چین پیشتاز در عرصه هوش مصنوعی خواهد شد - تکفارس 
چین پیشتاز در عرصه هوش مصنوعی خواهد شد - تکفارس 

چین پیشتاز در عرصه هوش مصنوعی خواهد شد

محمدرضا موسوی
۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - 08:00
چین پیشتاز در عرصه هوش مصنوعی خواهد شد - تکفارس 

هوش مصنوعی (AI) فناوری جذاب، پیچیده و ترسناکی است که روز به روز در حال گسترش است و جنبه‌های مختلف زندگی ما را تحت تاثیر خود قرار داده است . این فناوری از اهمیت ویژه‌ای برای تمامی دولت‌های قدرتمند برخوردار است و دولت چین بیش از همه مایل است که بیشترین بهره را از آن ببرد. برای ادامه خبر با تکفارس همراه باشید.

چین به‌زودی پیشتاز در عرصه هوش مصنوعی و به‌عنوان مرکز نوآوری در این فناوری، جایگزین آمریکا خواهد شد. در جولای ۲۰۱۷ دولت چین از سیاست جدید و جاه‌طلبانه خود برای پیشگامی در این حوزه خبر داده بود. چین برنامه‌ای ده‌ساله برای رسیدن به این مهم دارد بااین‌وجود برخی‌ از کارشناسان معتقدند این کشور هم‌اکنون نیز در برخی جهات پیشتاز این حوزه است. پژوهش‌های جدید حاکی از این است که مقالات علمی مورد استناد چینی به‌زودی از مقالات آمریکایی پیشی خواهند گرفت. آمریکا اکنون پیشتاز در عرصه هوش مصنوعی پژوهی در دنیا است.

تحقیقات صورت گرفته به این نکته اشاره می‌کند که برنامه‌ی چین برای گسترش قابلیت‌های هوش مصنوعی به کمک سرمایه‌گذاری سخاوتمندانه‌ دولت این کشور در هر دو حوزه امکانات آموزشی و صنعت خصوصی، مثمر ثمر واقع شده است. تعداد مقالات علمی منتشر شده توسط چینی‌ها در حوزه هوش مصنوعی در سال ۲۰۰۶ از آمریکا پیشی گرفته بود اما منتقدین معتقد بودند که تعداد بالای مقالات لزوماً معنی کیفیت بالا را نمی‌دهد.

موسسه هوش مصنوعی آلن در پژوهش‌های جدید خود نه‌تنها تعداد مقالات منتشرشده را بررسی کرده بلکه میزان اثرگذاری و مورد استناد قرار گرفتن هر مقاله را نیز سنجیده است. این موسسه پس از بررسی بیش از دو میلیون مقاله اعلام کرد که چین به‌زودی جایگزین آمریکا در این عرصه خواهد شد. تحلیلگران و متخصصین آمریکایی هشدار داده‌اند که آمریکا باید تدابیری اتخاذ کند که پیشتازی خود را در این حوزه حفظ کند.

ماه گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایلات متحده یک دستور اجرایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی ابلاغ کرد اما این دستور مبهم، ناکافی و سرمایه دولتی در آن، در نظر گرفته نشده بود؛ این در حالی است که مراکز ملی هوش‌ مصنوعی در دیگر کشور‌ها از سرمایه دولتی بهره می‌برند. دولت‌های مختلف از ۲۰ میلیون دلار (در استرالیا و دانمارک) تا تقریباً ۲ میلیارد دلار (در کره‌ جنوبی) در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

پژوهشگران نابغه محدودی در حوزه هوش مصنوعی وجود دارند ولی در طرح ترامپ نه‌تنها تدبیری برای جذب آن‌ها وجود نداشت بلکه سیاست‌های مهاجرتی وی مشکلاتی را در این زمینه به وجود آورده است. بنابر یافته‌های جدید موسسه آلن، فناوری هوش مصنوعی اکنون یک موضوع مهم بین‌المللی است و انزوا به هیچ کشوری کمک نمی‌کند.

اتزونی در این خصوص اظهار داشت

ما به سرمایه‌گذاری بیشتری در این حوزه نیازمندیم؛ مهم‌تر از آن دولت در حال به وجود آوردن شرایطی است که موجب دلسردی دانشجویان برای مهاجرت به اینجا (آمریکا) شده است که قابل‌قبول نیست.

شما می‌توانید نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید و همچنین کانال تکفارس را در تلگرام با شناسه techfarscom@ دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید