بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 
بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

چند وقتی می‌شود که گوشی هوشمند LG G8 ThinQ پرچم‌دار جدید شرکت ال جی معرفی شده است. ظاهر بیرونی این محصول در کنار بدنه فلزی-شیشه‌ای و صفحه‌نمایش بدون حاشیه باعث شده تا از طراحی مرسوم گوشی‌های هوشمند امروزی برخوردار شود اما در داخل این بدنه زیبا، فناوری‌های برتر روز استفاده شده است تا به شما امکان کنترل عملکردهای مختلف را با ژستهای کنترلی فراهم آورد. گوشی هوشمند G8 با استفاده از شناسه دست (Hand ID) می‌تواند کف دست کاربر را اسکن کرده و او را به عنوان صاحب گوشی شناسایی کند.

همه ما می‌دانیم که عرضه ابزارهای جدید و خلاقانه بخشی از ترفند‌های بازاریابی شرکت‌های بزرگ هستند اما نباید قابلیت‌های فراوان گوشی هوشمند LG G8 را نادیده بگیریم. پردازنده این دستگاه به تراشه Snapdragon 855  تجهیز شده است، محصولی که هم‌اکنون قدرتمندترین تراشه موجود در گوشی‌های اندرویدی است. G8 همچنین یک جفت دوربین دوگانه و یک باتری قدرتمند را به خود اختصاص داده است. قیمت این محصول بعد از تخفیف‌های اخیر به مرز ۶۰۰ دلار کاهش یافته است، پس اگر به دنبال نگه‌داشتن کمی پول در جیب خود هستید، هم‌اکنون خرید LG G8  می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد. در ادامه با نقد و بررسی تخصصی ال جی G8 ThinQ در تکفارس همراه ما باشید.

محتویات درون جعبه:

  • یک دستگاه ال جی  G8 ThinQ
  • پارچه میکروفیبر برای تمیز‌کردن صفحه
  • آداپتور شارژر
  • کابل  USB-C
  • یک عدد ابزارک مخصوص برای جداسازی سیم‌کارت
  • دفترچه راهنما و ضمانت‌نامه

طراحی بدنه

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، شاید گوشی هوشمند LG G8 از ظاهری خاص و یکتا برخوردار نباشد اما نمی‌توان زیبایی مدل قرمز آن را انکار کرد. به‌طور کلی با نگاه کردن به ظاهر مرسوم آن، یافتن تفاوت میان مدل جدید و نسخه سال قبل بسیار مشکل است. این پرچم‌دار ال جی برای کسانی که رنگ عامیانه را ترجیح می‌دهند، به جز رنگ‌بندی قرمز، در دو مدل مشکی و خاکستری نیز عرضه شده است،

زمانی که بررسی نزدیک این محصول را شروع کردیم، به این نتیجه رسیدیم که کار کردن با گوشی هوشمند LG G8 بیش‌تر از هر گوشی هوشمند دیگری راحت‌تر است. با این حال مانند هر دستگاه دیگری که از فلز و شیشه ساخته شده است، بدنه‌ای به شدت لغزنده دارد. اما از طرف دیگر، بدنه آن کمی زخیم است و صاف بودن قالب اطراف آن باعث می‌شود تا به راحتی در دست قرار گیرد.

نکته جالب این که گوشی هوشمند LG G8 از جمله محصولاتی است که  هیچ برآمدگی روی دوربین آن دیده نمی‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که تصاویری شفاف ضبط شود اما در طرف منفی، زمانی که آن را به پشت بر روی سطح خارجی قرار دهید، کل بدنه دستگاه در معرض تماس مستقیم با سطح قرار می‌گیرد. با اینکه بدنه دستگاه توسط جدیدترین Gorilla Glass 6 محافظت شده است اما این مسئله می‌تواند باعث ایجاد خراش بر روی دریچه دوربین شود.

پیش از این شرکت ال جی دکمه‌ای مخصوص برای دستیار صوتی گوگل در G7  در نظر گرفته بود. گوشی هوشمند LG G8 نیز این ویژگی را به ارث برده است و این قابلیت در گزینه سمت چپ دستگاه در نظر گرفته شده است که استفاده‌ای مانند همه دکمه‌های دستگاه دارد. کافیست آن را یک بار فشار داده تا دستیار گوگل فعال شود. همچنین نگه‌داشتن دکمه باعث قرارگیری دستیار صوتی در حالت Walkie Talkie خواهد شد. امکان غیرفعال‌سازی دکمه نیز وجود دارد اما نمی‌توان آن را برای وظیفه دیگری برنامه‌ریزی نمود.

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

گوشیابعادوزن
ال جی G8 ThinQ۱۵۱٫۹ * ۷۱٫۸ * ۸٫۴ میلی‌متر۱۶۸ گرم
سامسونگ گلکسی S10۱۴۹٫۹ * ۷۰٫۴ * ۷٫۸ میلی‌متر۱۵۷ گرم
وان‌پلاس ۶T۱۵۷٫۵ * ۷۴٫۸ * ۸٫۲ میلی‌متر
۱۸۵ گرم
اپل آیفون XS۱۴۳٫۶ * ۷۰٫۹ * ۷٫۷ میلی‌متر۱۷۷ گرم

گوشی هوشمند G8 مانند دیگر پرچم‌داران ال جی از استاندارد مقاومت IP68  بهره برده است تا نسبت به عناصر مختلف خارجی محافظت شود. همچنین طبق اتفاق غیرمنتظره‌ای که در حین بررسی این گوشی هوشمند رخ داد، می‌توانیم تضمین کنیم که G8 به راحتی می‌تواند ضربه برخورد از میز کناری تخت‌خواب به زمین سنگی را نیز تحمل کند و آسیبی نبیند.

حسگر اثر انگشت، تشخیص چهره و شناسه دست

سه روش مختلف در احراز هویت زیست‌سنجشی برای بازگشایی قفل LG G8 وجود دارد. در قسمت پشتی بدنه حسگر مرسوم اثرانگشت قرار داده شده است که عملکردی بسیار سریع، قابل‌اعتماد و کاربر پسند را ارائه می‌دهد. تکنولوژی تشخیص چهره (Face Unlock) دومین روش برای بازگشایی قفل دستگاه است که از ماژول Time-of-flight در دوربین جلوی LG G8 استفاده می‌کند. این قابلیت با ترسیم یک نقشه سه‌بعدی و دقیق از صورت کاربر، تفاوت صورت واقعی صاحب گوشی را با عکس یا ویدیو همان شخص تشخیص می‌دهد و درصد خطا را تقریبا به صفر می‌رساند. همچنین تکنولوژی جدیدی نیز به عنوان شناسه دست (Hand ID) در LG G8 تعبیه شده است که با عملکردی مشابه ابزار تشخیص چهره، قادر است الگوهای یکتا ساخته شده توسط رگ‌های کف دست را شناسایی کند.

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

در بررسی‌هایی که انجام دادیم، ابزار تشخیص چهره LG عملکرد بسیار سریعی را به نمایش گذاشت. در حالی که همه این سه روش می‌توانند همزمان فعال باشند، ما تصمیم گرفتیم ابزار تشخیص چهره را به مدت دو روز در شرایط استفاده روزمره آزمایش کنیم. تعداد دفعاتی که این ابزار موفق به شناسایی درست چهره کاربر نشد، انگشت‌شمار بودند که اغلب ناشی از عدم وجود دید مستقیم به دستگاه می‌شد. قابلیت تشخیص چهره عملکرد خوبی را در زیر نور خورشید و یا تاریکی مطلق نشان داده است. به‌طوری که اصلاح نکردن ریش به مدت یک هفته بر عملکرد آن هیچ تأثیری نگذاشت. اگر از عینک‌های طبی استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم از بخش تنظیمات گزینه “بهبود تشخیص چهره” را انتخاب کنید تا دستگاه چهره شما را با عینک یا بدون آن اسکن نماید. از سوی دیگر پوشیدن شال‌گردن در بیشتر موارد باعث عدم موفقیت دستگاه در شناسایی کاربر خواهد شد. در بررسی‌های انجام شده، شش عینک آفتابی مختلف را در برابر این قابلیت مورد ارزیابی قرار دادیم که در چهار مورد حسگر توانایی شناسایی کاربر را نداشت و در دو مورد دیگر نیز کمی تأخیر در بازگشایی قفل دیده شد. در این مورد باز هم پیشنهاد می‌کنیم گزینه “بهبود تشخیص چهره” را در تنظیمات فعال نمایید.

گوشی هوشمند LG G8 از قابلیت روشن‌شدن صفحه‌نمایش بر اثر بلندکردن دستگاه پشتیبانی می‌کند. این ویژگی در طول تمامی مراحل بررسی‌ به صورت فعال قرار داشت اما مواردی نیز دیده می‌شد که عمل نمی‌کرد، با این حال مسئله آزاردهنده‌ای نخواهد بود. با کشیدن انگشت دست به سمت چپ نیز می‌توان قفل دستگاه را باز نمود که از بخش تشخیص چهره قابل فعال‌سازی است. از این رو می‌توانید شخصی‌سازی‌های دلخواه خود را پیاده‌سازی کنید. به عنوان مثال می‌توانید از ابزار تشخیص چهره برای بازگشایی سریع و نمایش اعلانات و سپس با کشیدن انگشت به صفحه اصلی هدایت شوید.

و در آخر، قابلیت شناسه دست که امکان بازگشایی قفل LG G8 را بدون نیاز به لمس دستگاه فراهم آورده است. مهم‌ترین ویژگی این تکنولوژی روش احراز هویت خاص آن است که امنیت بسیار بالایی را به کاربران ارائه می‌دهد. متأسفانه، در مرحله کنونی هنوز عملکردهای زیادی نیاز به بهبود دارند و از این رو فعلا قابل اعتماد نیست. اگر فاصله دست کم و یا زیاد با صفحه‌نمایش باشد، ممکن است الگوهای کف دست کاربر شناسایی نشوند. ما این قابلیت را با دست خیس نیز مورد آزمایش قرار دادیم و حسگر موفق به شناسایی کاربر نشد.

صفحه‌نمایش

گوشی هوشمند LG G8 مجهز به صفحه‌نمایش OLED و اندازه ۶٫۱ اینچ است که توسط گوریلاگلس ۵ محافظت می‌شود. وضوح بومی آن ۳۱۲۰*۱۴۴۰ است اما در حالت پیش‌فرض بر روی ۱۰۸۰p تنظیم شده است تا عملکرد دستگاه و طول عمر باتری را افزایش دهد. به هر حال در این حالت نیز بسیار بی‌نقص و زیبا به نظر می‌رسد.

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

به طور پیش‌فرض رنگ‌هاحالت به سمت حالت سرد میل دارند اما اگر به منوی تنظیمات صفحه‌نمایش مراجعه کنید، گزینه‌ای با عنوان True View مشاهده خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیماین گزینه را فعال کنید تا بدین وسیله تعادل رنگ سفید(میزان گرمی/قرمز یا سردی/آبی رنگ‌بندی) را درصفحه‌نمایش تنظیم نمایید.

ممکن است با مشاهدهتصاویر متوجه شده باشید که حاشیه کوچکی در بالای صفحه‌نمایش برای قرارگیری دوربین سلفی و حسگر Z تعبیه شده است. خوشبختانه، این بخش به جز ویدیوهای یوتیوب بر روی هیچ محتوای دیگری دخالت نداشته و حاشیه نمایش آن‌ها راحذف نخواهد کرد. با این حال می‌توانید این بخش را با افزودن پس‌زمینه مشکی از قسمت تنظیمات به طور کامل مخفی کنید.

با اینکه گوشی هوشمند LG G7، صفحه‌نمایشی روشن با ظرفیت ۱۰۰۰ nit دارد اما ظرفیت LG G8 تنها به ۵۶۱ nit می‌رسد. خوشبختانه، در بررسی‌هایی که انجام دادیم نور دستگاه هیچ مشکلی در فضای باز، حتی در یک روز آفتابی، را شامل نشد. با این حال، باید به این نکته توجه داشت که نور صفحه‌نمایش در حالت خودکار از عملکرد خوبی برخوردار نیست. نوار کنترل نور صفحه‌نمایش در این حالت غیرفعال خواهد بود، مگر درصورت خاموش کردن حالت خودکار. عملکرد این قابلیت کمی عجیب به نظر می‌رسید زیرا بیش‌تر کاربران ترجیح می‌دهند نور صفحه‌را کمی به مقدار دلخواه خود نسبت به حالت خودکار افزایش دهند.

رابط کاربری و نرم‌افزار

گوشی هوشمند LG G8 ThinQ به اندروید ۹ Pie مجهزشده است که جدیدترین نسخه از این سیستم‌عامل معروفاست. متأسفانه، بسیاری از عملکردهای جدیدی که در اندروید ۹ عرضه شدند، مانند ابزار سلامت دیجیتالی هنوز در سیستم نرم‌افزاری LG عملی نشده‌اند. تنها قابلیتی که از اندروید ۹ در این گوشی هوشمند مشاهده شد، ویژگی جهت‌یابی با استفاده از ژست‌های حرکتی گوگل است که آن هم در حالت پیش‌فرض غیرفعال شده. بعد از بررسی‌هایی که روی این قابلیت داشتیم، مشخص شد که فعلا نیاز به بهبودهای زیادی دارد و بهترین عملکرد را در ژست‌های حرکتی دارا نمی‌باشد. به این صورت استفاده از دکمه‌های صفحه‌نمایش می‌تواند عملکرد سریع‌تری را نسبت به ژست‌های حرکتی برای کاربر به ارمغان آورد.

ویژگی‌های دوست‌داشتنی زیادی در رابط کاربری LG وجوددارند. به عنوان مثال، می‌توانید اسلاید برنامه‌ها را غیرفعال کنید تا تمام آیکن‌های نرم‌افزاری درست مانند سیستم‌عامل iOS در بخش صفحه اصلی نمایش داده شوند. همچنین حسگر اثرانگشت که در پشت دستگاه قرار گرفته، این امکان را فراهم می‌کند تا با کشیدن انگشت به سمت پایین، نوار اعلانات به نمایش در آید. امکانات دیگری همچون حالت Comfort (اعمال فیلتر رنگی آبی بر روی صفحه‌نمایش)، روشن‌بودن همیشگی صفحه‌نمایش و منوی شناور نیز در میان قابلیت‌های LG G8 دیده می‌شوند. همچنین ابزار پیشرفته کنترل بازی نیز امکان غیرفعال کردن اعلانات و همچنین مدیریت گرافیکی بازی را نیز فراهم می‌کند.

از سوی دیگر، رابط کاربری LG فاقد تم تاریک است، قابلیتی که این روزها در بسیاری از سیستم‌های نرم‌افزاری دیده می‌شود. همچنین می‌توانست از انیمیشن‌های بصری نیز در هنگام بازگشایی قفل دستگاه برخوردار باشد.

ژست‌های کنترلی

ژست‌های کنترلی LG G8 که به عنوان Air Motion شناخته می‌شوند، قابلیتی بی‌نظیر در این گوشی هوشمند هستند که انجام کارهای مختلف را بدون لمس صفحه‌نمایش ممکن می‌سازند. دستورات حرکتی توسط دست کاربر و با استفاده از دوربین جلوی دستگاه دریافت می‌شوند با استفاده از این قابلیت می‌توانید برای برنامه‌های مختلف میانبر تنظیم کنید، میزان صدا و پخش رسانه‌ها را در سرویس‌های یوتیوب، Netflix و Spotify منترل کنید و یا ازصفحه‎نمایش عکس گرفته، هشداری را برای ساعت مشخصی تنظیم کنید و به تماس‌ها پاسخ دهید.

متأسفانه، فعال‌سازی دستورات ژست‌های کنترلی کمی به طول خواهد انجامید، به طوری که برای تجربه این قابلیت به کمی تمرین صبر نیاز خواهید داشت. ابتدا باید تا چند ثانیه کف دست خود را روبروی دوربین جلوی دستگاه قرار دهید. بعد از اینکه حضور شما توسط دستگاه شناسایی شد، می‌توانید دست خود را چند سانتی‌متر به عقب برگردانید و دستورات ژست کنترلی را انجام دهید. سپس یک پنجره کوچک به نمایش گذاشته خواهد شد که باید یکی از دو دستور را با به حرکت درآوردن دست به سمت راست یا چپ فعال نمایید. اگر در صفحه اصلی قرار دارید یا در حال گوش کردن به موسیقی باشید، این پنجره کوچک میانبرهای برنامه را نشان خواهد داد. دستور دو انگشت در مقابل دوربین به معنی ضبط تصویر از صفحه‌نمایش است. همچنین نمایش‌دادن دست به مدت چند ثانیه در وسط صفحه، میانبر کوچکی برای تنظیم صدا را اجرا خواهد کرد که می‌توانید با چرخاندن به سمت راست یا چپ، مقدار آن را کنترل نمایید.

از جنبه سرعت عملکرد، قابلیت ژست‌های کنترلی دچار ضعف هستند. ممکن است که با استفاده از این قابلیت میانبر برنامه‌ها با سرعت نسبتا خوبی باز شوند اما بعد از مدتی باز هم ترجیح می‌دهید تا با استفاده از لمس صفحه کارهای خود را انجام دهید. شاید این ویژگی‌ها در چندین مورد به خصوص عملکرد مناسبی را از خودن نشان دهند، اما فعلا در شرایط کلی غیر عملی هستند و زمان زیادی طول خواهد کشید تا به صورت عمومی مورد استفاده قرار گیرند.

پردازنده و حافظه دستگاه

گوشی هوشمند LG G8 به تراشه Snapdragon 855 مجهز است که باعث شده تا در لیست سریع‌ترین گوشی‌های اندرویدی جای گیرد. این عملکرد به خوبی در بنچمارک‌های منتشر شده قابل مشاهده است. همانطور که انتظار می‌رفت، تمامی بازی‌های سنگین بدون مشکل اجرا می‌شوند. تنها موردی که اندکی تأخیر در آن مشاهده شد، هنگام اجرای بازی PUBG در آخرین درجه گرافیکی بود.

در رابط‌کاربری نیز هر از چندگاهی تأخیر دیده می‌شود. ۶ گیگابایت حافظه برای نیاز بیش‌تر کاربران کافی است اما در هنگام اجرای برنامه‌ها و یا نمایش لیست برنامه‌های اخیر، این تأخیر اندکی بیش‌تر دیده می‌شود. در موارد کمی نیز باز شدن دوربین دستگاه ۴ ثانیه به طول انجامید. اما در کل، گوشی هوشمند LG G8 به اندازه کافی سریع است اما در مقایسه با دیگر پرچم‌داران هم‌رده مانند Google Pixel 3 ممکن است در بعضی شرایط عملکرد سریعی ارائه ندهد.

(تمامی موارد در بنچمارک‌های زیر در حالت پیش‌فرض قرار گرفته‌اند و وضوح تصویر نیز بر روی ۱۰۸۰p تنظیم‌شده است.)

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

ANTUTU

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

GFXBench 4 single-core

هم‌اکنون مدل ۱۲۸ گیگابایتی تنها پیکربندی است که برای گوشی هوشمند LG G8 در تظر گرفته شده است. اگر به فضای بیش‌تری نیاز داشتید می‌توانید از حافظه microSD نیز استفاده کنید. با این حال حافظه درونی ۱۲۸ گیگابایت نیاز بیش‌تر کاربران را برطرف می‌سازد. اما اگر به فیلم‌برداری بر روی وضوح ۴K علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنم به فراهم کردن یک حافظه جانبی نیز فکر کنید.

دوربین

مدل مرسومی که در آمریکا عرضه شد از دوربین دوگانه در قسمت پشت دستگاه برخوردار است. یک دوربین با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل و دیافراگم F1.5 و قابلیت OIS می‌باشد، درحالی که دوربین دوم با کیفیت ۱۶ مگاپیکسل و مجهز به لنز گسترده است. این ترکیب بسیار شگفت‌انگیزی است، به طوری که در مدل گذشته LG G7 نیز وضعیت مشابهی را مشاده کرده بودیم. در بعضی از مناطق مانند کره‌جنوبی، گوشی هوشمند G8 با دوربین سه‌گانه و لنزهای ۲x تله‌فوتو عرضه شده است.

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

پس از اجرای برنامه دوربین، با تنظیمات و قابلیت‌های مشابه در گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار ال‌جی روبرو شدیم؛ ویژگی‌هایی مثل حالت پرتره و تنظیمات دستی کامل دوربین برای عکس‌برداری و ضبط ویدیو. دوربین هوشمند (AI CAM) که اولین بار در LG G7 دیده شد نیز برای بار دوم مشاهده می‌شود که ظاهرا عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. نگه‌داشتن دکمه اصلی در حالت منظره‌یاب باعث فعال‌شدن قابلیت جستجوی بصری Google lens خواهد شد. ویژگی جدید دوربین دستگاه مربوط به حالتی به نام استدیوی شخصی است که شباهت بسیار زیادی به افکت‌های نوری پرتره شرکت اپل دارد. همچنین حالت دید شب نیز به منظور عکس‌برداری در نور کم نیز در میان امکانات جالب گوشی هوشمند LG G8 دیده می‌شود.

باید به این موضوع نیز اشاره کرد که برنامه دوربین کمی آهسته و کند به نظر می‌رسد و چند لحظه‌ای طول خواهد کشید تا شروع به کار کند و یا از حالتی به حالت دیگر جابه‌جا شود. البته در عملکرد پاسخگویی نقطه ضعفی دیده نمی‌شود اما برنامه دوربین در مقایسه با دیگر گوشی‌های هوشمند می‌توانست کمی سریع‌تر باشد. با کشیدن دکمه‌ شاتر امکان بزرگنمایی وجود دارد که صدای زیبایی نیز دارد اما ممکن است هنگام لمس دکمه شاتر به منظور عکس‌برداری، به طور اتفاقی به سوی سوژه بزرگنمایی کند.

کیفیت عکس‌برداری

خبر خوب این است که گوشی هوشمند LG G8 به خوبی از پس عکس‌برداری برمی‌آید. در بررسی‌ها این شانس را داشتیم تا در سفر کوتاهی در اطراف شهر عکس‌های متنوعی برای آزمایش دوربین این گوشی هوشمند ضبط کنیم که نتایج بسیار راضی‌کننده بود. در حالت پیش‌فرض حالات هوشمند AI و یا تقویت‌کننده عکس‌برداری  غیرفعال هستند و باید به صورت دستی آن‌ها را فعال سازید، از این رو عکس‌ها ظاهر و رنگ‌بندی طبیعی خود را حفظ خواهند کرد اما جزییات می‌توانست وضعیت بهتری داشته باشند.

(سمت راست عکس در حالت زاویه‌گسترده و سمت چپ عکس در حالت معمول)

توانایی دوربین زاویه‌گسترده LG G8 در ضبط مناظر و لحظات حساس ورزشی بسیار ایده‌آل است. این بخش قابلیت باارزشی است که می‌تواند چشم‌اندازهای مختلفی را برای شما ضبط کند که از دیدن آن‌ها لذت ببرید. البته با این حال اشکالاتی نیز در آن دیده می‌شود. لنزها کمی حالت حقیقی تصاویر را تغییر می‌دهند. همچنین کمی نسبت به نور حساس هستند، از این رو، در ضبط مناظر نویز بی‌تری را نسبت به دوربین اصلی منتقل می‌کنند. از آنجایی که قابلیت فوکوس اتوماتیک در دوربین زاویه‌کسترده دیده نمی‌شود، بهتر است از آن‌ها برای عکس‌برداری نزدیک استفاده نکنید. ممکن است متوجه غیرطبیعی بودن اشعه‌های نور در تصاویر شوید. این مسئله از خراش‌های کوچک روی لنزهای دوربین نشات می‌گیرد و دوربین دستگاه مشکلی در این موضوع نخواهد داشت.

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

گوشی هوشمند LG G8 مانند همه پرچم‌داران امروزی حالت پرتره را نیز به کاربران ارائه می‌دهد تا به راحتی بتوانید سوژه را از پس‌زمینه عکس جدا کنید. حاشیه سوژه به خوبی تعریف شده‌اند، با این حال برنامه دوربین کمی با شناسایی موهای پریشان مشکل دارد و به همین دلیل افکت مه‌آلودی را بر روی حاشه مو ایجاد می‌کند. علاوه بر این می‌توانید از قابلیت استدیو اختصاصی نیز برای این حالت استفاده کنید و از افکت‌های متنوع نور استفاده کنید. با این ابزار مخصوص می‌توانید نورهایی شبیه به محیط استدیو را خلق کرده و بر روی چهره سوژه خود بیافزایید. پیشنهاد می‌کنم به هیچ عنوان از این ویژگی غفلت نکنید و حداقل یک بار از آن در تصاویر ضبط شده خود استفاده کنید.

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

دید در شب (Night View) حالت جدیدی است که برای ضبط تصاویر در نور کم ساهته شده است. طبق توضیحات شرکت ال‌جی، عملکرد این ابزار از طریق ضبط چندین عکس و ترکیب آن‌ها با یکدیگر کلید می‌خورد تا تصاویری شفاف و بدون نویز را به خروجی ببرد. ضبط عکس و پرداز آن چند ثانیه بیش‌تر طول نمی‌کشد و در حین انجام عملیات باید گوشی خود را ثابت و بدون حرکت نگه دارید. اما در بررسی‌های این قابلیت تفاوت چندانی میان کیفیت عکس‌های حالت معمول و دید در شب دیده نشد.

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

دوربین سلفی

گوشی هوشمند LG G8 مجهز به دوربین جلوی ۸ مگاپیکسلی با قابلیت فوکوس خودکار است. تصاویر سلفی در نور کافی روز از کیفیت مناسبی برخوردار هستند اما مانند هر گوشی هوشمند، در صورت کمبود نور جزییات تصاویر نیز دچار مشکل خواهند شد. تار شدن تصاویر سلفی در گوشی‌های هوشمند امروزی مشکلی معمول و مشترک است. جدا از این موضوع، دیگر تصاویر سلفی به خوبی قابل مقایسه با دوربین گوشی هوشمند Galaxy S10 است.

به لطف دوربین Z، این دستگاه از حالت پرتره در تصاویر سلفی نیز بهره برده است که البته حالت استدیو نیز برای این بخش قابل دسترسی است. حالت استدیو در تصاویر سلفی عملکرد بسیار مناسبی را از خود به نمایش می‌گذارد.

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

فیلم‌برداری

وضوح ۴K و نرخ فریم ۶۰fps بیش‌ترین کیفیتی است که در فیلم‌برداری گوشی هوشمند LG G8 و دوربین زاویه‌گسترده آن در دسترس کاربران قرار دارد. با این حال، به دلایلی پیشنهاد می‌کنم در فیلم‌برداری از وضوح ۴K و نرخ فریم ۳۰fps استفاده کنید. اولا، در این کیفیت لرزش‌گیر ویدیو بهترین عملکرد را ارائه خواهد داد. ثانیا، در حین ضبط ویدیو تنها در کیفیت ۴K30 قادر به جابه‌جایی میان دوربین اصلی و زاویه‌گسترده خواهید بود. هنگام فیلم‌برداری در کیفیت ۴K60 به هیچ عنوان نمی‌توانید میان این دو دوربین جابه‌جا شوید، مگر اینکه ضبط ویدیو را متوقف کنید.

با اینکه در حالت کلی کیفیت فیلم‌برداری بسیار مناسب است، کیفیت صدا می‌توانست کمی بهتر نیز باشد. د بررسی‌ها مشخص شد که فیلتری مخصوص صدای باد وجود دارد که به صورت پیش‌فرض فعال است. این فیلتر صدا با اینکه جلوی ضبط نویز را می‌گیرد اما از طرفی هم صدای افراد را کمی غیرعادی جلوه می‌دهد.

بلندگوها و صدای خروجی

اگر به فرورفتگی‌های جلوی گوشی هوشمند LG G8 نگاهی دقیق بیاندازید، متوجه خواهید شد که هیچ بلندگوی مکالمه‌ای در آن قسمت تعبیه نشده است. این بدین دلیل است که صفحه‌نمایش به عنوان بلندگوی مکالمه عمل خواهد کرد با ارتعاشات خود وظیفه تولید صدا را برعهده گرفته است. کیفیت صدای مکالمه بسیار خوب است و صدای خروجی شفاف و صافی را ارائه می‌دهد.

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

گوشی هوشمند G8 نیز مانند مدل پیشین خود دارای بلندگوی Boombox است. این ویژگی بدین معنی است که کل حجم درونی بلندگوها به عنوان محفظه رزونانس عمل می‌کند تا از کیفیت و بلندی صدای خروجی اطمینان حاصل نماید. علاوه بر این، قرار دادن گوشی بر روی سطح صاف باعث تقویت و بالارفتن میزان صدا خواهد شد. با اینکه صدای بلندگو از میزان بلندی خوبی برخوردار است اما در شفافیت ضعف‌هایی دارد. بلندگوی Boombox درکنار لرزش‌های تولید شده در صفحه‌نمایش ترکیب خوبی را رقم زده است اما در این بین به دلیل کم ‌بودن میزان خروجی صفحه‌نمایش، صدا به شدن ناهموار است. در این باره، بلندگوی گوشی هوشمند Galaxy S10 از تعادل و شفافیت بیش‌تری برخوردار است.

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، گوشی هوشمند LG G8 دارای جک هدفون است. با این حال،در جعبه همراه مدلی که بررسی روی آن انجام شد، هیچ هدفونی وجود نداشت. از آنجایی که G8 بر مبنای Quad DAC شرکت ال‌جی تولید شده، هیچ مشکلی با اتصال به انواع هدفون‌های مختلف نخواهد داشت، پس از این بابت خیالتان جمع باشد.

عمر باتری و شارژ دستگاه

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

گوشی هوشمند LG G8 با افتخار می‌تواند امتیاز ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه را در بنچمارک بدست آورد. البته این مقدار یک رکورد محسوب نمی‌شود اما اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، G8 در صورت استفاده معمول می‌تواند تا چند روز بعد از یک شارژ کامل دوام آورد. ما در تجربه‌ای که با این دستگاه داشتیم، توانست یک روز و نیم دوام آورد، همه اینها با وجود گوش دادن مداوم یک روزه به موسیقی، ۳۰ دقیقه اجرای بازی‌های سبک و تماشای ویدیوهای آنلاین یوتیوب رقم خورده است. خاموش کردن حالت همیشه‌روشن صفحه نمایش می‌تواند ظرفیت بیش‌تری از باتری را ذخیره کند. در مجموع، عمر باتری گوشی هوشمند G8 بسیار چشم‌گیر است و لازم نیست نگران کمبود ظرفیت باتری باشید، مگر اینکه بخواهید کل روز را صرف بازی‌کردن با آن کنید.

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

شارژ بی‌سیم نیز در LG G8 به خوبی پشتیبانی شده است. اگر بخواهید گوشی هوشمند خود را با استفاده از آداپتور درون جعبه شارژ کنید، چیزی حدود ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه طول خواهد کشید تا مقدار شارژ به ۱۰۰ درصد برسد که آنقدرها هم کند نیست.

جمع‌بندی

گوشی هوشمند LG G8 با قیمت ۸۵۰ دلار خرده‌فروشی‌ها پیشنهاد خوبی نخواهد بود. این مقدار هزینه چیزی در حدود قیمت Galaxy S10 با امکانات مشابه است. نقاط قوت زیادی نیز در این پرچم‌دار سامسونگ موجود است که آن را متمایز ساخته: به عنوان مثال، مجموعه‌ی بیش‌تری از دوربین‌ای چندمنظوره را به خود اختصاص داده است، رابط کاربری روان‌تری دارد و مطمئنا کیفیت صدای بلندگوهای آن شفاف‌تر از LG G8 خواهد بود.

بررسی تخصصی LG G8 ThinQ - تکفارس 

با این حال، گوشی هوشمند LG G8 هم‌اکنون با قیمت ۶۰۰ دلار به بازار عرضه خواهد شد که به طور قابل ملاحظه‌ای از پرچم‌دار سامسونگ کم‌تر است. این هزینه در ازای امکاناتی که برای شما فراهم می‌کند بسیار چشم‌گیر است. بدنه و صفحه‌نمایش زیبا، جدیدترین سیستم‌عامل اندروید، وجود تراشه پرقدرت Snapdragon 855 و مجموعه‌ای از دوربین‌های توانمند باعث شده‌اند تا ارزش این گوشی هوشمند بسیار بیش‌تر از هزینه کاربر باشد. از طرفی نیز خوشحالیم که شرکت ال جی از فناوری تشخیص چهره در کنار حسگر اثر انگشت بهره برده است. حسگر اثرانگشت درون‌صفحه با اینکه جالب و خیره‌کننده است اما هم‌اکنون عملکرد حسگرهای بیرون‌صفحه را ندارند.

چیزی که در مورد گوشی هوشمند LG G8 هنوز مبهم باقی مانده، تصمیم شرکت ال‌جی در استفاده زودهنگام از تکنولوژی‌های نوظهور شناسه دست و ژست‌های کنترلی است. هم‌اکنون هر دو قابلیت کمی نیمه‌پخته و ناقص به نظر می‌رسند و استفاده از آن‌ها امری غیرضروری بود. البته نا گفته نماند که شاید تبلیغات سنگین و اثرات آن بر روی سطح انتظارات کاربران باعث استفاده از این ویژگی‌ها شده است.

به طور خلاصه، گوشی هوشمند LG G8 یک دستگاه نجیب اندرویدی است که قیمت نسبتا مناسبی را نیز به دوش می‌کشد، پس امکانات زیاد آن قطعا ارزش نادیده گرفتن نکات منفی را خواهد داشت.

نقاط قوت

  • کیفیت عالی دوربین زاویه‌گسترده
  • ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌ساز داخلی
  • عملکرد خوب حسگر تشخیص چهره
  • گوشی هوشمندی ارزان با وجود برخورداری از سریع‌ترین پردازنده در میان گوشی‌های اندروید

نقاط منفی

  • عملکرد ضعیف ابزار شناسه دست و ژست‌های کنترلی
  • تأخیر لحظه‌ای در عملکرد رابط‌کاربری
  • طراحی مرسوم بدنه

شما در مورد نوکیا LG G8 ThinQ چه فکر می‌کنید؟ آیا ال جی با این پرچمدار می‌تواند جایگاه خود را در صنعت گوشی‌های هوشمند حفظ کند؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

اگر چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تکفارس پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه ما آماده شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.