بررسی اولیه لپ تاپ MateBook X Pro هوآوی - تکفارس 
بررسی اولیه لپ تاپ MateBook X Pro هوآوی - تکفارس 

بررسی اولیه لپ تاپ MateBook X Pro هوآوی

بررسی اولیه لپ تاپ MateBook X Pro هوآوی - تکفارس 

نقاط قوت :

  • صفحه کلید و تاچ‌پد مناسب
  • اولین لپ‌تاپ مجهز به کارت گرافیک MX250
  • صفحه‌نمایش گسترده و بدون حاشیه
  • بدنه با کیفیت و یکپارچه

نقاط ضعف :

  • دوربین وب‌کم ضعیف

نام شرکت هوآوی معمولا در صنعت گوشی‌های هوشمند خود را نشان داده است. اما عرضه MateBook X Pro  توسط این تولیدکننده باعث ایجاد سروصدای زیادی در صنایع کامپیوتری شده است. یکی از مشخصه‌های این مدل از لپ‌تاپ‌های هوآوی، دوربین وبکم آن است. وبکم این محصول بر روی کیبرد قرار گرفته است که تاکنون در هیچ لپ‌تاپ مشابهی شاهد این ویژگی نبوده‌ایم.

محصول MateBook X Pro با پردازنده ۱۴ نانومتری Whiskey Lake اینتل، نسبت ابعاد ۳:۲ صفحه‌نمایش و بدنه‌ای زیبای خود آماده عرضه در سال ۲۰۱۹ است. لپ‌تاپ MateBook X Pro درکنار کارت‌گرافیک جدید MX250 ، تمام تلاش خود را کرده است تا علمکرد بهتری را نسبت به مدل‌های پیشین خود به نمایش بگذارد. در این مقاله زمانی را صرف نقد و بررسی اولیه این محصول کرده‌ایم. با تکفارس همراه باشید.

صفحه‌نمایشی روشن، گسترده و مناسب برای وبگردی

به طور معمول بیش‌تر لپ‌تاپ‌های موجود در بازار از نسبت ابعاد ۱۶:۹ در صفحه‌نمایش برخوردار هستند، اما این استاندارد در چند سال اخیر تغییر بسیاری یافته است. به عنوان مثال مک‌بوک‌ پرو با نسبت ابعاد ۱۶:۱۰ عرضه شده و یا از طرف دیگر، Surface Book 2 از اندازه ۳:۲ در صفحه‌نمایش خود بهره برده است. و حالا لپ‌تاپ MateBook X Pro نیز در نظردارد تا این روند را طی کند.

اگرچه صفحه‌نمایش، ظاهر مدل‌های پیشین خود را حفظ کرده است اما زیبایی آن حس خوبی را به کاربر القا می‌سازد. به عنوان نمونه بازکردن چندین صفحه مرورگر Microsoft Edge در این لپ‌تاپ، وسعت دید گسترده‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از طرف دیگر، وضوح ۳,۰۰۰ x 2,000 و صفحه‌نمایش ۱۳٫۹ اینچی لپ‌تاپ باعث شده تا متون صفحات وب در تمام نقاط صفحه‌نمایش بسیار شفاف و خوانا نمایش داده شوند.

بررسی اولیه لپ تاپ MateBook X Pro هوآوی - تکفارس 

روشنایی صفحه‌نمایش نیز با درجه درخشندگی ۴۵۰ بسیار خیره‌کننده است. به‌طوری که در زمان وبگردی حتی لازم نیست مقدار آن را به کم‌تر از ۲۰ درصد کاهش دهید. پنل صفحه‌نمایش از مدل سال گذشته MateBook X Pro به ارث رسیده است و نسبت کنتراست را به ۱,۲۴۰:۱ می‌رساند که در مقایسه با دیگر رقیبان هم‌رده بسیار مناسب است.

هوآوی همچنین عنوان کرده است که صفحه‌نمایش ۹۱ درصد بدنه را تشکیل می‌دهد. این بدین معناست که قاب‌ صفحه‌نمایش در MateBook X Pro بسیار باریک طراحی شده‌اند. زمانی که مرورگر وب و یک برنامه ویندوز ۱۰ همزمان اجرا شوند، صفحه‌نمایش کمی بزرگتر از حد معمول خود به نظر خواهد رسید. البته اندازه‌های دقیقی برای سنجش این صفحه‌نمایش منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد که با محصول XPS 13 شرکت Dell برابر باشد.

صفحه‌نمایش MateBook X Pro مانند دیگر مدل‌های سری میت‌بوک پرو از لمس پشتیبانی می‌کند. از این رو، قاب نگهدارنده صفحه‌نمایش به نوعی طراحی شده است تا در حین پیمایش با لمس، تکان زیادی را به دستگاه وارد نسازد. در مدل امسال MateBook X Pro قابلیت جدیدی نیز برای ضبط صفحه‌نمایش قرار داده شده است که می‌تواند مفید باشد. برای فعال‌سازی این قابلیت کافیست سه انگشت خود را از بالا به سمت پایین صفحه‌نمایش بکشید تا امکان ضبط، ویرایش و عکس‌برداری از صفحه‌نمایش فراهم شود. ما این قابلیت را چندین بار در موقعیت‌های مختلف امتحان کردیم و هربار عملکرد سریع و بدون تاخیری را شاهد بودیم.

همه این قابلیت‌ها تحت تأثیر نرم‌افزار Huawei Share 3.0 هستند، از این رو گوشی‌های اندروید همگام‌سازی خوبی با این لپ‌تاپ خواهند داشت. اگرچه امکان بررسی عملکرد این قابلیت برای ما وجود نداشت اما طبق دموی منتشر شده از شرکت هوآوی، تجربه‌ای جدید را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد. همچنین گفته شده که فعلا این قابلیت تنها با گوشی‌های ساخت هوآوی عمل خواهد کرد. با استفاده از این قابلیت می‌توانید تنها با لمس یک گزینه در لپ‌تاپ تمام عکس‌های خود را میانMateBook  و گوشی هوشمند خود جابه‌جا و یا با تکان دادن گوشی اندروید، شروع به ضبط صفحه‌نمایش لپ‌تاپ کنید. همچنین قابلیتی برای اشتراک‌گذاری کلیپ‌برد وجود در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. این ویژگی که با استفاده از NFC اجرامی‌شود، باعث همگام‌سازی سریع و بهتر میان دستگاه‌ها خواهد شد و عملکردی مانند همگام‌سازی میان مک‌بوک و آیفون را در اختیار می‌گذارد. البته این قابلیت در مدل‌های قابل عرضه در آمریکا وجود نخواهد داشت.

بدنه‌ای یکپارچه و صیقلی

لپ‌تاپ MateBook X Pro با الهام گرفتن از تولیدات مک‌بوک‌های اپل از بدنه‌ای باکیفیت و یکپارچه برخوردار است. این محصول در قالب دو طیف رنگی خاکستری و نقره‌ای عرضه خواهد شد. تاکنون شرکت هوآوی خبری از عرضه بدنه طلایی رنگ برای این لپ‌تاپ نداده است،اما با این حال رنگ‌بندی محصول به خوبی انتخاب شده است. رنگ نقره‌ای بدنه شباهت بسیار زیادی به تولیدات اپل دارد اما نسبت به رنگ‌بندی نقره‌ای مک‌بوک‌ها کمی تاریک‌تر است. مواد استفاده شده در بدنه نیز بسیار باکیفیت است که حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. همچنین هوآوی نام برند را در درب دستگاه تغییر داده که علاوه لوگوی این شرکت، نام هوآوی نیز در کنار آن درج شده است.

بررسی اولیه لپ تاپ MateBook X Pro هوآوی - تکفارس 

درحالی که ایده طراحی بخش‌های کیبرد و تاچ‌پد MateBook X Pro از مک‌بوک پرو گرفته شده است، دکمه‌های کیبرد آن نسبت به مدل MateBook 13 کمی بالاتر از بدنه لپ‌تاپ ساخته شده‌اند تا حس بهتری را در تایپ‌کردن القا کنند. ما برای بررسی این قابلیت نرم‌افزار Sticky notes مایکروسافت را اجرا کردیم. همچنین وجود فاصله ۱٫۲ میلی‌متری میان هر دکمه باعث می‌شود تا اشتباهات تایپی به حداقل میزان خود برسند. از این رو انگشتان به راحتی میان دکمه‌ها جابه‌جا شده و نوشتن را لذت‌بخش می‌سازند.

پدلمسی MateBook X Pro نیز با اندازه گسترده‌ خود تجربه مشابهی خواهد داشت. این بخش به طور قابل ملاحظه‌ای از تمام لپ‌تاپ‌های تحت ویندوز بزرگ‌تر ساخته شده است و تقریبا محدوده‌ای هم‌اندازه پدلمسی مک‌بوک را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. کلیک‌ها پاسخ خوبی را منتقل خواهند کرد. همچنین حسگر اثرانگشتی در بالای دکمه پاور قرار گرفته است تا ورود و خروج شما را با استفاده از نرم‌افزار Windows Hello ایمن سازد.

خوشبختانه، با وجود بدنه یکپارچه این محصول، هیچکدام از قطعات تضعیف نشده‌اند. لپ‌تاپ MateBook X Pro به دو درگاه USB-C و یک درگاه USB-A 2.0 مجهز است. همچنین ورودی تاندربالت ۳ نیز برای اتصال مانیتورهای ۴K و کارت‌گرافیک‌های خارجی دیده می‌شود. وجود درگاه USB-A می‌تواند یک نکته مثبت در لپ‌تاپ MateBook X Pro باشد تا نیاز کاربر به هرگونه دانگل و مبدل اضافی را رفع نماید.

کارت گرافیک جدید و افزایش قدرت پردازنده

یکی از ادعاهای افتخارآمیز شرکت هوآوی، افزایش قدرت و سرعت عملکرد MateBook X Pro با استفاده از پردازنده‌های Whiskey Lake اینتل است. این دسته از پردازنده‌ها در بسیاری از لپ‌تاپ‌های امروزی دیده می‌شوند. به عنوان مثال لپ‌تاپ Dell XPS 13 توانست در بنچمارک Geekbench 4 تا ۸ درصد افزایش قدرت را به نسبت تراشه‌های نسل قبل اینتل دریافت کند. اگر این موضوع برای دیگر محصولات نیز صحت داشته باشد، انتظار داریم پردازنده Core i7-8550U لپ‌تاپ MateBook X Pro عملکردی سریع‌تر را نسبت به مدل سال گذشته به نمایش بگذارد.

البته در این مورد باید بررسی‌های زیادی انجام شود، با این حال انتظار نتایج مثبتی از پردازنده Core i7-8565U اینتل داریم. در بررسی‌های اولیه‌ای که بر روی پردازنده لپ‌تاپ MateBook X Pro انجام دادیم، تعداد ۲۰ برگه در مرورگر Microsoft Edge را باز کردیم و هیچگونه تاخیری در عملکرد دستگاه احساس نشد. همچنین یوتیوب و دیگر وب‌سایت‌های سنگین نیز به راحتی بارگذاری شدند.

بررسی اولیه لپ تاپ MateBook X Pro هوآوی - تکفارس 

اما هوآوی برگ برنده‌ای نیز در آستین خود دارد. این شرکت کارت گرافیک لپ‌تاپ را از مدل MX150 سال گذشته به Nvidia MX250 ارتقا داده است که ۲ گیگابایت حافظه را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. این کارت گرافیک جدید تاکنون درهیچ‌یک از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار عرضه نشده است و طبیعتا باید برای بررسی قدرت گرافیکی این قطعه تا زمان عرضه MateBook X Pro صبر کنیم. اما شرکت هوآوی ادعا می‌کندکه این کارت گرافیک تا ۲٫۵ برابر قدرتمندتر از پردازنده‌های گرافیکی مجتمع و سرعت عملکرد آن ۵ تا ۱۰ درصد بیش‌تر از مدل MX150 خواهد بود.

با این حال، کارت گرافیک پیشین MX150 با هدف اجرای روان بازی‌ها ساخته شده است. زمانی که این تراشه را در MateBook 13 مورد بررسی قرار دادیم، توانست میزان ۶۰ فریم‌برثانیه را در بازی Fortnite کسب کند. از این رو هر بهبودی در این عملکرد می‌تواند نتیجه مثبتی را داشته باشد تا شاید MateBook X Pro بتواند به دنیای لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیز وارد شود.

شرکت هوآوی علاوه بر تغییر پردازنده لپ‌تاپ به نسل Whiskey Lake اینتل، نوع اتصالات مادربرد دستگاه را نیز تغییرداده است. این شرکت با توجه به سرعت ۸۶۷ مگابایت بر ثانیه در مک‌بوک پرو، ادعاکرده است که سرعت انتقال داده توسط وای‌فای MateBook X Pro را به ۱,۷۳۳ مگابایت بر ثانیه رسانده است که به نوبه خود می‌تواند یک رکورد محسوب شود.

دوربین وبکم

در آخر، نمی‌توان از وبکم MateBook X Pro غفلت کرد. این دوربین درست مانند مدل پیشین خود بر روی کیبرد لپ‌تاپ جای‌گذاری شده است. نحوه بازو بسته شدن وبکم بسیار شیک است و به نوعی می‌تواند باعث افزایش امنیت دستگاه شود اما کیفیت دوربین آن در مقایسه با دیگر لپ‌تاپ‌های هم‌رده چنگی به دل نخواهد زد. زاویه دوربین کمی پایین‌تر از حد معمول است و هنگام تایپ نیم‌نگاهی به انگشتان شما خواهد داشت. کیفیت ضبط آن نیز حتی کم‌تر از لپ‌تاپ‌های قدیمی XPS 13 است.

بررسی اولیه لپ تاپ MateBook X Pro هوآوی - تکفارس 

هوآوی تاکنون قیمتی برای MateBook X Pro اعلام نکرده است اما قرار است که در ماه اردیبهشت ۱۳۹۸ (مِی ۲۰۱۹) به بازار آمریکا عرضه شود. مدل قبلی این محصول با قیمت ۱,۲۰۰ دلار در فروشگاه مایکروسافت به فروش می‌رفت، از این رو انتظار داریم لپ‌تاپ MateBook X Pro نیز با بهایی مشابه عرضه شود.

نظر شما کاربران تکفارس در مورد بررسی اولیه لپ‌تاپ MateBook X Pro چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تکفارس پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه آماده شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید