نقد و بررسی اجمالی از الجی G8 ThinQ - تکفارس 
نقد و بررسی اجمالی از الجی G8 ThinQ - تکفارس 

نقد و بررسی اجمالی از الجی G8 ThinQ

میر مهدی حامی
۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - 20:00
نقد و بررسی اجمالی از الجی G8 ThinQ - تکفارس 

به الجی بپیوندید تا یک تکنولوژی جسورانه و عجیب و غریب اما سرگرم کننده را امتحان کنید. گوشی‌های هوشمند این شرکت موفقیت زیادی را تجربه نکرده‌اند، اما هر کدام از گوشی‌های سری G دارای یک ویژگی خاص بوده‌اند.

الجی G5 دارای اجزای ماژولار بود که می‌توانستید آن‌ها را به گوشی متصل کنید، با این حال شما مجبور بودید تا گوشی خود را پس از اتصال هر یک از ماژول‌ها راه اندازی مجدد کنید. G7 ThinQ سال گذشته به یک اسپیکر Boombox مجهز بود که قابلیت‌های صوتی آن را افزایش می‌داد، اما این ویژگی برای کاربران یک دلیل کافی برای خرید آن به شمار نمی‌رفت.

اکنون الجی G8 ThinQ در کنگره جهانی موبایل در بارسلونا رونمایی شده است. اما این گوشی چه ویژگی خاصی دارد؟ توانایی کنترل برخی از عملکردهای گوشی به سادگی و با حرکت دادن دست در مقابل نمایشگر! آیا این ویژگی احساسی همانند جادو را برای کاربر القا می‌کند؟ پاسخ بله است اما آیا واقعا این یک ویژگی کاربردی است؟ نه واقعا. مسلما چند مورد استفاده برای آن وجود دارد، اما احتمالا این یکی از آن ویژگی‌هایی باشد که بعید است کاربران زیادی را به خود جذب کند. اگر این ویژگی را از G8 نادیده بگیریم، می‌شود گفت که با یک گوشی نسبتا معمولی در بین رقبا روبرو هستیم، خوب اما نه عالی. ما در این مقاله به بررسی این عضو جدید از خانواده G گوشی‌های الجی خواهیم پرداخت. با تکفارس همراه باشید.

[divider][/divider]

طراحی متوسط، نمایشگر خوب

طراحی الجی G8 ThinQ کمی معمولی به نظر می‌رسد و کاملا شبیه به G7 ThinQ از سال گذشته است، البته این موضوع بد نیست اما با هیچ مورد خاصی مواجه نیستیم. لبه‌های اطراف گوشی منحنی هستند، بنابراین G8 حس ارگونوممیک بیشتری را به کاربر القا می‌کند. حاشیه اطراف نمایشگر نیز باریک‌تر شده که با یک ناچ در بالای صفحه همراه گشته است.

تغییرات قابل توجه بیشتری در طراحی پشت بدنه در گوشی به چشم می‌خورد. اکنون چینش دوربین دوگانه به جای حالت عمودی به صورت افقی تنظیم شده است و دیگر در یک سطح جداگانه قرار ندارد، در عوض دوربین‌ها نیز زیر همان لایه گوریلا گلس ۶ قرار گرفته‌اند که پنل پشت گوشی را پوشش می‌دهد و سطح دوربین با بدنه را کاملا یکنواخت کرده است. نمای پشت گوشی بسیار زیباست، هر چند فلش در سمت راست کمی بیرون زدگی دارد که زیبایی دستگاه را تحت الشعاع قرار می‌دهد. در پنل پشتی گوشی همچنین شاهد یک اسکنر اثر انگشت و لوگوی G8 ThinQ هستیم.

در جلو گوشی شاهد نمایشگر ۶٫۱ اینچی OLED محافظت شده توسط گوریلا گلس ۵ هستیم که از رزولوشن Quad HD+ (۳۱۲۰ × ۱۴۴۰) بهره می‌برد. این نمایشگر کاملا شفاف بوده و میزان روشنایی آن حتی برای استفاده در محیط بیرون و زیر نور آفتاب کاملا مناسب است. پشتیبانی از HDR10 نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده است، بنابراین رنگ‌ها کاملا پویا بوده و رنگ مشکی ارائه شده نیز کاملا عمیق است. بنابراین شما کیفیت تصویر خارق العاده‌ای از تصاویر و فیلم‌هایی که از طریق سرویس‌های استریمی که از HDR10 پشتیبانی می‌کنند (مانند Netflix یا YouTube) تجربه خواهید کرد.

در کنار کیفیت نمایشگر، ممکن است متوجه نبود گوشی تلفن در بالای صفحه شده باشید. در واقع این اسپیکر جای خود را به قابلیتی داده که در آن یک ویبراتور پیزوالکتریک صدا را از طریق صفحه نمایش منتقل می‌کند و الجی آن را : “Crystal Sound OLED” نامگذاری کرده است. این همان ویژگی است که سونی با غرور در برخی از تلویزیون‌های خود معرفی کرده است و اکنون الجی نیز آن را در برخی از دستگاه‌های بالارده خود استفاده می‌کند. صدا نه تنها از طریق صفحه نمایش می‌آید، بلکه اسپیکر Boombox معرفی شده توسط G7 در سال گذشته نیز کماکان در دسترس است. در واقع وضوح صدا به حدی است که می‌توانید کاملا صدای پخش شدن یک موسیقی را در محیط یک شهر شلوغ بشنوید. کیفیت صدا هنوز هم به اسپیکرهای عالی Razer Phone 2 نزدیک نیست، اما شاهد پیشرفت قابل توجهی هستیم.

اما علت اصلی این تغییر و حذف شدن گوشی تلفن چیست؟ به گفته الجی شما دیگر نباید نگران آب (ناشی از باران یا دوش) باشید که کیفیت صدا را در طول تماس یا گوش دادن به موزیک تحت تاثیر قرار دهد، زیرا هیچ سوراخی در بالای صفحه برای نشت آب وجود ندارد، این یک پاسخ عجیب و غریب برای این ویژگی جدید است. اما به احتمال زیاد استفاده از این ویژگی بیشتر برای ارائه صدای بهتر از طریق OLED Crystal Sound و همچنین اسپیکر Boombox است.

جک هدفون هنوز هم وجود دارد که مطمئنا کاربران را خوشحال خواهد کرد، همچنین این گوشی دارای Hi-Fi Quad DAC با پشتیبانی از DTS: X 3D audio است. بنابراین به طور معمول، شاهد عرضه یکی از بهتریه گوشی‌های بازار در زمینه کیفیت صدا از سوی الجی هستیم.

دوربین Z و ژست‌های هوایی

ما عاشق تلاش‌های الجی برای معرفی ویژگی‌های جدید هستیم و قابلیت‌های دوربین جدید Z آن نیز چیزی است که قبلا مشاهده نشده است. دوربین Z نام دوربین ۸ مگاپیکسلی سلفی (که دارای دیافراگم f/1.7) است که با سنسور زمان پرواز (Time of Flight) همراه شده است. این دوربین میزبان حسگرهای مادون قرمز است که برای شناسیایی عمق به کار می‌رود و یکی از ویژگی‌های کلیدی آن در G8 قابلیت‌‌های بیومتریک است.

آیا این به معنی باز کردن قفل با چهره  به صورت امن است؟ بله این ویژگی وجود دارد، بنابراین شما می‌توانید تنها با نگاه کردن به گوشی آن را باز کنید. البته این گوشی هنوز تأیید پرداخت اعتبار را از این طریق پشتیبانی نمی‌کند، اما انتظار می‌رود که به زودی پشتیبانی از این مورد نیز اضافه شود. الجی همچنین اعلام کرده است که این سنسور در شرایط بسیار کم نور نیز به خوبی کار خواهد کرد.

نقد و بررسی اجمالی از الجی G8 ThinQ - تکفارس 

اما نظرتان در مورد باز کردن قفل گوشی با چیز دیگری مانند یک دست چیبست؟ این همان چیزی است که الجی آن را Hand ID نامیده که گزینه سوم برای قفل‌های بیومتریک در این گوشی پس از صورت و سنسور اثر انگشت ذر پشت دستگاه، به شمار می‌رود (شما می‌توانید از هر سه روش به صورت همزمان استفاده کنید ). اساسا، دوربین Z با استفاده از یک سنسور مادون قرمز که ویژگی‌های هموگلوبین را در سلول‌های خونی بررسی می‌کند، الگو رگ‌های شما را به یاد می‌سپارد. این کار مسخره به نظر می‌آید اما الجی ادعا می‌کند که این یک سیستم قفل بسیار امن است که نمی‌توان به راحتی آن را هک کرد.

پس از تنظیم آن، کف دست خود را در مقابل دوربین Z قرار دهید، سپس یک نوار رنگی در پایین صفحه ظاهر می‌شود که نشان می‌دهد دوربین Z فعال شده است. سپس دست خود را به آرامی بالا ببرید و گوشی شما باز خواهد شد. عادت کردن به این ویژگی کمی زمان بر است، اما به محض اینکه بتوانید ارتباط مناسب را با این ویژگی برقرار کنید، باز کردن قفل دستگاه به سرعت انجام خواهد شد. البته به طور کلی احتمالا تنها زمانی که شما می‌خواهید از این ویژگی استفاده کنید، زمانی است که گوشی روی میزتان قرار داشته و شما نمی‌خواهید آن را بردارید. با این وجود، این ویژگی کاملا کار می‌کند، و یک ویژگی جذاب برای خودنمایی الجی در مقابل رقبا به شمار می‌رود.

اما احتمالا ویژگی ثانویه دوربین Z که Air Motion نام دارد جذاب‌تر باشد. همانطور که از نام آن پیداست، این روشی برای کنترل عملکردهای گوشی توسط ژست‌های حرکتی دست است. ابتدا لازم است که کف دست خود را روی دوربین Z بکشید تا آن را فعال کنید. سپس یک ژست حرکتی مانند جرثقیل را با دستان خود ایجاد کرده و سپس به سمت چپ یا راست حرکت دهید تا موسیقی یا ویدئو را پخش یا متوقف کنید. شما حتی می‌توانید با همان ژست حرکتی و با حرکت دستان به سمت چپ یا راست برنامه‌های خود را باز کنید. همچنین می‌توانید با چرخاندن دستتان میزان حجم صدا را کنترل و یا به تماس‌های دریافتی خود پاسخ داده یا آن‌ها را رد کنید، این مورد برای آلارم‌ها یا تایمرها نیز صادق است.

نقد و بررسی اجمالی از الجی G8 ThinQ - تکفارس 

تمام این موارد کمی پیچیده و سخت به نظر می‌رسند اما می‌توانید به سرعت به این ژست‌های حرکتی عادت کنید. به احتمال زیاد استفاده از این ویژگی حتی ساده‌تر از استفاده از دستیار گوگل خواهد بود. الجی اعلام کرده است که این ویژگی برای لحظاتی مانند زمان‌های که دستانتان چرب یا کثیف است و نمی‌خواهید گوشی خود را لمس کنید ایده آل است. اما هنگامی که یوتیوب را با ژست حرکتی باز کنید، هنوز هم نیاز به لمس گزینه تایید روی صفحه خواهید داشت تا فیلم باز شود. ژست هوایی در حال حاضر دارای منحصر به موارد کاربردی کمی شده که خود باعث ایجاد محدودیت استفاده در این ویژگی می‌شود.

اولین بار که از ژست‌های هوایی استفاده می‌کنید و با کارکرد درست آن مواجه می‌شوید، ناخودآگاه عبارت “این شگفت انگیز است” بر زبانتان جاری خواهد شد. این یک ویژگی فوق العاده جالب بوده و فناوری پشت آن بسیار چشمگیر است. البته به نظر نمی‌رسد که الجی به طور کامل به سودمندی‌های متعدد این ویژگی در زندگی روزمره فکر کرده باشد. اما شاید هم ما اشتباه می‌کنیم و در آینده شاهد کاربردهای بیشتری از این ویژگی باشیم.

عملکرد، باتری و نرم افزار

الجی G8 ThinQ دارای تمام مشخصاتی است که شما از یک گوشی پرچمدار در سال ۲۰۱۹ انتظار دارید. پردازنده قدرتمند کوالکوم اسنپدراگون ۸۵۵ که با ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره سازی داخلی همراه شده است. همچنین یک شکاف کارت MicroSD نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده تا به کاربران اجازه دهد در صورت نیاز فضای ذخیره سازی خود را افزایش دهند.

در عملکرد نیز جای هیچ نگرانی نیست چراکه G8 از پردازنده پرچمدار اسنپدراگون ۸۵۵ بهره می‌برد. ما در نقد و بررسی تخصصی این گوشی به عملکرد آن خواهیم پرداخت اما انتظار می‌رود که G8 به راحتی از پس تمام موارد بر آید.

این گوشی اندروید ۹ پای را اجرا می‌کند، اما رابط کاربری آن تغییر چندانی نسبت به G7 در سال گذشته نکرده است. این رابط کاربری مورد علاقه ما نیست، اما اصلا زشت یا نامناسب هم نیست. به هرحال گزینه‌های بهتری، مانند رابط پیسکل‌های گوگل یا حتی رابط کاربری جدید سامسونگ وجود دارد. همچنین، صرف نظر از ویژگی‌های نرم افزاری مربوط به دوربین Z، موارد جدید دیگری در اینجا وجود ندارد.

G8 دارای یک باتری ۳۵۰۰ میلی آمپر است که شما می‌توانید آن را با یک شارژر USB-C که از Quick Charge 3 یا شارژر بی‌سیم Qi پشتیبانی می‌کند، شارژ کنید.

دوربین‌ها

دوربین پشت گوشی تغییری نکرده‌ است و شامل یک لنز استاندارد ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.5 و تثبیت کننده تصویر نوری می‌شود که با یک لنز واید ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 و میدان دید ۱۰۷ درجه همراه شده است.

این یک چینش دوربین استاندارد در گوشی‌های الجی به شمار می‌رود و وجود لنز واید نیز همیشه برای ثبت موارد بیشتر در تصاویر سرگرم کننده است، گرچه که دوربین‌ گوشی‌های این شرکت از لحاظ تاریخی سابقه عملکرد مناسبی در نور کم ندارند. در واقع ما فکر نمیکردم که امسال نیز شاهد بهبودی در این زمینه باشیم اما الجی یک ویژگی جدید به نام حالت شب (Night View) را برای این دوربین در نظر گرفته است، بدین صورت که در شرایط کم نور ۱۰ عکس ثبت شده و باهم برای بدست آمدن نتیجه‌ای بهتر ترکیب می‌شوند (از طریق کاهش نویز چند فریم)، و اینگونه یک تصویر واضح‌تر ارائه خواهد شد.

در تست‌های کوتاهی که ما انجام دادیم شاهد ثبت تصاویر بسیار بهتری توسط حالت شب نسبت به دوربین استاندارد شدیم، اما بر خلاف حالت شب در پیکسل ۳، این ویژگی الجی آنقدرها قوی نیست.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید در دوربین‌ها مربوط به بخش فیلم برداری شده که اکنون قابلیت ضبط خودکار “پرتره‌های ویدئویی” را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. این قابلیت در اطراف شخص حاضر در ویدئو افکت تاری و بوکه به وجود می‌آورد که دقیقا همانند حالت پرتره در عکس‌ها خواهد بود. شما می‌توانید سطح تاری را تنظیم کنید یا آن را کاملا خاموش کنید. اگرچه در آزمایش‌های ما شدت افکت بوکه چندان زیاد نبود و لبه‌های اطراف سوژه تصویر نیز کاملا بی نقص نبودند، اما باعث به وجود آمدن ویدیوهایی کمی حرفه‌ای‌تر شده بود که بسیار سرگرم کننده است.

به غیر از Hand ID و Air Motion، دوربین Z همچنین سلفی‌های پیشرفته را نیز به ارمغان می‌آورد، بنابراین شما می‌توانید حالت پرتره بهتری را به ثبت برسانید، همچنین برخی از افکت‌های مشابه با آنچه که در آیفون‌ها وجود دارد نیز برای کاربران در نظر گرفته شده است، مانند Spotlight که به کاربر اجازه می‌دهد مکان منبع نور را در تصاویر سلفی تنظیم کنید.

قیمت و زمان عرضه

LG هنوز قیمت G8 ThinQ که در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای و قرمز عرضه می‌شود را اعلام نکرده است، اما ما انتظار داریم که محدوده قیمت آن در حدود ۸۰۰ دلار باشد. همچنین زمان دقیق عرضه آن نیز هنوز مشخص نیست. LG G8 از اتصال ۵G پشتیبانی نخواهد کرد، در عوض الجی امسال از گوشی V50 ThinQ در MWC 2019 رونمایی کرد که از نسل بعدی اتصالات تلفن همراه پشتیبانی می‌کند. اگرچه که این گوشی نیز در تابستان عرضه خواهد شد.

الجی G8 ThinQ یک گوشی هوشمند قدرتمند با ظاهری شایسته و یک دوربین توانمند است. به نظر ما قابلیت ژست‌ هوایی تا حد زیادی یک ترفند برای جذب مشتری است، اما ما از تلاش‌های مداوم الجی برای جابجایی مرز‌های تکنولوژی قدردانی می‌کنیم. در بررسی‌ تخصصی که در آینده منتشر خواهیم کرد بیشتر به این گوشی خواهیم پرداخت و ویژگی‌ها و عملکرد آن را مورد سنجش قرار خواهیم داد. بنابراین با تکفارس همراه باشد.

نکات مثبت

[yes_list]

  • ویژگی‌های دوربین Z چشمگیر است.
  • عملکرد سریع
  • نمایشگر خوب
  • کیفیت ساخت خوب

[/yes_list]

نکته منفی

[no_list]

  • ویژگی‌های مانند Air Motion و Hand ID کاربرد چندانی در استفاده روزمره ندارند.

[/no_list]

[divider][/divider]

نظر شما در مورد پرچمدار جدید الجی چیست؟ آیا این گوشی توانایی رقابت با پرچمداران سایر شرکت‌ها را دارد؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید