بررسی تخصصی Sony Xperia 10 و Sony Xperia 10 Plus - تکفارس 
بررسی تخصصی Sony Xperia 10 و Sony Xperia 10 Plus - تکفارس 

بررسی تخصصی Sony Xperia 10 و Sony Xperia 10 Plus

بررسی تخصصی Sony Xperia 10 و Sony Xperia 10 Plus - تکفارس 

سونی همیشه در زمینه طراحی گوشی‌های هوشمند محافظه‌کار بوده ولی به این عرصه نیز توجه ویژه‌ای داشته چرا که صفحه نمایش‌ها یکی از بخش‌های این دستگاه‌ها هستند. خط تولید اکسپریا پریمیوم از جمله نمونه‌های بارز این خط مشی می‌باشند چرا که اولین و تنها گوشی‌های ۴K این کمپانی ژاپنی با نام آنها شناخته می‌شود.

شاید هم دلیل اینکه کسی از تولید و عرضه گوشی‌هایی نظیر اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس شگفت‌زده نشد همین باشد زیرا نسبت بدنه به تصویر ۲۱:۹ شاید به خودیِ خود جذاب به نظر بیاید ولی کارایی آن‌چنان زیادی ندارد.

حالا و در این بازه زمانی که سونی اکسپریا ۱ به عنوان پرچمدار این کمپانی ژاپنی هنوز به بازار نیامده، شاهد حضور دو محصول میان‌رده این شرکت به نام‌های اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس بوده‌ایم و حالا می‌خواهیم آنها را به صورت تخصصی بررسی نماییم. با تکفارس همراه باشید.

تیزر رسمی سونی اکسپریا ۱۰

تیزر رسمی سونی اکسپریا ۱۰ پلاس

نقاط قوت

      • ظاهر منحصربفرد
      • وجود لنز تله فوتو در اکسپریا ۱۰ پلاس که کمتر در گوشی‌های میان‌رده رخ می‌دهد
      • اسکنر اثر انگشت دقیق
      • نسبت بدنه به تصویر ۲۱:۹ که برای شبکه‌های اجتماعی و حالت تقسیم صفحه نمایش فوق‌العاده است

نقاط ضعف

      • کیفیت رنگ نه چندان مناسب در نمایشگرها
      • حالت بوکه بی‌کیفیت
      • دوام باتری و عملکرد دو دستگاه می‌توانست بهتر باشد
      • ناسازگاری بسیاری از اپلیکیشن‌ها با نسبت بدنه به تصویر ۲۱:۹

طراحی

شاید با نگاه کردن به یکی از این دو گوشی، اولین جمله‌ای که بگویید این باشد “گوشی قد بلندی” است. دلیل این نگرش دو چیز است: ۱) نسبت بدنه به تصویر فوق عریض صفحه نمایش و ۲) پیشانی بلند در هر دو دستگاه. مطمئناً نکته مثبتی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم، نبود ناچ یا بریدگی است که هنگام تماشای فیلم لذت آن را از شما نمی‌گیرد.

نگه داشتن هر دو گوشی مورد بحث ما بسیار راحت است به خصوص این قانون درباره مدل کوچک‌تر یعنی اکسپریا ۱۰ بیشتر صدق می‌کند. باریکی این دو دستگاه سبب شده که گرفتن آنها خیلی آسان شود هرچند اگر کسی که خبر نداشته باشد فکر می‌کند ظاهر جلویی آنها کاملاً صفحه نمایش است. به طور کلی اگر بخواهیم بگوییم که آیا این نمایشگر برای یک گوشی این‌چنینی مناسب است یا خیر بستگی به اپلیکیشنی دارد که از آن استفاده می‌کنید ولی جزئیات بیشتر در این مورد را در ادامه خواهید خواند.

اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس گوشی‌هایی هستند که پوشش پلی کربنات دارند و خودِ سونی آن نوع جنس را پوشش متالیک می‌نامد. رنگ بدنه دو دستگاه مات بوده و اثر انگشت روی آن باقی می‌ماند و همین سبب می‌شود نسبت به گوشی‌های پلاستیکی و شیشه‌ای جنس بهتری داشته باشند و کمتر از دست کاربر لیز بخورند.

شاید شما هم به این مطلب پی برده باشید که سونی به جای قرار دادن اسکنر اثر انگشت در قاب پشتی، این سنسور را به سمت راست فریم محصولاتش منتقل کرده است. ممکن است فکر کنید حسگر نامبرده در دکمه پاور جای گرفته در حالی که اصلاً این‌طور نیست زیرا دقیقاً در وسط چارچوب اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس به کار رفته است. دسترسی به اسکنر اثر انگشت این دو گوشی بسیار راحت است و فرقی نمی‌کند که شما با کدام دستتان آنها را گرفته‌اید. دقت حسگر موجود بالا است و در کمتر از یک ثانیه قفل دستگاه باز می‌شود و تا کنون موردی پیش نیامده که کسی اعتراض کند و بگوید مجبور شده چند بار اثر انگشت خود را روی آن بگذارد.

علی‌رغم اسکنر اثر انگشت که کارایی بسیار خوبی دارد ولی دکمه‌های سخت‌افزاری اصلاً خوب جای‌گیری نکرده‌اند. این دکمه‌ها تقریباً هم سطح با گوشی هستند تا به سختی بتوانیم آنها را لمس کرده یا فشار دهیم. شاید به جرأت بتوانیم بگوییم که تا کنون دکمه‌هایی نبوده که کار کردن با آنها به سختی دکمه‌های محصولات سونی بوده باشد.

گوشیابعادوزن
سونی اکسپریا ۱۰۸٫۴*۶۸*۱۵۶ میلی‌متر۱۶۲ گرم
سونی اکسپریا ۱۰ پلاس۸٫۳*۷۳*۱۶۷ میلی‌متر۱۸۰ گرم

صفحه نمایش

هم اکسپریا ۱۰ و هم اکسپریا ۱۰ پلاس دارای صفحه نمایش‌هایی با رزولوشن ۲۵۲۰*۱۰۸۰ پیکسلی هستند. ابعاد نمایشگر آنها به ترتیب ۶ و ۶٫۵ اینچی است و در هر اینچ به ترتیب ۴۵۷ و ۴۲۲ پیکسل وجود دارد. به عبارت دیگر، هر دو نمایشگر شفاف هستند پس از این بابت نگرانی به دل خود راه ندهید.

وقتی صحبت از کیفیت رنگ و تعادل سفیدی می‌شود، این محصولات سونی چندان تعریفی نیستند چرا که اکسپریا ۱۰ رگه سبز رنگ و اکسپریا ۱۰ پلاس رگه آبی رنگی دارد. حتی با افزودن اسلایدرهای دستی رنگ‌های RGB (قرمز، سبز و آبی) و استفاده از تنظیمات پیشرفته هم نمی‌توانیم در مورد کیفیت رنگ دو گوشی مورد بحث صحبت کنیم.

بررسی تخصصی Sony Xperia 10 و Sony Xperia 10 Plus - تکفارس 

با این حال، کیفیت رنگ قابل‌قبول است به خصوص اینکه اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس دو گوشی میان‌رده به حساب می‌آیند و دارای پنل LCD هستند و رنگ بیش از حد اشباع نخواهد شد. اگر می‌خواهید رنگ‌ها بیش از مقدار مجاز خود دیده شوند، حالتی به نام Super Vivid وجود دارد که این کار را برای شما انجام می‌دهد. در هر صورت مطمئناً پس از مدتی چشمانتان به این نوع صفحه نمایش‌ها عادت خواهد کرد.

پنل‌های به کار رفته در دو محصول میان‌رده سونی شفاف هستند ولی شیشه روی آنها نور را منعکس می‌کند. بدین ترتیب استفاده از اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس در زیر نور خورشید هیچ مشکلی به وجود نخواهد آورد ولی باید کمی چشم خود را ببندید تا به خاطر تابش آفتاب اذیت نشوید. البته پیشنهاد می‌شود در فصل تابستان کلاً از این دو دستگاه در فضای باز استفاده نکنید.

امتیازات و کیفیت صفحه نمایش

بررسی تخصصی Sony Xperia 10 و Sony Xperia 10 Plus - تکفارس 

استفاده از گوشی در حالت نسبت بدنه به تصویر ۲۱:۹

اگر بخواهیم بدون داشتن اطلاعات کافی دلیل استفاده از نمایشگر دارای نسبت بدنه به تصویر ۲۱:۹ توسط سونی را متوجه شویم، شاید نتوانیم بدان دست یابیم ولی به صورت تخصصی باید بگوییم که این نسبت بدنه به تصویر سبب می‌شود وقتی فیلمی را اجرا می‌کنید، تمام محتوای در حال نمایش در همه جای نمایشگر مشاهده شود ولی ممکن است افرادی که از حالت سینمایی در صفحه نمایش‌های ۶ اینچی استفاده می‌کنند زیاد نباشند. باریکی نمایشگر موجود در اکسپریا ۱۰ تقریباً با باریکی صفحه نمایش آیفون ایکس برابر است.

هنگامی که در گوشی فیلمی تماشا نمی‌کنید، برخی اپلیکیشن‌ها هستند که از این نسبت بدنه به تصویر بهره می‌برند که جای‌گیری تمام محتوای آنها در یک موبایل با قد بلند مانند این دستگاه‌ها به شرایطی بستگی دارد.

اکثر اپلیکیشن‌ها که متن دارند مانند فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و واتس‌اپ، معمولاً با این نسبت بدنه به تصویر مشکلی نخواهند داشت بلکه سود نیز خواهند برد زیرا پست‌های بیشتری را به کار نشان خواهند داد هرچند کسی که در حال کار کردن با گوشی است باید برای مشاهده پست‌های بعدی مدام به پایین حرکت کند. قابلیت تقسیم صفحه نمایش یا Split screen هم در این گوشی‌ها کارایی بسیاری خواهد داشت چرا که اپلیکیشن‌های نصف شده محتوای بیشتری نشان خواهند داد.

بررسی تخصصی Sony Xperia 10 و Sony Xperia 10 Plus - تکفارس 

این قضیه طرف دیگری هم دارد یعنی بازی‌هایی هستند که با نسبت بدنه به تصویر ۲۱:۹ سازگاری ندارند و نمی‌توانند از نمایشگر بزرگ‌تر به خوبی بهره ببرند. برای مثال، بازی Brawl Stars در این صفحه نمایش اجرا خواهد شد ولی بازی‌هایی مانند PUBG Mobile و C&C: Rivals نمی‌توانند در نمایشگرهایی که بیش از ۱۹:۹ نسبت بدنه به تصویر دارند اجرا شوند بنابراین در بالا یک نوار مشکی رنگ بزرگ از خود بر جای خواهند گذاشت. به علاوه، محتوای این گیم هم به دلیل کشیده شدن بیش از حد تصویر ظاهر زیبای خود را دست خواهد داد.

مطمئناً برطرف کردن چنین مشکلاتی بستگی به توسعه‌دهندگان دارد که آنها را حل کنند ولی حالا که گوشی‌های هوشمند سونی کم‌کم در حال قدرت‌گیری دوباره هستند باید ما به عنوان مشتریان کمی صبر کنیم. منطقی‌ترین کار آن است که اگر می‌خواهید این دو دستگاه را بخرید، حتماً چک کنید که آیا اکسپریا ۱۰ یا اکسپریا ۱۰ پلاس با اپلیکیشن یا بازی که شما می‌خواهید سازگار است یا خیر.

یک مشکل دیگر با نسبت بدنه به تصویر ۱۹:۹ هنگامی به وجود می‌آید که می‌خواهیم یکی از این دو دستگاه را با یک دست بگیریم زیرا دسترسی به بالای گوشی سخت خواهد بود. حتی انجام این کار با اکسپریا ۱۰ که موبایل خوش‌دست‌تری به حساب می‌آید هم شما را با چالش روبه‌رو خواهد کرد. راهکار سونی به عنوان کمپانی تولیدکننده، افزودن قابلیتی به نام Side Sense است که پیش از این در اکسپریا ایکس زد ۳ هم وجود داشت. جزئیات بیشتر در مورد این ویژگی را در بخش نرم‌افزار خواهیم گفت.

علی‌رغم تمام این مشکلات، وجود دو نمایشگر قد بلند در اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس به دو دلیل لازم است: یکی اینکه کار ما را برای گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی راحت‌تر و البته لذت‌بخش‌تر می‌کند و دوم ظاهر محصولات کمپانی ژاپنی را نسبت به تولیدات کمپانی‌های دیگر متمایز خواهد کرد.

 رابط کاربری و نرم‌افزار

رویه سونی در تولید گوشی‌های هوشمند و به خصوص در قبال رابط کاربری همیشه این‌گونه بوده که سعی کرده خود را با سیستم عامل اندروید زیاد درگیر نکند. به همین دلیل است که می‌بینید ظاهر نرم‌افزاری این محصولات زیاد چیز خاصی ندارد. از طرفی، در گوشی‌های این شرکت ژاپنی، اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده‌ای وجود دارد که از آن جمله می‌توانیم به Xperia News، Xperia PS، Xperia Lounge و Movie Creator اشاره کنیم که معمولاً امکان لغو نصب آنها همیشه فراهم است و زیاد هم دست و پا گیر نیستند.

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، سونی قابلیت Side Sense را در محصولاتش قرار داده که کارایی آن تقریباً با کارکرد Edge Sense موجود در گلکسی‌های سامسونگ یکی است. درست مانند ابتکاری که کمپانی کره‌ای انجام داده، یک لایه بسیار باریک در دو لبه (راست و چپ) اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس به کار رفته است. بر خلاف سامسونگ که شما باید انگشت خود را روی Edge Sense بکشید، در Side Sense سونی باید دو بار ضربه بزنید و تا منوی باز شونده اپلیکیشن‌های دلخواه، میانبرها و گزینه‌های بیشتر استفاده شده را مشاهده کنید. مطمئناً این قابلیت برای گوشی‌هایی که صفحه نمایش بلند دارند کارآمد است ولی باید کمی طول بکشد تا به کار کردن با آن عادت کنید. هنوز کسی نتوانسته دلیل اینکه چرا باید روی کناره‌های صفحه نمایش دو بار ضربه بزنیم را بیابد. شاید سونی دوست نداشته دیگران آن را کمپانی بدانند که از سامسونگ تقلید کرده است. در این بین اما، باز هم کاربر قربانی خودخواهی یک شرکت می‌شود و باید کمی بیشتر سختی بکشد.

سخت‌افزار و عملکرد

اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس از نظر پردازنده تفاوت کوچکی با هم دارند به طوری که به ترتیب از کووالکوم اسنپدراگون ۶۳۰ و کووالکوم اسنپدراگون ۶۳۶ بهره می‌برند. پردازنده اولی با سرعت ۲٫۲ گیگاهرتزی و پردازنده دومی با سرعت ۱٫۸ گیگاهرتزی کارها را به انجام می‌رساند. اما شاید از خودتان بپرسید که چرا تراشه قدرتمندتر کندتر است؟

بررسی تخصصی Sony Xperia 10 و Sony Xperia 10 Plus - تکفارس 

اسنپدراگون ۶۳۶ نسبت به اسنپدراگون ۶۳۰ یک نمونه جدیدتر به شمار می‌رود. به گفته کووالکوم، این تراشه حدود ۴۰ درصد بهره‌وری بیشتری دارد ولی در آزمایش‌های انجام شده، عملکرد متفاوت‌تری داشت. اکسپریا ۱۰ پلاس نسبت به اکسپریا ۱۰ کمی سریع‌تر هست ولی نه آن مقدار که شما فکر می‌کنید.

به همین دلیل ما در سایت تکفارس می‌خواهیم عملکرد هر دو دستگاه را به صورت کلی بررسی نماییم. این دو گوشی در اکثر مواقع نیاز کاربران را برآورده می‌کنند. این را اضافه کنیم که ممکن است در برخی موارد روی یک چیزی ضربه بزنیم و مدتی طول بکشد تا اجرا شود که مطمئناً آزاردهنده است ولی به عنوان گوشی‌های میان‌رده نباید انتظار زیادی از این دو دستگاه داشته باشیم. به علاوه، بازی‌های سنگین هم در اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس به خوبی بالا نمی‌آیند و معمولاً کیفیت تصاویرشان کاهش یافته و گرافیک آنها کم می‌شود.

این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ کدام از دستگاه‌های مورد بحث گوشی گیمینگ نیستند و برای کسانی که می‌خواهند کارهای روزمره عادی را انجام دهند کافی خواهند بود هرچند در این بین برخی مواقع با کندی سرعت نیز مواجه خواهید شد.

دوربین

اگرچه تا کنون اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس از همه نظر تقریباً شبیه هم بوده‌اند ولی دوربین این دو دستگاه در کمال تعجب با یک‌دیگر متفاوت است که این فرق نه تنها در مشخصات فنی بلکه در عملکرد آنها نیز مشهود است. اکسپریا ۱۰ دارای دوربین اصلی دوگانه با لنزهای ۱۳ مگاپیکسلی (اصلی) با دریچه دیافراگم f/2.0 و ۵ مگاپیکسلی (ثانویه) برای تشخیص عمق است. در سمت دیگر، اکسپریا ۱۰ پلاس یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی (اصلی) با دریچه دیافراگم f/1.8 و یک سنسور ۸ مگاپیکسلی (ثانویه) تله فوتو برای تصاویر پرتره دارد.

در زمینه کیفیت تصاویر، این دو دستگاه تفاوت محسوسی با هم دارند ولی نمی‌توانیم خروجی آنها را خیلی خوب بدانیم.

بررسی تخصصی Sony Xperia 10 و Sony Xperia 10 Plus - تکفارس 

وقتی با اکسپریا ۱۰ در روز آفتابی اقدام به عکسبرداری می‌کنید، تقریباً همه چیز به صورت دقیق و کامل در تصویر مشاهده می‌شود. البته رنج دینامیک در لبه سوژه‌ها چندان خوب نیست، سایه‌ها تیرگی نسبتاً زیادی دارند و جاهایی که پرنورتر است هم بیش از حد درخشان به نظر می‌رسند. لازم به ذکر است که چنان‌چه روی یک عکس زوم کردید، از وجود جزئیات متعدد سوژه شگفت‌زده خواهید شد.

در فضاهای بسته و زیر نور مصنوعی، دوربین افت شدیدی می‌کند. رنگ‌ها بیش از حد اشباع شده به نظر می‌آیند و به اطراف کشیده خواهند شد و نبود سیستم ثابت‌سازی تصاویر یعنی خروجی کار شما یک عکس تار خواهد بود زیرا شاتر اجازه می‌دهد نور بیشتری وارد لنز شود.

در اکسپریا ۱۰ پلاس دریچه دیافراگم به مراتب وسیع‌تری داریم که به پس‌زمینه، ظاهر بوکه جذابی می‌دهد به خصوص وقتی در حال عکسبرداری از نمای نزدیک هستید. از نظر کیفیت رنگ، این دستگاه با برادر کوچک‌تر خود تقریباً یکسان است ولی رنج دینامیک بهتری دارد. این گوشی جزئیات را مانند اکسپریا ۱۰ ضبط نمی‌کند. در فضاهای بسته و زیر نور مصنوعی نیز مدل دارای پسوند پلاس عملکرد امیدوارکننده‌تری از خود به ثبت می‌رساند و رنگ‌ها بیش از حد اشباع نمی‌شوند و نور پس‌زمینه به اطراف پخش نخواهد شد. باز هم اگرچه شاهد حضور تکنولوژی ثابت‌سازی نیستیم ولی از بین این دو دستگاه، کیفیت تصویر اکسپریا ۱۰ پلاس بهتر است.

نمونه تصاویر گرفته شده با اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس

تصویر گرفته شده با سونی اکسپریا ۱۰

تصویر گرفته شده با سونی اکسپریا ۱۰ پلاس

تصویر گرفته شده در حالت شب با سونی اکسپریا ۱۰

تصویر گرفته شده در حالت شب با سونی اکسپریا ۱۰ پلاس

تصویر سلفی گرفته شده با سونی اکسپریا ۱۰

تصویر سلفی گرفته شده با سونی اکسپریا ۱۰ پلاس

در حالت بوکه یا پرتره، برادر بزرگ‌تر بهتر کار می‌کند زیرا از یک لنز تله فوتو در ماژول دوربین اصلی خود بهره می‌برد. این یعنی تصاویر پرتره باکیفیت‌تر خواهند بود و انحراف لنز کمتر پیش می‌آید.

به طور کلی، استفاده از حالت بوکه در هر دو مدل کمی با سختی همراه است زیرا حتی اگر فکر کنید که دارید عکس خوبی می‌گیرید، باز هم حس خواهید کرد که به سوژه نزدیک شده‌اید یا در حال دور شدن از آن هستید. فرض ما این است که گوشی‌های اکسپریا در زمینه تشخیص دادن سوژه از اشیاء پس‌زمینه مشکل دارند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک کمپانی ژاپنی معضل موجود را از طریق یک آپدیت حل کند وگرنه کاربران بسیاری از این قابلیت‌ها استفاده نخواهند کرد.

در زمینه کیفیت ویدیو، هر دو دستگاه فیلم‌های باکیفیتی می‌گیرند هرچند برخی اوقات ممکن است حس کنید رنگ‌ها اشباع شده‌اند. بعضی وقت‌ها رنج دینامیک آنطور که باید و شاید عمل نمی‌کند و سایه‌ها را تیره نشان می‌دهد البته این نکته‌ای است که خودِ شما وقتی می‌خواهید یک چیز کوچک را در فیلم نشان دهید نیز باید به آن دقت نمایید. کیفیت صدا در فیلم‌های ضبط شده خوب است ولی بیس نیست. اثر زیادی از تکنولوژی ثابت‌سازی نمی‌بینیم بنابراین اطمینان خاطر داشته باشید که اولاً دستانتان بیش از حد نمی‌لرزند و دوماً سوژه شما زیاد جنب و جوش ندارد. لنزهای هر دو گوشی مجهز به فوکوس خودکار می‌باشند ولی کمی طول خواهد کشید تا کار خود را به خوبی انجام دهند و همین می‌تواند در شرایط دینامیک مشکل‌ساز شود.

ویدئوی ضبط شده با سونی اکسپریا ۱۰ با کیفیت ۱۰۸۰p

ویدئوی ضبط شده با سونی اکسپریا ۱۰ پلاس با کیفیت ۱۰۸۰p

اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس دارای دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی هستند که کارکرد نسبتاً قابل‌قبولی دارد. این لنز تمام سعی خود را خواهد کرد تا نورهای پس‌زمینه بیش از درخشان نشوند در نتیجه رنگ‌ها دقیق باشند و جزئیات کامل.

چند رسانه‌ای، صدا، کیفیت تماس

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، صفحه نمایش‌های دارای نسبت بدنه به تصویر ۲۱:۹ مخصوص تماشای فیلم هستند بنابراین تماشای فیلم‌های سینمایی بدون حاشیه مشکی مطمئناً همان چیزی است که ما می‌خواهیم. متأسفانه هیچ‌کدام از این دو دستگاه اسپیکر استریو ندارند و به جای آن در قسمت پایینی آنها یک درایور تکی کار گذاشته شده است. البته این میکروفون کیفیت پایینی ندارد و قطعاً بهتر از آن در بازار یافت می‌شود اما باز هم صدا را به صورت قابل‌قبولی پخش خواهد کرد.

بررسی تخصصی Sony Xperia 10 و Sony Xperia 10 Plus - تکفارس 

در مورد کیفیت تماس نیز بگوییم که صدای اسپیکر شفاف است و باز هم صدای بیس از آن پخش نمی‌شود. از طرفی دیگر، اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس صدای ما را به خوبی و بدون هیچ مشکلی دریافت می‌کنند و به گوش طرف مقابل می‌رسانند. لازم به ذکر است که کمی نویز در صداهای ارسالی احساس می‌شود ولی نباید به آن خرده گرفت. به طور کلی، محصولات میان‌رده و جدید سونی کار خود را در هنگام برقراری تماس به خوبی انجام می‌دهند.

دوام باتری

در آزمایشات انجام شده برای بررسی دوام باتری، اکسپریا ۱۰ حدود ۷ ساعت و ۳۶ دقیقه و اکسپریا ۱۰ پلاس ۸ ساعت و ۱۵ دقیقه دوام آورد. برای گوشی‌های میان‌رده این مقدار عمر در زمینه منبع انرژی قابل‌قبول است ولی این را هم بگوییم که با انجام کارهای روزمره، امکان بهره‌گیری از دو دستگاه مورد بحث به مدت یک روز کامل با یک نوبت شارژ امکان‌پذیر است.

خلاصه

خانواده اکسپریا ۱۰ در میان تمام گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۹ از ظاهر متفاوتی بهره می‌برند. ضمن اینکه بعید می‌دانیم شرکت دیگری به خود جرأت دهد و از نسبت بدنه به تصویر ۲۱:۹ در محصولاتش استفاده کند بنابراین در حال حاضر هر کسی صاحب یکی از دو دستگاه مورد بحث ما شد، می‌تواند از خاص بودن خودش اطمینان حاصل نماید.

بررسی تخصصی Sony Xperia 10 و Sony Xperia 10 Plus - تکفارس 

اما سؤالی که به وجود می‌آید این است که آیا گوشی‌هایی که دارای صفحه نمایش به این بلندی هستند، ارزش خرید را دارند؟ پاسخ به این سؤال نسبی است زیرا از یک جهت امکان دارد برخی از بازی‌ها آنطور که شما می‌خواهید اجرا نشوند و یک بخش از نمایشگر سیاه باقی بماند و از جهت دیگر هنگام تماشای فیلم در آنها از نمای تمام صفحه لذت خواهید برد. در زمینه گرفتن دو گوشی با یک دست نیز بگوییم که اگرچه ممکن است در ابتدا کمی سخت باشد ولی با قابلیت Side Sense سونی قطعاً به آن عادت خواهید کرد هرچند باز هم امکان دارد ایده‌آل ما و شما نباشد.

با توجه به اینکه اکسپریا ۱۰ و اکسپریا ۱۰ پلاس یک ویژگی خاص دارند شاید شما را به این فکر فرو ببرد که باید قیمت بالایی داشته باشند ولی هزینه ۳۵۰ و ۴۳۰ دلاری برای چیزی که شما را نسبت به دیگران متمایز می‌کند قطعاً ارزش پرداخت را دارد. علی‌رغم اینکه هضم وجود دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا با این کیفیت در گوشی‌هایی که بیش از ۳۰۰ دلار قیمت دارند سخت است ولی شیوه طراحی محصولات میان‌رده سونی به‌گونه‌ای نیست که نتوانیم آن را تحمل کنیم. تمیزی، باریکی، خوش‌دستی، کارآمدی، دوربین باکیفیت و دوام باتری مناسب از جمله نکات مثبت این دو دستگاه به شمار می‌روند.

چنان‌چه به دنبال آلترناتیو خانواده اکسپریا ۱۰ پلاس سونی هستید، بد نیست سراغ گوشی Moto G7 شرکت موتورولا بروید چرا که با قیمت ۳۰۰ دلاری (۵۰ دلار کمتر از اکسپریا ۱۰) و عملکرد و دوربین مشابه، دوام باتری بهتر و رابط کاربری اندروید خام یک گزینه بسیار عالی به حساب می‌آید.

اما اگر می‌خواهید به خاطر وجود لنز تله فوتو برای خرید اکسپریا ۱۰ پلاس اقدام کنید، باید بگوییم دست نگه دارید چرا که این لنز آنطور که فکر می‌کنید کار نمی‌کند و حالت پرتره خوبی ندارد مگر اینکه شرکت سازنده با یک آپدیت این مشکل را برطرف نماید. در مورد آلترناتیو این دستگاه هم باید بگوییم که گوشی در این رنج قیمت به چشم نمی‌خورد ولی اگر حاضر به پرداخت ۱۲۰ دلار بیشتر هستید و توان خرج کردن ۵۵۰ دلار را دارید، بهتر است وان‌پلاس ۶ تی را بخرید که از هر نظر نسبت به اکسپریا ۱۰ پلاس سرتر است و یکی از بهترین سخت‌افزارها و نرم‌افزارها را دارد. همچنین اگر با پرچمدار فعلی وان‌پلاس آشنایی ندارید، می‌توانید بررسی تخصصی آن که در سایت تکفارس وجود دارد را بخوانید.

اگر چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید یا با بهترین گوشی، رایانه، پردازنده و . . . آشنا شوید ولی آن را در سایت تکفارس پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، مقاله آن توسط تیم تحریریه ما آماده شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید