آهو‌ها‌ی زامبی شده، بیماری خود را به انسان‌ها منتقل می‌کنند - تکفارس 
آهو‌ها‌ی زامبی شده، بیماری خود را به انسان‌ها منتقل می‌کنند - تکفارس 

آهو‌ها‌ی زامبی شده، بیماری خود را به انسان‌ها منتقل می‌کنند

امیر مریخ
۹ اسفند ۱۳۹۷ - 10:00
آهو‌ها‌ی زامبی شده، بیماری خود را به انسان‌ها منتقل می‌کنند - تکفارس 

این بیماری شایع شده در بین گونه‌های چهارپایان ممکن است به انسانی منتقل شده و شرایط را به نحوی بد کند که حتی ماجرا به قرنطینه کردن افراد مبتلا نیز کشیده نشود. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.
«بیماری گوزن زامبی» (Zombie deer disease) در سرتاسر جهان در حال پخش شدن می‌باشد.

از این بیماری به طور رسمی به عنوان بیماری مزمن تباه شدگی (chronic wasting disease) یا (CWD) یاد می‌شود. در طی این بیماری، عامل مهاجم مغز گونه‌های مختلف گوزن (deer, elk, و moose) را می‌خورد.  این پدیده باعث می‌شود تا حیوانات نشانه‌هایی از قبیل زوال عقل را نشان دهند، جانداران مبتلا شده قبل از اینکه جان خود را به طور کامل از دست بدهند، همچنان توانایی راه رفتن و خوردن را حفظ می‌کنند و در نهایت در اثر از دست دادن بخش زیادی از بافت مغز می‌میرند، ولی هم اکنون متخصصان خبر از هشدار جدی‌تری می‌دهند که این بیماری می‌تواند با انتقال از حیوانات، جان انسان را نیز تهدید نماید.

«بیماری گوزن زامبی» توسط پریون‌ها (prion‌)، نوعی ترکیبات پروتئینی بیماری زا، گسترش می‌یابد و نکته‌ی نگران کننده‌ی این بیماری آنجاست که عامل ایجاد بیماری نمی تواند کشته شوند، زیرا آن‌ها در جایگاه اولیه نیز در رده‌ی موجودات زنده قرار نمی‌گیرند. آن‌ها نه باکتری و نه ویروس  هستند، اما هنگامی که یک حیوان را آلوده می‌کنند، باعث ایجاد سلول‌های غیر طبیعی شده و در نهایت این سلول‌ها با هم ترکیب می‌شوند. پیتر لارسن (Peter Larsen) زیست شناس تکاملی به خبرگزاری VOX در این باره گفت:

اساسا پریون‌ها مغز را به پنیر سوئیسی تبدیل می‌کنند!

بیماری CWD بین حیوانات از طریق تماس مستقیم یا غیر مستقیم با بزاق، خون، ادرار یا سایر مایعات بدن منتقل خواهد شد. در ماه ژانویه، ۲۴ ایالت ایالات متحده به همراه دو استان کانادا گزارش دادند که چنین بیماری دیده شده و به علاوه‌ی این مناطق، بیماری «گوزن زامبی» در کشور‌هایی از قبیل نروژ، فنلاند و کره جنوبی نیز گزارش شده است.

با توجه به اطلاعات منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، در برخی از نقاط، ۲۵ درصد از حیوانات به عامل این بیماری آلوده شده‌اند. با این حال تا به امروز هیچ انسانی که علائم بیماری CWD را داشته باشد گزارش نشده است، حتی در صورتی که فردی گوشت یک حیوان آلوده را خورده باشد نیز علائمی در وی مشاهده نشده است. با این حال، یک مطالعه منتشر شده در مجله بیماری‌های عفونی در ماه آگوست نشان از آن می‌دهد که prionها از یک حیوان آلوده می‌تواند سلول‌های انسانی را در یک ظرف آزمایش آلوده کند، بنابراین متخصصان نگرانند که احتمال انتقال بیماری CWD از حیوانات به انسان همچنان وجود داشته باشد.

مایکل استرولم (Michael Osterholm)، مدیر مرکز تحقیقات و بیماری‌های عفونی، پیش از این در ماه‌های گذشته به قانون‌گذاران ایالت مینه سوتا گفته بود:

احتمال دارد که موارد «بیماری مزمن تباه شدگی» مرتبط با مصرف گوشت‌های آلوده در طی سال‌های آینده ثبت شود. ممکن است تعداد موارد انسانی به مقداری قابل توجه باشد و موارد گزارشی تنها محدود به موارد قرنطینه شده نباشد.

یکی دیگر از بیماری‌های مرتبط با پریون‌ها – انسفالوپاتی اسپوئین گاوی (bovine spongiform encephalopathy) نام دارد که بیشتر با نام «بیماری گاو مجنون» شناخته می‌شود. این بیماری در طی سال‌های دهه ۱۹۹۰ باعث ایجاد جهش در انسان شد و مردم تا به حال نیز همچنان به دلیل آن جان خود را از دست می‌دهند.

کارشناسان هم اکنون از قانون گذاران خواستند تا به منظور توسعه آزمایش‌های بهتر در زمینه‌ی بیماری CWD از ادامه‌ی مطالعات حمایت کرده و به این ترتیب موجب شوند تا عفونت را در حیوانات زنده، خاک و مراکز پردازش دیگر آن، مورد شناسایی قرار دهند و به منظور جلوگیری از بروز یک سناریوی مشابه سرمایه گذاری کنند. همانطور که Osterholm به VOX گفت:

ما نمی‌خواهیم ۱۰ سال دیگر، از اینکه می‌توانستیم در سال ۲۰۱۹ کاری برای توقف این بیماری انجام دهیم ولی با این حال عکس العملی نداشتیم، از خودمان شرمنده باشیم.

شما چه فکر می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.