارهای معمولی و روزمره، به نظر نمی‌رسد تیک یا کندی سرعتی احساس شود ولی چنان‌چه کارها کمی پیچیده‌تر شدند، تبلت لنوو با چالش مواجه خواهد شد. پردازنده این دستگاه از نوع کووالکوم اسنپدراگون ۴۵۰ است که یک رم ۳ گیگابایتی آن را همراه می‌کند تا نتوانیم از این حیث امتیاز خوبی به محصول کمپانی چینی ارائه کنیم. قدرت کم دستگاه مورد بحث ما در بخش گیمینگ بیشتر خود را نشان می‌دهد چرا که کیفیت تصاویر بازی‌ها با افت محسوسی مواجه خواهد شد.

در کنار رم و پردازنده نه چندان راضی‌کننده برای یک دستگاه ۳۰۰ دلاری، شاهد حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی هستیم که امکان افزایش آن توسط یک مموری کارت میکرو SD فراهم است. اگر فکر می‌کنید چنین ظرفیت حافظه‌ای برای یک تبلت کافی نیست، می‌توانید ۵۰ دلار بیشتر بپردازید و مدل دارای ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی که ۳۵۰ دلار قیمت دارد را خریداری نمایید.

دوربین

بررسی تخصصی تبلت Lenovo Smart Tab P10 - تکفارس 

درست در گوشه بالا سمت راست قاب پشتی، یک لنز ۸ مگاپیکسلی به همراه فلاش LED به چشم می‌خورد در حالی که لنز ۵ مگاپیکسلی (زمانی که تبلت به صورت افقی است) در بالای نمایشگر جلویی مشاهده می‌شود. اپلیکیشن دوربین این دستگاه مبتدی و ساده است و هیچ اثری از فیلترهای مختلف به چشم نمی‌خورد. حتی نمی‌توانید شاهد گزینه‌ای به نام پانوراما باشید. ضمن اینکه امکان ندارد بتوانید تنظیمات پارامترهای دوربین را نیز دست‌خوش تغییرات کنید. البته حالت HDR برای گرفتن عکس‌های باکیفیت‌تر در اختیار شما قرار گرفته است.

کیفیت تصاویر

به طور کلی، ما عکسبرداری با تبلت را پیشنهاد نمی‌کنیم مگر اینکه هیچ چیز دیگری در اطراف شما وجود ندارد. این قانون در مورد اسمارت تب پی ۱۰ نیز صدق می‌کند. با این دستگاه، بهتر است همیشه حالت HDR را روشن داشته باشید زیرا در این صورت نتایج بهتری خواهید گرفت. بدون این ویژگی، رنگ‌ها کمی بی‌روح می‌شوند و حتی در برخی موارد ممکن است رنگ آسمان آبی کاملاً سفید و سایه‌ها سیاه شوند. گزینه HDR کیفیت تصاویر را کمی افزایش می‌دهد تا نمای سوژه مدنظر تا حدودی بهتر شود. صرف‌نظر از اینکه HDR را خاموش یا روشن کرده‌اید، به هر حال، عکس‌ها باز هم کیفیت زیاد خوبی ندارند.

توضیحات ارائه شده مربوط به زمانی بود که نور کافی وجود داشت. حالا با این اوصاف، به نظر نمی رسد اصلاً شما بخواهید در جاهایی که نور کافی وجود ندارد، با اسمارت تب پی ۱۰ عکسبرداری کنید زیرا هیچ نکته مثبتی نیست که بخواهید نسبت به آن دلخوش باشید. به علاوه، در شب، علی‌رغم روشن بودن حالت HDR، تصاویر تار خواهند شد زیرا نورپردازی بیش از حد طولانی می‌شود.

نمونه تصاویر گرفته شده با لنوو اسمارت تب پی ۱۰

نمونه تصویر گرفته شده با لنوو اسمارت تب پی ۱۰

نمونه تصویر گرفته شده با لنوو اسمارت تب پی ۱۰ در حالت HDR

نمونه تصویر گرفته شده با لنوو اسمارت تب پی ۱۰ در شب

نمونه تصویر سلفی گرفته شده با لنوو اسمارت تب پی ۱۰

در کمال تعجب، دوربین جلو دستگاه مورد بحث ما، وقتی شرایط مهیاست، عملکرد قابل‌قبولی داشته و تا حدودی تصاویر سلفی ظاهر خوبی دارند که اتفاقاً جزئیات را نیز بسیار دقیق نشان می‌دهند که البته برای بهره‌مندی از این امکانات بهتر است از افکت‌های شفاف‌کننده استفاده کنید.

کیفیت ویدیو

در این بخش هم نکته خاصی نمی‌توانیم یادآور شویم زیرا اسمارت تب پی ۱۰ نهایتاً با کیفیت ۱۰۸۰p و ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم ضبط می‌کند تا در شرایطی که همه چیز خوب است نیز عملکرد امیدوارکننده‌ای از خود بر جای نگذارد. در کلیپ‌های گرفته شده هم جزئیات زیادی به چشم نمی‌آیند زیرا از رنج دینامیک کافی برخوردار نیستند. البته در این بین، وقتی نور کمی در صحنه مورد نظر می‌بینید و نویز زیادی هم مشاهده نمی‌شود، اگر باران می‌بارید، حتماً فیلمبرداری کنید زیرا قطرات آب با وضوح بالایی ثبت می‌شوند.

دوام باتری

بررسی تخصصی تبلت Lenovo Smart Tab P10 - تکفارس 

با منبع نیروی ۷۰۰۰ میلی‌آمپر بر ساعت خود، لنوو اسمارت تب پی ۱۰ امتیاز بسیار بالایی از این حیث کسب می‌کند. در واقع، این دستگاه به راحتی رقبای قدرتمند خود مانند آیپد ایر (۲۰۱۹) و گلکسی تب اس ۴ را از این نظر شکست می‌دهد. اگر صفحه نمایش این تبلت دائماً روشن باشد، ۱۲٫۵ ساعت دوام خواهد آورد تا این امتیاز از سایر تبلت‌های اندرویدی بهتر باشد.

در سمت دیگر اما، مدت زمان شارژ شدن محصول مورد بحث ما کمی طولانی است زیرا به ۲۹۷ دقیقه نیاز دارد تا باتری خود را به صورت ۱۰۰ درصدی شارژ نماید که نسبت به بسیاری از دستگاه‌ها عدد زیادی است.

خلاصه

بررسی تخصصی تبلت Lenovo Smart Tab P10 - تکفارس 

لنوو اسمارت تب پی ۱۰ یکی از بهترین تبلت‌های اندرویدی موجود در بازار است که با ویژگی همگام‌سازی با دستیار صوتی آمازون یعنی الکسا (قابلیتی که سایر دستگاه‌ها از آن بی‌بهره‌اند) رقیب قابل احترامی برای آیپد ایر (۲۰۱۹) اپل و گلکسی تب اس ۴ سامسونگ به حساب می‌آید.

به علاوه، به خاطر اینکه می‌توانیم از اسمارت تب پی ۱۰ به عنوان یک صفحه نمایش یا اسپیکر هوشمند بهره ببریم، قیمت ۳۰۰ دلاری، آن را کاملاً منطقی و بعضاً غیرقابل باور می‌کند. اگرچه مطمئناً این دستگاه از نظر سرعت به پای دیگر رقبا نمی‌رسد و نمی‌تواند عکس‌های خوبی بگیرد ولی برای انجام کارهای روزانه گزینه ایده‌آلی به حساب می‌آید زیرا دستورات شما را خیلی سریع به انجام می‌رساند.

شما در مورد گوشی‌ها و تبلت‌های لنوو چه فکر می‌کنید؟ آیا تبلت‌های این شرکت چینی نسبت به قیمتی که دارند، سرویسی که باید را ارائه می‌دهند؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

اگر چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تکفارس پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه ما آماده شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید