نقد و بررسی Galaxy Watch Active - تکفارس 
نقد و بررسی Galaxy Watch Active - تکفارس 

نقد و بررسی Galaxy Watch Active

میر مهدی حامی
۱۵ فروردین ۱۳۹۸ - 20:00
نقد و بررسی Galaxy Watch Active - تکفارس 

اگر شما به دنبال یک ساعت هوشمند کوچک و سبک هستید که جلوه بهتری از دست‌بندهای ورزشی تناسب اندام داشته باشد، گلکسی واچ اکتیو سامسونگ گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

گلکسی واچ اکتیو با قیمت گذاری مناسب ۲۰۰ دلاری خود قادر است تا با هر دو گوشی اندروید و آیفون کار کند، در واقع این قیمت نصف هزینه اپل واچ و همچنین بسیار ارزان‌تر از ساعت‌های دیگر سامسونگ است، اما کماکان نمایشگری زیبا، بدنه فلزی و حسگر ضربان قلب، GPS و ردیابی حرکات تمرینی و خواب را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورد.

سامسونگ حتی قول داده است که گلکسی واچ اکتیو اولین ساعت این شرکت باشد که شما را قادر به اندازه گیری فشار خون خواهد کرد. (البته این ویژگی دیرتر عرضه خواهد شد و هنوز موجود نیست).

بنابراین این سوال مطرح است که آیا گلکسی واچ اکتیو ارزش خرید را دارد؟ و آیا هیچ مشکلی پنهانی وجود ندارد؟ ما هفته گذشته را با این ساعت گذرانده‌ایم و وقت آن رسیده که تجربیاتمان را در اختیار شما قرار داهیم. در ادامه با نقد و بررسی گلکسی واچ اکتیو با تکفارس همراه باشید.

[divider][/divider]

مشخصات:

  • صفحه نمایش ۱٫۱ اینچ ۳۶۰ در ۳۶۰ پیکسل AMOLED (اندازه ساعت ۴۰ میلی متری)، گوریلا گلس ۳
  • پردازنده دو هسته‌ای اگزینوس ۹۱۱۰
  • رم ۷۶۸ مگابایتی، فضای ذخیره سازی ۴ گیگابایت
  • باتری ۲۳۰mAh
  • سیستم عامل تایزن ۴
  • گواهی IP68، MIL-STD-810G، مقاومت در برابر نفوذ آب ۵ATM
  • پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
  • بلوتوث ۴٫۲، Wi-Fi b/g /n، NFC  و A-GPS
  • ۴ رنگ: نقره‌ای، مشکی، گل رز و سبز دریایی
  • قیمت: ۲۰۰ دلار/ ۲۵۰ یورو

[divider][/divider]

اندازه

نقد و بررسی Galaxy Watch Active - تکفارس 

اولین چیزی که باید در مورد گلکسی واچ اکتیو بدانید این است که با یک ساعت کوچک طرف هستید!

تا کنون شاهد موفقیت بسیاری از ساعت‌های هوشمند بزرگ بوده‌ایم اما تعداد کمی از ساعت‌ها کوچک قادر به ارائه عملکردی مناسب بوده‌اند، بنابراین این اندازه قطعا همان چیزی است که بسیاری از کاربرانی که احساس نادیده گرفته شدن توسط شرکت‌ها را داشته‌اند، از آن قدردانی خواهند کرد.

این ساعت دارای یک صفحه نمایش ۱٫۱ اینچ است، در حالی که اندازه واچ فیس آن ۴۰ میلی متر است. این ساعت در مچ‌های کوچک‌تر جلوه جذاب‌تری دارد و همچنین برای بسیاری از زنان مناسب خواهد بود، اما احتمالا قرار گیری آن روی مچ دست بزرگ چندان جالب نباشد.

بندها

گلکسی واچ اکتیو همراه با یک بند سیلیکونی ورزشی در جعبه که در سایزهای کوچک و بزرگ وجود دارد، عرضه می‌شود. اگر شما بند ورزشی اپل واچ را دیده باشید، فورا متوجه شباهت‌ها خواهید شد: طراحی حلقه، جنس سیلیکونی نرم، حسی کاملا مشابه را القا و همچنین احساس راحتی در هنگام استفاده را به ارمغان می‌آورد. با این حال، سگک آن از نوع سنتی بوده که البته احساس کاملا مناسبی را ایجاد می‌کند، علاوه ب این جنس آن از فلز بوده و بسیار محکم است.

خبر خوب این است که شما در این ساعت یک سیستم اختصاصی برای تعویض بندها ندارید و به جای آن شما از سیستم سریع کلاسیک بهره خواهید برد که نظر ما را به خود جلب کرده و به شما این امکان را می دهد که بند را به راحتی در عرض چند ثانیه تعویض کنید. اندازه بند نیز ۲۰mm است.

در حقیقت، تعویض بند ورزشی سیلیکونی با یک بند چرمی جذاب اولین کاری بود که ما انجام دادیم، و این کار می‌تواند بلافاصله این ساعت را بسیار زیباتر و مناسب‌تر برای محیط کسب و کار شما کند. مسلما این ساعتی نخواهد بود که جلوه‌ای همانند ساعت‌های لوکس داشته باشد، اما با یک بند مناسب، می‌تواند چه در باشگاه و چه در دفتر کارتان ظاهری مناسب داشته باشد.

صفحه نمایش (با قابلیت نمایشگر همیشه روشن)

نقد و بررسی Galaxy Watch Active - تکفارس 

نیاز است که چند کلمه در مورد صفحه نمایش گلکسی واچ اکتیو صحبت کنیم. این گجت دارای یک صفحه نمایش ۱٫۱ اینچی AMOLED با رزولوشن ۳۶۰ × ۳۶۰ پیکسل و شیشه محافظ گوریلا گلس ۳ است. با این حال، موردی که در اینجا ذکر نشده، حس آن است و از آنجا که صفحه نمایش به خوبی جایگذاری شده است، کشیدن روی آن بسیار راحت و با حسی خوب است. میزان روشنایی نمایشگر در زیر نور نیز کاملا مناسب است و در نهایت، ویژگی نمایشگر همیشه روشن نیز در دسترس است که بطور پیوسته و بدون نیاز به تکان دادن دست، زمان را برای کاربران به نمایش در خواهد آورد.

البته لازم به ذکر است که یک حاشیه بزرگ در اطراف صفحه نمایش وجود دارد، که باعث می‌شود که صفحه نمایش حتی از آنچه که هست نیز کوچکتر به نظر برسد، اما بعد از چند روز استفاده به آن عادت خواهید کرد و متوجه این موضوع نخواهید شد.

تایزن و قاب چرخشی حذف شده

نقد و بررسی Galaxy Watch Active - تکفارس 

گلکسی واچ اکتیو نیز همانند دیگر ساعت‌های هوشمند سامسونگ بر پایه پلتفرم تایزن خود سامسونگ اجرا می‌شود. با این حال، بر خلاف دیگر ساعت‌های سامسونگ، این گجت از قاب چرخشی که برای پیمایش در منوها استفاده می‌شود بهره نمی‌برد. بدین ترتیب و با توجه به اندازه کوچک صفحه نمایش، پروسه انتخاب یک برنامه در منو این گجت می‌تواند کاملا دشوار باشد.

البته در عین حال این سوال نیز مطرح است که مگر کاربران چقدر در ساعت‌های هوشمندشان از برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنند؟ در واقع بسیاری از کاربران تنها برای مطلع شدن از زمان یا یک جابجایی سریع بین صفحات برای پاکسازی اعلان‌ها و یا بررسی آب و هوا از ساعت خود استفاده می‌کنند. بنابراین اگرچه که گلکسی واچ اکتیو دارای راحتی استفاده ساعت‌های دیگر سامسونگ با یک قاب متحرک نیست، اما مسلما مشکلی را نیز برای کاربران به وجود نخواهد آورد.

برنامه‌ها

یکی نقاط ضعف تایزن که اغلب در مورد آن می‌شنویم این است که فروشگاه برنامه‌های بزرگی مانند فروشگاه اپل واچ و یا حتی ساعت‌هایی با سیستم عامل Google Wear ندارد.

و این موضوع کاملا درست است، اما برنامه‌های بسیار ضروری که اکثر مردم به آن نیاز دارند در ای سیستم عامل نیز وجود دارد: شما قادر به دریافت Spotify برای موسیقی‌های خود هستید، Strava، Endomondo و Map My Run نیز برای دوندگان و دوچرخه سواران وجود دارد و همچنین برنامه‌هایی مانند My Fitness Pal و Swim.com، بنابراین نیازهای اولیه شما پوشش داده خواهد شد.

هپتیک: عملکردی نه چندان مناسب

کی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم برای یک ساعت هوشمند، ویبره و لرزش‌های کوچکی است که به عنوان یادآوری برای انجام کاری یا اعلام دریافت اعلان برای نگاهی سریع به ساعت است. بازخورد لمسی!

خب، این عملکرد در گلکسی واچ اکتیو خیلی عالی نیست، مخصوصا اگر قبلا از اپل واچ استفاده کرده باشید. در برخلاف بازخوردهای لمسی مناسبی که که شما با موتور Taptic Engine اپل دریافت می‌کنید، در این ساعت شاهد دریافت ارتعاش‌های خشن و بسیار متمایز هستیم. در واقع گلکسی واچ اکتیو نیز این کار را انجام می‌دهد، اما هیچ پالایشی وجود نداشته و این به نظر ما بخش مهمی از ارتباط بین ساعت هوشمند و کاربر است که گلکسی واچ اکتیو فاقد آن است.

ردیابی فعالیت‌های ورزشی

نقد و بررسی Galaxy Watch Active - تکفارس 

گلکسی واچ اکتیو همانطور که از نامش پیداست حکایت از یک شیوه زندگی فعال و پرتحرک دارد، بنابراین در واقع یک کمکی عالی برای تمرینات شماست.

یکی از ویژگی‌هایی اصلی این گجت، ردیاب تمرین خودکار است. این کار بسیار بهتر از اپل واچ انجام می‌شود، زیرا هر بار که شما یک پیاده روی سریع را برای ۱۰ دقیقه انجام دهید، به طور خودکار آن را در تمرینات شما ثبت می‌کند، در حالی که در ساعت اپل برای این مورد نیاز خواهید داشت که به صورت دستی ضبط حرکات خود را فعال کنید. (گجت پوشیدنی اپل دارای ردیابی تمرین خودکار است، اما این ویژگی تنها برای ضبط تمرینات طولانی عمل می‌کند).

گلکسی واچ اکتیو برای دوندگان بسیار مفید خواهد بود زیرا شما از ردیابی دقیق و GPS بهره خواهدی برد، بنابراین می‌توانید دویدن خود را بر روی نقشه حتی در مناطق شهری و مناطق پرجمعیت نیز ضبط کنید، عملکرد GPS نیز بسیار خوب است.

با مقاومت آب ۵ATM، شما همچنین می‌توانید گلکسی واچ اکتیو را در استخر نیز استفاده کرده و آمار دقیقی را از شنای خود دریافت کنید.

لیست تمام تمرین ‌ای پشتیبانی شده توسط این ساعت شامل: پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا، تردمیل، دوچرخه ورزشی، ماشین‌های وزن و غیره می‌شود.

یک دسته دیگر که می‌توند بسیار جالب توجه باشد نیز این است که شما می‌توانید تمرینات تناسب اندام خود را نیز در اینجا پیدا کنید: دمبل، پرس سینه، ددلیفت و هر چیز دیگری را می‌توان به صورت جداگانه انتخاب و ردیابی کرد، که واقعا جالب است.

ردیاب خواب

نقد و بررسی Galaxy Watch Active - تکفارس از آنجاکه این ساعت به مدت دو روز با یک بار شارژ دوام می‌اورد، شما همچنین ردیابی خواب را نیز به صورت خودکار دریافت خواهید کرد.

من یکی از آن افرادی هستم که دوست ندارم در حال خواب چیزی مانند ساعت در دستانم باشد، اما برای انجام این نقد و بررسی چند شب را با گلکسی واچ در دستانم خوابیدم که بسیار سبک و راحت بود و مطمئنا تجربه بسیار بهتری نسبت به سایر ساعت‌های هوشمند بزرگتر را برای من به ارمغان آورد.

نتایجی که دریافت می‌کنید عبارتند از خلاصه‌ای از زمان‌هایی که شما در خواب عمیق، در خواب سبک و خواب REM (زمان واقعی خواب) هستید. ردیابی خواب من کاملا دقیق و جالب به نظر می‌رسید. دسترسی به این اطلاعات کمک خواهد کرد تا شیوه خواب خود را کنترل و در صورت نیاز اصلاح کنیم.

شما همچنین دارای یک استرس سنج و دوره‌های آموزش تنفس خواهید بود. اکثر مردم به صورت روزانه مدیتیشن نمی‌کنند، اما زمانی که احساس تنش کنید، استفاده از این دوره‌ها بسیار کارساز خواهتد بود، بنابراین خوشحالیم که این ویژگی‌ها در گلکسی واچ اکتیو وجود دارند. مجددا تنها نکته منفی که در این مورد وجود دارد این است که لرزشی که قرار است شما را در مورد زمان و چگونگی تنفس عمیق راهنمایی کند بسیار ضعیف است.

عمر باتری

گلکسی واچ اکتیو قادر است تا یک تجربه استفاده ۲ روزه را برای شما به ارمغان بیاورد. بدین صورت که اگر شما یک روز کامل آن را بپوشید، با آن بخوابید و یک روز دیگر نیز مجددا آن را بپوشید، باتری آن هنوز هم تا زمانی که پس از کار به خانه برگردید برای شما جوابگو خواهد بود. البته، اگر شما یک ساعت با GPS کار کنید و در همان روز در سالن بدنسازی تکرار کنید، ممکن است این میزان از بازدهی را نداشته باشید، اما برای میانگین روزانه، این ساعت یک تجربه ۲ روزه از باتری را ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید این ساعت را به دو شکل شارژ کنید. یکی استفاده از گزینه شارژر مغناطیسی است که در جعبه موجود است. با این روش شارژ کامل ساعت حدود دو ساعت طول خواهد کشید (رسیدن شارژ تا ۶۰٪ در یک ساعت).

روش دیگر جذاب‌ترین روش اسن: اگر شما یک تلفن همراه با قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس مانند سری جدید کهکشانی‌های سامسونگ داشته باشید، می‌توانید این گزینه را فعال کرده و ساعت را در پشت گوشی خود بگذارید تا شروع به شارژ شدن کند. جالب است، نه؟ از لحاظ تئوری بله، اما در واقع نه خیلی. چراکه اولا، پیدا کردن نقطعه مناسب برای شارژ ساعت چندان آسان نیست و دوم اینکه، هم پشت گوشی و هم ساعت، لغزنده هستند، بنابراین اگر شما در هنگامی که ساعت شما در حال شارژ شدند از این طریق است اعلانی در گوشی خود دریافت کنید، لرزش ایجاد شده از دریافت این اعلان ممکن است ساعت را از نقطه شارژ حرکت داده و روند شارژ را متوقف کند و سوم اینکه آیا شما می‌توانید تلفن خود را بدون دست زدن به آن برای دو ساعت یا بیشتر در طول روز ترک کنید؟؟ بنابراین، اگرچه که این قابلیت گزینه شارژ سریع در مواقع ضروری به شمار می‌رود، اما برای شارژ روزمره این گجت چندان مناسب نخواهد بود.

جمع بندی

آیا تجربه استفاده از گلکسی واچ اکتیو لذت بخش بود؟ بله! این ساعت کوچک، سبک وزن و راحت بوده و برای افرادی با مچ‌های کوچکتر مناسب است.

این ساعت دارای یک صفحه نمایش خوب با قابلیت نمایشگر همیشه روشن است، ردیابی تمرین خودکار نیز وجود دارد و باتری آن نیز با هر بار شارژ حدودا دو روز دوام خواهد داشت، بنابراین شما به راحتی می‌توانید خواب خود را نیز کنترل و ردیابی کنید.

بزرگترین مانع برای ما بازخورد لمسی بود که احساس خوبی نسبت به آن نداشتیم و همچنین نبود قاب چرخشی نیز حس می‌شد، چراکه لمس و پیمایش بین منوهای این ساعت با نمایشگر کوچکش چندان آسان نیست. با این حال، این مورد در استفاده روزمره موضوع مهمی به شمار نمی‌رود.

گلکسی واچ اکتیو تنها ۲۰۰ دلار قیمت دارد و بهتر از یک بند ورزشی به نظر می‌رسد و عملکردی سریعتر از Fitbit Versa را نیز دارا می‌باشد. این ساعت هوشمند، پیشرفته‌ترین و بهترین ساعت ساخته شده نیست، اما مطمئنا با توجه به قیمتش در میان بهترین‌ها جای می‌گیرد.

[divider][/divider]

نکات مثبت

  • کوچک، سبک و راحت

  • تعویض بند آسان

  • ردیابی خودکار فعالیت‌های ورزشی

  • صفحه نمایش شفاف با قابلیت همیشه روشن

  • اندازه گیری دقیق ضربان قلب

  • قیمت عالی

  • سازگاری با اندروید و آیفون

نکات منفی

  • بازخورد لمسی نه چندان خوب

  • حذف شدن قاب چرخشی

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.